ASO – pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store i Google Play

ASO – pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store i Google Play

Aby Twoja aplikacja osiągnęła większą widoczność przede wszystkim w sklepach App Store (na Android) oraz Google Play (iOS), ale również np. w wyszukiwarce Google, konieczna jest odpowiednia optymalizacja. Podobnie jak w przypadku SEO, gdzie optymalizuje się strony internetowe, wyżej wymienione sklepy umożliwiają wdrożenie pewnych elementów, które usprawnią proces wyszukiwania aplikacji. Dowiedz się więc, w jaki sposób możesz zwiększyć liczbę pobrań produktu w kilku prostych krokach, a tym samym dzięki bezpłatnej reklamie ASO.

Czym jest ASO (App Store Optimization)?

W 2021 roku branża aplikacji internetowych osiągnęła 143 miliardy pobrań (był to 19% wzrost względem roku 2020). Na rynku dominują dwa sklepy (mając poza Chinami 95% udziałów w zyskach), w których użytkownicy regularnie pobierają darmowe i kupują płatne aplikacje na swoje smartfony: Apple App Store (dla smartfonów z systemem operacyjnym iOS) oraz Google Play (dla systemu Android)[1]. Skrót ASO odnosi się do poprawy widoczności i atrakcyjności aplikacji internetowych dla użytkowników w sklepach takich, jak wspomniane wyżej. Dzięki optymalizacji zwiększa się współczynnik konwersji, czyli pobrań względem wyszukań danej aplikacji. Oprócz uzyskiwaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania sklepów z aplikacjami, ASO koncentruje się również na poprawie współczynnika klikalności (CTR).

czym jest aso

Różnice i podobieństwa pomiędzy ASO a SEO

Zarówno SEO, jak i ASO korzystają z użyteczności fraz kluczowych, co poprzedzone jest szczegółową analizą. W przypadku SEO jest to szeroko zakrojona analiza strony, konkurencji, aktualnych wyszukań. Natomiast w przypadku ASO najczęściej bazujemy na własnej intuicji, jak i analizie konkurencji.

ASO i SEO korzystają z linków zwrotnych, aby polepszyć ranking wyszukań. W obydwu przypadkach optymalizuje się konwersję zakupową / pobrań / wyszukań. ASO służy do optymalizacji aplikacji mobilnych pod kątem wyświetlania ich w sklepach typu App Store oraz Google Play. SEO natomiast dąży do zwiększenia wejść na stronę internetową z wyszukiwarek typu Google. SEO opiera się, bardzo upraszczając, na korzystanie z szerokiego wachlarza czynników rankingowych do optymalizacji stron internetowych. ASO ma dużo mniejszy zakres takich czynników, przez co są one jasno określone. W przypadku SEO lista czynników często podlega dyskusji oraz nie zawsze jest oczywista.

Należy pamiętać, że Google może indeksować treści z opisów aplikacji sklepów, jeśli dopasuje je do konkretnego zapytania. Wyniki wyszukań mogą zawierać listę aplikacji ze sklepów App Store oraz Google Play. Możesz również postatać się o ręczną indeksację aplikacji w Google, a do tego celu musisz skorzystać z oficjalnej dokumentacji obydwu sklepów (np. tutaj: https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/6041489?hl=pl) lub np. tutaj: https://learn.microsoft.com/pl-pl/xamarin/xamarin-forms/app-fundamentals/deep-linking.

Gdy ręcznie zaindeksujesz swoją aplikację, będzie ona lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania Google, nie tylko w sklepach App Store oraz Google Play.

Zalety pozycjonowania aplikacji

Wszystkie korzyści, jakich możesz doświadczyć, prowadzą do zwiększenia konwersji zakupowej lub pobraniowej Twojej aplikacji. Optymalizacja aplikacji jest najpewniej najskuteczniejszym narzędziem promocji w sklepach. Jakie podstawowe korzyści daje ASO?

1. Szybsze znalezienie aplikacji w sklepie przez użytkowników. Twoja aplikacja może być najlepsza na świecie, ale bez odpowiedniego opisu i optymalizacji, nie zostanie znaleziona i pobrana.

2. Pobranie aplikacji przez odpowiednich użytkowników. Nie wystarczy, że Twoja aplikacja zostanie pobrana przez losowego użytkownika, powinna ona być pobrana przez osobę, która szuka właśnie tej konkretnej tematyki. W innym wypadku, na krótko po pobraniu, zostanie ona szybko odinstalowana. Optymalizacja pozwala na dotarcie do odpowiednich użytkowników, ponieważ bazuje na specjalnie dobranych frazach kluczowych.

3. Regularna praca nad ASO pozwala utrzymać się wysoko w rankingu wyszukań na długi czas.

4. Zamiast wydawać pieniądze na reklamę aplikacji, możesz skupić się na ASO, co pozwoli Ci w darmowy sposób uzyskać wartościowych użytkowników. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz pieniądze, ale również zwiększysz liczbę pobrań.

5. Dzięki pozycjonowaniu międzynarodowemu, możesz zwiększyć widoczność aplikacji dla użytkowników z innych krajów, niż docelowy. Użyj do optymalizacji zakresu lokalizacji dostępnego w narzędziach sklepu (App Store lub Google Play), pomoże Ci to w globalnym rozpowszechnieniu wiedzy o Twojej aplikacji.  

zalety pozycjonowania aplikacji

Optymalizacja aplikacji w App Store i Google Play

Najważniejsze informacje u samego źródła na temat optymalizacji aplikacji w App Store znajdziesz na https://developer.apple.com/app-store/search/. Dla Google Play będzie to natomiast np. to miejsce: https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/9958766?hl=en. Poniżej streszczamy to, co dla obydwu sklepów jest najważniejsze w optymalizacji aplikacji internetowych, skupiając się na podobieństwach, a przede wszystkim na różnicach.

1. Apple umożliwia dodanie do opisu aplikacji do 100 znaków słów kluczowych (można to przyrównać do tzw. meta keywords w SEO). Algorytm korzysta z tych słów kluczowych w celu dopasowania wyszukiwania do aplikacji. Pamiętaj, żeby nie używać zbyt długich fraz kluczowych lub takich z błędami, tak samo nazw własnych, to stracona okazja. Przy oddzielaniu słów kluczowych używaj przecinków.

Google Play ocenia aplikację na podstawie wszystkich znaków i słów zawartych w treściach – tytule, jak i opisie. Na tej podstawie szereguje Twoją aplikację. Dlatego wdrażanie słów kluczowych w App Store jest bardziej intuicyjne.

2. Zbadaj słowa kluczowe konkurencji i na tej podstawie oceń ich ważność i priorytet. W App Store jest to o tyle prostsze, że wystarczy uszeregować frazy w odpowiedniej kolejności. Najważniejsze frazy to te, które są bardzo często wyszukiwane i posiadają małą konkurencję.

3. Nazwa i tytuł aplikacji muszą się zmieścić w 30 znakach (dla obu sklepów). Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, a to właśnie nazwę aplikacji widzą jako pierwszą użytkownicy. Tytuł to najpewniej najważniejszy czynnik rankingowy, który pozycjonuje Twoją aplikację w sklepie.

4. W obydwu przypadkach unikaj używania we wszystkich treściach bardzo ogólnych sformułowań, typu „zdjęcia”, „film”. Zbyt ogólne frazy kluczowe mogą wzbudzić dezorientację użytkowników. Konieczne jest znalezienie złotego środka, gdzie dominuje precyzja i lakoniczność.  Powstrzymuj się przed używaniem nazw podobnych do innych aplikacji, przez co możesz otrzymać bana.

5. Aby zwiększyć liczbę pobrań aplikacji, co jest kluczowe w osiągnięciu efektu, musisz zyskać aprobatę użytkowników. W tym celu regularnie wdrażaj poprawki i aktualizacje, naprawiaj błędy i udostępnij możliwość komentowania oraz oceny. Lepsza ocena w stosunku do konkurencji, również jest w stanie wywindować Twoją aplikację na szczyt w obydwu sklepach. Do zwiększenia liczby pobrań, możesz skorzystać również z płatnych reklam i np. kampanii e-mailowych lub w sociach mediach.

Oceny i recenzje są wyświetlane bezpośrednio pod produktem i na wykresach polecanych aplikacji. W App Store możesz zresetować je po każdej aktualizacji, co nie dotyczy sklepu Google Play.

6. Ustal grupę docelową, do której kierowana jest aplikacja. Dzięki temu będziesz wiedział, w jakich kanałach prowadzić promocję korzystając ze wspomnianych płatnych reklam. Nie przepalaj budżetu w miejscach, w których nie znajdziesz potencjalnych „klientów”. Kierujesz aplikację do młodzieży? Skorzystaj z Instagrama lub Tik Toka. Chcesz wypromować ją wśród biznesmenów? Wypróbuj reklamy na LinkedIn. Działaj wielokanałowo, nie skupiaj się na jednym medium.

7. Pamiętaj o estetyce, która jest słowem klucz najnowszych trendów! Odnosi się ona do zrzutów ekranów,czyli wyglądu samej aplikacji, ikonie oraz logo. Musisz oczarować użytkowników, tym samym zweryfikować użyteczność lub popracować nad UX (user experience). Zasoby wizualne, które reprezentują aplikację w obydwu sklepach odgrywają ogromną rolę w ASO. Koncepcja wizualna projektu Twojej aplikacji musi być estetyczna i jednolita.

8. W celu zwiększenia widoczności aplikacji, korzystaj z linków zewnętrznych. Umieszczaj bezpośredni odnośnik do sklepu w social mediach, albo gdziekolwiek tam, gdzie znajduje się grupa docelowa, do której skierowana jest aplikacja.

9. Wybierz kategorie, które najlepiej opisują aplikację. Algorytm wyszukań w obydwu sklepach również weryfikuje trafność przypisanych kategorii. Wybierając kategorie, skup się na podstawowych funkcjach działania aplikacji, a nie na funkcjach drugorzędnych.

wazne dzialania seo

ASO to efekt murowany

Kiedy decydujesz się na wprowadzenie aplikacji na rynek, musisz mierzyć się z zaciętą konkurencją. Zapewnienie widoczności Twojej aplikacji jest kluczowa, zarówno w App Store, jak i w Google Play. Na rynku dostępna jest ogromna gama aplikacji edukacyjnych, e-learningowych, społecznościowych, zwiększających produktywność, sportowych i wiele więcej. Musisz wyróżnić się w tym gąszczu i skorzystać z ASO, które odgrywa kluczową rolę w misji zwiększenia darmowych i płatnych pobrań aplikacji. Według serwisu statista.com, w trzecim kwartale 2022 roku, Google Play oferowało użytkownikom 3,55 milionów aplikacji. Natomiast iOS (App Store) – 1,6 milionów[2]. Gdzie znajdzie się tam Twoja aplikacja?


[1] https://www.businessofapps.com/data/report-app-data/

[2] https://www.statista.com/statistics/276623/number-of-apps-available-in-leading-app-stores/

Kasia Cieślik
Specjalistka ds. SEO