Czy warto inwestować w bloga firmowego?

Blog firmowy to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Analizy Kompan.pl pokazują, że aż 68% wizyt na stronie może być generowanych właśnie przez treści blogowe. Wciąż się wahasz? Zobacz, jakie jeszcze korzyści może przynieść Twojej marce przemyślany content marketing na stronie internetowej.

Blog wzmacnia Twoją pozycję w wyszukiwarce Google

Nie jest tajemnicą, że użytkownik po wpisaniu frazy w wyszukiwarce klika w te linki, które ukażą mu się na pierwszych kilku pozycjach. Rzadko szuka dalej. Dlatego warto o tą pozycję zadbać.

Google promuje strony, które są na bieżąco aktualizowane. Wspiera także wartościowe treści, umieszczając je na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce. Dlatego ważne jest sukcesywne nasycanie bloga dobrymi, użytecznymi artykułami. W pewnym momencie zacznie to procentować.

Kiedy? Optymalizacja strony pod kątem SEO to dość złożone zagadnienie, blog jest zatem tylko elementem układanki. Znaczącym, ale nie jedynym. Wiele zależy od jakości publikowanej treści względem konkurencji, użyteczności i umiejętnego żonglowania frazami kluczowymi. Musisz pamiętać, że proces pozycjonowania strony może bardziej przypominać ultramaraton, niż sprint. Jednak bądź cierpliwy - efekty przyjdą z czasem.

Blog firmowy pomaga budować zaufanie

Blogująca marka zyskuje w oczach klientów ludzką twarz. Staje się bliskim kolegą, który w każdej chwili służy poradą. Do takiej firmy chce się wracać i korzystać z jej usług. Bo klient nie tylko szuka tego, co najtańsze. Często wybiera miejsce, w którym po prostu czuje się dobrze, otaczając się markami, z których filozofią się identyfikuje.

Dlatego użyteczne wpisy poradnikowe, a także takie, które ukazują firmę „od kuchni”, pomogą Ci stworzyć silną i długoterminową relację z klientem.

Blog firmowy kreuje Cię w oczach klientów jako eksperta

Kiedy klient wybiera się do specjalistycznego sklepu stacjonarnego, oczekuje zwykle, że za ladą będzie miał do czynienia z ekspertem w swojej dziedzinie. I tak samo jest z usługami w internecie. Wpis blogowy pomaga klientowi lepiej zrozumieć specyfikę produktu, jego przeznaczenie, proces powstawania. Już wie, dlaczego cena Twojego produktu może być nieco wyższa od konkurencji i akceptuje to. Wie też, że wywiążesz się z umowy i przekażesz mu najlepszą jakość. Bo przecież jesteś ekspertem.

Blog firmowy wspiera proces pozyskiwania leadów

Rozbudowana baza newsletterowa, składająca się z osób wstępnie zainteresowanych Twoim produktem, to większa szansa na zwiększenie sprzedaży. A blog jest w tym bardzo pomocny.

Pokaż czytelnikowi, że to tylko część użytecznych informacji, które może otrzymać bezpłatnie. Wystarczy, że zapisze się do Twojej bazy newsletterowej, a to zaowocuje regularnym otrzymywaniem porcji unikatowej wiedzy eksperckiej. Jednak pamiętaj, by wywiązać się z obietnicy i rzeczywiście przygotowywać dla tych osób dodatkowe, ekskluzywne materiały. W przeciwnym razie Twoja baza newsletterowa stopniowo będzie topnieć.

Blogi firmowe w liczbach – case study

Czas przejść do konkretów – jaki realny efekt może przynieść praca nad blogiem firmowym? Za przykład posłużą nam 3 kampanie przeprowadzone przez Kompan.pl.

1. Sklep - branża kosmetyczna

Współpracę rozpoczęliśmy na początku 2018 r. i od razu wzięliśmy się za tworzenie i publikację artykułów zoptymalizowanych pod SEO. W ciągu 12 miesięcy na blogu firmowym pojawiło się 41 tekstów. Pod koniec roku efekty były prawie niezauważalne. 2019 rok był jednak przełomowy - wpisy zaczęły generować istotny ruch. Wzrost liczby sesji na stronie wyniósł wtedy aż ~1509%. względem poprzedniego sezonu! W tylko jeden tekst z wyszukiwarki Google kliknęło łącznie ponad 30 tys. osób – bez żadnej płatnej kampanii, mówimy tu wyłącznie o ruchu organicznym.

Do końca czerwca 2020 r. opublikowaliśmy na blogu sklepowym dodatkowo 43 nowe artykuły. W planie jest jeszcze co najmniej 50, ale już teraz widać, że dotychczasowa praca przynosi efekty w postaci realnego ruchu na stronie.

Powyżej przedstawiamy statystyki pochodzące z Google Search Console. Dane obejmują wyłącznie ruch na blogu firmowym i dotyczą kwartału maj-lipiec 2020 w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej:

  • wzrost kliknięć z 8,52 tys. a 67,1 tys.
  • wzrost wyświetleń z 143 tys. na 1,05 mln
  • wzrost średniej pozycji z 10,1 na 6,9

Bazując na danych z Google Analytics, w przypadku tego klienta blog generuje obecnie ok. 8% ruchu na całej witrynie i stopniowo rośnie.

2. Sklep - branża/turystyczna

Współpraca z tym sklepem rozpoczęła się na dobre pod koniec 2018 r. Na stronie istniał już blog, na którym klient zdążył opublikować 31 artykułów. Nie generowały one jednak dużego ruchu ze względu na ich niską jakość.

Przygotowaliśmy więc 43 artykuły - lepszej jakości i zoptymalizowane pod wyszukiwarki. Na efekt trzeba było czekać około roku. Długi czas oczekiwania wynika m.in. z sezonowości tej branży. Największy ruch generowany jest bowiem w okresie wiosenno-letnim. Gołym okiem można zobaczyć znaczną różnicę między sezonem 2020 a 2019. Lepsze teksty zaczęły na siebie pracować, co widać na poniższym wykresie:

Według danych z Google Search Console z pierwszej połowy 2020 r., blog wygenerował 68% ruchu na witrynie. Zatem wśród 5 najczęściej klikalnych podstron u tego klienta, aż 3 dotyczą właśnie wpisów blogowych. Konsekwentna praca zaowocowała znacznym wzrostem ruchu organicznego - na blogu, ale również i na frazach związanych z produktami oferowanymi przez klienta.

3. Branża - odnawialne źródła energii

Klient wykupił u nas kompleksową usługę Biztu. Stworzyliśmy dla niego stronę internetową, którą na początku uzupełniliśmy treścią i zoptymalizowaliśmy pod wyszukiwarkę Google. W ramach usługi oprócz pozyskiwania wartościowych linków do strony, co miesiąc tworzymy nowe treści w postaci artykułów blogowych. Tematy oraz słowa kluczowe, tak jak w przypadku powyższych klientów, są dobierane przez pozycjonera. Po stronie Klienta zostaje jedynie zaakceptowanie tematyki tekstów oraz ostatecznej wersji artykułu.

Na przykładzie tego klienta widać jak na dłoni, że nowa strona potrzebuje czasu na to, by zyskać pozycję w Google. A nawet najlepszej jakości treści potrzebują od 3 do 6 miesięcy na to, aby zaczęły przynosić pierwsze sukcesy pod kątem ruchu organicznego.

Poniższy wykres pokazuje wzrost ruchu od momentu uruchomienia strony w lipcu 2019 roku.

Od tego czasu stworzyliśmy 15 zoptymalizowanych artykułów blogowych, które nie nawiązują bezpośrednio do usług i produktów klienta. Wpisy wygenerowały łącznie 6,67 tys. ruchu organicznego. Warto zaznaczyć tutaj, że klient nie dysponuje dużym budżetem. Mimo to efekty są bardzo obiecujące.

Ten klient dysponował stosunkowo niewielkim budżetem. W związku z tym postanowiliśmy nie rywalizować z konkurencją o czołowe pozycje bezpośrednio na frazach ogólnych. Postawiliśmy na frazy z „długiego ogona”, rozbudowując stronę o dobre, merytoryczne artykuły. W efekcie przełożyło się to również na poprawienie pozycji fraz ogólnych w wyszukiwarce. I chociaż sporo osób zatrzymywało się tylko na wpisie blogowym, to jednak statystycznie duży odsetek przeklikiwał się dalej, docierając do podstron z konkretnymi produktami klienta.

Pamiętaj: tylko dobry blog firmowy sprzedaje

Jeśli zaczniesz publikować chaotyczne, niezrozumiałe wpisy i nie będziesz optymalizować tekstów pod SEO, stracisz tylko swój cenny czas. Twoja marka powinna być utożsamiana z profesjonalizmem, solidnością, a blog firmowy ma w tym pomagać.

Dobry blog firmowy - czyli jaki?

Na szczęście prowadzenie bloga to nie lot w kosmos i teoretycznie może go prowadzić każdy. Teoretycznie, bo wymaga to jednak całkiem sporego zaangażowania oraz stosowania się do podstawowych zasad. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci stworzyć angażującego bloga firmowego:

  • Zadbaj o regularność publikacji. Idealną liczbą będą 4 teksty w miesiącu, jednak nie martw się, jeśli nie dasz rady tyle tworzyć. 2-3 artykuły to już też całkiem dobry wynik.
  • Pamiętaj o śródtytułach i grafikach. Niech Twój artykuł nie będzie „ścianą tekstu”. Podziel go na niezbyt długie akapity i odpowiadające zawartości śródtytuły. Zabiegany czytelnik nie czyta obecnie artykułów od początku do końca. Zamiast tego „skanuje” tekst w poszukiwaniu wątków, które go interesują. Ułatw mu ich znalezienie.
  • Popracuj nad tytułem i leadem. To bardzo ważne elementy tekstu. Zbadano bowiem, że aż 59% osób, które udostępniają treści w mediach społecznościowych, zatrzymują się tylko na leadzie. Jeśli ten nie będzie angażujący i zgrabnie napisany, stracisz większość swoich potencjalnych odbiorców.
  • Twórz unikatowe treści. Kopiowanie wpisów z innych blogów jest nie tylko niedozwolone pod względem prawnym. Takie praktyki mogą również skutkować karą od Google. Po prostu przestaniesz być widoczny w wyszukiwarce.
  • Sprawdzaj, czego szukają Twoi klienci. Zaglądaj na tematyczne fora i grupy na Facebooku, podpatruj, jakie pytania się tam pojawiają. Następnie spróbuj na blogu rozwiązać problemy i wątpliwości tych osób. Inspirację znajdziesz także, wykorzystując narzędzia do sprawdzania fraz kluczowych. Pomocne będą np. Keyword Tool, Answer The Public, Ubersuggest.
  • Nie pozwalaj sobie na wpisy z błędami. Ortograficzne, gramatyczne, merytoryczne – jakiekolwiek by nie były, nie możesz do nich dopuścić. Jeśli masz wątpliwości co do poprawności swojego tekstu, wstrzymaj się z jego publikacją i poproś o pomoc specjalistę np. copywritera lub redaktora językowego.

Prowadzenie bloga firmowego – czy warto zlecać firmom zewnętrznym?

Wszystko zależy od Twoich możliwości i potrzeb. Jeśli masz czas, widzisz, że Twoje treści przynoszą zauważalne efekty i są pozytywnie odbierane przez klientów, a na dodatek lubisz pisać, to nie ma powodu, byś zlecał tę pracę innym.

Warto mieć jednak świadomość, że tworzenie bloga firmowego, który przekłada się na korzyści biznesowe, to nie tylko pisanie artykułów. To także prowadzenie analiz dotyczących efektywności swoich działań, wyszukiwanie angażujących tematów, podążanie za nowinkami związanymi z SEO, redakcja, korekta tekstu i na koniec - dystrybucja treści.

Jedną ze specjalizacji agencji Kompan.pl jest prowadzenie poczytnych, zoptymalizowanych pod SEO blogów firmowych. Chciałbyś rozpocząć prowadzenie firmowego bloga, który rozpromuje Twoje produkty i usługi? Skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy!

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI!