Promowanie Twojej lokalnej firmy w Internecie może być pracą na pełny etat. Gdy tylko poznasz mnogość sposobów, dzięki którym upowszechnisz wiedzę na temat swojego biznesu w sieci, z pewnością wybierzesz ten najbardziej dopasowany do Twoich oczekiwań. Promowanie strony w Internecie to nie tylko znalezienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google. Chociaż nie ukrywamy, że jest to jeden z najlepszych sposobów, w końcu Google to globalny gigant wyszukiwania. Sprawdź, co tak naprawdę pomoże Ci rozpromować lokalny biznes w sieci. Niektóre z tych sposobów są wręcz bezpłatne i wymagają od Ciebie jedynie dozy zaangażowania, w inne z kolei powinieneś zainwestować. Znajdź metodę odpowiednią do Twoich potrzeb.
1. Responsywna i czytelna strona internetowa
Termin „responsywny” oznacza „zoptymalizowany pod urządzenia mobilne” albo „dopasowany do wyświetlania np. na smatfonach”. Aktualnie, zdecydowanie więcej osób surfuje po Internecie korzystając z urządzeń mobilnych (smartfony, tablety), aniżeli komputerów. Twoim celem powinni stać się właśnie ci użytkownicy i udostępnienie im najlepszej wersji swojej strony internetowej. Niezależnie od tego, czy jest to smartfon, tablet, urządzenie z systemem Android, Amazon Kindle, czy nawet nowoczesny telewizor, szablon na domenie powinien skalować się do odpowiedniego rozmiaru i dostosowywać do oczu użytkownika. Nie może on mieć problemów z interakcją na stronie – menu powinno być czytelne, a wszystkie treści zrozumiałe i umieszczone w odpowiednim miejscu. Pamiętaj, że strona internetowa jest zazwyczaj pierwszym miejscem, gdzie uda się użytkownik poszukujący jakiejś lokalnej oferty, Ludzie robią to, ponieważ chcą oszczędzić czas. Dlatego nie możesz im go zabierać przez problemy z czytelnością elementów szablou. Zirytowany użytkownik, który nie odnajdzie w pierwszych sekundach tego, czego szuka, z pewnością nie stanie się Twoim klientem.
2. Media społecznościowe
Media społecznościowe na dobre zakorzeniły się w naszym życiu, pomagając tym samym lokalnym biznesom się rozwijać. Firmy mogą wykorzystywać social media jako narzędzie marketingowe, co znacząco ułatwia pozyskanie klienta. Chociaż aktualnie dostępnych jest wiele popularnych mediów społecznościowych, nie oznacza to, że do promocji swojego biznesu musisz wykorzystać je wszystkie. Znajdź miejsce, gdzie przesiadują Twoi potencjalni odbiorcy. Jeśli chcesz trafić do młodzieży, Instagram i TikTok mogą okazać się strzałem w dziesiątkę. Jeśli natomiast planujesz promować firmę wśród „ludzi biznesu”, odwiedź LinkedIn’a. W tym przypadku mniej, może znaczyć więcej, ponieważ środki, które chcesz przeznaczyć na promocję w Internecie, najlepiej jest wykorzystać w konkretnym miejscu. Pamiętaj, że jeśli zamierzasz jednak korzystać z wielu źródeł komunikacji, musisz stworzyć spójną strategię – content, efekty wizualne (grafiki, zdjęcia, logo), przekaz marki, czy oferta – wszystko musi ze sobą współgrać i przeplatać się. Spójność marki jest kluczem do stworzenia dobrego i trwałego przekazu.
Istnieje jeszcze jedna ważna zaleta mediów społecznościowych – to świetny sposób na bycie towarzyskim (jak sama nazwa wskazuje). Dzięki nim w prosty sposób połączysz się z klientami, odpowiesz na ich pytania, podyskutujesz, przedstawisz ofertę, a nawet zgasisz pożar w przypadku problemów na linii komunikacji firma – klient.
3. Zoptymalizuj stronę pod SEO
Optymalizacja pod kątem wyszukiwania obejmuje wiele elementów, dlatego warto to zadanie powierzyć profesjonalistom. Dodatkowo, w kontekście SEO, należy regularnie być na bierząco ze zmianami wprowadzanymi w algorytmie Google, co często utrudnia pracę osobie niedoświadczonej. W promocji lokalnego biznesu, najważniejsze jest prowadzenie działań SEO nakierowując je na określony region, województwo lub miasto. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Zalety pozycjonowania lokalnego dla małych firm. Nowoczesne pozycjonowanie powiązane jest bezpośrednio z punktem 1, gdzie wspomniano o responsywnosći strony internetowej. Bez skalowalnej witryny, prowadzenie działań SEO może być bardzo utrudnione, a prace włożone w optymalizację mogą nie wypalić.
Lokalne SEO prowadzi do ulepszenia witryny, dzięki czemu zyskujesz coraz więcej wyświetleń i wejść z wyszukiwarki Google. Poprzez optymalizację, pozwalasz lepiej zrozumieć witrynę robotowi Google.
4. Wizytówka Google Moja Firma
Google Moja Firma to narzędzie, które pomaga firmom umieścić informacje o lokalizacji na mapach Google. Dzięki temu użytkownicy szybciej znajdą Twój sklep, biuro, czy pracownię. Jest to narzędzie całkowicie bezpłatne, ale również może podlegać drobej optymalizacji, tak samo jak w przypadku działań SEO na stronie. To bardzo ważne, aby lokalny biznes znalazł się na Mapach Google. Wszakże podczas wyszukań lokalnych fraz, np. „szewc poznań”, najczęściej nadrżednym wynikiem wyszukiwania (nad darmowymi wynikami organiczymi), pojawia się mapka z zaznaczeniem opcji dojścia lub dojazdu do miejsca docelowego. Klienci wykorzystują wizytówkę, aby znaleźć firmę. Natomiast sprzedawcy i przedsiębiorcy mogą przez nią informować Google o najważniejszych informacjach (adres, telefon, krótki opis), które w szybki sposób pomogą trafić użytkownikowi do celu i upewnić się, że właśnie tego szukał. Aby założyć wizytówkę Google Moja Firma, a następnie zarządzać ją, odwiedź https://www.google.com/business/ – to naprawdę proste!
5. Stwórz bloga na swojej stronie
W praktyce stworzenie bloga na stronie bardzo poprawia jakość strony w wynikach wyszukiwania i ma niemały wpływ na pozycjonowanie. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Czy warto inwestować w bloga firmowego?. Umieszczanie spójnych i wartościowych merytorycznie treści dotyczących branży lub firmy umocni Twój obraz jako specjalisty w danej dziedzinie. Dodatkow umożliwisz swoim klientom bądź przypadkowym użytkownikom uzyskanie odpowiedzi na pytania, które zadają w Google. Artykuły na blogach firmowych to również dobry materiał na udostępnianie ich w mediach społecznościowych. Umożliwiając komentowanie artykułów (jak również udostępnianie ich), być może stworzysz społeczność zwiększającą zaangażowanie odbiorców. Nie możemy zapomnieć o tym, że wszystko to pomoże Twojej witrynie osiągnąć większą liczbę wyszukań, a docelowo klików.
6. Współpracuj z lokalnymi influencerami
Dotarcie do popularnych blogerów, instagramerów, youtuberów z Twojej niszy i okolicy, może okazać się dobrym narzędziem promocji oferty. Jeśli prowadzisz restaurację lub sklep, nawiązanie kontaktu z kimś popularnym, który będzie mógł odwiedzić Twoje miesce pracy, z pewnością pomoże rozpromować je w miejscowości. To bardzo przydatna forma współpracy szczególnie na początku działalności, kiedy chcesz, aby dużo i dobrze się mówiło. Wszakże pierwsze wrażenie jest dość istotne!
7. Google Ads
Zapewne zauważyłeś, że nad darmowymi wynikami wyszukań (organicznymi) pojawiają się prawie zawsze reklamy sponsorowane. To w zasadzie pierwsza rzecz, jaka pojawia się po wpisaniu pytania lub zagadnienia w Google. Oznacza to, że jeśli chcesz mieć zagwarantowaną dobrą widoczność Twojego serwisu w wynikach wyszukiwania (nie są to te same wyniki, co SEO), musisz za nie zapłacić. Google Ads to świetne rozwiązanie dla małych, lokalnych firm. Zwłaszcza takich, które w swoim regionie nie mają zbyt wiele konkurencji. Na wyniki w SEO pracuje się czasem miesiącami, albo latami. Google Ads natomiast, za dodatkową opłatą, umożliwiają uzyskanie efektu niemal natychmiast.
Google Ads wytwarzają reklamy na podstawie słów kluczowych z wybranego przez nas zakresu. Reklamy te rozliczane są na podstawie kosztu za jedno kliknięcie, bez względu na to, czy ktoś dokona zakupu. Dlatego tak ważne jest, aby strona, na którą trafiają użytkownicy z płatnych reklam, była odpowiednio zoptymalizowana pod UX (User Experience), czyli tzw. doświadczenie użytkownika.
Trudniej pozyskiwać leady np. na płatnych reklamach umieszczalnych na Facebooku, ponieważ platforma ta ma nieco inne środowisko zakupowe, a chęć dokonania zakupu nie jest tak silna w porównaniu z Google. Google Ads, po dobrej optymalizacji kampanii, pozwoli uzyskać Ci lepsze, bardziej wartościowe leady zamieniające się w klientów.
8. Zbuduj listę e-mailową
Pierwszym krokiem do kampanii e-mailowej, jest stworzenie listy z adresami potencjalnych zainteresowanych. Mogłoby się wydawać, że ten sposób promocji w Inernecie odszedł już nieco do lamusa. Nic bardziej mylnego! Nadal wiele firm korzysta z właśnie tej formy rozpowszechniania wiadomości branżowych. Mailowo możesz przesłać informację o promocji, webinarze, wydarzeniu branżowym lub organizowanym evencie. Możliwości jest naprawdę wiele. Oczywiście samodzielne stworzenie listy e-mailowej może być trudnym zadaniem, dlatego rozważ zatrudnienie firmy zajmującej się tym profesjonalnie.
9. Stwórz kanał na YouTube
Może Ci się wydawać, że promocja na YouTube nie przyczyni się do promocji akurat Twojego biznesu w Internecie. Pamiętaj jednak, że filmiki YouTube również można pozycjonować, więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule https://kompan.pl/blog/jak-pozycjonowac-filmy-na-youtube/. Coraz częściej pojawiają się one jako odpowiedź na zadane pytanie. Możesz być również prekursorem Twojej branży i jako pierwszy zacząć nagrywać coś interesującego. Pamiętaj, że filmiki te nie muszą reprezentować wiedzy na poziomie każdego człowieka. Być może odnajdziesz swoją niszę, zwracaj się do potencjalnych klientów, a nie do każdego. Na YouTube istnieje wiele niszowych twórców, którzy w swojej branży są wręcz rozchwytywani.
10. Bierz udział w wydarzeniach organizowanych w sieci
Pomimo tego, że prowadzisz lokalną firmę, to nie musisz ograniczać się z promocją jedynie do konkretnego regionu. Jeśli chodzi o SEO i Google Ads, to lokalizacja ma ogromne znaczenie i rzutuje na późniejsze uzyskane efekty. Natomiast pokazywanie się w Internecie i uczestniczenie nie tylko w lokalnych spotkaniach, webinariach online, może pomóc w rozwoju Twojej firmy oraz znalezieniu nowych klientów oraz partnerów biznesowych. Powoli zaczniesz zdawać sobie sprawę, że ludzie często przychodzą na te wydarzenia tylko po to, by poznać innych ludzi – i to właśnie oni mogą zmienić się w Twojego klienta.
Korzyści płynące z realizowania planu promocji firmy online
Zaplanowana i odpowiednio ukierunkowana kampania marketingu online może dotrzeć do klientów zarówno niskim, ale i wysokim kosztem, jednak zawsze będą to dobrze wydane pieniądze w przeciwieństwie do tradycyjnych metod marketingowych. Marketing cyfrowy zapewnia nieocenioną możliwość śledzenia efektów kampanii, mierzenia wyników, czy nawet obserwowania ścieżek zakupowych Twoich klientów. Dzięki temu, możesz zobaczyć, czy i jak skuteczne są działania online oraz jak klienci reagują na różne formy promocji.
Nawiązanie kontaktu z odbiorcami, którzy korzystają z urządzeń mobilnych pozwoli zbudować pozytywny wizerunek firmy w ich oczach oraz umocni Twoją pozycję jako specjalisty w danej dziedzinie. Kontakt z klientem, niezależnie od tego, czy jest to np. odpowiadanie na komentarze w social mediach, pozwala budować świadomość marki. Promując lokalny biznes musisz wyjść ze skorupy i przestać… drukować jedynie ulotki. Otwórz się na działania online, ponieważ Twoi przyszli klienci właśnie tutaj się znajdują.
Kasia Cieślik
Specjalistka ds. SEO