Jak wybrać dobrą agencję SEO i czym się kierować?

Jak wybrać dobrą agencję SEO i czym się kierować?

Wybór odpowiedniej agencji SEO do współpracy może mieć kluczowe znaczenie w późniejszej „relacji”, jaka zostanie wypracowana pomiędzy Twoją domeną, a wyszukiwarką Google. SEO to bardzo istotne narzędzie w procesie promocji witryny w Internecie, ale nie wszystkie agencje potrafią sprostać wyzwaniom, które stawia przed nimi np. Twoja konkurencja. Po wyborze odpowiedniej agencji, Twój biznes może się rozwinąć i zwiększyć dochody z darmowych wyników organicznych, zwracając z nawiązką koszty, które musiałeś poświęcić na początkową optymalizację. Wykorzystaj więc wiedzę z tego artykułu świadomie i dowiedz się, jak wybrać najlepszą agencję SEO.

Poniżej przedstawiamy punkty opisujące najważniejsze wytyczne, które powinieneś mieć na uwadze wybierając agencję SEO do współpracy. Podczas tej drogi miej na uwadze, że SEO jest procesem długofalowym i niejednokrotnie bardzo wymagającym, więc wszystkie nierealne do zrealizowania oferty o tytule „najlepsze efekty w 3 miesiące”, „przez pierwsze pół roku płatność 0 zł”, „100 fraz kluczowych w pół roku w TOP 3” powinieneś włożyć od razu do kosza.

1.     Gwarancja sukcesu? Nie tędy droga!

Jeśli firma, z którą zamierzasz współpracować na wstępie chce zagwarantować Ci sukces i obiecuje fantastyczne wyniki, które osiągną w pół roku (lub innym okresie), uciekaj od niej! Wszyscy chcielibyśmy otrzymywać gwarancję na realizację założeń w podpisanej umowie, ale SEO tak niestety nie działa. Faktem jest tylko to, że nawet idealnie wprowadzona optymalizacja, doskonały audyt i świetne linkowanie nie musi zagwarantować sukcesu w postaci zwiększonej liczby klikalności, albo jakiegokolwiek innego sukcesu. Pomimo udostępnienia przez Google listy tzw. czynników rankingowych, sam proces pozycjonowania jest poniekąd tajemnicą wielkiej korporacji. Dlatego SEO bazuje na eksperymentach, sprawdzeniu, optymalizacji, a następnie korygowaniu jej. Skąd masz więc wiedzieć, jaką firmę wybrać? Czy tę, która obiecuje okrągłe NIC? Nie! Istnieje bardzo cienka granica pomiędzy zapewnieniem pozytywnych wyników, a dawaniem gwarancji i estymacją przyszłych efektów. Obiecywanie tego pierwszego jest bardziej sensowne, zwłaszcza po wykonanym wstępnym audycie i bliższemu przyjrzeniu się aktualnej widoczności domeny w porównaniu z konkurencją.

2.     Tanio to nie zawsze dobre rozwiązanie

Wybierając najlepszą agencję SEO pamiętaj o tym, że najtańsza oferta nie zawsze przyniesie najlepsze efekty. Jeśli nie dysponujesz dostatecznym budżetem na działania marketingowe online, czasem lepiej jest poczekać, niż wpakować się w optymalizację „kopiuj-wklej”. Niestety, ale statystycznie agencje z bardzo niski stawkami nie osiągają najlepszych wyników. Można rzec, że SEO powinno zwracać Ci dokładnie tyle, ile za nie zapłacisz. Wiele agencji specjalizuje się w pozycjonowaniu lokalnym i właśnie w tym są dobrzy – a w lokalnym SEO nie zawsze potrzebny jest na start ogromny budżet (w dużym uproszczeniu, ponieważ zależy to głównie od miejscowości, rejonu, województwa i branży).

tanio nie zawsze znaczy dobrze

Przykładowo, pozycjonowanie fraz na Warszawę, Gdańsk, czy Poznań zawsze będzie dużo trudniejsze, niż to na Kazimierz Dolny, czy Aleksandrów Łódzki. A trzeba zaznaczyć, że lokalne SEO bazuje w części na innych zasadach, aniżeli to ogólnokrajowe. Dlatego jeśli wyznajesz zasadę „sky is the limit” – postaw na agencję, która nie boi się przedstawić Ci większego budżetu i potrafi argumentować swoje propozycje.

3.     Rozmawiaj dużo z agencją

Nie podejmuj decyzji pochopnie, przeczytaj dokładnie umowę i nie krępuj się pytać. Tylko najlepsi specjaliści potrafią w prosty wytłumaczyć każdemu to, czym się zajmują i nie powinni próbować zatajać warunków umowy. Popytaj, czy istnieje możliwość wcześniejszej rozmowy z pozycjonerem, który będzie opiekował się Twoją umową. Taka rozmowa może wiele wyjaśnić, a Ty upewnisz się, czy będzie Ci się dobrze współpracować z tą osobą jeszcze przed podpisaniem umowy. Niektóre większe agencje SEO, posiadające filie w różnych miastach mają również w swoim repertuarze spotkania osobiste z przyszłymi klientami. Chcesz załatwić sprawę osobiście? Zapytaj, być może znajdzie się taka możliwość.

4.     Jasne warunki umowy

Dowiedz się, czy działania, które mają być wykonywane na Twojej domenie będą realizowane w zakresie każdego miesiąca, czy roku. Czy będziesz otrzymywać raporty (np. z linkowania, wyników)? Jeśli tak – co ile czasu? Czy agencja będzie wprowadzać zmiany na stronie internetowej za Twoją zgodą, czy zajmiesz się tym sam (w domyśle, czy musisz im przekazać dostępy do strony)? Albo czy będziesz mieć dostęp do aktualnych danych odnośnie wyświetleń, klikalności lub pozycji najważniejszych fraz kluczowych? Czy zostanie przeanalizowana konkurencja? Poproś o przykłady link buildingu, ponieważ budowanie strategii linkowania to bardzo ważny element każdej kampanii SEO. Ważne są również warunki odstąpienia od umowy.

5.     Czym agencja może się pochwalić?

Każda dobra agencja SEO może pochwalić się sukcesami. Dla niektórych sukcesem samo w sobie jest utrzymanie się na rynku przez 5-10 lat lub ogromna liczba zdobytych w tym czasie klientów, jednak to realne efekty powinny być miarą sukcesu. Nie krępuj się pytać o portfolio lub udokumentowane wyniki z innych domen. Być może agencja posiada jakieś nagrody, którymi może się poszczycić? Czy w Internecie znajdują się na jej temat pozytywne opinie? A być może uda Ci się uzyskać pozytywne referencje od byłych lub aktualnych klientów?

sukcesy agencji

6.     Zróżnicowany zespół specjalistów

Zwróć uwagę na to, czy agencja posiada szeroki zespół specjalistów. Nie chodzi wyłącznie o specjalistów SEO, ale również o projekt managerów (lub opiekunów klientów), własnych copywriterów, grafików, zespołu od social mediów lub Ads. Nowoczesne SEO wymaga znacznie bardziej wszechstronnej wiedzy, talentów i różnorodnych umiejętności z zakresu np. UX, czy programowania, niż jeszcze dekadę temu. Każda agencja powinna być z roku na rok coraz bardziej innowacyjna, kreatywna i obeznana z najnowszymi wytycznymi wyszukiwarki w zakresie pozycjonowania.

7.     Określ swoje cele

poswiecanie czasu i systematycznosc

Określając swoje podstawowe cele marketingowe, będziesz w stanie skonfrontować je z przedstawioną ofertą, ale również kontrolować późniejszą ich realizację. Dzięki tym celom, łatwiej będzie Ci również po prostu znaleźć agencję, która podejmie się ich realizacji. Cele te mogą być bardzo ogólne, od „zwiększenie wyświetleń serwisu”, „zwiększenie liczby sesji na stronie”, „zwiększenie liczby nowych użytkowników”. Do bardziej sprecyzowanych: „zmniejszenie współczynnika odrzuceń o 20%”, „poprawa współczynnika klikalności do 5%”, czy „poprawa szybkości ładowania się całej strony do 4s”. Oczywistym jest, że najważnieszą ideą każdej optymalizacji z perspektyw klienta jest po prostu zwiększona sprzedaż. Nie od razu jednak Rzym zbudowano. Stawiając sobie małe cele, które będzie można zrealizować szybciej, w krótszym okresie, z czasem dojdzie się do realizacji celów nadrzędnych.

8.     Czy pozycjonują etycznie?

Jeśli masz ochotę nieco zgłębić temat metodyki pozycjonowania, poproś agencję SEO o skrócony zapis technik, jakie standardowo stosują i czy zostaną one wykorzystane w przypadku Twojego serwisu. Musisz być gotowy na to, że nikt nie zdradzi swojego know-how, jednak zdawkowe informacje pomogą Ci ustalić, czy firma stosuje techniki uznane przez wyszukiwarkę za poprawne i etyczne, czyli tzw. White Hat SEO, czy posiłkuje się lub uzupełnia optymalizację technikami Black Hat SEO.

Ostatni i najważniejszy punkt na liście to…

9.     Nie ufaj rankingom „najlepszych agencji SEO na rynku w roku…” 😉

Najlepsze agencje SEO pracują osiągając cele dla swoich klientów, przez co najczęściej zapominają o swoich własnych.

Najlepsza agencja SEO to taka, która…?

Jeśli uważasz, że SEO będzie kluczowym elementem rozwoju Twojej firmy, to wybór agencji również nie powinien być przypadkowy. Podpisując umowę z firmą pozycjonerską, umożliwiasz jej przekształcenie własnej witryny w coś dobrego i przynoszącego efekty, albo w coś gorszego – np. wzmagającego spadek widoczności. Dlatego nie spiesz się i daj sobie czas na podjęcie właściwej decyzji. Upewnij się, że firma, z którą zamierzasz współpracować ma doświadczenie w pracy z firmami z Twojej branży i jest gotowa odpowiedź na wszystkie wątpliwości i pytania do umowy.  

Kasia Cieślik
Specjalistka ds. SEO