Każda strona internetowa, która zamierza osiągać dobre wyniki wyszukiwań w Google, powinna zawierać odpowiednią ilość treści z umieszczonymi w niej frazami kluczowymi. Do prawidłowego zarządzania tą treścią, w dużym uproszczeniu, potrzebny jest odpowiedni CMS. Jest to miejsce, w którym po zalogowaniu się, będziesz mieć dostęp do edycji wielu elementów na domenie, w tym właśnie treści. Aby zarządzać nimi jak najlepiej, a tym samym mieć możliwość pozycjonowania domeny w wyszukiwarce, potrzebujesz oprogramowania, które pozwoli na edycję jak największej ilości elementów w zakresie SEO, bez znajomości języków programowania.
Czym jest CMS?
CMS to skrót od Content Management System. To oprogramowanie, które pomoże Ci zarządzać treścią na witrynie. Przy czym pisząc „treść”, mam na myśli również poszczególne jej elementy, np. menu, podstrony, stopki, grafiki i inne. To wszystko w zależności od możliwości poszczególnych CMSów oraz często bez względu na zaawansowanie w posługiwaniu się jakimś językiem programowania bądź HTML. Również bez specjalistycznej wiedzy technicznej. Rozbudowany i intuicyjny CMS często pozwala również zbudować stronę internetową od zera, mimo tego, że możesz nie być biegły w kodowaniu lub w ogóle nie mieć z tym nic wspólnego.
Jednak nie powinieneś dać się zwieść zbyt prostym w obsłudze CMS-om, które oferują możliwość stworzenia gotowej strony z nieskomplikowanego i często powielanego szablonu. Jeśli chcesz, aby Twoja witryna znalazła się na szczycie wyników wyszukiwania, musisz mieć możliwość edycji wielu elementów i nie być ograniczony możliwościami, które daje CMS. Wybierz CMS przyjazny pozycjonowaniu (SEO) – sprawdź, jak to zrobić!
Na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań idealnego CMS?
Istnieje parę wytycznych, które powinieneś wziąć pod uwagę, jeśli zamierzasz znaleźć idealny CMS. Tym samym mieć możliwość edycji treści (mam na myśli tutaj nie tylko TEKST) zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki względem SEO. Oczywiście porządny i czytelny CMS nie zawiera jedynie funkcji, które mogą być przydatne pozycjonowaniu. W rzeczywistości tylko kilka z nich daje możliwość zmian optymalizacyjnych. Jednak funkcje te są na tyle istotne, że powinny znaleźć się w każdym operatorze treści. Sprawdź, jak znaleźć idealny CMS przyjazny pozycjonowaniu!
- Możliwość utworzenia i prowadzenia bloga
Każdy CMS przyjazny SEO, powinien dawać możliwość stworzenia bloga. Powinno się na nim regularnie umieszczać eksperckie artykuły mogące zwiększać widoczność serwisu oraz umożliwiące wprowadzenie linkowania wewnętrznego (np. do produktów, kategorii, czy po prostu oferty). O słuszności prowadzenia bloga, więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule: Czy warto inwestować w bloga firmowego?
To, w jaki sposób będzie wyglądać narzędzie do blogowania, może zależeć od Twoich upodobań – czy bardziej wolisz korzystać z gotowego edytora, czy nie posiadasz umiejętności wdrażania podstawowych znaczników treści, czy może chcesz się spróbować i wolisz sam mieć wpływ na wygląd wizualny całości artykułu. Przy artykule powinno zawsze znaleźć się jakieś zdjęcie bądź grafika opisująca treść. Nie wszystkie CMSy dają możliwość umieszczania multimediów, które nieodpowiednio sformatowane, mogą znacząco spowalniać ładowanie się strony lub zaburzać strukturę szablonu. Filmy, grafiki, tabele i inne… – panel do wdrażania artykułów powinien być jak najbardziej rozbudowany. Dzięki temu będziemy mieć całkowitą kontrolę nad wyglądem struktury treści.
- Ustawienia i edycja linków – URL
Google jest bardzo wymagające w kwestii długości linków wewnętrznych na domenie. Nie powinny być one zbyt lakoniczne, ale też rozwleczone i długie sprawiają jeszcze więcej problemów. W popularnych CMS-ach często linki generowane są automatycznie, bez możliwości ich korekty. Dlatego jeśli chcesz, aby URLe były przejrzyste dla użytkowników i dla wyszukiwarki, postaw na CMS z możliwością edycji struktury linków. Możliwość dostosowania adresów URL, umożliwi również wdrażanie tam fraz kluczowych.
- Możliwość konfiguracji meta tagów
To bardzo ważna funkcja, która zazwyczaj dostępna jest we wielu CMSach, jednak warto o niej przypomnieć. Możliwość konfiguracji meta tagów, a przede wszystkim meta title oraz meta description pozwala na umieszczenie pozycjonowanych fraz kluczowych w krótkiej treści pojawiającej się bezpośrednio przy wynikach wyszukań Google. Meta tagi są więc niejako „pierwszym wrażeniem” – tym, co użytkownik widzi zaraz po wpisaniu w Google haseł. Dodatkowo pozwalają Googlebotowi trafniej ocenić treść znajdujacą się na witrynie. Większość CMSów ma licznik znaków, który poinformuje Cię, czy opis nie jest za długi, a czasem nawet da znać, czy nie jest zbyt krótki. Mając kontrolę nad frazami umieszczonymi w meta title oraz meta description, masz kontrolę nad jednym z najistotniejszych czynników rankingowych. Więcej na temat meta tagów przeczytasz w artykule: O znaczeniu meta tagów dla pozycjonowania.
- Możliwość wdrożenia przekierowań 301
Twój CMS powinien dawać możliwość przekierowania nieistniejących, przestarzałych linków lub tych, które tego po prostu wymagają (bo np. nigdy nie generowały żadnego ruchu). Przekierowania 301 pozwalają uporządkować indeks wyszukiwarki, aby nie znajdowały się tam spamerskie podstrony, z których nikt nie korzysta. Możliwość manipulacji wyświetlaniem się podstron dają również inne kody odpowiedzi HTTP, nie tylko popularne i często wykorzystywane przez pozycjonerów przekierowanie 301. Niemniej, jest to na tyle uniwersalna forma porządkowa, że posiadanie jej w swoim CMS-ie z pewnością ułatwi optymalizację domeny.
- Możliwość utworzenia i wrzucenia na serwer mapy strony – sitemap.xml
Dobre oprogramowanie CMS umożliwia wygenerowanie mapy strony (pliku sitemap.xml), który będzie można również poddać edycji, a następnie umieścić na serwerze. Plik mapy strony jest konieczny, aby ułatwić poruszanie się po domenie robota Google. Dzięki sitemap.xml, usprawnisz możliwość indeksacji podstron i przyspieszysz reakcję na zmiany w obrębie witryny. Część CMSów pozwala na instalację wtyczki do tworzenia mapy strony, co też jest pewnego rodzaju rozwiązaniem.
- Możliwość wdrożenia kodów Google Analytics, Google Tag Manager lub Google Search Console i innych
Wymienione powyżej kody są tymi podstawowymi, które są przydatne w procesie pozycjonowania i odpowiedniej analizy danych. Niektóre CMSy po wdrożeniu kodu Google Analytics w odpowiednim miejscu, również zbierają dane i prezentują je w formie przejrzystych wykresów. Nie jest to bardzo konieczna funkcja. Natomiast intuicyjne wdrożenie wyżej wymienionych kodów ułatwia bardzo zadanie pozycjonera. W przypadku braku takiego rozwiązania, wdrożeniem kodów powinien zająć się programista (jeśli mamy dostęp do plików serwera FTP). Coraz więcej CMSów posiada jednak dedykowane do tego miejsca.
- Możliwość stworzenia i edycji pliku robots.txt
Podobnie jak w przypadku mapy strony, w CMSie przyjaznym SEO powinno istnieć miejsce do wygenerowania z możliwością edycji pliku robots.txt. Znajdziesz w nim wskazówki co do tego, jak robot Google ma się poruszać po witrynie. Możesz tam również zablokować podstrony do widoku wyszukiwarki, których nie chcesz udostępniać i wiele, wiele innych opcji.
- Możliwość optymalizacji szybkości ładowania się strony
W związku z tym, że kolejne aktualizacje algorytmu Google nakierowane są na zmiany w obrębie mobilności oraz responsywności strony internetowej, nowoczesny CMS powinien umożliwiać optymalizację szybkości ładowania się strony poprzez np. edycję odpowiednich plików. Niektóre CMSy pozwalają na instalację wtyczek przyspieszających działanie strony lub masową optymalizację grafik i zdjęć znajdujących się na domenie. Warto zaznaczyć, że ważne jest tutaj również bezpieczeństwo instalacji takich wtyczek. Ingerencja w kod strony zawsze stwarza ryzyko pozostawienia luki, przez którą na domenę może dostać się złośliwe oprogramowanie, albo spamerskie boty.
- Możliwość utworzenia nawigacji breadcrumbs
Na pozycjonowanie domeny wpływa również to, jak poszczególne podstrony są na niej podłączone, to znaczy podlinkowane. Nawigacja typu breadcrumbs pomaga użytkownikom głównie odnaleźć się na stronie. Wspiera również indeksację poprzez zapewnienie robotowi Google jasnej struktury treści na domenie. Breadcrumbs to tak naprawdę mały wycinek tego, co znajduje się w pliku mapy strony sitemap.xml. Upewnij się więc, czy Twój CMS umożliwia utworzenia dodatkowej nawigacji breadcrumbs.
- Możliwość dodawania i edycji ALT-ów – opisów zdjęć
Opisy zdjęć znajdujące się w kodzie strony, czyli tzw. ALT-y, pozwalają robotowi Google odczytać to, co znajduje się na grafice. Wiele CMS-ów przypisuje automatyczne ALT-y, np. na podstawie nazwy pliku lub nazwy produktu (jeśli dotyczy to zdjęć w sklepach). Natomiast niewiele z nich umożliwia ich edycję. Nie w każdym przypadku automatycznie ustawiony ALT jest odpowiedni do pozycjonowania i zawiera wszystkie potrzebne frazy kluczowe. Jeśli uzyskujesz dużą liczbę odwiedzin z wyszukiwarki Google Grafika, tym bardziej powinieneś się zainteresować tematem tekstów alternatywnych (ALT).
- Przejrzysty kod strony
Kod, który buduje stronę, powinien być czysty i klarowny dla wyszukiwarki. Pamiętaj, że im krótszy i bardziej zoptymalizowany kod strony, tym będzie się ona szybciej ładować. Tym samym lepiej wyświetlać na urządzeniach mobilnych, co równa się dobrej ocenie domeny przez robota Google. Nowoczesny CMS powinien umożliwić zbudowanie strony zgodnej ze standardami W3C XHTML.
- Możliwość edycji podstron z kodem błędu 404
Tę funkcjonalność można uznać za dodatek deluxe do oprogramowania. Wszystko dlatego, że niewiele CMS-ów może się pochwalić możliwością edycji podstron z kodem błędu 404. Niemniej, jeśli masz dostęp do plików strony (nawet poprzez CMS), to taka użyteczność może okazać się zbawienna. Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule: Czy błąd 404 szkodzi twojej witrynie i jak go wykorzystać. Niestandardowo wykorzystana podstrona z błędem 404 pozwala użytkownikowi poruszać się po witrynie z poczuciem, że zawiera ona wyszukiwane przez niego informacje. Natomiast lepsza nawigacja dla użytkownika, to jednocześnie lepsza nawigacja dla robota Google.
Czy wybór CMS’a ma znaczenie?
Wybierając CMS, który ma być przydatny pozycjonowaniu, musisz zastanowić się również nad swoimi własnymi możliwościami i preferencjami. Czy wolisz, żeby CMS był przejrzysty i nie zawierał zbędnych funkcji? Chcesz, aby możliwość edycji najważniejszych plików strony była możliwa jedynie przez dostęp do serwera i przy pomocy programisty? Czy życzysz sobie, aby CMS zawierał wszystkie możliwe funkcjonalności, które dostosowują stronę do aktualnych wymogów i trendów? Jakie są Twoje dotychczasowe doświadczenia z CMS-ami? Co być w nich poprawił, co usunął, a co dodał? Wszelkie Twoje doświadczenia w korzystaniu z oprogramowania do stron internetowych będą przydatne w wyborze kolejnego CMSa.
Pamięta, aby nie stawiać na najtańsze i najbardziej intuicyjne opcje. Nie pozwalają one zazwyczaj na podstawową ingerencję, a tym samym na dostosowanie strony do wymogów Google. Ważne jest również to, jaką objętość ma lub będzie mieć Twoja domena. Zakładasz sklep z dużym asortymentem, a może małą stronę informacyjną z podstawową ofertą? To również ma znaczenie. Wiele znanych CMS-ów nie udźwignie bowiem „ciężaru” dużego sklepu, a na niektórych z nich prowadzenie go jest wręcz uciążliwe.
Multum funkcji redakcyjnych i możliwości rozbudowy w tym kierunku oferują CMSy takie, jak WordPress, Prestashop, Shoper, czy IAI Shop. Jeśli zależy Ci na trafieniu do konkretnej niszy lub posiadasz wiele materiałów graficznych i wizualnych, to lepszym rozwiązaniem będzie Joomla. Wybór CMSa to nie podpisanie kontraktu na wieczność. Możesz zasięgnąć opinii w Internecie i poradzić się na grupach tematycznych w mediach społecznościowych, który CMS według użytkowników ma najlepsze funkcje odpowiadające Twoim wymaganiom. Nie ma jednego i najlepszego rozwiązania dla wszystkich, wybierz takie oprogramowanie, które będzie zgodne z Twoimi planami biznesowymi.
Kasia Cieślik
Specjalistka ds. SEO