Wstęp do audytu UX – jak korzystamy z internetu?

Wstęp do audytu UX – jak korzystamy z internetu?

Projektujesz nową stronę internetową dla swojej firmy? Chciałbyś, żeby była nowoczesna, efektowna i jednocześnie prosta w obsłudze dla użytkowników? Dobrze trafiłeś – przedstawimy Ci listę elementów, które powinny znaleźć się na Twojej domenie. Podpowiemy też, z czego lepiej zrezygnować, aby nie wprowadzać odbiorców w błąd. 

Jak korzystamy z Internetu?

Na początek przyjrzyjmy się zjawisku samego korzystania z Internetu. Jeśli zdarzyło Ci się jechać ostatnio komunikacją miejską, to na pewno zauważyłeś, że zdecydowana większość pasażerów trzyma w dłoniach smartphone. Niewielkie urządzenie pozwala załatwić wiele spraw już podczas powrotu z pracy – ,,znak czasów” – pomyślałeś i oczywiście masz rację. Warto jednak wyciągnąć wnioski z obserwowanej prawidłowości. Chcąc lepiej zrozumieć omawiane tendencje użytkowników  internetu, przeprowadźmy symulację myślową – wyobraźmy sobie, że podczas podróży chcesz zrobić zakupy spożywcze.

  1. Gdy przebywasz dystans z pracy do domu, dysponujesz ograniczonym czasem, który możesz poświęcić na załatwienie najpilniejszych spraw. Priorytetem są zakupy, ponieważ lodówka świeci pustkami, a żona zaprosiła na jutrzejszy wieczór znajomych. Twoje postępowanie będzie pewnie wyglądać następująco:
    – na początek wpiszesz w wyszukiwarkę ,,zakupy z dostawą do domu Warszawa”
    – klikniesz w link, który pojawi się wysoko w SERPie, otworzysz jedną stronę, ponieważ na telefonie niewygodnie przeskakiwać między kartami. 
  2. Wybrana strona musi ładować się szybko – nie masz czasu na długie oczekiwanie, do domu pozostało tylko 10 przystanków, dlatego jeśli witryna nie otwiera się w ciągu kilku sekund, rezygnujesz i otwierasz kolejną. 
  3. Domena ukazała się Twoim oczom w całej okazałości, upewniasz się, że jest to sklep, który oferuje szybką dostawę zakupów do domu, szukasz więc instynktownie takiej frazy na stronie głównej – znalazłeś? Doskonale, jesteś we właściwym miejscu. 
  4. Następny krok to oczywiście zlokalizowanie menu. Jako odbiorcy internetu jesteśmy przyzwyczajeni, że drzewo kategorii znajduje się po lewej stronie w pozycji pionowej lub na górze w układzie poziomym. To właśnie w to miejsce, zazwyczaj kierujemy nasz wzrok. Jeśli znalazłeś, zaczynasz analizować główne kategorie w poszukiwaniu tego co jest na Twojej liście zakupów. 
  5. Małżonka poprosiła o winogrona, powinieneś zatem udać się do kategorii ,,owoce”, jeśli nie znajdziesz w niej poszukiwanego produktu, będziesz niezadowolony. Być może, podejmiesz wówczas kolejną próbę poszukiwań i wybierzesz inną kategorię produktową. Jeśli się uda – będziesz kontynuował składanie zamówienia, jeśli nie – porzucisz sklep X i poszukasz kolejnego. 
  6. Załóżmy, że skompletowałeś cały koszyk produktów, czas przejść do składania zamówienia. Klikasz zatem w symbol z ,,wózkiem sklepowym”, przewijasz go i szukasz przycisku, który pozwoli Ci przejść do podsumowania. Klikasz ,,wybierz sposób dostawy” i …. sklep prosi Cię o wyrażenie opinii ,,czy znalazłeś w naszej ofercie wszystko, czego potrzebowałeś?”, szybko pomijasz ankietę, przechodzisz do formularza z danymi adresowymi. Wypełniasz je, wybierasz z listy z kuriera, szybko dokonujesz płatności blikiem (kto ma dziś czas na logowanie się do banku?). Na koniec zadowolony wysiadasz na przystanku obok swojego domu.

Analizowana sytuacja, choć jedynie hipotetyczna pozwala wyznaczyć kilka podstawowych elementów, na które należy zwrócić uwagę podczas audytu UX – przeczytasz o nich w kolejnych materiałach na naszym blogu. 

Przeglądamy strony internetowe, nie czytamy ich

Przeglądanie stron internetowych wynika z trzech czynników. Po pierwsze zazwyczaj korzystamy z Internetu w pośpiechu i zwyczajnie nie mamy czasu zastanawiać się nad każdą konstrukcją opisu na stronie. Po drugie – wpisując w Google konkretne zapytanie oczekujemy dopasowanego do naszych oczekiwań rezultatu, dlatego nastawiamy się na krótki przekaz, a nie długi artykuł, z którego użyteczny okaże się jeden akapit. Ufamy sztucznej inteligencji. Po trzecie wreszcie – umiemy przeglądać, sposób percepcji i przyswajania informacji został wykreowany, zwłaszcza w młodym pokoleniu, przez media społecznościowe. Facebook skutecznie przyzwyczaił użytkowników do ,,scrollowania treści” w poszukiwaniu jednego wpisu, który wyda nam się interesujący na tyle, aby warto było w niego kliknąć. 

Krótkie wskazówki przy audycie UX

wskazowki przy audycie UX

Audyt UX jest długim procesem, który wymaga doświadczenia i narzędzi, które umożliwiają dostęp do wielu danych o analizowanej domenie. Dlatego przy kompleksowej budowie nowej strony, powinien pracować cały zespół specjalistów – od programistów, przez pozycjonerów, grafików, po marketingowców. Jednakże już na wstępie warto poznać kilka podstawowych zasad audytu UX:

  • Pamiętaj, nie każ użytkownikowi zbyt długo czekać na otwarcie strony, zadbaj o prawidłowe rozszerzenia, zmniejsz pliki, nie obciążaj witryny, jeśli nie jest to niezbędne.
  • Projektując nową domenę, zadbaj, aby informacje, których szukają Twoi odbiorcy, pojawiły się na stronie w pierwszej kolejności. Postaw na frazy kluczowe w nagłówkach. Takie działanie zmniejsza prawdopodobieństwo opuszczenia serwisu przez odwiedzających.
  • Szanuj czas użytkowników, zrezygnuj z niepotrzebnych formularzy, ogranicz obowiązek wypełniania treści do absolutnego minimum. 
  • Stosuj utarte schematy. Może to zabrzmieć banalnie, mało nowocześnie, ale jeśli zamarzy Ci się układ strony internetowej, zrywający z dotychczasowymi wzorcami sporo ryzykujesz. Jeśli jesteś programistą, to na pewno nudzi Cię umieszczanie drzewa menu na górze strony w poziomie, chciałbyś zrobić coś innowacyjnego, świeżego… Pamiętaj jednak, że użytkownik będzie szukał menu tam, gdzie zwykł je znajdować. 
  • Przejrzyste, intuicyjne menu. Staraj się umieszczać produkty tam, gdzie sam chciałbyś je znaleźć. Nie ma nic gorszego, niż wejście do kilkunastu kategorii i nieznalezienie tego, czego akurat potrzebujesz. 
  • Uprość sposób dokonywania płatności tak, jak to tylko możliwe. Wiesz, że Twoi klienci płacą głównie kartami lub blikiem? Doskonale, taka funkcjonalność musi zostać dodatkowo podkreślona na liście możliwości. 

Jeśli zastanawiasz się jak zbudować przejrzystą i czytelną dla Twoich klientów stronę internetową, śledź nasz blog, chętnie podpowiemy na jakie jeszcze elementy audytu UX warto zwrócić uwagę przy projektowaniu nowego serwisu.

Aleksandra Kluczykowska
Specjalistka ds. SEO