Najczęstsze błędy popełniane przy tworzeniu bloga firmowego

Dobrze prowadzony blog firmowy generuje więcej wejść na stronę internetową i buduje rozpoznawalność marki, co w efekcie powinno przełożyć się na większą sprzedaż. Myślisz, że ten efekt “kuli śnieżnej” Cię nie dotyczy? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów, publikując treści na swoim firmowym blogu.

Blog firmowy z racji na potencjalne korzyści, to obecnie jedna z najważniejszych zakładek na stronie marki. Począwszy od małych firm usługowych, przez sklepy internetowe, po duże korporacje. O tym, dlaczego warto zainwestować w blog firmowy, pisaliśmy już w naszym poprzednim artykule.

Dziś jednak odpowiemy sobie na pytanie, co zrobić, aby blog firmowy przynosił efekty. Jeśli więc regularnie publikujesz wpisy, ale nie widzisz zadowalających rezultatów, zobacz, czy aby nie popełniasz tych uchybień.

1. Nie masz koncepcji na wpisy blogowe

Być może prowadzisz bloga, bo inni to robią. Lub może słyszałeś, że potrafi on przyciągnąć nowych klientów. Jednak żeby tak było, blog firmowy musi być prowadzony zgodnie z kilkoma zasadami.

Przede wszystkim ma on odpowiadać na problemy użytkowników, zawierać solidny wkład merytoryczny oraz inspirować klienta do podjęcia rozważań na temat zakupu Twojego produktu lub usługi.

Zanim usiądziesz do kolejnego wpisu, pomyśl:

  • jakie zagadnienie chcesz poruszyć na blogu i/lub do jakiego produktu ma się on odwoływać?
  • jaki problem użytkownika miałby ten tekst rozwiązać?
  • jakie słowa kluczowe powinien zawierać Twój wpis?
  • co chcesz, aby użytkownik zrobił, po przeczytaniu tego wpisu

Przykładowo: sprzedajesz kosmetyki do pielęgnacji twarzy. W swojej ofercie masz mnóstwo specyfików do różnych typów skóry. W tym także krem do cery wrażliwej, zawierający ekstrakt z korzenia lukrecji. Twój potencjalny klient, nie będzie szukał mazidła z tym właśnie składnikiem. Będzie szukał propozycji kremów dla cery wrażliwej. Warto więc napisać, jakie kremy są najlepsze dla cery wrażliwej. Co powinny zawierać i dlaczego. Czego unikać przy tego typu problemie. Tu należy umieścić informację także o swoim produkcie, jak również link lub przycisk, przekierowujący do sklepu z tym właśnie kremem.

2. Nie dbasz o strukturę tekstu

Podziel sobie tekst na kilka najważniejszych elementów:

  • tytuł (nagłówek H1) – o czym (konkretnie!) będzie Twój wpis
  • lead – tu umieścisz informacje w bardziej szczegółowy sposób i zachęcisz tym samym użytkownika do wniknięcia w tekst
  • śródtytuły (nagłówki H2) – będące jednocześnie przewodnikiem po tekście

Tytuł – powinien być zrozumiały, ale i zawierający najważniejsze słowa kluczowe, np. „Jak wybrać krem do cery wrażliwej?”.

Lead – jest poniekąd rozwinięciem tytułu i kwintesencją tego, co czytelnik znajdzie w artykule. On także musi być krótki, bardzo konkretny, zwięzły. Mógłby on wyglądać np. tak: „38% kobiet boryka się z wrażliwą cerą. Ten problem staje się szczególnie dotkliwy latem, kiedy słoneczne promienie uszkadzają wrażliwe włókna skóry. Sprawdź, co powinien zawierać krem do cery wrażliwej oraz wybierz ten najlepszy dla siebie”.

Śródtytuły – również nie mogą być enigmatyczne. To doskonały przewodnik po tekście, zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki Google. Ich rolą jest podpowiedź, co czytelnik znajdzie w akapitach poniżej. Np.: Czym charakteryzuje się cera wrażliwa. Jakich składników w kosmetykach powinny unikać osoby z cerą wrażliwą. Kremy odpowiednie dla cery wrażliwej.

Teraz tylko obuduj poszczególne śródtytuły i masz gotowy tekst. Konkretny, zrozumiały, wartościowy i do tego przyjazny dla wyszukiwarek.

3. Nie szukasz tematów, które NAPRAWDĘ interesują Twoich klientów

Jest w internecie sporo poprawnych blogów, których autorzy stosują się do prawideł języka polskiego. Mimo to, publikowane wpisy nie uzyskują oczekiwanego efektu. Można wtedy odnieść wrażenie, że blogi nie są skuteczne i szkoda marnować na nie czas oraz energię.

Problem leży jednak zwykle po stronie twórcy, a nie samego bloga. Otóż częstym błędem, jaki popełniają marki, jest zły dobór tematów.

Takimi mało atrakcyjnymi blogami, są te, na których marka publikuje głównie wpisy o produktach lub teksty, których tematy nie są w ogóle wyszukiwane przez użytkowników. Dlatego ważne jest konstruowanie bloga w taki sposób, aby poszczególne wpisy odpowiadały na pytania klienta, rozwiązywały jego problem, dostarczały wiedzy, której szuka.

Ale skąd wiedzieć, czego chcą klienci?

Zaglądaj na fora i grupy tematyczne. Podglądaj konkurencję i patrz, które posty najbardziej angażują użytkowników.

Warto na początku korzystać także z narzędzi typu Keyword Tool lub AnswerThePublic. Dzięki nim wstępnie zorientujesz się, jakie frazy z tzw. „długiego ogona” są chętnie wpisywane w wyszukiwarkę.

Pomyśl także o pomocy pozycjonera. Specjalista ds. SEO podpowie Ci, na jakie frazy kluczowe warto się pozycjonować oraz jak ich używać, aby artykuł miał szansę pojawić się na pierwszej stronie Google.

Więcej informacji, jak pisać teksty na bloga firmowego, znajdziesz w poniższym filmie. Materiał ten jest częścią cyklu pt. “Horoskop Marketingowy 2021”.

<iframe frameborder="0" height="315" width="560" src="https://www.youtube.com/embed/Vzi27YaT920" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture"></iframe>

Chcesz poznać szczegóły na temat pozycjonowania bloga firmowego?

NAPISZ DO NAS