SEO (Search Engine Optimization) – proces, którego celem jest osiągnięcie przez stronę internetową jak najlepszej pozycji w bezpłatnych (naturalnych, organicznych) wynikach wyszukiwania dla wybranych fraz i słów kluczowych. Uplasowanie się na pierwszych miejscach na listach wyszukiwania ( SERP) umożliwia zwiększenie popularności witryny, a tym samym wzrost liczby wejść, budowanie rozpoznawalności marki czy też zwiększenie dochodu ze sprzedaży usług lub produktów.
Na rynkach zagranicznych SEO służy głównie tylko do optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, ale także do pozycjonowania. W Polsce obejmuje natomiast termin SEO jest używany zamiennie z pozycjonowaniem, na które składa się wprowadzenie poprawek na stronie WWW ( audyt serwisu) w połączeniu z pozyskiwaniem do niej linków ( linkbuilding).
Celem SEO, jako elementu strategii marketingu internetowego ( SEM), jest przewidywanie reakcji wyszukiwarek internetowych na zapytania użytkowników i użyte przez nich słowa kluczowe. Optymalizację strony internetowej można osiągnąć m.in. poprzez opracowanie unikalnych treści, dostosowanie kodu witryny w celu zwiększenia jej znaczenia dla określonych słów kluczowych, jak również likwidację przeszkód w indeksowaniu strony przez wyszukiwarki.