W pozycjonowaniu chodzi o to, abyś zwiększył widoczność serwisu na frazy kluczowe powiązane z Twoją branżą i wbił je do TOP 10. Jeśli ktokolwiek, kiedykolwiek będzie szukał w Google jakiegoś zagadnienia, przy pomocy wpisywanych tam fraz kluczowych powiązanych z ofertą, Twoja domena może pojawić się na szczycie listy, w TOP 10! Znalezienie się tam, to gwarancja prześcignięcia konkurencji. Jeśli prowadzisz biznes w Internecie, a Twoi odbiorcy nie będą mogli znaleźć Twojej domeny w Google – stracisz bardzo wiele.
Co to jest SEO i dlaczego jest ważne?
SEO, czyli Search Engine Optimization, to ogólnie rzecz ujmując, optymalizacja witryn internetowych pod kątem wyszukiwarek. To proces zwiększenia jakości i ilości ruchu na domenie korzystając z różnych technik i taktyk. Optymalizacja prowadzi do poszerzenia ilości użytkowników odwiedzających domenę, aby stali się klientami. Wyniki SEO prezentowane są w postaci listy wyszukań (SERP) – są to wyniki organiczne, czyli bezpłatne. Pozycjonowanie to doskonały sposób na zwiększenie przychodów i rozwój firmy w e-commerce, jak i usługach reklamowych prowadzonych online.
Optymalizacja strony internetowej może przybierać różne formy i obejmować najróżniejsze czynności. Zarówno działania w obrębie witryny (onsite), ale również poza nią (offsite). Onsite to między innymi edytowanie treści, nagłówków, kodu źródłowego strony w celu przyspieszenia jej działania, jak również optymalizacja grafik, zdjęć. Offsite natomiast, obejmuje chociażby indeksowanie, linkowanie (budowanie zaplecza linkowego), czy częstokroć optymalizację wizytówki Google Moja Firma.
Poniżej wymieniam 13 najważniejszych powodów, dla których powinieneś zacząć myśleć o kampanii pozycjonowania i dlaczego realnie Ci się to opłaci.
- SEO to część marketingu internetowego, której nie możesz pominąć i zignorować. Wszyscy korzystamy z wyszukiwarki Google. To czy Twoja strona znajdzieszs się na wysokich pozycjach, zależne jest głównie od możliwości, jakie daje Twoja domena i jak jest tam prezentowana. Musisz jednak zrozumieć, że SEO nie jest jedynym istotnym punktem w kampaniach internetowych.
Zarówno media społecznościowe, branding, reklamy płatne – to wszystko, wraz z pozycjonowaniem, wpływa na postrzeganie marki w Internecie. Każdy z tych elementów jest składową, które wzajemnie się uzupełniają. Nie traktuj SEO jako niepotrzebny koszt, a inwestycję. Dobrze prowadzone pozycjonowanie, zawsze się zwraca w postaci zwiększonej konwersji. - SEO zwiększy ruch na Twojej domenie, czyli przyciągnie na nią więcej potencjalnych klientów. Niestety, ale czasy intensywnego pozyskiwania leadów pocztą pantoflową, albo mailingiem bezpowrotnie minęły. Dzięki odpowiedniej optymalizacji, użytkownicy sami znajdą Twoją domenę. Jeśli chcesz wypromować swoją domenę w wyszukiwarce Google, SEO jest na to najlepszym rozwiązaniem.
- Ruch organiczny, czyli bezpłatne wyszukiwanie, jest głównym źródłem ruchu w sieci w ogóle. Szacuje się, że w przypadku B2B, jest to ponad 50% wejść. Jest to fakt. Aby umożliwić przyszłym klientom dostanie się na Twoją domenę (poza wpisaniem jej po prostu na pasku adresu strony internetowej), musisz poddać się procesom związanym z pozycjonowaniem.
- SEO przyciąga klientów gotowych do zakupu online. Oznacza to, że nie musisz się z nimi umawiać na spotkania biznesowe i próbować przekonać do swojej oferty. Odpowiednio skrojona optymalizacji, np. nakierowana na frazy z długiego ogona, przyciągnie konkretnych klientów.
Pozycjonowanie na długi ogon, w skrócie, opiera się na optymalizacji strony pod frazy mniej konkurencyjne. Jednocześnie przynoszące konkretny ruch, np. z produktów (bo klient szuka konkretnego modelu i jest już na niego zdecydowany). Takie słowa łatwiej i szybciej jest wypozycjonować, zamiast częstokroć próbować walczyć z frazami bardzo konkurencyjnymi i ogólnymi. Doba strategia SEO, skraca cykl sprzedaży, gdzie Ty nie musisz przekonywać do swojej oferty. - Wartościowa kampania SEO buduje zaufanie i wiarygodność w stosunku do użytkownika. Pamiętaj, że SEO to część marketingu internetowego. Oznacza to, że również dzięki optymalizacji, możesz stworzyć silny fundament pod najlepsze pierwsze wrażenie. Sukcesywnie i regularnie pozycjonowana domena, jest częściej zauważalna w Internecie. Dodatkowo, prowadzenie social mediów, może wzmagać popyt na Twoje produkty.
- SEO równa się świetnie zoptymalizowane treści na stronie. Im bardziej merytoryczne, tym lepiej. Pamiętaj jednak, że częstokroć do tego potrzebna jest obopólna współpraca – klienta i pozycjonera. Dzięki frazom kluczowym, a później tworzonym pod nie tekstom, możesz zacząć uchodzić za eksperta w swojej branży. Znalezienie złotego środka w tworzeniu wysokiej jakości contentu na domenę, jest jednym z najważniejszych punktów każdej optymalizacji. Ty zyskujesz wiarygodność, a na domenie naturalnie zwiększa się klikalność.
- W porównaniu do płatnych reklam, np. Ads, pozycjonowanie organiczne gwarantuje ciągły przyrost ruchu na domenę. Reklama Ads jest jednym ze sposobów na marketing w sieci. Jednak spodziewane efekty ograniczone są ilością pieniędzy, jakie w tę reklamę zostaną zainwestowane. Ads generują leady w mgnieniu oka, podczas gdy SEO jest długoterminową strategią opartą na konkretnych analizach i audytach. Możesz zoptymalizować stronę teraz i napisać świetne artykuły na bloga wewnętrznego naładowane frazami kluczowymi, a będą one pracować latami. Im więcej czasu, uwagi i budżetu poświęcisz na SEO, tym dłużej strona będzie się liczyć w wyszukiwarce i na rynku.
- Optymalizacja strony pod SEO, wiąże się również często z poprawą szybkości działania serwisu oraz lepszym wyświetlaniem go na urządzeniach mobilnych. Aktualnie, aktualizacje algorytmu Google nastawione są na zmiany w obrębie działań mobilnych na stronie. Oznacza to, że im sprawniej Twoja domena będzie się wyświetlać użytkownikom, tym większe będzie miało to znaczenie dla wyników organicznych oraz pozycji fraz kluczowych. Google coraz bardziej holistycznie podchodzi do oceny witryny, nie wystarczy zatroszczyć się wyłącznie o treści, nagłówki i wdrożenie fraz kluczowych.
- SEO pomoże Ci prześcignąć konkurencją w bezpłatnych wynikach wyszukiwania lub w ogóle dać się zauważyć. Jeśli ktoś zacznie szukać Twoich produktów lub usług, to będą one wyświetlać się na szczycie listy wyszukań. Optymalizacja sprawi, że prześcigniesz konkurencję w wyścigu na „kliki”.
- Wyszukiwanie lokalne stało się fundamentem rozwoju małych i średnich firm. Taka optymalizacja opiera się na wdrażaniu fraz związanych z miejscem, np. dzielnicą, województwem, miastem. Obecność lokalnych firm w Internecie jest niezwykle ważna, ponieważ większość osób wyszukuje coś w Google mając włączoną właśnie lokalizację. Czasy katalogów internetowych, które wzorowane były na reklamach zamieszczanych w książkach telefonicznych, minęły bezpowrotnie. Dlatego poszukiwanie specjalistów przeniosło się do Internetu. Jeśli chcesz wypromować swoją firmę na poziomie lokalnym, SEO z pewnością jest jedną z najważniejszych dróg, jakie powinieneś podjąć.
- Dobrze prowadzone SEO oznacza lepsze User Experiene (UX). Jak SEO łączy się z UX i czym właściwie jest ten akronim? Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule: SEO i UX – czyli o godzeniu dwóch racji. Google coraz lepiej uczy się interpretować reakcje i działania użytkowników na domenach. Dzięki temu wie lub domyśla się, kiedy wrażenie jest złe, a kiedy dobre. A te pozytywne wrażenia, mają kluczowe znaczenia dla sukcesu witryny. Generalnie, w całym tym UX, najważniejsza jest użyteczność – zarówno treści, nawigacji, ale również linków wewnętrznych. Wiele czynników ma na to wpływ. Reasumując, w budowaniu i optymalizacji strony, nacisk powinien być położony na doświadczenie użytkownika.
- Paradoksalnie, jeśli będziesz bardziej widoczny w Google, może zwiększyć się Twoja sprzedaż offline, czyli w fizycznym sklepie (jeśli go prowadzisz) lub skłoni to potencjalnych klientów, do zapoznania się z ofertą osobiście. Nie powinno Cię zdziwić, że wiele osób, zanim dokona jakiegokolwiek zakupu, sprawdza najpierw produkt w Internecie, chociażby jego cenę, albo dostępność. Ponadto, w Google nierzadko szuka się recenzji, lub porównuje oferty. Tak więc, dobrze skrojone SEO, pomaga zarówno na zwiększenie sprzedaży online, jak i offline.
- SEO jest mierzalne i policzalne. Dodatkowo, każdą kampanię da się skorygować i pokierować na właściwy tor. Jeśli zauważysz, że pozycjonowanie nie idzie po Twojej myśli, co oznacza, że wyświetlenia, kliknięcia, czy pozycje fraz się nie polepszają, możesz obrać inną strategię. Natomiast to, co zostało już wykonane, o ile były zgodne z zasadami White Hat SEO, nie pójdzie na marne. Darmowe narzędzia do analizy ruchu, takie jak Google Search Console, pozwolą sprawdzić nawet, jakie frazy przynoszą realne kliknięcia, a którym możemy poświęcić nieco mniej uwagi.
Gdzie mam zacząć przygodę z SEO i jak się do tego zabrać?
Jeśli masz odpowiednio dużo czasu i chęci do nauki, ale również do popełniania wielu błędów i uczenia się na nich, możesz spróbować pozycjonować się sam. Wymaga to jednak nie tylko znajomości zasad, jakie w kontekście SEO podaje wyszukiwarka, ale umiejętne ich wdrażania (ingerując często w kod źródłowy strony). Dodatkowo, niemal każdego dnia, Google wprowadza aktualizację algorytmu, który odpowiada za ocenę jakości stron internetowych. Wymaga to od pozycjonerów bieżącej lektury i zaznajamiania się z nowymi wytycznymi, a następnie wdrażaniem aktualizacji optymalizacji na stronę. Ważne jest to, że efekty pozycjonowania też da się zepsuć, a w najgorszym wypadku można otrzymać od wyszukiwarki filtra lub bana, co skutecznie i na długi czas wyklucza domenę z pojawiania się w wynikach wyszukiwania lub po prostu uprzykrzy osiąganie dobrych wyników.
Jeśli zdecydujesz się na pomoc, najlepiej zasięgnąć jej u profesjonalistów – firmy SEO z wieloletnim doświadczeniem, która na pozycjonowaniu zjadła zęby i przepracowała każdy błąd, przekuwając go na osiąganie najlepszych efektów.
Podsumowując…
Jeśli myślisz o poszerzeniu swojej bazy klientów i chcesz zainwestować w dobrą widoczność domeny w wyszukiwarce na lata, powinieneś rozważyć pozycjonowanie. SEO to potężne narzędzie stanowiące jeden z najważniejszych filarów marketingu internetowego. Dzięki optymalizacji, będziesz o krok przed swoją konkurencją. Pamiętaj, że wchodząc w pozycjonowanie, musisz uzbroić się w cierpliwość i niejednokrotnie zaciskać zęby.
SEO to nie strategia, którą możesz po prostu włączyć i nagle wyłączyć. Nie jest to samograj, musisz nieustannie podtrzymywać zainteresowanie wyszukiwarki i skierować jej… algorytm („oczy”) na Twoją domenę. Powinieneś uznać SEO za kluczową strategię marketingową na te i następne lata. Jeśli jednak podejmiesz współpracę z firmą SEO, to upewnij się, że pracujesz z najlepszymi. Korzystanie z usług niewłaściwej agencji, może spowodować szereg błędów na stronie, ale również otrzymanie wspomnianego bana lub filtra.
Jeśli chcesz rozszerzyć potencjał działań SEO lub wpłynąć na to, co wyświetla się użytkownikom w wynikach wyszukiwania w obrębie Twojej branży, skontaktuj się z nami.
Kasia Cieślik
Specjalistka ds. SEO