SEO na święta – jak przygotować sklep internetowy na świąteczną gorączkę?

SEO na święta – jak przygotować sklep internetowy na świąteczną gorączkę?

Grudniowe święta to nie tylko magiczny czas dla rodzin i przyjaciół, ale także okazja do maksymalizacji potencjału sklepów internetowych. Wraz z tym nadchodzącym okresem, atmosfera radości i zakupowego szaleństwa zachęca do zakupów online. Dla właścicieli e-commerce oznacza to nie tylko przystrojenie witryn banerami z lampkami i girlandami, ale również zastosowanie strategicznych działań SEO, które podkreślą ich obecność w Internecie w sposób wyjątkowy. Jeśli nie wiesz, jak przygotować swój sklep internetowy do świątecznej gorączki i lepiej się dzięki temu pozycjonować, sprawdź, jak zwrócić uwagę klientów w tym sezonie zakupowym!

Kiedy zacząć przygotowywać swój sklep do świąt?

Magia świąt nie zaczyna się wraz z pierwszymi dźwiękami kolęd (wtedy jest już zdecydowanie za późno na wprowadzenie jakiejkolwiek optymalizacji pod SEO), prawdziwa sztuka to perfekcyjne przygotowaniu sklepu internetowego jeszcze przed rozpoczęciem się świątecznego szaleństwa.

Jednym z pierwszych kroków, jakie należy podjąć przed optymalizacją świąteczną jest szczegółowa analiza trendów oraz zachowań konsumentów z poprzednich lat. Przeglądając dane dotyczące wyszukiwań i zachowań zakupowych z poprzednich sezonów świątecznych, można wyciągnąć cenne wnioski dotyczące preferencji klientów, popularności poszczególnych produktów oraz momentu największego popytu. Pozwoli to lepiej dopasować ofertę, a także zoptymalizować strony produktowe pod kątem słów kluczowych, które w tym okresie generują najwięcej ruchu. Jeśli zbyt szybko umieścimy świąteczne motywy, promocje i landing page, możemy spotkać się z brakiem zainteresowania ofertą. Z kolei zbyt późna reakcja może nas kosztować znacznym spadkiem sprzedaży.

Nie zapominajmy również o kwestiach technicznych! Optymalizacja prędkości ładowania strony, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych i ogólnie responsywności już od długiego czasu jest kluczowym czynnikiem rankingowym i ma wpływ na zachowanie użytkowników. Przed planowaną świąteczną kampanią, upewnij się, że strona sklepu działa płynnie i szybko, aby zapewnić klientom wygodne i bezproblemowe zakupy online.

Dodatkowo, zadbaj o odpowiednie UX, aby klienci nie czuli się zagubieni na stronie, mogli dokonać płatności bez problemu i wrzucać produkty do koszyka. Prześledź cały proces zakupowy z perspektywy klienta, sprawdź działanie kodów zniżkowych, promocji, aby nie czuł się on zawiedziony i.. zagubiony. Dbanie o te szczegóły i rozpoczęcie przygotowań już na kilka miesięcy przed okresem świątecznym to klucz do sukcesu w wyścigu o uwagę klientów podczas świątecznej gorączki zakupowej.

10 praktycznych rad jak przygotować swój sklep internetowy do świąt

W świątecznym okresie konsumenci przejawiają gotowość do wydawania większych sum pieniędzy na prezenty niż w jakimkolwiek innym okresie w roku. Zakupy te stają się wyrazem troski o bliskich, a oczekiwania kupujących, jak i obdarowywanych względem jakości produktów są nieco wyższe, niż zazwyczaj, przez co wspomniana jakość staje się kluczowym czynnikiem w wyborze odpowiednich podarunków. Zadbaj o parę dość istotnych kwestii w optymalizacji swojego sklepu internetowego na święta, a najpewniej sprostasz wymaganiom użytkowników!

1. Upewnij się, że masz trendujące produkty i aktualną ofertę

Podczas poszukiwań prezentów, zdaniem, które każdy nabywca chciałby wypowiedzieć, jest: „Tego właśnie szukałem!”. Dla sprzedawców natomiast jest to sygnał, że trafili w sedno preferencji klienta (chociaż realnie nie słyszeli, jak użytkownik to wypowiada ;-). Utrzymanie sklepu z aktualnym asortymentem, zawierającym nowości i produkty cieszące się popularnością w Twojej branży, to sposób na zaspokojenie oczekiwań klientów i kreowanie pozytywnego doświadczenia zakupowego. Dzięki temu unikniesz szybkiego wychodzenia ze strony i zwiększania tym samym współczynnika odrzuceń.

2. Stwórz specjalne zestawy świątecznych produktów

Dodatkowym krokiem w kierunku zadowolenia klientów jest proponowanie opłacalnych dla nich świątecznych zestawów produktów. Stworzenie specjalnej kolekcji lub pakietu prezentowego, zawierającego zarówno bestsellery, jak i sezonowe nowości, może być idealnym rozwiązaniem na brak pomysłu na prezent ze strony klienta. Promowanie takich ofert specjalnymi banerami, czy hasłami na stronie głównej sklepu, może zwrócić uwagę klientów i skłonić ich do eksploracji całej oferty sklepu.

3. Udekoruj swój sklep internetowy

Boże Narodzenie nieodłącznie kojarzy się z migoczącymi światełkami, ciepłą atmosferą i wyjątkowym klimatem. Dlaczego więc e-commerce miałby pozostawać w tyle, kiedy nawet sklepy stacjonarne są często dekorowane? Zbliżający się świąteczny okres to idealny moment, aby również wirtualne przestrzenie sklepów internetowych zyskały wigilijny blask. Przygotowanie strony głównej oraz dodanie elementów nawiązujących do charakterystycznych barw (np. czerwony, zielony, złoty…) i motywów bożonarodzeniowych mogą wpłynąć na atmosferę zakupową.

Podczas wprowadzaniu świątecznego klimatu na domenę, należy jednak uważać na zbyt obciążające sklepy skrypty, albo elementy obrazu lub szablonu zaburzające np. responsywność, użyteczność i szybkość wczytywania się domeny. W tym wypadku mniej znaczy więcej. Im więcej elementów dekoracyjnych, tym strona może będzie bardziej atrakcyjna wizualnie dla użytkownika, ale na pewno mniej dla robota wyszukiwarki. Pamiętaj również, że przygotowanie sklepu internetowego do okresu świątecznego to nie tylko wyraz świątecznej pasji, ale również istotna taktyka marketingowa. Celem jest zainspirowanie klientów, by wybrali właśnie naszą witrynę na swoje świąteczne zakupy!

4. Postaw na zniżki, promocje, rabaty i wyprzedaże!

W czasie świąt Bożego Narodzenia sklepy internetowe mają szansę zaoferować klientom wyjątkowe korzyści, wykorzystując specjalne kampanie promocyjne. To idealny moment na wprowadzenie „tańszych” świątecznych ofert, rabatów (promocji) czy wyprzedaży, mogących skłonić klientów do skorzystania z naszych propozycji zakupowych.

Jeśli obawiasz się, że zbyt duże rabaty, albo promocje w ogóle mogłyby wpłynąć na postrzeganie wartości oferowanych przez sklep produktów, to alternatywą może być propozycja bezpłatnej dostawy przed świętami.

Kluczowe jest dopasowanie oferty promocyjnej do oczekiwań i potrzeb klientów z Twojej branży, dlatego tak ważne jest poznanie intencji zakupowych użytkowników. Im lepiej się do tego przyłożysz, ten większa szansa na zatrzymanie ich na domenie, co statystycznie zwiększa średni czas spędzony na stronie.

5. Dziel się informacjami w social mediach

Właściwe wykorzystanie mediów społecznościowych w czasie świąt może stanowić kluczową strategię dla biznesu e-commerce. Udostępnianie, czy publikowanie treści na platformach takich jak Facebook, Pinterest, Instagram, czy TikTok dotyczących oferty świątecznej czy też pomysłów na prezenty mogą skutecznie zwiększyć świadomość marki i zainteresowanie ofertą na długo wcześniej, niż w ostatnim momencie sprzedaży.

Media społecznościowe pełnią istotną rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych przez klientów. Aktualnie stanowią one rodzaj wyszukiwarki, a niektóre z nich mają nawet wewnętrzne sklepy (patrz: TikTok Shop, Instagram Shop), które również można wykorzystać do promocji swojego biznesu. Co więcej, ewolucja algorytmów tych platform skupia się obecnie na treściach i opisach zamieszczanych w postach oraz podpisach do zdjęć i filmików, a nie tylko na hashtagach. Dlatego warto, oprócz stosowania świątecznych i klasycznych: #prezentnaświęta, #promocjaświąteczna, czy #christmassale, skupić się na zawartości opisów, dodając słowa kluczowe oraz teksty alternatywne do zdjęć, optymalizując pod SEO również social media.

Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule: Czy social media mają wpływ na pozycjonowanie?

6. Stwórz dodatkowe przyciski CTA

Na stronie głównej i w miejscach, na których znajdują się informacje o promocjach świątecznych lub o specjalnej ofercie, stwórz dodatkowe przyciski CTA (call-to-action), zdobione najlepiej delikatnymi elementami świątecznymi, oczywiście przestrzegając trendu rosnącej popularności minimalizmu. Przyciski CTA zachęcą użytkowników do zainteresowania się ofertą i wymuszą na nich przejście na inną podstronę, dzięki czemu masz szansę na zwiększenie m.in. średniego czasu spędzonego przez użytkowników na domenie, a także – co najważniejsze – konwersji zakupowej.

Pamiętaj, że istotne są również słowa zamieszczone na przyciskach CTA. Postaw na prosty przekaz: „Sprawdź ofertę!”, „Promocje świąteczne”, „Kliknij po rabat świąteczny”, itp.

7. Stwórz świąteczny landing page

Jeśli na Twojej domenie nie znajduje się dedykowane miejsce, gdzie mógłbyś umieścić informacje o promocjach, czy przedstawić świąteczne zestawy produktowe, możesz w tym celu stworzyć specjalny landing page (czyli w domyśle dedykowaną podstronę) o tematyce bożonarodzeniowej. Udekoruj na niej tło i logo firmy. Nadaj treścią świąteczny charakter, dodaj nagłówek H1 z nazwą świątecznej kampanii i specjalnie przygotowane opisy produktów zachęcające do zakupu. Na dedykowanym świętom landing page, możesz również umieścić życzenia dla klientów.

8. Dostosuj treści na domenie

Jeśli zarządzasz tematycznym blogiem w swoim sklepie internetowym, warto dostosować pojedyncze istniejące już lub stale aktualizowane artykuły, aby lepiej odpowiadały potrzebom w okresie świątecznym (to tzw. recykling treści). Możesz to zrobić na dwa sposoby:

  • aktualizuj treści – jeżeli posiadasz już tzw. prezentownik, czyli przewodnik prezentowy z poprzednich lat, warto zaktualizować jego treść i podzielić się nim ponownie w mediach społecznościowych; czasem wystarczy podmiana wszystkich dat (np. z 2022 na 2023) oraz odświeżenie listy produktów, dzięki temu nie będziesz musiał czekać na pojawienie się nowego linka w indeksie wyszukiwarki,
  • dostosuj istniejące treści do innych formatów – jeśli w przeszłości tworzyłeś tzw. evergreen content („treści wiecznie zielone”), możesz przekształcić je np. na film wideo lub infografikę, co może stanowić atrakcyjną i nową formę ich prezentacji.

9. Monitoruj działania konkurencji

Monitorowanie działań konkurencji jest dość popularnym elementem budowania strategii SEO. Jeśli będziesz śledził aktywność domen konkurencyjnych, pozwoli Ci to zrozumieć cykliczność ich działań, umożliwiając wyciągnięcie wniosków dotyczących własnych promocji i kampanii (np. kiedy zacząć bożonarodzeniowe działania promocyjne). W okresie świątecznym jest to równie ważne, aby oszacować, w rozwój którego elementu optymalizacji zainwestować najwięcej czasu.

Pamiętaj jednak, że kluczowe jest unikanie ślepego naśladowania konkurencji, ponieważ prawdziwa innowacja i sukces często wynikają z autentyczności i indywidualnego podejścia, co jest doceniane przez potencjalnych klientów. Zwłaszcza, że to Ty najlepiej znasz grupę docelową, do której kierujesz ofertę.

10. Potraktuj obsługę klienta jako priorytet

Nie jest istotne to, jak dobrze zoptymalizujesz swoją stronę internetową na święta, jak dobre kampanie skroisz w social mediach i jak pięknie przystroisz szablon na stronie głównej, kiedy nie potraktujesz obsługi klienta jako priorytet. Zwłaszcza w okresie Bożego Narodzenia.

Spraw, aby zasady zakupu i zwrotów były jasne, zwięzłe i łatwe do znalezienia na witrynie. Rozważ również wydłużenie okresu zwrotów w tym okresie, aby klienci mieli pewność, że po świętach będą mogli w razie czego szybko i łatwo odesłać nietrafione prezenty. Nie daj szukać użytkownikom danych kontaktowych do firmy oraz do Biura Obsługi Klienta. Weź pod uwagę znaczenie mediów społecznościowych w kontakcie z klientem, jak również czatu „na żywo” znajdującego się zazwyczaj na stronie głównej, gdzie można liczyć na pomoc konsultanta.

Nie ignoruj pytań klientów ani obaw związanych z zakupem lub konkretnym produktem, które mogą się pojawić, ponieważ może spowodować to frustrację i eskalację problemów. Rozmawiaj ze swoimi klientami w tym okresie świątecznym i rozwiąż wszelkie wątpliwości. To ich uspokoi i sprawi, że w przyszłości chętniej zrobią u Ciebie zakupy bez obawy właśnie o czas wysyłki, obsługę klienta czy możliwość zwrotu.

Kontynuacja kampanii po świętach

Aktywność użytkowników i potencjalnych klientów nie gaśnie natychmiast po zakończeniu okresu świątecznego. Ten 1-2 tygodnie między Świętami Bożego Narodzenia a powrotem do codziennych obowiązków to czas, w którym ludzie często kontynuują swój relaks w domowym zaciszu, posiadając nadal wystarczająco dużo czasu na przeglądanie mediów społecznościowych oraz poszukiwanie interesujących produktów do zakupu. Nawet po zakończeniu świątecznego sezonu warto rozważyć prowadzenie lub kontynuowanie rozpoczętych kampanii marketingowych, wykorzystując promocje poświąteczne i noworoczne, aby utrzymać zainteresowanie sklepem internetowym.

Pamiętaj, że sprzedaż to kreowanie doświadczenia, a nie tylko oferowanie samego produktu. Tworzenie „domowej atmosfery” i dawanie poczucia opieki nad klientem, jak również oferowanie dodatkowych upominków, rabatów i aktywna obecność w mediach społecznościowych sprzyjają tworzeniu wyjątkowego nastroju przyciągającego nowych odbiorców. Spraw, aby każdy rok równał się nowym pomysłom na kreatywne, innowacyjne i angażujące kampanie online!

Kasia Cieślik
Specjalistka ds. SEO