Google Display Network – czym jest i jak działa?

Google Display Network – czym jest i jak działa?

Obecnie najpopularniejszą metodą promocji jest reklama w internecie. Mamy z nią do czynienia na co dzień, na przykład przeglądając portale informacyjne czy oglądając filmy na YouTube. Większość reklam jakie oglądamy, wyświetla się w ramach Google Display Network. Jest to zaawansowana sieć reklamowa, która pozwala reklamodawcom na dotarcie do szerokiego grona użytkowników z całego świata przy użyciu reklamy tekstowej, graficznej i video. Sieć ta składa się z prawie 2 milionów serwisów, w tym blogów, portali i stron mobilnych należących do Google oraz firm partnerskich. 

Zalety korzystania z sieci reklamowej Google

Jedną z głównych zalet korzystania z sieci reklamowej Google jest możliwość kierowania reklam do użytkowników na podstawie zróżnicowanych kryteriów. Dzięki temu możemy tworzyć znacznie trafniejsze reklamy oraz kierować nasze produkty i usługi do odpowiednich osób. Kierowanie reklam w Google Display Network dzielimy na:

  • Remarketing – odwiedzając stronę danej marki na różnych witrynach, zostaną nam wyświetlone reklamy tej właśnie marki. To za sprawą systemu AdWords, który zapamiętał nasze odwiedziny i wykorzystał je do wyświetlenia reklam, które reklamodawca chce kierować do swoich użytkowników.
  • Zainteresowania – na podstawie naszych zachowań w sieci, Google przyporządkowuje nas do określonych kategorii użytkowników, zainteresowanych wybranymi tematami.
  • Demografia – tak samo jak w przypadku zainteresowań, Google przypisuje nas do danej grupy demograficznej. Rozróżniane są wiek, płeć oraz stan rodziny.
  • Słowa kluczowe – wyświetlane nam reklamy na witrynach internetowych oparte są na wybranych przez reklamodawcę słowach kluczowych.
  • Tematy – reklamodawcy wybierają tematy stron, które najlepiej odpowiadają ich preferencjom, by wyświetlać użytkownikom swoją reklamę. Google z góry określa grupy tematyczne, dzięki czemu reklamy możemy skutecznie dostosować do określonych grup odbiorców.
  • Miejsca docelowe – inaczej kierowanie na konkretne witryny odbywa się przez wybranie adresów stron docelowych, na których mają się wyświetlać reklamy.

Oprócz dokładnego kierowania na użytkowników możemy również precyzyjnie określić lokalizację, w której wyświetlą się nasze reklamy. Kampanie reklamowe Google mogą być dostosowane do naszej oferty, zarówno jeśli chodzi o zasięg ogólnopolski, jak i lokalną społeczność. Dzięki temu nasze reklamy displayowe będą mogły dotrzeć do odpowiednich odbiorców, począwszy od całego kraju, poprzez wybrane miasta, po pojedyncze miejscowości, dzielnice lub nawet mały obszar, np. otaczający naszą firmę.

kryteria kierowania reklam gdn

Specyfikacje reklam w sieci reklamowej – elastyczne reklamy displayowe

Sieć reklamowa Google Display Network oferuje nam również różnorodne formaty reklam, od reklam tekstowych i graficznych po reklamy wideo i reklamy interaktywne. Jedną z nowszych funkcji są elastyczne reklamy displayowe. Reklamy te są automatycznie dostosowywane do niemal każdego wolnego miejsca na reklamę, oferując różne kombinacje zasobów, takich jak obrazy, nagłówki, logo, filmy i teksty reklamy, w odpowiednim rozmiarze, wyglądzie i formacie. Pozwala to na tworzenie angażujących i atrakcyjnych wizualnie reklam, które wyróżniają się na tle konkurencji.

Aby stworzyć elastyczne reklamy displayowe musimy dodać kolejno:

  • Obrazy – w orientacji poziomej lub formie kwadratowej.
  • Logo – w orientacji poziomej lub formie kwadratowej.
  • Krótki nagłówek – możemy dodać 1-5 nagłówków, które mogą mieć maksymalnie 30 znaków.
  • Długi nagłówek – może mieć maksymalnie 90 znaków.
  • Tekst reklamy – możemy dodać 1-5 tekstów, jest to uzupełnienie nagłówka zachęcające do działania.
  • Nazwa firmy
  • Końcowy adres URL – strona docelowa, na którą chcemy przekierować odbiorców.

Rozmiary elastycznych reklam displayowych (obraz):

  • Współczynnik proporcji: 1,91:1, minimalny rozmiar: 600 x 314
  • Współczynnik proporcji: 1:1, minimalny rozmiar: 300 x 300

Rozmiary elastycznych reklam displayowych (logo):

  • Współczynnik proporcji: 1:1, minimalny rozmiar: 128 x 128
  • Współczynnik proporcji: 4:1, minimalny rozmiar: 512 x 128

Elastyczne reklamy displayowe są wyświetlane jako reklamy natywne i w sposób dostosowany do czcionki i charakteru witryny wydawcy, co pomaga zapewnić odbiorcom pozytywne wrażenia z reklam i skłania ich do większej klikalności.

elementy reklamy display gdn

Specyfikacje reklam w sieci reklamowej – zwykłe reklamy graficzne

Oprócz elastycznych reklam displayowych możemy również tworzyć własne reklamy. Będą to zaprojektowane i przygotowane przez nas kompletne reklamy graficzne, dopasowane do jednego z wielu formatów rekomendowanych przez Google. Tak przygotowane banery przesyłamy na nasze konto, a system sam dopasuje je do dostępnych przestrzeni reklamowych w witrynach. Tworząc tego typu reklamy mamy pełną kontrolę nad ich wyglądem, a system nie będzie w nie żaden sposób ingerował. Minusem tego rozwiązania jest jednak znacznie mniejsza klikalność, co przekłada się na gorsze wyniki naszej kampanii.  Rozmiary reklam graficznych w pikselach:

Kwadratowe i prostokątne:

  • 200 x 200
  • 240 x 400
  • 250 x 250
  • 250 x 360
  • 300 x 250
  • 336 x 280
  • 580 x 400

Banery pionowe:

  • 120 x 600
  • 160 x 600
  • 300 x 600
  • 300 x 1050

Długi baner

  • 468 x 60
  • 728 x 90
  • 930 x 180
  • 970 x 90
  • 970 x 250
  • 980 x 120

Na urządzenia mobilne:

  • 300 x 50
  • 320 x 50
  • 320 x 100

Rozmiary reklam dostępne regionalnie w Polsce:

  • 750 x 100
  • 750 x 200
  • 750 x 300

Optymalizacja reklam displayowych

GDN oferuje również wiele narzędzi do optymalizacji reklam i analizy, aby pomóc nam w osiąganiu założonych celów. Google Analytics i jemu podobne, pozwalają nam zmierzyć skuteczność naszej kampanii w Google Display Network. Możemy sprawdzić, ile osób ogląda nasze reklamy, jak wpływają one na liczbę wejść na stronę, czy generują konwersje, a także, jak długo odbiorcy pozostają na stronie, czy docierają do zakładanego poziomu nowych użytkowników. Analiza wyników pomoże nam ocenić, które z prowadzonych kampanii przynoszą najlepsze rezultaty w naszym biznesie i rozprzestrzeniają świadomość o naszej marce wśród potencjalnych klientów.

Podsumowanie

Google Display Network to skuteczny sposób na dotarcie do szerokiego grona użytkowników i jest chętnie stosowany przez reklamodawców na całym świecie. Umożliwia nam dotarcie do określonej grupy docelowej za pomocą dopasowanych reklam i narzędzi do optymalizacji oraz monitorowania postępów. Korzystanie z tego narzędzia reklamowego pozwala nam na stworzenie skutecznej strategii marketingowej, która może zwiększyć zasięg reklamy, wzmocnić jej wydajność i zwiększyć zaangażowanie. 

Bartłomiej Kobiałka
Google Ads Specialist


Źródła:

[1] https://support.google.com/admanager/answer/1100453?hl=pl

[2] https://support.google.com/google-ads/editor/answer/57755?hl=pl