Co to jest Google Discover – jak działa, do czego używać?

Co to jest Google Discover – jak działa, do czego używać?

Strona internetowa może być widoczna w wyszukiwarce na wiele różnych sposobów. Oprócz dość klasycznych wyników organicznych (pozycjonowanie), czy Google Ads, nowością okazuje się być wykorzystanie do tego Google Discover. Reklamy te mogą być bardzo przydatnym źródłem wysokiej jakości wizyt. Oferują użytkownikom spersonalizowane treści (artykuły, filmy, wiadomości i inne) i zawierają niektóre funkcje sieci społecznościowych. Jak dostosować go do tego, aby najlepiej służył naszym potrzebom? Jak korzystać z Google Discover i dzięki temu przyciągnąć większą liczbę użytkowników na stronę?

Co to jest Google Discover?

Google Discover, wcześniej znany jako Google Now, czy później Google Feed, to kanał informacyjny wyświetlający treści dostosowane do upodobań użytkownika. Bazuje on na poprzednich wyszukiwaniach, zainteresowaniach, lokalizacji i innych czynnikach. Można powiedzieć, że jest podobny do kanału w mediach społecznościowych, ale wszystko to dzieje się w wyszukiwarce. Jest to spersonalizowany strumień treści wykorzystujący algorytm uczący się na podstawie Twoich działań w wyszukiwarce. Ma na celu wyświetlenie Ci najbardziej spersonalizowanych treści, jak to tylko możliwe: artykuły, wiadomości, filmy, informacje o podróżach, sport, rozrywkę i wiele innych tematów. Google Discover działa na smartfonach w wersji z Androidem i iOS, ale nie na stronie głównej wyszukiwarki na komputerach stacjonarnych, a swoje wiadomości pokazuje tuż pod jej paskiem.

Jakie treści pojawiają się w Google Discover?

Google Discover jest narzędziem, które wyświetla na bieżąco wiadomości i trendy z różnych branż, w tym technologiczne, sportowe, rozrywkę, politykę, naukę i inne. Możesz je dostosować do swoich zainteresowań, używając przycisków, które pojawiają się pod każdą wiadomością. Dzięki temu powiadomisz Google, czy chcesz widzieć więcej zaproponowanych treści, czy mniej. W ten sposób,

Google Discover staje się narzędziem do odkrywania nowych informacji, inspiracji i treści, które są dla użytkownika najbardziej relewantne. Należy jednak uściślić, że wyświetlane treści pojawiające się w Google Discover, nie są związane z żadnym zapytaniem użytkownika (jak ma to miejsce w przypadku wyników organicznych), ale opierają się na tym, co zautomatyzowane systemy Google uznają za interesujące dla niego (na podstawie wcześniej zgromadzonych danych i analizy zachowań). Nie należy jednak mylić tego narzędzia z Google News. Chociaż oba pokazują potencjalnie interesujące dla użytkownika treści w formie feedu, Google News skupia się na aktualnych tematach (treści opublikowane niedawno lub co najwyżej kilka dni temu), podczas gdy Google Discover może wyświetlać dużo starsze treści, jeśli zostaną uznane za mogące wzbudzić zainteresowanie.

Jak działa Google Discover?

Bardzo ogólnie pisząc, Google Discover skanuje wszystkie aplikacje i narzędzia Google, z których korzystasz, zwłaszcza Gmail, czy Kalendarz Google, włącznie z Twoją bieżącą historią lokalizacji i wyszukiwań na YouTube. Jak już wspomnieliśmy, Google używa tych informacji do identyfikowania treści, które według niego będą wartościowe (dla Ciebie lub innych użytkowników – każdy widzi inne treści). Google kategoryzuje udostępniane treści za pomocą nagłówków i tematów. W niektórych przypadkach nagłówki te są bezpośrednio związane z czymś, czego wcześniej szukałeś. W innych przypadkach, podawane są przez Google jako przypuszczalne, które mogą Cię zainteresować na podstawie Twojej ogólnej aktywności w Internecie.

W skrócie, do wyświetlenia informacji w Google Discover, wyszukiwarka korzysta z:

·  preferencji użytkowników analizując wcześniejsze wyszukiwania, przeglądane strony internetowe, aktywności w narzędziach Google, subskrypcje i inne dane związane z zainteresowaniami,

· informacji kontekstualnych bazujących na lokalizacji, czasie, porze roku i innych, aby dostarczyć reklamy odpowiednie do sytuacji. Na przykład, jeśli użytkownik jest w pobliżu restauracji, może zobaczyć rekomendacje dotyczące innych miejsc z jedzeniem,

· analizy treści innych stron internetowych, aby zweryfikować najbardziej wartościowe i aktualne informacje wykorzystując ich popularność, jakość, wiarygodność, a przede wszystkim aktualność,

· personalizacji i modyfikacji, ponieważ użytkownicy mają możliwość personalizacji swojego strumienia danych wyświetlanych w Google Discover poprzez wyrażanie opinii na temat wyświetlanych treści. Można ukrywać treści z określonych źródeł, albo zgłaszać, że dana treść nas interesuje,

· uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, ponieważ Google stale doskonali swoje algorytmy, aby lepiej zrozumieć preferencje użytkowników. Im więcej interakcji ma on z treściami na różnych witrynach, tym skuteczniej system podsuwa nam treści dostosowane do zainteresowań.

Google Discover a SEO

Google Discover może mieć znaczący wpływ na pozycjonowanie (SEO) witryny, zwiększając widoczność treści i przyciągając nowych, potencjalnych klientów. Optymalizacja treści oraz wszelkich dodatkowych elementów wizualnych oraz dbanie o UX strony internetowej są kluczowe do osiągnięcia sukcesu w Google Discover. Co konkretnie musisz zrobić, aby Twoje treści pojawiły się w tym kanale komunikacji, a jednocześnie dobrze rankowały pod SEO?

1. Aby zwiększyć szanse na pojawienie się Twojej witryny w Google Discover, warto zadbać o optymalizację treści. Interesująca, angażująca i rozbudowana treść zawsze będzie wyznacznikiem jakości, zwiększając widoczność nie tylko w wynikach organicznych. Konkretne wskazówki dotyczące optymalizacji tekstów względem Google Discover nie są oficjalnie dostępne, ale działają tutaj ogólne zasady SEO, gdzie muszą one zawierać dopasowane frazy kluczowe, sformatowane i atrakcyjne nagłówki i inne elementy optymalizacyjne. Sprawdź więcej na: Tworzysz treści na stronę? O tym musisz pamiętać

2. Recyklingu treści – te, które są już zaindeksowane od długich lat, a nie przynoszą (już albo nigdy nie przynosiły) zamierzonego ruchu, mogą zostać poddane recyklingowi, dzięki czemu odświeżyć w nich informacje, przez co staną się one aktualne i dostępne dla użytkowników. Recykling polega m.in. na wprowadzeniu do treści nowych, konkurencyjnych oraz trendujących fraz kluczowych, dodaniu informacji zgodnych z aktualną wiedzą i niekiedy zwiększeniu liczby znaków.

3. Uzupełnij treści elementami wizualnymi, ponieważ Google Discover promuje te zawierające elementy multimedialne, takie jak zdjęcia, grafiki, filmy wideo i wszystkie inne zwiększające atrakcyjność tekstu dla użytkownika.

4. Google Discover bierze również pod uwagę interakcję użytkownika z tekstem, na co składa się np. średni czas spędzony na stronie, liczba kliknięć w linki wewnętrzne, aktywność społecznościowa („szerowanie”, linkowanie, komentowanie).

5. Bieżące monitorowanie wyników – skuteczność Google Discover poświadcza analityka internetowa, dostępna np. w narzędziach Google Search Console, czy Google Analytics (tutaj dowiesz się np. ile ruchu pochodzi z Google Discover). Informacje o analityce uzyskasz również w narzędziach typu Hootsuite, Ahrefs lub Buffer.

6. Strona MUSI być responsywna, czyli dostosowana do urządzeń mobilnych, ale to nie wszystko… responsywność ta musi być dostosowana do UX (User Experience), wszakże Google Discover jest dostępny właśnie na smartfonach. Treść również musi być czytelna na mniejszych ekranach i nie wzbudzać dyskomfortu podczas przeglądania.

7. Zaimplementuj dane strukturalne, np. Schema.org. Dzięki temu, Google lepiej zrozumie Twoje treści, bo uprzednio je oznaczysz i wskażesz.

8. Jeśli prowadzisz stronę, w której najważniejsze są newsy, to skup się na tworzeniu tzw. evergreen content, w połączeniu z real time marketingiem. Takie treści, ze względu na swoją uniwersalność, mają większe szanse na pojawienie się w wynikach Google Discover, co zwiększa zaangażowanie użytkowników (są bardziej skłonni do komentowania i share’owania). Dywersyfikuj treści, postaw na różne jej rodzaje. Bardzo często w Google Discover promowane są poradniki, słowniki, instrukcje, rozwinięte FAQ, czy recenzje w formie artykułów (np. porównanie kilku produktów, recenzja nowości technologicznych).

Więcej na temat samej optymalizacji możesz przeczytać u źródła: https://developers.google.com/search/docs/appearance/google-discover?hl=pl. Google Discover powinno stać się kluczowym elementem każdej strategii content marketingowej.

Co zrobić, aby pojawić się w Google Discover?

Google Discover jest innowacyjnym narzędziem oferowanym przez wyszukiwarkę, dostarczającym spersonalizowanych treści użytkownikom na podstawie ich preferencji i zachowań online. To tylko jedna z wielu dróg do promocji Twojej firmy w Internecie, dzięki czemu możesz trafiać ze swoimi treściami do nowych użytkowników, dzielić się swoją specjalistyczną wiedzą i pozyskiwać późniejszych klientów. Jeśli potrzebujesz pomocy w marketingu treści, optymalizacji pod kątem wyszukiwarek oraz Google Discover lub ogólnie w marketingu cyfrowym, Kompan.pl posiadając wszystkie niezbędne narzędzia i wieloletnie doświadczenie w branży, wspomoże Cię, aby osiągnąć najlepsze możliwe wyniki dla Twojej marki.

Kasia Cieślik
Specjalistka ds. SEO