Co to jest evergreen content i jak go poprawnie tworzyć?

Co to jest evergreen content i jak go poprawnie tworzyć?

Zależy Ci na pozyskiwaniu jak największej liczby użytkowników poprzez wyszukiwanie organiczne, rozwijaniu biznesu, a jednocześnie prowadzeniu skutecznej kampanii pozycjonerskiej? Odpowiedzią na to wszystko jest: tworzenie contentu. Jednak kluczem do sukcesu nie jest wyłącznie liczba tych treści, a ich jakość. Aby skutecznie wykorzystać potencjał tworzonych treści, zapoznaj się z pojęciem evergreen content.

Co to jest evergreen content?

Evergreen content to tzw. długowieczne treści, „treści wiecznie zielone”. Jest to content, który – jak nazwa wskazuje – bez względu na porę roku, może przynosić wymierne korzyści dla Twojej domeny. Pod względem wartości jest to treść, która niemal nigdy nie traci ruchu. Ze względu na swoją uniwersalność, przy odpowiedniej strategii, evergreen content będzie wiecznie generować zainteresowanie użytkowników. Co czyni te treści „wiecznie zielonymi”?

Najczęściej jest to dobrze postawione pytanie w tytule, to znaczy są one głównym źródłem wiedzy na określony temat, nie zawsze niszowy. Po prostu w odpowiednim czasie zyskały na popularności, przez co ciągle („wiecznie”) wysoko rankują w indeksie Google. Co ważne, treści te muszą być bardzo dobre: wyczerpywać temat, posiadać odpowiednią optymalizację (frazy kluczowe), sensowne formatowanie, a użytkownik powininien szybko znaleźć w nich odpowiedzi na zadane przez siebie pytania. Jeśli chcesz, aby takie treści budziły ciągłe zainteresowanie, musisz mieć pewność, że konkurencja nie przyjdzie i nie napisze czegoś równie dobrego, a co najgorsze – lepszego.

Evergreen content kontra aktualne „newsowe” treści

Evergreen content to tekst, który w ogóle się nie starzeje. Pozyskuje ruch jeszcze na długo po tym, jak zostanie opublikowany. Na jego tworzenie możesz poświęcić więcej czasu, utrzymywać stałe tempo w ich publikacji. Treści tematyczne, aktualne, charakterystyczne dla portali newsowych (typu onet.pl, czy wp.pl) traktują o tematach trendujących, gorących, kreowanych na bieżąco. Stworzone w odpowiednim czasie, generują bardzo dużo ruchu w krótkim czasie i najczęściej wyświetlają się na szczycie wyników wyszukiwania. Mają one jednak datę ważności, także przy ich tworzeniu liczy się czas. Użytkownicy bardzo szybko mogą stracić nimi zainteresowanie przerzucając się na inny, równie aktualny temat na innym lub tym samym portalu. Dobrym przykładem treści stojących w opozycji do evergreen content są artykuły modowe. Tworzone są na bieżąco i budzą zainteresowanie jedynie przez określony sezon. Idealnie byłoby tworzyć na swojej domenie zarówno evergreen content, jak i treści newsowe. Jednak nie zawsze jest potencjał, aby rozwijać serwis w tym kierunku.

Przykłady evergreen content

evergreen content przykłady

„Wiecznie zielone treści” nie powinny tracić zainteresowania użytkowników. Oznacza to również, że nie podlegają one sezonowości. Jeśli piszemy np. o wymianie opon, to musimy spodziewać się pewnej regularnej sezonowości w temacie – dokładnie dwa razy do roku. Tak samo z tematem instalacji klimatyzacji. Co więc można uznać za tematy evergreen content?

Dobrymi przykładami są:

1. Najlepsze ćwiczenia podnoszące pośladki

2. Jak ugotować jajko na twardo?

3. Czym jest światłowód?

Jak możesz zauważyć, tematy te są bardzo uniwersalne i niemal każda branża może mieć w swoim repertuarze taki content, który się nada jako definicja evergreen. Jeśli nie masz pomysłu na oryginalny temat artykułu w konwencji wiecznie zielonego, postaw na treści poradnikowe. Chociaż jest to dość bezpieczna opcja, to zauważ jednak, że nie wszystkie tego typu tematy mogą spełniać te wymogi. Na przykład content dotyczący programowania może zmieniać się z roku na rok, wraz z rozwojem technologii. Podobnie jak poradniki, dobrze rankują definicje. W tym celu na swojej stronie możesz umieścić coś na kształt słowniczka branżowego. Dzięki takiemu zabiegowi zyskasz również miano profesjonalisty w swojej specjalizacji.  Sprawdź, jak to może wyglądać: Słowniczek pojęć SEO.

Od słowniczka blisko także do FAQ, takie podstrony również mogą spełniać warunki „wiecznie zielonych”. Dobrym pomysłem są także recenzje. Użytkownicy bardzo często wyszukują opinii na temat jakiegoś produktu przez jego zakupem. Ułatw im to zadanie, a tym samym zyskaj ważny ruch na domenie. Recenzje możesz umieścić w formie rankingów najlepszych produktów, które zawsze bardzo dobrze się klikają, np. „10 najlepszych produktów do masażu w domu”. Pamiętaj jednak, aby uważać na tematy technologiczne, które dość szybko się dezaktualizują.

Korzyści z tworzenia evergreen content

Najważniejszymi korzyściami wynikającymi z tworzenia evergreen content są:

  • W prosty sposób można je szybko zoptymalizować pod wyszukiwarkę, ponieważ najczęściej opierają swoją treść na często używanych i wyszukiwanych słowach kluczowych. Minusem w tym przypadku jest duża konkurencja, ale prz odpowiednim doborze tematu, formatowaniu treści oraz umieszczeniu fraz, zyskujemy większą szansę na powodzenie.
  • Dzięki wspomnianej wyżej optymalizacji, zyskujemy większy ruch na domenie, co może przełożyć się na liczbę i jakość leadów.
  • Evergreen content stawia nas w roli specjalisty w swojej branży. Użytkownicy widzą, że znamy się na temacie i warto z nami współpracować.
  • Raz i dobrze napisana „wiecznie zielona treść” to inwestycja na lata. Tworząc wyłącznie treści newsowe lub takie, których znaczenie maleje w czasie, tracisz czas i cenne zasoby. Evergreen content starzeje się jak wino. Po czasie możesz go dodatkowo ubogacać np. o grafiki, aktualizować o informacje lub po prostu rozszerzać dodając dodatkowe frazy kluczowe. Czasem lepiej jest rozwijać już raz zaindeksowane treści, niż tworzyć mało znaczące artykuły na bieżąco.
evergreen content przystanek dla uzytkownikow
  • Evergreen content może stać się przystankiem dla użytkowników przed przejściem na inną podstronę Twojej witryny. Dzięki dodaniu linków wewnętrznych, podlikowaniu grafik lub dodaniu „proponowanych produktów” (w nawiązaniu do tematu), tak jak w przypadku dobrze zoptymalizowanego artykułu, możesz zwiększyć czas spędzony przez użytkownika na serwisie (ponieważ będą przeklikiwać się oni pomiędzy podstronami).
  • Lepszy ROI, czyli zwrot z inwestycji w działach w obrębie content marketingu.
  • Evergreen content może przyciągać linki zwrotne prowadzące do Twojej witryny. Poczytny artykuł zyskujący z biegiem czasu na popularności stanie się źródłem wiedzy linkowanym na innych portalach.
  • Evergreen content może dać Ci cenne, historyczne dane odnośnie zachowań użytkowników i pozwoli zaplanować strategię content marketingu na najbliższy czas. Obserwując skrupulatnie ruch na takiej treści, możesz wyciągać wnioski odnośnie tego, czego szukają użytkownicy i jakie są ich przyzwyczajenia. Czy np. zwracają uwagę wyłącznie na jeden akapit treści, czy może któryś fragment szczególnie przyciąga ich wzrok (do badania takich zachowań przydatne mogą okazać się mapy ciepła)?

Content marketing na wyższym poziomie

Evergreen content to skuteczna siła na przyciąganie regularnego ruchu na domenie. Ciągłe szukanie aktualnych tematów i dostosowywanie się do rynku jest czasochłonne i może przynosić krótkotrwałe korzyści marketingowe, ale to evergreen content stanowi źródło celnych treści, dzięki którym staniesz się autorytetem w swojej branży. I to bez konieczności okresowego wprowadzania zmian w tych treściach.  Daj sobie czas i postaw na napisanie dopracowanych treści, które będą procentować w wyszukiwarce. Pamiętaj, że evergreen content to również cenne źródło ruchu mające pozytywny wpływ na efekty SEO oraz wiele wskaźników w Google Analytics (np. współczynnik odrzuceń, średni czas spędzony na stronie).

Kasia Cieślik
Specjalistka ds. SEO