Za co ja właściwie płacę tej agencji?

 

To pytanie wielu klientów, którzy swój biznes rozwijają poprzez stronę internetową i aby pozyskać nowych klientów, decydują się na jej pozycjonowanie.

W telegraficznym skrócie można określić, że decydując się na tego typu usługę, płacimy za to, aby strona miała szansę znaleźć się na możliwie jak najwyższej pozycji organicznych wyników wyszukiwania w Google. Żeby jednak do tego doszło, musi zgrać się wiele czynników, w tym wiele niezależnych od agencji. Dlatego właśnie płacimy za szansę znalezienia się wysoko, a nie za pewność, że tak się stanie.

"Jak to możliwe? Skoro zajmują się tym zawodowo powinni przecież zagwarantować mi efekt!" - myśli klient. Jednak okazuje się, że jego domysły, choć na pierwszy rzut oka logiczne, mijają się z prawdą.

Gwarancja efektu?

Trzeba bowiem zupełnie jasno powiedzieć - firma SEO gwarantująca efekt pozycjonowania to oszuści. Dlaczego? Dlatego, że aby zagwarantować efekt pozycjonowania, firma musiałaby zostać właścicielem wyszukiwarki. Żeby zrozumieć, że wyników wyszukiwania nie można zagwarantować, trzeba wiedzieć, na jakiej podstawie ona działa. Otóż wyszukiwarką Google rządzi skomplikowany algorytm, który cyklicznie się zmienia. Raz są to zmiany zapowiedziane, częściej jednak są zupełnie niespodziewane, wręcz dziejące się w czasie rzeczywistym. Właściciele Google robią tak właśnie po to, aby nie dało się sztucznie umieścić strony w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe, a wyniki wyszukiwania miały jak najwyższą jakość. Za sukcesem Google stoi fakt, że jest to wyszukiwarka wyświetlająca strony, które najlepiej odpowiadają intencjom użytkownika. Ponadto, Google dba o to, żeby użytkownik był usatysfakcjonowany efektem poszukiwań za jego pomocą. Dlatego premiuje wartościowe strony przyjazne użytkownikowi.

Liczy się kompleksowość

Co więc może zrobić agencja dla swojego klienta? Może kompleksowo przeprowadzić go przez proces pokazania strony światu. Efektem takiego działania mają być klienci, którzy trafią do ich firm za pośrednictwem wyszukiwarki. Aby tak się stało, potrzebne jest doradztwo w szerokim zakresie. I to właśnie za tę wiedzę powinniśmy płacić agencji.

Wielu klientów w tym momencie puka się w czoło. "Przecież sam najlepiej wiem, czego potrzeba mojemu biznesowi" - myślą. I tu należy się zgodzić, ale przy pewnym zastrzeżeniu. Rzadko który klient potrafi bowiem wybrać idealny zestaw słów kluczowych, który odpowiada faktycznej potrzebie szukającego, a jednocześnie przyniesie nam konwersje, czyli zachowanie użytkownika, na którym zależy mu z punktu widzenia biznesowego.

Praca u podstaw

Mądre i dobre SEO zaczyna się bowiem od profesjonalnego doradztwa na poziomie marketingu. Od wyboru słów kluczowych zależy, czy w ogóle pojawią się wyniki. Za co jeszcze płacimy? Przede wszystkim za rzetelną, cykliczną pracę nad witryną. Z trzech filarów dobrego pozycjonowania, dwa są praktycznie niezauważalne gołym okiem. To optymalizacja strony, czyli nanoszenie poprawek w jej kodzie, aby był przyjazny dla algorytmu, oraz pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do strony. Oba są bardzo czasochłonne, a zdobywanie odpowiednich linków może generować kolejne koszty w postaci płatnych katalogów, czy utrzymywania zaplecza. Nie zobaczymy ich gołym okiem, a efekty tej pracy mogą pojawić się po kilku tygodniach, a nawet miesiącach. Trzeci z filarów to wartościowe treści na stronie. Agencje zatrudniają oczywiście copywriterów, jednak prośba o wzbogacenie witryny o dodatkowe teksty powinna cieszyć klienta, a nie denerwować. "Po co właściwie im płacę, skoro jeszcze jakieś bzdury każą mi pisać?" - myśli klient. Prawda jest jednak taka, że eksperckie teksty na tematy związane z branżą mają podwójną siłę działania - widzi je zarówno wyszukiwarka, jak i klient. Generują też dodatkowy ruch organiczny na stronie, a nasz brand jest traktowany coraz bardziej poważnie i ekspercko. Copywriter powinien oczywiście nadać im ostateczny szlif, jednak prośba o uzupełnienie treści jest profesjonalnym i uczciwym działaniem ze strony agencji SEO.

Opieka i doradztwo

Agencji SEO przede wszystkim płacimy za ogromną wiedzę na temat pozycjonowania. Dobry pozycjoner nigdy nie powie, kiedy dokładnie osiągnie wytyczony cel, będzie jednak robił wszystko, aby ze strony klienta zrobić najlepszą z możliwych dla wyszukiwarki witryn. A jeżeli sugeruje zmiany, to znaczy że ma do naszej strony i stojącego za nim biznesu indywidualne podejście. Bo pozycjoner powinien być właśnie opiekunem i doradcą klienta, a nie jedynie osobą przeprowadzającą sztampowe działania.