Czym jest responsywność strony www?

 

Responsywność strony internetowej to nic innego, jak zdolność dopasowywania się naszej witryny do urządzenia, na którym jest wyświetlane. To cecha strony www, która ma niebagatelne znaczenie nie tylko dla jej użytkowników, ale i pozycji, na jakiej pokazuje się ona w wynikach wyszukiwania Google.

 

Dopasowanie

Responsywna strona internetowa określana jest także skrótem RWD, którego rozwinięcie to Responsive Web Design. Istotą takiego rozwiązania, jest fakt, że taka witryna będzie płynnie dopasowywała się do ekranu, na którym jest wyświetlana. Tym samym, nie będzie miało znaczenia, czy jest to smartfon, tablet, laptop, komputer stacjonarny, czy nawet telewizor w rozdzielczości 4K. Responsywna strona internetowa za każdym razem wyświetli się w odpowiedniej rozdzielczości, dzięki czemu korzystanie z niej będzie przyjazne dla użytkownika. Poszczególne elementy odpowiednio zmienią miejsce, a witryna będzie czytelna.

 

Ma to niebagatelne znaczenie w dzisiejszych czasach, kiedy nasi klienci poszukują informacji o usługach i produktach, czy składają zamówienia nie tylko w zaciszu swojego gabinetu, czy domu, ale i w pociągu, samochodzie, czy poczekalni u lekarza. Zastosowanie RWD jest więc działaniem poprawiającym jakość użytkowania naszej witryny i odpowiedzią na potrzeby 16 milionów użytkowników urządzeń mobilnych w Polsce.

 

Pomówmy o kosztach

Strony przyjazne dla użytkownika są natomiast premiowane przez największą wyszukiwarkę i ogromne źródło potencjalnych klientów, jakim jest Google. Twórcy algorytmów wyszukiwarki od lat przychylnym okiem patrzą na te witryny, które w najlepszy sposób odpowiadają preferencjom użytkowników. Dlatego zupełnie logicznym jest wspieranie, poprzez wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, witryn o nowoczesnej architekturze.

 

Naturalnym pytaniem, które nasuwa się przedsiębiorcom, jest skala inwestycji w stronę internetową w technologii RWD. Nie można jednoznacznie określić takich kosztów, ponieważ zależą one od kształtu witryny, jej rozmiarów i funkcjonalności. Warto jednak podkreślić jedno - przejście na tę technologię to inwestycja, która zwróci się bardzo szybko. Nie tylko z powodu wyższych pozycji w wyszukiwarce i zwiększeniu grona klientów, ale także z powodu kosztów utrzymania. RWD, w odróżnieniu od stron w wersji mobilnej, nie trzeba bowiem osobno aktualizować. Nasza strona jest jednym organizmem, a co za tym idzie, wprowadzone aktualizacje będą wyświetlać się na wszystkich urządzeniach. A to oszczędność nie tylko czasu, czy środków finansowych, ale i mniejsze ryzyko np. pominięcia dodawanych produktów w sklepie internetowym. Jest to więc inwestycja warta swojej ceny z naprawdę wielu względów.