Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym przed świętami – 5 porad

Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym przed świętami – 5 porad

Zbliżające się święta Bożego Narodzenia to intensywny czas poszukiwań prezentów dla naszych bliskich. W czasie przedświątecznej gorączki, Polacy bardzo często decydują się na zakup upominków przez Internet. Kierując się przede wszystkim oszczędnością czasu, dużą wygodą, a także konkurencyjnością cen. Tak naprawdę, to świąteczny sezon zakupowy zaczyna się już od listopadowego szaleństwa wyprzedażowego Czarnego Piątku. To wtedy użytkownicy zabierają się na poszukiwanie idealnego prezentu świątecznego w okazyjnej cenie. Natomiast sklepy internetowe, już kilka miesięcy wcześniej przygotowują plan marketingowy i zastanawiają się, co zrobić, aby zwiększyć sprzedaż w tym okresie.

Jeśli to właśnie Ty jesteś właścicielem jednej z takich domen i do tej pory nie przygotowałeś się do promocji w święta,
a do tego zastanawiasz się, jakie kroki podjąć, to właśnie w tym artykule znajdziesz odpowiedź. Poniżej przedstawiamy
5 porad, które warto wdrożyć na stronie w celu zwiększenia ruchu i konwersji w okresie bożonarodzeniowym. Chcąc przyciągnąć uwagę kupujących, musisz zadbać nie tylko o optymalizację strony internetowej, aby Twój sklep pojawiał się wysoko w darmowych wynikach wyszukiwania, ale również o odpowiednią płatną reklamę w Internecie. Sprawdź, jakie rady przygotowaliśmy!

1. Podstrona z ofertą świąteczną

Po pierwsze warto jest zaplanować naszą strategię dużo wcześniej. Możemy już we wrześniu pomyśleć jakie kroki Po pierwsze, warto jest zaplanować jakiekolwiek strategie marketingowe dużo wcześniej. Możemy już we wrześniu pomyśleć, jakie kroki podjąć, aby skutecznie sprzedać asortyment świąteczny. Dużym ułatwieniem dla użytkownika jest stworzenie kategorii lub strony dedykowanej pod akcje świąteczne. Potencjalny klient wówczas bez problemu znajdzie interesujące go przedmioty w jednym miejscu, bez poszukiwania ich w losowych kategoriach. Dużym ułatwieniem w takim przypadku, będzie zastosowanie filtrów sortowania, które dotyczyć będą cen, rozmiarów lub przeznaczenia prezentu – dla pań, panów, dzieci, ale także bibliofilów, motocyklistów, fanów designu itp. Nie od dziś wiemy, że doskonałym pomysłem zachęcającym do kupna są wszelkiego rodzaju akcje promocyjne. Możemy pomyśleć o zniżkach typu 2 w cenie 1 lub darmowej przesyłce, tudzież sposobności zapakowania produktu jako prezentu. Opatrzenie stron stosowną grafiką (dedykowaną promocji) na pewno sprawi, że zaciekawimy naszych potencjalnych klientów. W przypadku tworzenia dodatkowej kategorii lub podstrony, ważne jest też podlinkowanie jej banerem na stronie głównej, aby była od razu widoczna po wejściu na sklep. Nie możemy zapomnieć także o wydłużeniu możliwości ewentualnych zwrotów, kiedy prezent np. okaże się nietrafiony. Tutaj proponujemy umieszczenie od razu pod przedmiotem lub w oddzielnej zakładce informacji o zwrotach, sposobie i czasie dostawy – to bardzo ułatwi sprawę zakupu, kiedy liczy się czas. Tak naprawdę w ferworze zakupów każdy z nas martwi się o to, czy znajdzie odpowiedni prezent, zdąży go zakupić oraz aby przesyłka dotarła przed świętami. Szukanie informacji o kosztach i sposobie dostawy, nie tylko w okresie świątecznym sprawia użytkownikom wiele trudu. Ułatwiajmy im to zadanie!

2. Reklama Google Ads oraz Facebook

Jak wiemy, reklama jest dźwignią handlu, dlatego warto w okresie bożonarodzeniowym zastanowić się nad przeznaczeniem naszych funduszy na płatne reklamy Google Ads lub Facebook. Pomogą one naszej marce stać się bardziej rozpoznawalną, a także zwiększyć zasięgi w dotarciu do klienta. Dodatkowo możemy wykorzystać kampanię tekstową i produktową, która sprawi, że wybrany asortyment ukaże się w wynikach wyszukiwania. Nasze działania możemy także oprzeć o remarketing dynamiczny oraz statyczny. Takie grafiki reklamowe umożliwiają ,,śledzenie” osób odwiedzających stronę i wyświetlenie im banerów lub reklam tekstowych, stron i produktów, które wcześniej przeglądali. Ich głównym celem jest ,,wędrowanie” i zachęcenie do powrotu do sklepu, a tym samym zakupu. Reklamę dynamiczną możemy wykorzystać również na Facebooku. Tak naprawdę coraz więcej portali społecznościowych, w tym np. Twitter, pozwala na reklamę naszej oferty sprzedażowej. Pamiętajmy także, że każdą z reklam możemy targetować na wybrane województwa, wiek oraz płeć. W porównaniu z działaniami SEO, których efektem jest wyświetlanie się określonych fraz na poszczególnych pozycjach w DARMOWYCH wynikach organicznych, na reklamy Ads, czy Facebook musimy przeznaczyć zazwyczaj dużo większy budżet. Ale… odpowiednio skalibrowane, mogą one przynieść o wiele lepsze efekty, niż te z SEO. Pozycjonowanie jest procesem długofalowym, w który również warto zainwestować. Jeśli jednak zależy nam na szybkich efektach, a tak może się dziać właśnie przed świętami (zwłaszcza, jeśli zaspaliśmy ☺), inwestycja w inną formę reklamy, może okazać się nieodzowna. Więcej na temat podobieństw i różnic w prowadzeniu kampanii SEM i SEO, przeczytasz w artykule: SEO i SEM – definicja i różnice.

3. Content

Uważa się powszechnie, że Content is KING (taki tytuł nosił esej napisany w 1996 roku przez Billa Gates’a)! Trudno się z tym nie zgodzić, a przed wszystkim w święta. Sugerujemy na początku stworzenie kilku wpisów na blogu, które nawiązywałyby do oferty świątecznej. Bardzo dobrze sprawdzi się tutaj forma poradnikowa. Pamiętajmy o tym, aby tekst czytało się przystępnie i był on zachęcający dla klienta. Istotne jest również, aby wzbogacić artykuł o słowa kluczowe, czyli frazy najczęściej wyszukiwane przez Internautów. Warto także wdrożyć linkowanie wewnętrzne, które to bezpośrednio odeśle nas do danego produktu.

Świetnym pomysłem rozwijającym content świąteczny na stronie, jest stworzenie serii artykułów na bloga wewnętrznego w typie: „X pomysłów na prezent dla cioci”, „Co kupić na prezent świąteczny bratu?”. W taki sposób unikniesz konieczności tworzenia osobnych podstron lub kategorii dedykowanych tylko określonym pomysłom na prezent. Artykuł, tak jak wspomniałam, daje duże pole do popisu, możesz umieścić na nim zarówno zoptymalizowaną treść, grafiki, zdjęcia, ale również – a co najważniejsze – podlinkować konkretne produkty. Odpowiednia ilość treści i umieszczenie w nich fraz kluczowych sprawi, że podstrony te zyskają na widoczności w wyszukiwarce. Co więcej, takie artykuły zazwyczaj są ponadczasowe! Bez problemu możesz zmieniać w nich treść co roku i dostosowywać ją do aktualnej oferty. Artykuły to także doskonałe linki do promowania np. w social mediach.

Ostatnią uwagą w kontekście contentu jest uzupełnienie opisów produktów i kategorii, które zamierzamy promować i umieszczenie w nich wyszukiwanych fraz kluczowych (tak samo, jak w przypadku artykułów na bloga). Kluczowe jest tutaj zwrócenie uwagi na unikalność opisów, to znaczy bezwzględnie nie powinny one być kopiowane w innych stron internetowych. W przypadku produktów, wystarczy krótki opis na 1-1,5 tys. znaków ze spacjami. Kategoria natomiast wymaga tych znaków więcej (w zależności od ilości fraz, które chcemy tam umieścić).

4. Mailing

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest także mailing. Proponujemy dużo wcześniej zbudować bazę mailingową. Stworzymy Bardzo dobrym rozwiązaniem jest także mailing. W tym przypadku, radzimy dużo wcześniej zbudować bazę mailingową. Stworzymy ją proponując klientowi np. rabat za zapis do newslettera. Wówczas możemy wysyłać do użytkowników oferty przedświąteczne i informacje o promocjach. Dobrą praktyką jest podzielenie tematów maili na pomysły prezentowe, jakie mogłyby być wyszukiwane, np. prezenty do 50 zł, prezenty dla pań i panów, dla motocyklistów, itp. – i wysyłanie ich w takiej formie do klientów. Jeśli wcześniej stworzyłeś już takie tematyczne kategorie lub landing page, ich link jak najbardziej możesz wykorzystać w treści maila. Pamiętaj, że wysyłka wiadomości nie może być jednorazowa. Sugerujemy tutaj wysyłanie ich szczególnie w czasie przedświątecznym nawet do dwóch razy w tygodniu posługując się różnorodną treścią oraz grafikami, aby zainteresować jak największe grono odbiorców. Zwróć uwagę na to, że największą uwagę w mailingu przyciąga temat wiadomości, ale również – po otwarciu – grafika z czytelną informacją. Użytkownicy, zwłaszcza Ci korzystający z Internetu, są w większości wzrokowcami. Nie znajdą czasu na zerknięcie w każdą reklamę, która znajdzie się na ich skrzynce. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze oraz to, jakim hasłem przyciągniesz potencjalnego klienta.

5. Pozycjonowanie

Powszechnie uważa się, że pozycjonowanie to długofalowy proces i aby osiągnąć jakiś ruch z wyszukiwania organicznego musimy o tym pomyśleć dużo wcześniej. Trudno się z tym nie zgodzić. Jednak nawet jeśli zostało nam niewiele czasu do świąt, możemy podjąć się pewnych kroków, które sprawią, że nasza strona zyska na „wartości” nawet w tak krótkim czasie.

Przede wszystkim zwróć uwagę na wcześniej wspomniane frazy kluczowe, od których zaczyna się każdy proces pozycjonowania. W celu poszukiwań, możesz skorzystać z rad zamieszczonych w artykule: Jak dobrać słowa kluczowe? I czy warto skorzystać z pomocy specjalisty? – zwróć oczywiście uwagę na słowa, które nawiązują do tematu świątecznego, np. rozpoczynające się od: pomysł na prezent bożonarodzeniowy / na święta bożego narodzenia, prezentownik na święta, prezent dla…, co kupić…, jaki prezent dla…, itd. Frazy te powinny być umieszczane przede wszystkim w meta tagach: title i description, jak również w nagłówkach (H1, H2, H3 i kolejnych), a także w treściach, opisach kategorii oraz landing page’y. Pamiętaj, że najlepiej jest do takich krótkoterminowych ofert stworzyć pojedyncze podstrony, a nawet całe kategorie dostosowane do oferty świątecznej i podlinkować je na stronie głównej umieszczając baner. Dzięki takim osobnym podstroną ofertowym, unikniesz ciągłych zmian i podmian fraz kluczowych w już zoptymalizowanych miejscach. Lepiej dla semantyki strony, aby tematyka świąteczna miała swoje miejsce na domenie. Jak w każdym przypadku, kiedy operujemy słowami pod pozycjonowanie, także tutaj nie możemy przesadzić z ich nasyceniem i umieścić je w sposób optymalny oraz czytelny dla użytkownika (aby nie wyglądały „sztucznie”). Strona będzie wówczas wyglądać bardzo nienaturalnie, zarówno dla klienta, jak i robota Google.

Aby zwiększyć swoje szanse na wyszukanie domeny w okresie świątecznym, skorzystaj oprócz fraz ogólnych i popularnych, z mniej konkurencyjnych opcji – z tzw. fraz z długiego ogona (więcej na ten temat przeczytasz w artykule Co to jest długi ogon w pozycjonowaniu i dlaczego powinieneś o nim pomyśleć), np. prezent dla dziewczynki 5 lat, prezent dla wielbiciela wina, prezent dla rowerzysty, itp. Wówczas precyzyjnie określimy treść i trafimy do grupy odbiorców, która zdecydowana jest na konkretny produkt.

Jeśli prowadzisz lokalny biznes, a do tego posiadasz stronę internetową, to również nie powinieneś zapomnieć o optymalizacji. Pamiętaj o tych wszystkich zabieganych osobach, które odkładają zakup prezentu na ostatnią chwilę z telefonem w ręku. W takim wypadku liczy się czas, a wtedy istotne staje się pozycjonowanie lokalne. Jubiler w okolicy, sklep z zabawkami, sklep z ceramiką lub księgarnia – niech Twój biznes będzie tym, w który ludzie klikają w okresie około bożonarodzeniowym. Jeśli jeszcze nie korzystasz z wizytówki Google Moja Firma, nie zwlekaj i sprawdź, jak to działa: www.google.com/intl/pl_pl/business/

Odpowiednia strategia i dostateczny czas na promocję

Czas przedświąteczny to doskonały moment, aby sprzedaż w naszym sklepie wzrosła. Pamiętajmy, że Święta poprzedzają Black Friday, Cyber Monday, a także Dzień Darmowej Wysyłki. Kluczowe jest tutaj po prostu wcześniejsze obmyślenie strategii i kilku etapowe wdrożenie jej. Pamiętajmy także o tym, aby nasza była strona przyjazna dla urządzeń mobilnych, gdyż coraz więcej Internautów właśnie w ten sposób nabywa produkty. Zwłaszcza, kiedy liczy się czas zakupu, a smartfona zawsze mamy pod ręką. To, jak strona wyświetla się na urządzeniach mobilnych, możesz zweryfikować zarówno w Google Search Console (narzędzie Google, które wymaga wcześniejszej implementacji kodu na stronie) lub w teście Google PageSpeed Insights: pagespeed.web.dev.

Jeśli nadal zastanawiacie się jak przygotować Wasz sklep na święta i zwiększyć sprzedaż, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.