Czym są wskaźniki Citation Flow i Trust Flow? Jakie mają znaczenie dla SEO?

Czym są wskaźniki Citation Flow i Trust Flow? Jakie mają znaczenie dla SEO?

Jeśli termin SEO nie jest Ci obcy i jesteś właścicielem strony internetowej, z pewnością kluczowym celem jest dla Ciebie osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednym z kluczowych elementów każdej optymalizacji pod SEO jest ocena liczby i jakości linków przychodzących, które są częścią listy czynników rankingowych. W celu oceny backlinków, powstały różne narzędzia i metryki. Jednymi z najpopularniejszych metryk stosowanych w analizie linków jest para zwana „Citation Flow” oraz „Trust Flow”. Wskaźniki te, opracowane przez narzędzie Majestic, mają na celu dostarczenie szczegółowej analizy linków, biorąc pod uwagę ich ilość, jak i jakość. Czym się różnią i jaki mają wpływ na pozycjonowanie? Jak je rozszyfrować? Zacznijmy od początku.

Co to jest Trust Flow?

Trust Flow (oznaczany jako TF) to miara jakości linków prowadzących do domeny. Jest to wskaźnik, który można znaleźć w narzędziu Majestic. TF wskazuje wiarygodność, autorytet i popularność stron, które linkują do naszej witryny. Im wyższy Trust Flow, tym większa szansa, że linki te będą miały pozytywny wpływ na widoczność w wyszukiwarce. Chociaż brzmi to dość prosto, to istnieje wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę przy tym pomiarze. Jednym z nich jest liczba autorytatywnych linków, którymi dysponujesz na stronie. Chodzi o podstrony, które posiadają wartościową, zoptymalizowaną treść dobrze rankującą na popularne dla branży frazy kluczowe. Im więcej wysokiej jakości linków prowadzi do równie wysokiej jakości treści, tym lepsze osiągniesz wyniki. W takim przypadku tzw. link juice osiąga bardzo dobre parametry.  

Budowanie wiarygodności strony internetowej zajmuje bardzo dużo czasu (a dzieje się tak między innymi poprzez tworzenie merytorycznej treści), co wymaga od nas regularnego umieszczania zoptymalizowanych artykułów. Dlatego przykładem stron, które zazwyczaj osiągają bardzo dobre wyniki w zakresie Trust Flow, są portale informacyjne. Nie dość, że zawierają zawsze aktualne informacje, to jeszcze linki do tematycznych źródeł umieszczane w treści, a ich link juice pozostaje zawsze na wysokim poziomie (można przyjąć, że im bardziej kontrowersyjna treść, tym częściej jest linkowana).

Co to jest Citation Flow?

Citation Flow (CF) to również wskaźnik (pomiędzy 0, a 100) pochodzący z narzędzia Majestic, który mierzy i wskazuje popularność linków Twoich i prowadzących do Twojej witryny. W przeciwieństwie do Trust Flow, CF nie bierze pod uwagę jakości tych linków, a ilość. Dzięki TF sprawdzisz, jak bardzo popularna jest witryna, która linkuje do naszej domeny oraz ocenisz również swoją pod tym samym kątem. Domena może osiągać duży ruch, ale mieć wysoki wskaźnik odrzuceń, bo nie zawiera np. wiarygodnych treści lub jest źle zoptymalizowana (pod niewłaściwe frazy kluczowe). Może również zawierać treści spamerskie. Przykładowo, jeśli domena posiada wysoki wskaźnik Citation Flow, ale niski Trust Flow, może to nas informować o dużej liczbie linków o stosunkowo słabej jakości prowadzących do serwisu.

Wartość jakości linków CF i TF – wskaźniki

Stosunek pomiędzy Trust Flow, a Citation Flow, określa ogólną wartość witryny. Najbardziej pożądanym wskaźnikiem jest „1” i występuje on bardzo rzadko, ale przyjęło się, że nie powinien być niższy niż „0,5”. Rachunek jest dość prosty, jeśli domena posiada CF na poziomie 60, a TF wynosi 30, to stosunek wynosi 2:1, czyli minimalne i dopuszczalne 0,5.

Jeśli TF jest zdecydowanie niższy niż CF, oznacza to, że do Twojej witryny prowadzi bardzo duża liczba linków o stosunkowo słabej jakości. Mogą to być również linki spamerskie, o których możesz nie mieć podjęcia. W takim przypadku należy się takich linków wyrzec w narzędziu Google. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Zrzekanie się linków do swojej witryny. Oczywiście najpierw należy je zidentyfikować, w czym z pewnością pomoże Ci specjalista ds. pozycjonowania.

Jak mierzyć Citation Flow i Trust Flow? O narzędziu Majestic

Citation Flow i Trust Flow to standardowe wskaźniki badające przepływ i kondycję linków (backlinków) stworzone przez firmę Majestic w 2012 roku. Aby sprawdzić, jakimi wskaźnikami odznacza się Twoja domena, wejdź na stronę https://majestic.com/ . W wyszukiwarce, wprowadź adres URL i naciśnij „szukaj”. Informacja ta jest dostępna bez uprzedniego logowania lub zakładania konta. Aby zasięgnąć więcej informacji na temat backlinków, będziesz musiał założyć konto. Z Majestic dowiesz się takich informacji, jak np.:

  • profil linków,
  • analiza konkurencji pod względem backlinków. Można zidentyfikować mocne i słabe strony konkurencji w zakresie linkowania oraz dowiedzieć się, jakie linki przyczyniają się do ich sukcesów,
  • historia linkowania Twojej domeny,
  • anchory (słowa kluczowe), na jakie była linkowana
  • identyfikacja ewentualnych kar za złe praktyki w zakresie backlinków,
  • zapobieganie gromadzeniu się nieistotnych lub spamerskich linków w Twojej witryny i poza nią,
  • i wiele innych…

Majestic to szeroko stosowane narzędzie, głównie przez specjalistów SEO, agencje interaktywne, czy marketingowe oraz właścicieli stron internetowych, którzy chcą lepiej zrozumieć i poprawić profil linków oraz osiągnąć lepsze efekty w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak zwiększyć Citation Flow i Trust Flow?

  • Poświęć więcej czasu na uzyskanie lepszej jakości linków, np. z artykułów sponsorowanych odpowiednio zoptymalizowanych pod SEO. Nie skupiaj się jednak na portalach wyłącznie nakierowanych na polepszenie wskaźników pod pozycjonowanie (co nie oznacza braku wspomnianej optymalizacji). Pamiętaj, że lepiej pozyskać jeden lepszej jakości link z portalu branżowego, niż wiele gorszej jakości, które przyniosą odwrotny efekt. Połączysz tym samym kwestię PR i SEO. Zgodnie z najnowszymi wytycznymi od Google, ostatecznie jakość zawsze wygrywa z ilością. Odwrotnie proporcjonalnie do tego, co było kiedyś skuteczne, czyli ilość.
  • Usuń z historii linkowania wszystkie linki zwrotne, które mogą uchodzić za spamerskie lub niepotrzebne. Wyrzeknij się ich zgodnie z powyższymi wskazówkami Google. Tutaj przyda Ci się analiza linków, którą wykonasz właśnie przy użyciu np. narzędzia Majestic lub specjalisty SEO.
  • Nie przesadzaj z liczbą linków! Jeśli Twoja witryna jest nowa, nie szarżuj z linkowaniem, a skup się najpierw na tworzeniu wysokiej jakości treści na domenie. Uzupełnij informacje w kategoriach, na produktach, stwórz bloga. Aby zapewnić sobie dobry przepływ linków, musisz najpierw mieć podstawę w postaci branżowych informacji, które warto linkować (albo które wyszukiwarka Google uzna za warte uwagi).
  • Podczas linkowania korzystaj głównie lub wyłącznie z portali branżowych. Nie tylko umocni to Twoją osobę w roli eksperta w branży, ale również w szybszy sposób pomoże zidentyfikować temat domeny przez robota Google. W domyśle, te same tematyczne portale powinny wymieniać się linkami i wzmacniać link juice. Oczywiście najbardziej idealną sytuacją byłoby, gdybyśmy mogli pozyskiwać linki od swojej konkurencji… 🙂 Po prostu pozostań w swojej niszy!

Czy warto mieć na uwadze wskaźniki CF i TF?

Citation Flow i Trust Flow to bardzo ważne wskaźniki mierzące kondycję linków prowadzących do witryny. Bez ich analizy, optymalizacja Twojej domeny będzie niekompletna, ponieważ linki zewnętrzne stanowią bardzo ważny filar optymalizacji pod pozycjonowanie. Zasadniczo dzieli się ona właśnie na dwie części: pierwsza, w której wykonujemy działania bezpośrednio na stronie (np. tworzenie treści z frazami kluczowymi, poprawa szybkości ładowania się, responsywności), jak i druga – działania poza nią, czyli między innymi linkowanie. Czasami bez naszej wiedzy, wymknie się ono spod kontroli i właśnie w takim wypadku potrzebna jest każdorazowo odpowiednia analiza backlinków. Aby jakakolwiek witryna odniosła sukces w Internecie pod względem wyszukiwania organicznego, musi znaleźć balans pomiędzy tymi dwoma wskaźnikami – CF i TF. To znaczy, że Twoja strona internetowa musi mieć zróżnicowany zakres linków przychodzących, zarówno pod względem jakości, jak i ilości, aby algorytm Google mógł prawidłowo ją ocenić.

Kasia Cieślik
Specjalistka ds. SEO