Fraza kluczowa (keywords, keyphrases) – wyrazy, zestawienie wyrazów na które pozycjonowana jest witryna. Są to także hasła najczęściej stosowane podczas wyszukiwania informacji przez użytkowników Internetu. Frazy kluczowe mogą stanowić określenie zawierające kilka wyrazów np. łyżwiarstwo figurowe. Możemy je także podzielić na:
- ogólne – sukienka,
- szczegółowe – czarne spodnie,
- brandowe – adidas,
- a także lokalne np. pizza Wrocław.
Często wykorzystywane są także frazy z tzw. „ długiego ogona” – czyli rozbudowane, wielowyrazowe słowa np. słuchawki czarne Panasonic. Bardzo ważny jest odpowiedni dobór fraz oraz ich właściwa ocena pod kątem konkurencyjności i średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań. Najbardziej popularne słowa są najtrudniejsze do pozycjonowania. Jednak odpowiednia realizacja działań SEO w perspektywie czasu powinna przyczynić się do uzyskania czołowych miejsc dla fraz kluczowych. Podczas pozycjonowania strony internetowej bardzo ważne jest umieszczenie słów kluczowych w takich miejscach jak: tytuł, opis oraz nagłówek. Również przy tworzeniu tekstów na stronę należy zamieszczać w nich keywords. Sugerujemy jednak w tym przypadku dużą ostrożność by zagęszczenie keyphrases nie było zbyt duże. Nadmierna ich ilość może spowodować nałożenie kar na witrynę, a jednocześnie wygląda bardzo nienaturalnie. Darmowe ich wyszukiwanie umożliwiają nam chociażby – answearthepublic lub Google Trends.