Jak korzystać z Google Trends, aby osiągnąć lepsze efekty w SEO?

Jak korzystać z Google Trends, aby osiągnąć lepsze efekty w SEO?

Będąc na bieżąco z trendami dotyczącymi Twojej branży, jesteś w stanie szybko reagować na zmieniające się wiadomości. Na bieżąco wdrażasz zmiany, obserwujesz jak wpływają one na biznes, potrafisz oszacować kolejne działania i przygotować się na lepsze i gorsze. Z trendów wybierasz te, w które warto zainwestować i które warto wdrożyć w działania marketingowe. Regularnie badasz skuteczność swoich działań, oczekujesz efektów, reagujesz na kryzysy. Jeśli prowadzisz biznes, to nie powinna być dla Ciebie nowość. Wiele produktów, które aktualnie są tzw. „must have”, było kiedyś zapowiadającym się trendem, dlatego nie możemy bagatelizować ich mocy. Skąd czerpać jednak inspiracje i szukać trendów w kontekście marketingu internetowego lub pozycjonowania (SEO)? Czym jest Google Trends? Czy marketing internetowy jest narażony na zmieniające się trendy? Czy go to dotyczy? Sprawdź, jak dzięki analizie trendów ulepszyć działania SEO i gdzie szukać odpowiedzi, czym jest sezonowość w marketingu internetowym.

Co to jest Google Trends?      

Google Trends to narzędzie powstałe w 2006 roku, które pokazuje jak i kiedy dane hasło jest popularne w wyszukiwarce. Innymi słowy, jak często jest wpisywane przez użytkowników w porównaniu z całkowitą liczbą wyszukań w ogóle w określonym czasie. Możesz tam również znaleźć informacje o najpopularniejszych lokalizacjach geograficznych, z których wpisywane są hasła. Sprawdzisz tam nie tylko popularność fraz kluczowych, ale również poddasz analizie to, jak zmieniały się wyszukiwania dla wybranego hasła np. w różnych państwach, regionach, województwach, czy miastach. Jest to narzędzie szczególnie przydatne branżom podatnym na sezonowość, np. wypożyczalnia rowerów wodnych, wypożyczalnia nart, zmiana opon, czy montaż basenów ogrodowych. Google Trends posiada również sekcję porównywania fraz kluczowych i ich popularności – idealną dla niezdecydowanych osób. Frazy w Google Trends są oceniane w skali od 0 do 100, gdzie „100” oznacza największą popularność słowa kluczowego. Taka skala dodatkowo ułatwia porównanie wyników.

Aby skorzystać z Google Trends, musisz odwiedzić stronę https://trends.google.pl/

Jak działa Google Trends i skąd pobiera dane?

Po pierwsze, w Google Trends nie zobaczysz konkretnych liczb wyszukań fraz kluczowych. Od tego jest np. Planer Słów Kluczowych: https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/ lub inne podobne, najczęściej płatne narzędzie. Google Trends pobiera dane o ilości wyszukań słów kluczowych przede wszystkim z wyszukiwarki internetowej, wyszukiwarki Google Grafika, zakupów Google, czy YouTube. Analizuje na bieżąco ilość wpisanych haseł i porównuje je same ze sobą. Dzięki temu mamy pełny obraz trendów w określonych państwach, regionach, itp. Google archiwizuje dane na temat wyszukań i je grupuje, a skuteczność pomiarów jest bardzo dokładna. Narzędzie to pokazuje zmiany zainteresowania konkretnym tematem w miarę upływu czasu lub po prostu lokalne zainteresowanie jakąś frazą kluczową.

Jak Google Trends współpracuje z SEO?

Google Trends możemy używać, aby pomóc sobie w audycie SEO. Jest to jedno z darmowych narzędzi udostępnione przez wyszukiwarkę, co oznacza, że posiada dość dokładną i obszerną bazę danych, z której możesz korzystać. Istnieje szereg profitów, jakie oferuje ta strona internetowa, a które pozwolą Ci bardziej precyzyjniej budować zarówno strategie marketingowe, jak i analizę pod pozycjonowanie.

  1. ANALIZA FRAZ KLUCZOWYCH

Pomaga zidentyfikować najbardziej popularne frazy kluczowe potrzebne do optymalizacji serwisu. W sekcji „Podobne tematy”, po wpisaniu hasła, znajdziesz jeszcze bardziej trafniejsze frazy od tych, które wpisałeś lub takie z tzw. długiego ogona. Nie tylko ważne jest znalezienie fraz kluczowych, które mają dużą liczbę wyszukań lub w których optymalizację warto zainwestować swój czas i pieniądze. Ważne jest również to, jakie te frazy mają potencjał na przyszłość. Dodatkowo, Google Trends umożliwia porównanie popularności kilku fraz kluczowych. Przykładowo, jeśli zastawiasz się, czy jest czas na promocję rolet rzymskich, czy może bambusowych, albo żaluzji drewnianych, odpowiedzi możesz zacząć szukać właśnie w Google Trends. 

analiza fraz kluczowych
  1. KATEGORIE PRODUKTÓW

Google Trends mogą pomóc w określeniu nowej kategorii produktów na sklepie. Jeśli chcesz rozszerzyć ofertę na swojej stronie, ale nie jesteś pewien, czy w ogóle kogoś będzie ona interesować, możesz zweryfikować swoje racje właśnie tutaj. Po analizie trendów, przejdź do analizy samych fraz, czy mają one potencjał wyszukań. 

  1. W JAKI BIZNES ZAINWESTOWAĆ?

Jeśli zastanawiasz się, w jaki biznes zainwestować, Google Trends powinno być jedną z pierwszych stron, które odwiedzisz. Na początku bowiem podstawą jest określenie zakresu tematów, a tym samym fraz kluczowych odpowiadających branży. Narzędzie Trends bardzo przydadzą się osobom, które dopiero chcą wkroczyć w świat biznesu internetowego, a jeszcze nie wiedzą, od czego zacząć. Szczególnie dotyczy to branż lokalnych. Dzięki temu narzędziu – zainspirujesz się! Dodatkowo sprawdzisz w praktyce, czym są wygasające trendy, które dawniej wiodły prym, ale aktualnie nie warto w nie inwestować. Przecież duża część trendów podlega modzie, która przemija! Weryfikacja tego, co aktualnie jest popularne, pomoże Ci wejść w biznes bezszelestnie. Użytkownicy najczęściej szukają wymiany opon w Poznaniu na Piątkowie? Sprawdź, czy nie brakuje tam warsztatów samochodowych! Duża ilość zapytania w tym momencie oznacza popyt na usługę.

  1. POPULARNOŚĆ SŁÓW KLUCZOWYCH

W narzędziu Google Trends możesz porównywać słowa kluczowe według popularności – aktualnej i historycznej. Dzięki temu przygotujesz optymalizację odpowiednio wcześnie, wiedząc, jakie słowa kluczowe będą popularne np. za pół roku. Trendy pozwalają Ci również ocenić, czy aktualny brak zainteresowania produktami wynika z jakichś błędów na stronie, wirusa, zmian w algorytmie wyszukiwarki, czy może niskiego sezonu.             

  1. TRENDY KRÓTKOTERMINOWE

Ten rodzaj trendów potrafi generować nagły przypływ ogromnego ruchu. Jeśli odpowiednio wcześnie na nie zareagujesz (to znaczy przygotujesz do nich stronę i kampanie promocyjne), możesz zyskać dodatkowe wyświetlenia i kliki. Po powiększeniu widoku długoterminowego możesz zobaczyć, w które dni tygodnia poszczególne wyszukiwania są popularne. Wiedza, kiedy dany temat wzbudza największe zainteresowanie, może pomóc w zaplanowaniu publikacji różnego rodzaju materiałów, tak aby były one dostępne na domenie, właśnie wtedy, kiedy szukają ich użytkownicy.

  1. CONTENT MARKETING

Analiza Trendów pozwala przede wszystkim na korzystanie z dobrodziejstw content marketingu w pełnym jego wymiarze. Posługując się możliwością obserwacji trendów zakupowych, będziesz mógł zaplanować działania promocyjne dla określonej grupy odbiorców tylko w poszczególne dni tygodnia, albo miesiąca. Mając te informacje, stworzysz lepszy content, uzupełnisz np. bloga firmowego o najważniejsze treści, mogące generować ruch. Wiedza o tematach, które interesują Twoich przyszłych klientów jest nie do ocenienia. Sekcja „podobne zapytania” może służyć jako wskazówka do tworzenia planu treści na najbliższe miesiące.

Bardzo popularną formą pisania artykułów blogowych jest tzw. evergreen content, czyli treści poradnikowe, które nigdy nie tracą na popularności. Przed napisaniem takiej treści, bardzo ważne jest upewnienie się, jakie tematy są regularnie popularne i nie wypadają z mody. Nie należy jednak zapominać, że tego typu tematy są najczęściej dość regularnie umieszczane na portalach informacyjnych, a z nimi z kolei bardzo trudno jest konkurować w dziedzinie SEO i walczyć o pierwsze pozycje w wynikach organicznych.     

W Google Trends znajdziesz również sekcję „Najpopularniejsze wyszukiwania”, gdzie możesz obserwować trendy wyszukań w czasie rzeczywistym. Jest to szczególnie przydatna opcja, gdy np. prowadzisz bloga newsowego lub zamierzasz pisać w social mediach o aktualnych wydarzeniach. Opcja ta odsyła również do konkretnych artykułów powiązanych z tematem. Oczywiście jak każda sekcja Google Trends, również tutaj zakres wyszukań możesz zawęzić lokalizacją. 

content marketing
  1. RYNEK ZAGRANICZNY

Jeśli zamierzasz podbić rynek zagraniczny, potrzebujesz analizy rynku zakrojonej na szeroką skalę. Chcesz sprzedawać produkty za granicą, albo otworzyć tam kolejną filię swojej firmy? Narzędzie Google Trends pomoże Ci podjąć odpowiednią decyzję. 

  1. LOKALIZACJA

Google Trends pozwala zaobserwować, w jakich lokalizacjach wybrane przez Ciebie frazy kluczowe są najbardziej popularne. Jest to szczególnie przydatna opcja dla branż działających tylko na określonym terenie. W pozycjonowaniu lokalnym klienci dysponują zazwyczaj znacznie mniejszym budżetem na promocję, niż w przypadku kampanii ogólnopolskich, dlatego tym bardziej ważna jest tutaj precyzyjna analiza fraz kluczowych, szczególnie z nakierowaniem na lokalizację i popularność słów kluczowych w poszczególnych regionach, miastach, czy województwach. 

Google Trends jest przydatne również wtedy, kiedy nie możesz zdecydować się do lokalizacji, na której zamierzasz w przyszłości sprzedawać swoje produkty. Chcesz rozszerzyć promocję na inny region, albo oferować usługi w mieście obok? Uprzednio sprawdź potencjał na tych rynkach, nie inwestuj w ciemno w biznes, którego nie jesteś pewien. Następnie możesz utworzyć na domenie tzw. landing page odpowiadające konkretnym miastom, aby klienci z nich trafili bezpośrednio na odpowiadającą tematowi podstronę. 

lokalizacja google trends

Nie trać na popularności

Google Trends to świetne narzędzie, które każdy marketer powinien mieć pod ręką. Jak już wiesz, jest szczególnie przydatne branży SEO, w której o ważności frazy kluczowej nie świadczy jedynie miesięczna ilość wyszukań, ale również popularność na rynku. Jeśli zależy Ci na wysoce spersonalizowanej kampanii internetowej, musisz korzystać z narzędzi oferowanych przez Google. Pamiętaj, że wyszukiwarka dysponuje ogromną liczbą danych, które niejako udostępnia Ci w postaci danych prezentowanych w darmowych narzędziach. Traf prosto do klienta dzięki uzyskanym informacjom, co i kiedy go interesuje. Wykorzystaj potencjał drzemiący w Real-Time Marketingu!

Kasia Cieślik
Specjalistka ds. SEO