Audyt UX (audyt użyteczności) – analiza ekspercka stanowiąca kompleksową ocenę serwisu internetowego pod kątem zgodności z oczekiwaniami, preferencjami oraz przyzwyczajeniami jego użytkowników. Audyt użyteczności pozwala sprawdzić, czy dany serwis odpowiada potrzebom odbiorców oraz wskazuje, co można zmienić, żeby korzystanie z niego spowodowało wzrost satysfakcji użytkowników.
Audyt UX obejmuje następujące obszary serwisu:
- system nawigacji,
 - strukturę strony głównej,
 - kompozycję i sposób przekazania informacji użytkownikowi,
 - zrozumiałość informacji (m.in. stosowane nazewnictwo, klarowność treści),
 - użyteczność formularzy,
 - położenie i wygląd przycisków/elementów klikalnych na stronie,
 - wersję mobilną strony ze wskazaniem na najważniejsze elementy wpływające na konwersję.
 
Audyt użyteczności może być przeprowadzany przy użyciu różnych metod, ale podstawę stanowią trzy narzędzia, z których należy zastosować w trakcie audytu co najmniej dwa:
- analiza heurystyczna (heuristic evaluation),
 - wędrówka poznawcza (cognitve walkthrough),
 - lista kontrolna (usability checklist).
 




