SEO I SEM – definicja i różnice

SEO I SEM – definicja i różnice

W tych czasach prawie każda branża jest online. Aby zabłysnąć jako marka, po prostu trzeba znaleźć się w Internecie. Stworzenie strony internetowej jednak może nie wystarczyć do rozwoju potencjału firmy. Każda domena potrzebuje wsparcia wzmacniającego jej widoczność w sieci. Firma, która chce się rozwijać, wręcz musi znaleźć się w wyszukiwarce Google. Marketing internetowy oferuje doskonały zestaw przykazań, które mogą okazać się doskonałym sposobem na uzyskanie przewagi nad konkurencją. Dziedzinę tę można podzielić na dwie kategorie wspomagające jakość domeny i marki, chodzi o SEO i SEM.

SEO, czyli optymalizacja strony pod kątem widoczności w wyszukiwarce. SEM, czyli marketing wyszukiwarek, inaczej promocja strony internetowej. Jak je rozróżnić i nie oszaleć? Poniżej znajdziesz podstawowe różnice pomiędzy SEO i SEM oraz wskazówki co do ich zastosowania. Jeszcze przed zapoznaniem się z artykułem, możesz przyjąć za pewnik informację, że do najlepszych efektów przy użyciu e-marketingu, dojdziesz jedynie łącząc te dwie, wyżej wymienione dziedziny.

SEO – optymalizacja darmowych wyników wyszukiwania

Prawdopodobnie słyszałeś już multum razy, że SEO (Search Engine Optimization) jest ważnym narzędziem marketingu internetowego. Składa się na niego wiele różnych elementów, a wiedza o tym, jak one działają i oddziałują na siebie jest kluczem do zrozumienia natury tej formy. Krótko mówiąc, SEO jest ważne, ponieważ sprawia, że Twoja witryna jest bardziej widoczna w sieci, a to przekłada się na zwiększony ruch i najpewniej na lepszą sprzedaż. Pomaga również budować markę, zasięgać kontaktów z nowymi kontrahentami oraz pozycjonować się jako godny zaufania ekspert w swojej dziedzinie.

Jak działa SEO (pozycjonowanie)?

Kiedy wyszukujesz w Google jakieś hasło, to wyniki pojawiają się niemal natychmiast. Jak to się dzieje? Robot Google codziennie przeszukuje miliardy stron internetowych w poszukiwaniu nowej treści, a następnie indeksuje jej zawartość w swoim spisie (indeksie). Aby strona internetowa mogła zostać wyszukana, Google musi mieć ją w swoim repozytorium (indeksie) oraz w pewnym sensie ocenić ją – czyli przypisać do domeny informacje na jej temat. Po rozpoczęciu wyszukiwania i wpisaniu frazy kluczowej, wyszukiwarka przeszukuje indeks bazując na algorytmach, które zostały stworzone w celu lepszej oceny witryny. Google używa prawie 200 czynników rankingowych, aby znaleźć jak najlepszy wynik dla zapytania użytkownika. Następnie prezentuje wyniki w formie, którą znamy powszechnie. Tę formę nazywamy SERP (Search Engine Results Page).

SEM – promowanie w Internecie

Kiedy ukazywały Ci się wyniki pozycjonowania w SERP, na pewno zwróciłeś uwagę również na reklamy znajdujące się na górze bądź z boku wyników. To właśnie jest SEM w praktyce, ale przejdźmy do teorii. SEM, czyli dokładniej Search Engine Marketing, ma dość mętną definicję. Z jednej strony SEO zawiera się w SEM, jednak samo SEM jest kojarzone głównie z płatnym rodzajem wyszukań w Google i obecnie się tylko do tego odnosi. Niektórzy sądzą jednak, że SEM obejmuje wszystkie działania mające poprawić widoczność domeny w wyszukiwarce, w tym SEO. Jest to dość zagmatwane. Ujęłabym SEM jako szybsze i bardziej kosztowane działanie w stosunku do SEO. Jest to rozwiązanie dla firm, które nie chcą czekać na efekty pozycjonowania, ale również dla tych chcących rozszerzyć promocję swojej marki na nieco innym polu.

O ile można dyskutować co do związku SEM z SEO, to na pewno nie można nie zainteresować się relacją SEM i AdWords (obecnie Ads). Kampanie Ads są częścią SEM. Google Ads natomiast to platforma reklamowa do prowadzenia dynamicznego marketingu w wyszukiwarce. Skuteczne działania natomiast wymagają odpowiedniego budżetu.

Różnice i podobieństwa pomiędzy SEO i SEM

W obydwu przypadkach: SEO i SEM, musimy przebrnąć przez dobór odpowiedniego zestawu fraz kluczowych. W przypadku SEM płacimy za natychmiastowy efekt w postaci kliknięć na zoptymalizowaną kampanię. Działania SEO natomiast w praktyce są darmowe. Jeśli dysponujesz branżową wiedzą i potrafisz zoptymalizować stronę internetową oraz uzupełnić ją o niezbędny content, świat SEO stoi przed Tobą otworem. Jeśli natomiast tak nie jest, konieczna może okazać się pomoc specjalisty od pozycjonowania.

Kampanie Google Ads (element SEM) zawsze będą nakierowane na określoną grupę docelową. Oznacza to, że wyniki te będą pojawiać się tylko tej garści osób, którą określimy w parametrach. Wyniki pozycjonowania (SEO) natomiast ukazują się wszystkim (czasem różnie w zależności od lokalizacji, ale to temat na inne rozważania). Ma to swoje plusy i minusy, do darmowych wyników trudniej jest się przebić, a klienci mogą nie mieć sprecyzowanych zapytań. Reklamy SEM natomiast, o ile dobrze skonfigurowane, ukazują się tym użytkownikom, do których kierujemy ofertę i tych z precyzyjnym zapytaniem odnośnie produktu bądź usługi.

SEO opiera się na dość chwiejnych założeniach. O ile można je uznać za potężne narzędzie marketingowe, to problemem stają się ciągle zmieniające i aktualizujące się algorytmy Google mieszające w wynikach wyszukiwania. Pomimo ustalenia listy 200 czynników rankingowych, pozycjonerzy często muszą bazować na przypuszczeniach, aby osiągnąć efekt. SEO zajmuje wiele czasu i wysiłku, ale jeśli działa się z głową i cierpliwie, można przez kolejne lata zbierać owoce procentujące lepszą sprzedażą. Działania SEO wymagają jednak cyklicznej uwagi i mocnego skupienia.

Za SEM płacimy natychmiastowo. Jeśli dojdzie do tego atrakcyjna reklama, dobra kampania, która dotrze do odpowiedniej grupy docelowej, a strona internetowa będzie zachęcać do zakupu, sukces możemy osiągnąć niemal natychmiastowo. Wydaje się to proste, ale nie możemy zapominać, że za perfekcyjnie skrojoną kampanią Google Ads stoi zazwyczaj chmara specjalistów korzystających z lat doświadczeń. Nie da się jednak ukryć, że przede wszystkim największą korzyścią z działań ukierunkowanych na SEM są szybkie efekty.

Jak zostało wspomniane wyżej, na efekty SEO trzeba czekać o wiele dłużej, niż na te z kampanii SEM. Jednak jest to jak najbardziej opłacalne działanie, jednak przeznaczone dla cierpliwych osób 😉 Minusem SEM w stosunku do SEO jest natomiast oznaczenie wyników jako reklamy. Obecnie jednak można zauważyć w wynikach Google trend dostosowujący wyniki SEM do tych z SEO. Czyli stopniowo możemy tracić orientację, które z nich są reklamą, a które efektem prawidłowej optymalizacji.

Co wybrać: SEO czy SEM?

Czy potrzebuję zarówno SEO i SEM? Oczywiście, że nie. Jednak czy nie uzyskam o wiele większej liczby kontrahentów, klientów i wzrostu świadomości marki korzystając z obu tych dobrodziejstw? Oczywiście, że tak! Optymalizacja SEO jest czymś wręcz wymaganym i tak to potraktuj. W końcu kliknięcia w wyniki wyszukiwania SERP jest darmowe. Dlaczego zatem nie mieć masy gratisowych kliknięć? Działania SEM mogą natomiast wzbogacić domenę dodatkową formą reklamy, która bazuje na użytkownikach chcących otrzymać coś „na już”. Wszakże reklamy Google Ads widzimy zazwyczaj jako pierwsze. Pamiętaj, że warto pojawić się na szczycie zarówno w darmowych, jak i płatnych wynikach wyszukiwania.