Content GAP – co to jest? Jak przeprowadzić analizę luk w treści na stronie internetowej?

Content GAP – co to jest? Jak przeprowadzić analizę luk w treści na stronie internetowej?

Efektywne zarządzanie treścią na stronie internetowej stanowi fundament strategii marketingowych i pozycjonowania. Firmy nieustannie walczą o uwagę użytkowników, starając się dostarczyć im wartościowe i branżowe informacje, które nie tylko zwiększą wyświetlenia i klikalność, ale również zaangażują odbiorców i przekonają ich do działania w obrębie strony internetowej. Jednym z dość istotnych elementów wchodzących w skład oceny jakości treści, jest tzw. analiza content GAP. Pozwala ona na identyfikację mocnych i słabych stron tekstów znajdujących się na witrynie, aby lepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania użytkowników.

Czym jest analiza content GAP? 

Analiza content GAP w praktyce to weryfikacja luk w treści. Jest procesem wieloetapowym, który obejmuje m.in. badanie zachowań użytkowników, analizę konkurencji oraz audyt istniejących treści na stronie. Celem analizy content GAP jest stworzenie kompleksowego obrazu potrzeb odbiorców (szczególnie w kontekście pozyskiwania informacji) i wypełnienie tych braków. W efekcie, firma może nie tylko zdobyć przewagę konkurencyjną, widoczną chociażby w pozycjach w SERP, ale także zbudować silniejsze relacje z klientami poprzez dostarczanie im wartościowych i precyzyjnie dopasowanych treści.

Docelowo w analizie content GAP chodzi o dostosowanie treści na stronie w taki sposób, aby mogły one prowadzić (jako jeden z elementów) do punktu zakupu lub skorzystania z oferty lub usługi. 

Analiza content GAP często obejmuje audyty: e-booków branżowych (dostępnych na Twojej stronie), treści w mediach społecznościowych i tych znajdujących się na stronie internetowej, w tym artykułów na blogu, opisów kategorii i produktów. 

Content GAP – jak zacząć analizę? 

1. Zidentyfikuj swoich konkurentów

Aby przeprowadzić analizę luk w treści, konieczne jest określenie konkurentów. Dlaczego? Ponieważ powinieneś porównać jakość swoich treści do treści konkurencji z najlepszymi wynikami. Dzięki temu będziesz mieć punkt odniesienia, który pozwoli Ci oszacować potrzebę zmian na własnej domenie. 

Wybierz maksymalnie trzech do pięciu najlepszych konkurentów. Ustalenie, kto konkuruje z Tobą w wyszukiwarce Google, może zająć trochę czasu. W tym celu możesz kierować się własną wiedzą, intuicją, ale też wynikami w SERP – czyli domenami, które pojawiają się na najlepszych pozycjach w zakresie TOP3 na najważniejsze dla Twojej branży frazy kluczowe. Możesz również skorzystać z dostępnych narzędzi SEO, które wskazują konkurencję, np.

widok konkurencji z senuto

Źródło: Senuto

widok konkurentów z ahrefsa

Źródło: Ahrefs

2. Badanie zachowań użytkowników

Przeanalizuj dane z Google Analytics 4, czy programów do map ciepła (heatmaps) oraz innych narzędzi analitycznych, aby zrozumieć, jak użytkownicy poruszają się po stronie, czego szukają i gdzie natrafiają na trudności. Być może analiza ta nakieruje Cię na tematy związane z treścią – któreś okażą się dla nich niezrozumiałe, na któreś potencjalni klienci poświęcają więcej czasu, a na inne mniej – i te warto rozwinąć, zoptymalizować. Treści możesz ulepszyć nie tylko pod względem SEO, ale również UX. Dzięki temu, przyniosą one zamierzoną konwersję albo zmuszą użytkowników do przejścia na inną podstronę lub formularz kontaktowy. 

3. Analiza treści

Analiza treści – content GAP – to przede wszystkim… przeglądanie treści i ocena zawartości witryny. Jednym słowem, musisz uzbroić się w cierpliwość. Podczas przeglądania treści swoich i konkurentów pamiętaj o następujących kwestiach:

  • zweryfikuj meta tagi: opisy i tytuły, czy zostały one zoptymalizowane i jeśli tak – jakie frazy kluczowe zawierają,
  • sprawdź nagłówki H1 – czyli np. nazwy kategorii, produktów i tutaj również – jak są zbudowane i czy zawierają ważne słowa kluczowe,
  • czy najpopularniejsze treści (np. artykuły, podstrony ofertowe) zawierają przyciski lub treści CTA?
  • czy treści zawierają jakąkolwiek lub dużą liczbę linków wewnętrznych?
  • czy treść jest skopiowana z innych stron? Czy treść jest unikalna i zawiera na pierwszy rzut oka ważna frazy kluczowe? 
  • czy nad opisami kategorii, produktów lub w artykułach na blogu znajdują się zoptymalizowane nagłówki H2? 
  • czy istnieją kopie wewnętrzne treści? Czy produkty mają unikalne opisy czy każdy z nich zawiera tę samą treść z innymi parametrami?
  • czy podstrony z dużą ilością treści ładują się wolno, czy szybko? Czy duże grafiki przy treści nie opóźniają ładowania się witryny?
  • oceń jakość treści pod kątem merytorycznym – czy są branżowe, zawierają branżowe zwroty i odpowiadają na pytania, które mogliby zadać potencjalni klienci? 

Wszystkie powyższe punkty zweryfikuj zarówno u siebie, jak i u konkurencji. Porównaj wyniki i przenieś je do arkusza kalkulacyjnego. Dzięki temu szybciej zidentyfikujesz braki. Generalnie większość powyższych czynności będzie prościej zweryfikować, uprzednio realizując analizę fraz kluczowych (będziesz wiedzieć, czego szukać i na jakich frazach kluczowych się opierać). Szczególnie w kwestiach z nimi [frazami] związanych. Więcej na ten temat przeczytasz: Analizowanie słów kluczowych pod pozycjonowanie – jak się do tego zabrać? lub tutaj: Jak dobrać słowa kluczowe? Wskazówki.

Na podstawie zidentyfikowanych luk – GAP content, stwórz plan publikacji nowych materiałów, które będą odpowiadały na potrzeby użytkowników. Po wdrożeniu nowych treści, monitoruj ich wyniki za pomocą narzędzi analitycznych – czy generują wejścia lub są źródłem przejść na inne podstrony (poprzez linki wewnętrzne, banery, zdjęcia, filmy video). Regularnie analizuj dane i dostosowuj strategię treści, ponieważ raz utworzony content, nawet najlepiej zoptymalizowany, nie będzie wiecznie przynosić pozytywnych rezultatów. Chyba, że postawisz na tworzenie treści z zakresu tzw. evergreen content.

Skąd wiedzieć jakie treści tworzyć?

Jaki jest najlepszy sposób, aby dowiedzieć się, czego chcą Twoi odbiorcy? Jakie treści chcą czytać? Zapytać ich! Tak działałoby to w świecie idealnym, ale jest w tym trochę prawdy. Jeśli masz wystarczająco dużą grupę odbiorców, możesz utworzyć ankietę w mediach społecznościowych lub – ponownie – sugerować się tym, co wstawia konkurencja. Spróbuj obserwować reakcję ich odbiorców również w social mediach. Jak reagują na pojawiający się tam content?

Jeśli nie masz wystarczającej liczby odbiorców, do których możesz się zwrócić, będziesz musiał nieco ciężej popracować nad badaniami rynku i znalezieniem odpowiedzi na pytanie, czym jest dla nich content GAP. Możesz na przykład ponownie posłużyć się konkurencją i sprawdzić najnowsze ankiety przeprowadzone przez nich lub przeczytać komentarze do postów w mediach społecznościowych i na blogach, aby zobaczyć, o czym ludzie chcą się dowiedzieć i jakie są ich potrzeby informacyjne.

Dodatkowo podpowiedzi odnośnie tego, o czym chcą czytać użytkownicy, mogą być frazy kluczowe, które wpisują w wyszukiwarce, np. jak recyklingować worki, jaki kolor w sypialni, jakie drewno na taras. Niektóre frazy mogą okazać się cenną podpowiedzią!

Content GAP – luki które możesz wypełnić

Skrupulatna analiza content GAP konkurencji oraz swojej domeny, badanie zachowań użytkowników oraz audytowanie aktualnych treści, może odkryć nie tylko obszary wymagające poprawy, ale także nowe możliwości, które mogą przekształcić się w konkretne korzyści biznesowe. Proces ten wymaga cierpliwości i systematyczności, ale przynosi wymierne rezultaty w postaci lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania, wyższego poziomu zaangażowania użytkowników oraz większej liczby klików, a ostatecznie konwersje

Wielu właścicieli firm popełnia błąd tworząc content plan, koncentrując się w nim wyłącznie na kilku najważniejszych podstronach w celu popchnięcia sprzedaży lub tylko na paru artykułach na blogu, aby przyciągnąć czytelników. Kiedyś to działało! W tej chwili, potrzebujesz na swojej stronie obu rozwiązań, albo znacznie więcej – bo zoptymalizowanych treści wypełniających wszystkie lub większość podstron. W skrócie, chodzi o content, który wypełni lukę pomiędzy każdym etapem podróży kupującego: od momentu, gdy po raz pierwszy znajdzie się na domenie, do momentu podjęcia decyzji o zakupie lub skorzystaniu z usługi. 

Kasia Cieślik
Specjalistka ds. pozycjonowania