Pozycjonowanie – popularne fakty i mity

Pozycjonowanie – popularne fakty i mity

Jeśli trafiłeś na ten artykuł, to zapewne odczuwasz wątpliwości co do tego, czy pozycjonowanie stron internetowych w ogóle ma sens. Mogłeś się tutaj znaleźć również dlatego, że poszukujesz odpowiedzi na podstawowe pytania, mające rozwiać wątpliwości przed zakupem usługi SEO. A może pozycjonowanie to dla Ciebie czarna magia pomimo tego, że słyszałeś o nim już wiele razy? Ten artykuł powstał po to, aby pomóc Ci ustrukturyzować wiedzę na temat procesu pozycjonowania stron internetowych oraz odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania, które mogą pojawić się przed realizacją jakiejkolwiek reklamy w Internecie – czy to na własną rękę, czy przy pomocy agencji.

Najlepiej realizowane pozycjonowanie to w skrócie optymalizacja implementowana w serwisie internetowym. W Internecie, a w szczególności w mediach społecznościowych oraz na forach, znaleźć można odpowiedzi na najważniejsze pytania odnośnie pozycjonowania – dotyczące m.in. technicznych kwestii, związanych z realizacją usługi. Jednak aby wiedzieć, o co konkretnie zapytać, konieczne jest zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu SEO. Odnośnie tematu pozycjonowania krąży również wiele legend, a jak to z nimi bywa – zazwyczaj pojawia się w nich ziarno prawdy. Dlatego też lista faktów i mitów SEO nie zawsze będzie mieć charakter zero – jedynkowy.

Jakie pytania odnośnie pozycjonowania pojawiają się najczęściej?

Poniższe pytania wyodrębnione zostały na podstawie listy najczęstszych wątpliwości, które pojawiają się podczas rozmowy z klientami lub osobami, które chciały skorzystać ze współpracy z profesjonalną firmą SEO.

1. Zawsze możesz oczekiwać szybkich efektów w pozycjonowaniu – MIT

Nigdzie nie istnieje odgórny zapis mówiący o tym, ile czasu powinno trwać pozycjonowanie. Nikt nie powie Ci, ile czasu powinien poświęcić pozycjoner na osiągnięcie wyników. Dlaczego jest tutaj tak wiele niewiadomych? Gdyby to było takie proste, każda firma zajmowałaby najwyższe miejsca na podium wyników wyszukiwania Google, a jednak z jakiegoś powodu tak nie jest. Pozycjonowanie opiera się przede wszystkim na cierpliwości, regularnym badaniu, sprawdzaniu, realizowaniu i konsekwentnym działaniu. Google nie zawsze łatwo “wybacza błędy”, dlatego każda istotna decyzja wymaga porządnie przeprowadzonej analizy.

Istnieją frazy łatwe, trudne i hiper konkurencyjne do wypozycjonowania. Wykorzystywane są one na różnych rynkach, w różnych typach usług o wielorakim profilu wyszukań. Stosowana strategia, ilość błędów na stroniewiek domeny, jakość treści – czynników optymalizacyjnych jest naprawdę wiele i ciężko byłoby omówić je wszystkie. Więcej informacji na ten temat znajdziesz m.in. w artykule: Pozycjonowanie – kiedy mogę spodziewać się efektów?

Czy znasz powiedzenie „oszczędny płaci dwa razy”? W kontekście pozycjonowania z pewnością sprawdziłoby się: „niecierpliwy traci dwa razy”, albo… „traci doszczętnie” 😉

2. Uzupełnianie strony o nowe treści jest sposobem na sukces – MIT

Dlaczego jest to mit, skoro Google jest wyszukiwarką tekstową i najpłynniej odczytuje na domenie właśnie to, co znajduje się na niej w formie treści? Otóż sama treść jest jedynie pustym wypełnieniem przestrzeni szablonu. Jeśli nie obudujemy jej odpowiednio sformatowanymi nagłówkami, grafikami, nie wdrożymy ważnych fraz kluczowych oraz nie umieścimy w kontekście przemyślanej optymalizacji, stanie się jedynie zlepkiem sformułowań.

Taka treść przyniesie nieokreślone wyświetlenia i być może niepotrzebne wejścia użytkowników, kończące się jedynie szybką ewakuacją (tym samym zwiększając współczynnik odrzuceń). Nie chcemy przypadkowych wizyt. Treść również może generować konwersję, niezależnie od tego, czy mówimy o tej na blogu, pod produktami czy w poszczególnych kategoriach. Reasumując, sama treść (np. regularnie publikowane artykuły blogowe) nie przyniesie efektów, ale oddana w ręce pozycjonera, może zdziałać cuda.

3. Pozycjonowanie nie jest tanie – FAKT

I nie twierdzę tak tylko dlatego, że w mojej branży po prostu przyjęło się drogo wyceniać usługi. Oczywiście, istnieją słowa kluczowe, które po wdrożeniu podstawowej optymalizacji szybko przynoszą ruch na domenie. Istnieją też takie, które wymagają kilkuletniej pracy. Tak, aż tyle czasu! Zawsze można zacząć od mniejszego budżetu, ale jeśli pozycjonowanie przynosi dobre efekty, nie należy osiadać na laurach. Jeśli przy mocno ograniczonym budżecie, jest się w stanie zawojować wyniki wyszukiwania (a zdarza się to naprawdę rzadko), to jakie zdumiewające efekty można osiągnąć podwajając stawkę?

Pozycjonowanie to inwestycja – jeśli włożysz w nie pieniądze, to uzyskasz pieniądze. Optymalizacja może być tania, może i być darmowa, jeśli posłużysz się samouczkami zamieszczonymi w Internecie. Jednak jak z jej efektywnością?

4. Linki zewnętrzne (link building) nie są istotne w procesie pozycjonowania – MIT

Najwięcej smaczków i ciekawostek na ten temat znajdziesz w artykule: Budowanie strategii linkowanie – linkbuilding w SEO

Wtrącę tutaj jednak ciekawostkę na temat budowania strategii linkowania, która wywołała niemałe zamieszanie w świecie SEO. W 2015 roku John Mueller – analityk trendów Google – przekazał w niezobowiązującym wywiadzie informację, że „link building jest czymś, czego by unikał (55:40 minuta). Nie muszę zaznaczać, że informacja ta odbiła się szerokim echem wśród e-marketerów zatroskanych o losy pozycjonowanych domen. Mit został podsycony! Wypowiedź ta została niestety źle zrozumiana i zinterpretowana. Nic w tamtym czasie, jak również teraz nie wskazywało na to, że linki nie mają siły w procesie pozycjonowania. Gdzie zatem pojawiło się niezrozumienie? John Mueller udzielając odpowiedzi na pytanie webmastera, miał na myśli to, że najważniejsze są linki tworzone w sposób naturalny.

Link building musi być rozłożony w czasie, tworzyć naturalną relację pomiędzy domenami, zakotwiczać istotną treść. Budowanie strategii linkowania to nie jedyna czynność, która przyniesie świetne efekty w procesie SEO. Jest natomiast składową całego procesu optymalizacji. Zatem nie można skupiać się jedynie na realizacji działań poza obrębem witryny. Pojęcia „link building” oraz „content – treść” muszą iść ze sobą w parze jednocześnie na siebie oddziałując, aby pozycjonowanie miało sens.

5. Szybkość wczytywania się strony jest ważna – FAKT

Serwer Twojej witryny powinien działań szybko i bez zarzutów. Zwiększanie widoczności serwisu oznacza, że zacznie go odwiedzać coraz więcej osób. Nie zagoszczą one na nim na długo, jeśli czas ładowania się szablonu będzie zbyt długi. A im więcej osób będzie ze strony wychodzić, tym większy będzie współczynnik odrzuceń – czyli wskaźnik osób określający ogólną ilość wyjść z witryny.

Im wolniejsza strona, tym mniej klientów, mniej ruchu, a tym samym mniej sprzedaży. Upewnij się więc, że zainwestowałeś w serwer, który sprosta wymaganiom i objętości Twojej domeny.

6. Analiza fraz kluczowych jest ważna (przed wykonaniem optymalizacji) – FAKT

Google bardzo dobrze radzi sobie z interpretacją semantycznych znaczeń słów wpisanych przez użytkowników w wyszukiwarkę. Efekt jest w tym taki, że wyniki wyszukiwania są coraz lepiej dopasowywane do wymagań użytkowników. Wyszukiwarka natomiast z dnia na dzień sprawniej posługuje się słowem pisanym zawartym na stronach internetowych i wykorzystuje je do tworzenia relacji z użytkownikiem już na etapie zapytań.

Ostatnio popularne jest promowanie usług SEO opartych na optymalizacji całego serwisu (patrz SMARTSEO), a nie tylko paru podstron pod konkretne frazy kluczowe – tym samym w „niektórych kręgach” wstępna analiza słów przestała być znacząca dla całego procesu. Zaczęto wychodzić z założenia, że skoro niemal wszystkie podstrony poddawane są optymalizacji, to niepotrzebne jest tworzenie listy fraz, która będzie nas ograniczać.

Założenie to jest jednak błędne. Każda analiza fraz kluczowych powie nam o serwisie coś, czego byśmy się nie dowiedzieli, optymalizując bez namysłu wszystkie podstrony po kolei. Pierwsza lista fraz kluczowych jest bazą, na podstawie której po czasie będziemy mogli oszacować efektywność działań. Bez niej będziemy jedynie błądzić, jak we mgle.

7. Pozycjonowanie to zdobywanie wysokich pozycji w Google – MIT

Oczywiście, poprzez sprawdzanie efektów w pozycjach fraz kluczowych możemy w łatwy i czytelny sposób zweryfikować wydajność działań. W tym wszystkim chodzi o to, aby przekonać Cię, że patrzenie na pozycje fraz kluczowych jako wyznacznik efektów w zwiększaniu widoczności serwisu, jest myśleniem archaicznym. Wysokie pozycje zazwyczaj faktycznie przynoszą równie wysokie zarobki. Należy zadać sobie jednak pytanie: jakie frazy najczęściej chcemy pozycjonować? Oczywiście, że te najbardziej konkurencyjne! Konkurencyjność natomiast równa się włożeniu w proces pozycjonowania ogromu pracy, który wcale nie musi implikować przychodu.

Powinniśmy w tym przestarzałym procesie znajdować czas na optymalizację serwisu również pod mniej konkurencyjne frazy kluczowe. Które owszem, nie przyniosą szybkich efektów, ale na pewno będą łatwiejsze do pozycjonowania, a dalej – zapełnią lukę w czasie oczekiwania na „większe efekty”. Tym samym nie możemy mówić, że pozycjonowanie to jedynie pozycje, pozycje i pozycje. To po prostu optymalizacja, na którą składa się między innymi cykliczna weryfikacja pozycji. Pamiętaj, że nie każda fraza w TOP10 przełoży się na konwersję (zamówienia, zapytania w formularzu). Optymalizacja pod kątem SEO ma wiele zastosowań, od poprawy użyteczności i struktury strony, poprzez np. marketing treści, a kończąc na tworzeniu relacji z użytkownikiem. Niestety, ale ranking pozycji fraz kluczowych jest bardzo przeceniany, choć jest to tylko jeden z celów w dążeniu do zwiększonej konwersji.

8. SEO może być wykonywane przez programistów, dział marketingu lub projektanta szablonu – MIT

Tutaj krótko – dział IT może wspomóc pozycjonowanie poprzez operacje techniczne wykonywane na stronie, chociażby podmiana pliku robots.txt, czy sitemap.xml, ale również inne, trudniejsze kwestie.

Projektant stron internetowych może wspomóc SEO działaniami UX (User Experience) oraz projektowymi nakierowanymi na użytkowników, bazując chociażby na swoim doświadczaniu. Podobnie rzecz ma się z działem marketingu, który realizuje podobne, ale nie takie same cele, co pozycjoner. Niemniej, z pewnością wspomoże SEO w content marketingu, czyli uzupełnianiu treści przyjaznych użytkownikowi i robotowi Google, jak również w stworzeniu skutecznych opisów meta.

Pozycjoner jest jednak w stanie zebrać wszystkie te aspekty i rozporządzić nimi na stronie internetowej w taki sposób, aby przyszli klienci i robot Google nie mieli wątpliwości, co do skutecznej oceny witryny.

9. Strona internetowa potrzebuje bloga do wzmocnienia działań SEO – MIT

Blog wewnętrzny na stronie jest potężnym narzędziem pomagającym zwiększać widoczność serwisu – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Największy zysk osiąga, gdy artykuły zawierają poczytną treść oraz są zoptymalizowane pod frazy kluczowe. Jednak blog nie jest rozwiązaniem uniwersalnym i nadającym się dla wszystkich branż. Na poszczególnych stronach lepiej jest zwrócić uwagę na wysoką jakość tekstów, wyeksponować produkty lub usługi i po prostu… mierzyć siły na zamiary. Słuszność założenia bloga wewnętrznego powinna zostać oceniona przez pozycjonera.

10. Pozycjonowanie i AdWords (SEO i SEM) są od siebie zależne – MIT

W tym temacie polecam artykuł: SEO i SEM – definicja i różnice

AdWords i SEO to dwa oddzielne produkty Google i nie współdziałają ze sobą pod jakimkolwiek względem. Nie uzyskasz lepszego rankingu w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, wykupując reklamy AdWords i na odwrót. Wyniki Google AdWords zawsze będą pojawiać się określonej grupie odbiorców (zależnych od ustawionych parametrów), natomiast wyniki organiczne wyświetlają się wszystkim po równo. Oczywiście jest to bardzo duże uproszczenie, gdyż wyniki organiczne SERP zależne są od lokalizacji użytkownika, historii przeglądanych stron, czy wpisywanych haseł, jednak mimo tej podstawowe różnicy nie można pominąć.

11. Dobrze, jak bardzo dużo linków zewnętrznych prowadzi do mojej witryny – FAKT

Tak, dobrze jest mieć wiele linków prowadzących do witryny z innych domen – są to tzw. linki zewnętrzne. I nie, nie jest wskazane tworzenie lub kupowanie linków w bardzo wielu, niskich jakościowo domenach jak popadnie. Budowanie strategii linkowania ukierunkowane jest na jakość, a nie na ilość. Dawniej (w odległych czasach SEO) nie miało to znaczenia. W tym temacie odsyłam również do artykułu podanego w punkcie 4.

12. Wiek i historia domeny jest istotna w procesie pozycjonowania – MIT / FAKT

Wiek – niekoniecznie. Nie istnieją przypadki, które potwierdzałyby tę tezę. „Świeże” domeny mają takie same szanse na wysoki ranking, jak te stare. Wszystko zależne jest od optymalizacji oraz tego, co tworzymy poza serwisem (np. linkowanie czy social media). Jednak zdarzają się sytuacje, kiedy bardzo trudno jest się przebić w wynikach organicznych ponad dużych gigantów w branży. Nie jest to jednak w większości związane z wiekiem domeny, ale np. z jej historią lub po prostu ze znaczną ilością linków zewnętrznych do niej prowadzących. Zatem jedyną przewagą starej domeny nad nową jest to, że na jej optymalizację oraz uczenie się na błędach (optymalizacyjnych), czy na zapoznanie się z aktualizacjami algorytmu Google miało się po prostu więcej czasu.

Historia domeny jest jednak znacznie bardziej istotna, niż jej wiek. Jeśli strona w przeszłości miała problemy optymalizacyjne lub stosowała niechciane i niesłuszne praktyki SEO, przez co np. została ukarana filtrem ze strony wyszukiwarki (co skutecznie obniżyło jej ranking), to w przyszłości może być jej trudniej osiągnąć pożądane efekty. Należy jednak pamiętać, że z nawet najgorszej sytuacji da się wyjść obronną ręką i sprawny pozycjoner znajdzie sposób na zatarcie śladów niechlubnej przeszłości domeny oraz odbuduje ranking.

Fakty i mity SEO – jak i gdzie weryfikować swoją wiedzę?

Aby skutecznie zoptymalizować stronę internetową, należy podejść do tematu holistycznie. Konieczne jest również aktualizowanie swojej wiedzy i weryfikowanie racji, aby nie stosować przestarzałych technik. Niestety, ale zdarza się, iż nadal, pomimo ostrzeżeń ze strony Google, stosuje się nieuczciwe działania optymalizacyjne, które chwilowo i złudnie podnoszą ranking SEO. Do czasu… Pozycjonowanie może wnieść wiele dobrego, wygenerować ogromną liczbę leadów i znacznie zwiększyć sprzedaż, ale tylko wtedy, kiedy „robi się” je z głową. Nie osiągniesz sukcesu, jeśli będziesz wierzyć w popularne mity. Najlepiej weryfikować swoją wiedzę na wiarygodnych grupach społecznościowych lub korzystając z aktualnych postów na forum. Jednak najważniejsze jest doświadczenie, dlatego warto jest zawsze skorzystać z wiedzy pozycjonera lub firmy zajmującej się SEO profesjonalnie.