Canonical (rel=”canonical”, link kanoniczny, adres kanoniczny, kanonikal) – metatag umieszczany w nagłówku dokumentu HTML podstrony informujący wyszukiwarkę, który URL jest oryginalny (kanoniczny). Jest to skuteczna metoda ograniczania problemu, jakim jest duplicate content.
Przykład wykorzystania linku kanonicznego:
Do jednej strony internetowej prowadzi często kilka linków o bardzo podobnej lub identycznej treści, np.:
- salonsamochodowyKowalski.com/artykuly.php?kategoria=motocykle
- www.salonsamochodowyKowalski.com/artykuly.php?kategoria=motocykle (podstrony są dostępne również z www)
- salonsamochodowyKowalski.com/artykuly.php?kategoria=motocykle/print (wersja do druku)
W celu uniknięcia duplicate content, kanonikal może być zamieszczony w nagłówkach każdej z prezentowanych wyżej stron.
Adres kanoniczny nie nakłada na wyszukiwarkę obowiązku wyświetlania wskazanej strony, lecz jest sugestią, wskazówką dla wyszukiwarki. Co więcej, tag rel=”canonical” będzie skutkował przeniesieniem na stronę kanoniczną tylko i wyłącznie wtedy, kiedy wskazana strona została już wcześniej zaindeksowana przez wyszukiwarkę.