Audyt UX (audyt użyteczności) – analiza ekspercka stanowiąca kompleksową ocenę serwisu internetowego pod kątem zgodności z oczekiwaniami, preferencjami oraz przyzwyczajeniami jego użytkowników. Audyt użyteczności pozwala sprawdzić, czy dany serwis odpowiada potrzebom odbiorców oraz wskazuje, co można zmienić, żeby korzystanie z niego spowodowało wzrost satysfakcji użytkowników.
Audyt UX obejmuje następujące obszary serwisu:
- system nawigacji,
- strukturę strony głównej,
- kompozycję i sposób przekazania informacji użytkownikowi,
- zrozumiałość informacji (m.in. stosowane nazewnictwo, klarowność treści),
- użyteczność formularzy,
- położenie i wygląd przycisków/elementów klikalnych na stronie,
- wersję mobilną strony ze wskazaniem na najważniejsze elementy wpływające na konwersję.
Audyt użyteczności może być przeprowadzany przy użyciu różnych metod, ale podstawę stanowią trzy narzędzia, z których należy zastosować w trakcie audytu co najmniej dwa:
- analiza heurystyczna (heuristic evaluation),
- wędrówka poznawcza (cognitve walkthrough),
- lista kontrolna (usability checklist).