Pozycjonowanie szerokie ( Long Tail SEO) – termin oznaczający promocję kilkudziesięciu, kilkuset lub nawet kilku tysięcy słów kluczowych. Frazy z długiej listy złożone są z kilku wyrazów, które mają możliwość wpływania na ruch użytkowników wyszukiwarek internetowych. Inaczej niż w przypadku tradycyjnej formy pozycjonowania, przy pozycjonowaniu szerokim nacisk kładziony jest na więcej fraz. Dzięki temu strona ma szansę pojawiać się na wysokich lokatach, nawet jeśli internauci wpisywali inne, często bardzo rozbieżne, słowa.
Chociaż pozycjonowanie szerokie poprzez korzystanie z długiej listy fraz kluczowych wydaje się mozolne i charakteryzuje się mniejszą miesięczną liczbą wyszukiwań poszczególnych słów, to w ujęciu całościowym pozwala na zwiększenie ruchu na stronie. Dzięki ogromnej puli fraz witryna znacznie częściej pojawia się w wynikach wyszukiwania.
W efekcie starannie przeprowadzonego pozycjonowania opartego na wielu frazach kluczowych dużo łatwiej uzyskać ruch, niż kiedy opiera się na jednym lub kilku słowach kluczowych. Zmiany są szczególnie widoczne w odniesieniu do kilku fraz uważanych za trudne. Ten model zdaje egzamin zwłaszcza w przypadku dużych sklepów z bogatą ofertą oraz firm z szeroką gamą usług.
Mimo dużego potencjału pozycjonowanie szerokie ma swoje ograniczenia. Największym jest brak możliwości zastosowania tej metody w przypadku stron z ubogą treścią. Stąd przy wyszukiwaniu szerokim, nawet przy dużym asortymencie i konkurencyjnych cenach, znaczenia nabierają ilość i jakość treści.