User Generated Content (UGC) – co to jest?

User Generated Content (UGC) – co to jest?

Jeśli kiedykolwiek przed zakupem produktu czytałeś o nim opinie, przeglądałeś fora internetowe, albo dowiedziałeś się o jakiejś marce z postu w mediach społecznościowych lub w komentarzu znajomego, to miałeś do czynienia z treściami generowanymi przez innych użytkowników, tzw. UGC (User Generated Content). Co prawda, wraz z rozwojem rynku influencerów, UGC nabrało nowego wymiaru, weszło na lepszy poziom. Nie oznacza to jednak, że proste opinie wśród grona znajomych przekazywane w komentarzach na Facebooku odeszły do lamusa. Aktualnie ludzie mają więcej możliwości dzielenia się swoimi szczerymi opiniami, niż kiedykolwiek. Oznacza to, że przyszli i aktualni klienci mają szansę stać się Twoimi najlepszymi marketerami i promotorami produktów i usług, a to wszystko w domyśle za darmo…

User generated content – definicja

User generated content (UGC) to w skrócie treści generowane przez użytkowników. Użytkownicy to zarówno osoby postronne, jak i te znające wcześniej domenę. Ogólnie można ich nazwać konsumentami. Są to wszystkie jednostki, które tworzą treści o marce np. tagując ją na Instagramie, wspominając w komentarzach na Facebooku oraz pisząc posty na forum i dodając przy okazji np. linka do źródła (czyli do domeny). Z definicji powinny być to treści darmowe, czyli niesponsorowane, nieopłacone przez markę. Istnieje bardzo wiele przykładów treści generowanych przez użytkowników, gdyż w praktyce można do nich wykorzystać każdy portal, w którym pozwala się im wypowiadać. UGC nie zawsze są pozytywne dla marki, ponieważ część z nich może być negatywnymi recenzjami produktu lub usługi.

definicja ugc

User Generated Content obejmują treści zawarte:

  • w mediach społecznościowych,
  • na witrynach internetowych,
  • forach dyskusyjnych,
  • na czatach,
  • w reklamach
  • oraz w plikach cyfrowych audio i video.

Według zasad Google, treści tworzone przez użytkowników powinny być oznaczone w kodzie źródłowym strony jako rel=”ugc”. Podobnie, jak oznacza się treści dofollow oraz nofollow. W praktyce jednak nie zawsze się to oznaczenie stosuje i nie zawsze mamy na to wpływ.

Zalety treści generowanych przez użytkowników

UGC niewątpliwie posiada wiele zalet. Jednak często treści te nie są tworzone „od tak”. Większość użytkowników potrzebuje mobilizacji, bycia zachęconym do dzielenia się opiniami w sieci. Ostatecznie tworzenie tych treści częściowo zaczyna się od nastawienia samej firmy, chociaż UGC nie są wedle definicji treściami sponsorowanymi. Przedstawiamy garść zalet, jakimi odznaczają się treści generowane przez użytkowników oraz krótkie wskazówki, jak je wykorzystać na swoją marketingową korzyść.

1. UGC lepiej konwertuje, niż reklama tworzona przez firmę. Według badań, 85% konsumentów twierdzi, że bardziej wpływają na nich treści tworzone przez użytkowników, niż przez samą markę[1]. Dlatego marki powinny komunikować się ze swoimi klientami i mobilizować ich do tworzenia treści w Internecie na ich temat, inspirować do proaktywnego udziału w UGC.

2. Dane z MuseFind pokazują, że aż 92% konsumentów bardziej ufa opinii influencerów, niż regularnej, tradycyjnej reklamie[2]. Jeśli przy tych (pozytywnych!) opiniach dołożymy dodatkowy link do domeny, to możemy liczyć się ze zwiększonym zainteresowaniem oferowanymi produktami i usługami. Nie chodzi tutaj o reklamę sponsorowaną, ale o spontaniczną opinię wyrażoną w Internecie, ponieważ UGC zazwyczaj są generowane impulsem, chwilą. Osoby wystawiające opinie nie stosują szablonów, tylko reagują na produkt w danej chwili i np. wystawiają pełne emocji recenzję. W ten sposób ta „darmowa reklama” może przerodzić się w „dodaj produkt do koszyka”.

zalety tresci ugc

3. UGC podnosi poziom wiarygodności marki. Jeśli mówi się o niej dużo w Internecie, a dodatkowo pozytywnie, to po prostu będzie się ona dobrze kojarzyć przyszłym klientom. Dzięki takim treściom zbudujesz zaufanie wśród użytkowników. Dalej to już prosta droga do nawiązywania z nimi relacji, a później z ich znajomymi.

4.   Tworzenie UGC wzmaga poczucie przynależności do jakiejś wspólnoty, grupy osób powiązanych opiniami na temat marki, produktu, czy usługi. Zarządzając dużą firmą, nie pozwól na odizolowanie się od swoich klientów. Nie twórz powiązania „my kontra oni”, a raczej „my z wami”. Konsumenci publikując, komentując, dzieląc się Twoimi treściami, poczują, że mają wpływ na markę, którą zarządzasz. Pomiędzy użytkownikami wytworzy się więź, a to wszystko dzięki prostej dyskusji w mediach społecznościowych.

5. UGC jest dla Ciebie w zasadzie darmowe, a może przynosić ogromne efekty marketingowe i podnosić sprzedaż. Nie musisz obciążać swoich pracowników generowaniem opinii i komentarzy w Internecie, przy odpowiedniej mobilizacji, użytkownicy zrobią to za nich. Pamiętaj, że czasem trzeba potencjalnych i aktualnych klientów zachęcać: nagrodami, darmowymi próbkami, jak również promocjami.

Jak pozyskiwać treści generowane przez użytkowników?

Najczęstszym sposobem na zwrócenie uwagi użytkowników na swoją markę jest wykorzystanie do tego social mediów. Stwórz hashtagi odpowiadające reklamie, namów do korzystania z nich swoich klientów podczas gdy wygłaszają opinię na temat marki. Jeśli chcesz odkryć, gdzie się mówi na temat Twojej firmy w celu włączenia się do dyskusji lub do tzw. dolania oliwy do ognia, przejrzyj popularne kanały social media i poszukaj informacji na temat swojej domeny. Spójrz, kto korzysta z Twoich tagów, kto oznacza markę, kto taguje ją na Pintereście, w komentarzach na innych portalach. Znajdź wzmianki na YouTube, a przede wszystkim przeanalizuj ruch na domenie dzięki Google Analytics oraz Google Search Console. Dzięki temu dowiesz się, gdzie się o Tobie mówi i jak możesz to wykorzystać.

jak pozyskc tresci ugc

Jeśli oferujesz produkt, który można podzielić na próbki, to zaoferuj je swoim użytkownikom. Podsyłanie lub rozdawanie próbek to staromodny, ale ciągle popularny sposób na rozpromowanie marki. Próbki pozwalają użytkownikom doświadczyć marki w zamian za UGC, czyli spontaniczną recenzję, komentarz, czy relację na Instagramie.

Organizacja konkursu lub gratisy dodawane do zamówienia również mogą wygenerować dodatkowe treści, którymi klienci pochwalą się w Internecie. Są to jedne z najpopularniejszych metod pozyskiwania UGC, ponieważ zakładają interakcję z użytkownikiem. Jeśli połączysz te dwa elementy i stworzysz np. ankietę, za wypełnienie której można otrzymać gratis, a będzie on odpowiednio atrakcyjny, to takie działanie dodatkowo wygeneruje udostępnienia, podzielenie się linkiem ze znajomymi.

UGC to must have każdej strategii marketingowej

Jeśli zależy Ci na dobrym ROI (zwrocie z inwestycji), treści tworzone przez użytkowników muszą stać się jednym z elementów Twojej strategii marketingowej prowadzonej w Internecie. Zwłaszcza, że nie będziesz musiał tutaj wiele zainwestować, aby otrzymać wielokrotnie większe korzyści. Pamiętaj, że social media to dobre miejsce, w którym możesz prowadzić pierwsze eksperymenty, jeśli nie jesteś pewny tego, czy UGC sprawdzi się w Twoim biznesie.

Kasia Cieślik
Specjalistka ds. SEO


[1] https://www.businesswire.com/news/home/20160503005382/en/Offerpop-Survey-Identifies-Gaps-Consumers-Marketers-User-Generated

[2] https://www.questionpro.com/blog/consumers-trust-influencers-celebrities/