Sezonowość branż a SEO

Sezonowość branż a SEO

Nie wszystkie biznesy mogą cieszyć się jednakowym zainteresowaniem ze strony klientów przez cały rok. Niektóre z nich ze względu na specyfikę branży wysoką sprzedażą poszczycić się mogą jedynie przez  krótki czas w roku. Pomimo tego muszą jednak prężnie działać cały czas, by wraz z przyjściem gorącego okresu zmaksymalizować swoją wydajność i tym samym zysk. O sezonowości w niektórych branżach oraz o tym jak powinno wyglądać promowanie sezonowego biznesu w wynikach organicznych wyszukiwarki, powiemy sobie właśnie w tym artykule.

Czym jest sezonowość?

sezonowosc czym jest

Na samym początku musimy sobie określić który typ sezonu ma wpływ na działalność naszej firmy.

Możemy wyróżnić następujące rodzaje sezonowości:

  • sezon mały – sezonowość ta kręci się wokół  cyklicznych świąt i wydarzeń. Są to m.in. Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Dziecka, Halloween, Black Friday, Wielkanoc. W tym przypadku wzmożone zainteresowanie produktami, czy usługami zauważamy dopiero na kilkanaście/kilka dni przed tym wydarzeniem lub w jego dniu. Właśnie dlatego wyjątkiem są tu Święta Bożego Narodzenia, których nie zaliczymy raczej do tego typu sezonowości, z racji tego, że przygotowania do nich zajmują o wiele dłużej, a pierwsze artykuły świąteczne na sklepowych półkach pojawiają się już obowiązkowo w listopadzie, a nawet i wcześniej;
  • sezon duży – ten rodzaj sezonowości związany jest ściśle z porami roku, czy też z sezonem urlopowym;
  • chwilowe narastające trendy –  jest to krótkookresowe (czasem też długookresowe) pojawiające się spontanicznie zainteresowane określonymi produktami, czy usługami. Trend ten nie wiąże się z cyklicznymi porami roku, czy świętami, a zazwyczaj jest wynikiem innych wydarzeń. Dobrym przykładem jest tu np. wzmożone wyszukiwanie artykułów higienicznych i maseczek ochronnych w okresie początkowym pandemii, czy obecne wzrosty zapytań w Google, dotyczące węgla. 

Wiele z firm działających na rynku może mieć ogólny asortyment, cieszący się zainteresowaniem przez cały rok, oferując jednak również produkty związane z cyklicznymi świętami, zwiększając tym samym swoje szanse sprzedażowe.

Są jednak przedsiębiorstwa, które wzmożonym popytem cieszą się przez jedyne 3-4 miesiące w roku. Mogą to być np. sklepy oferujące sprzęt narciarski, czy odzież zimową, ale także uczelnie prywatne oferujące studia i kursy, które jak wiadomo wiążą się z podziałem na semestry – wtedy największe zainteresowanie występuje przed rozpoczęciem semestru.

Czego nie robić mając sezonowy biznes?

Niezależnie od tego, czy nasz biznes przynosi stały dochód przez 12 miesięcy, czy też nie, na sukces musimy pracować przez cały rok. Wiele przedsiębiorców niestety zapomina o tym i usypia swoją czujność wraz z nadejściem “sezonu ogórkowego”.

czego nie robic prowadzac biznes

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jeśli chodzi o pozycjonowanie biznesu z sezonowością, jest brak wyczucia czasu. Często wszelkie działania są podejmowane po prostu za późno. Nierzadko występuje sytuacja, że właściciel firmy po otrzymaniu tekstów SEO od swojego pozycjonera stwierdza, że na taki temat jeszcze za wcześnie. W końcu na pierwszy rzut oka dość niestandardowo może wyglądać artykuł blogowy na temat odśnieżania chodników, opublikowany na początku czerwca. To, że jednak wygląda to dziwnie, nie znaczy, że jest pozbawione sensu, a wręcz przeciwnie.

Musimy pamiętać, że pozycjonowanie stron internetowych to proces naprawdę czasochłonny i czasem osiągnięcie pierwszych zauważalnych efektów to dobre kilka miesięcy, a nawet rok. Przygotowując się, więc na udany sezon musimy myśleć o przyszłości z naprawdę sporym wyprzedzeniem. Podejmowanie działań last minute, na miesiąc przed danym wydarzeniem nie przyniesie Ci już żadnych korzyści (no, chyba że na przyszły rok).

Kolejnym często występującym błędem jest odcinanie budżetu na promowanie strony po upływie sezonu. Warto dlatego dokładnie zaplanować swoją strategię promowania na cały rok kalendarzowy.

Jak pozycjonować firmę z dużą sezonowością?

O ile w przypadku firm z małą sezonowością w zasadzie nie ma większego problemu, trzeba jedynie pamiętać o dochodowych wydarzeniach i świętach, które mogą podbudować nasz roczny dochód, tak w przypadku firm z dużą sezonowością może być już nie lada wyzwanie. Tak jak jednak doszliśmy do wniosku, największym błędem jest zaprzestanie działań poza sezonem, gdyż może się to skończyć katastrofą. 

jak pozycjonowac sezonowy biznes

W przypadku pozycjonowania musimy prowadzić działania cały rok, nie tylko, by przygotować się na kilka miesięcy do przodu, na przyjście sezonu, ale również dlatego, by na bieżąco utrzymywać się na dobrych pozycjach. Ograniczenie naszego budżetu SEO przykładowo o połowę przez kilka miesięcy może się skończyć wyprzedzeniem nas przez  konkurencję, która pieniądze na promowanie rozlokowała trochę lepiej. Musimy, wiec dbać o regularne dostarczanie wartościowego contentu, a także pozyskiwanie jakościowych linków.

Pamiętajmy, by nie skupiać całego swojego budżetu na jednym kanale promującym, a część przekierować również na inne kampanie reklamowe jak np. Google Ads, czy Facebook Ads. Wtedy zwiększamy swoje szanse na dotarcie do potencjalnego klienta.

Warto dbać także o swój wizerunek i relacje z klientami w tzw. sezonie ogórkowym. Nawet jeśli do startu naszych kursów programowania jest jeszcze kilka miesięcy, nie zmarnujmy tego czasu i publikujmy na swojej stronie i social mediach nowinki, czy ciekawostki o językach programowania, które mamy w ofercie. 

Jak analizować sezonowość w SEO?

W pozycjonowaniu każdej strony internetowej ważne jest systematyczne śledzenie osiąganych wyników. Do tych celów posłużyć może nam narzędzie takie jak np. Google Analytics. W przypadku branż sezonowych (zwłaszcza z sezonem dużym) kluczowe jest porównywanie wyników rok do roku. Porównywanie miesiąc do miesiąca jest tutaj niewspółmierne i może dać fałszywy obraz w całej tej sytuacji. 

Warto skupić swoją uwagę również na narzędziu Google Trends, które może dać nam cenne informacje na temat aktualnych trendów w wyszukiwarce lub pokazać nam jak rozkłada się zainteresowanie danymi produktami w ciągu roku. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o narzędziu Google Trends i jak osiągać lepsze wyniki z jego pomocą, zapraszamy do naszego innego artykułu: https://kompan.pl/blog/jak-korzystac-z-google-trends-aby-osiagnac-lepsze-efekty-w-seo/

Paweł Maciejewski
Specjalista ds. SEO