Zmiana domeny a SEO – jak zrobić to z głową?

Zmiana domeny a SEO – jak zrobić to z głową?

Nadchodzące zmiany w kontekście witryny internetowej najczęściej utożsamiamy z budową nowej strony, zmieniając przy tym silnik, czyli system CMS, bądź też odświeżając design, dostosowując się do najnowszych trendów, czy wymagań wyszukiwarki. W większości przypadków zostajemy jednak przy starym adresie strony. Dziś jednak opowiemy sobie o nieco innym przypadku, kiedy to zmiana dotyczy  właśnie adresu strony internetowej. 

Czym jest zmiana domeny strony?

Objaśniając wyżej wspomniane pojęcie, tak naprawdę możemy nakreślić kilka różniących się od siebie sytuacji. 

Zmiana nazwy domeny może być przeprowadzona, jeśli:

  • budujesz nową stronę internetową, różniącą się od obecnej wyglądem, czy systemem/silnikiem; 
  • przeprowadzasz rebranding bądź też obierasz nową strategię biznesową;
  • pragniesz nowego startu i chcesz, by adres witryny www lepiej dopasowywał się do profilu działalności, lecz przy tym nie zmieniasz zawartości samej strony internetowej ani oferty.

Każda z powyższych sytuacji wymaga nieco innego postępowania, lecz ich wspólny mianownik to zmiana adresu strony. Wiązać może się to z pewnego rodzaju obawami przed utratą tego, co już się dotychczas wypracowało przez lata.

Zmieniać domenę, czy nie zmieniać – oto jest pytanie

Źle poprowadzona zmiana domeny strony może zniszczyć lata naszej pracy przy zdobywaniu klientów, wizerunku, czy chociażby pozycjonowaniu. Właśnie, dlatego niektórzy właściciele stron, choć o tym myślą, często wstrzymują się z finalną decyzją. Warto zaznaczyć, że zmiana domeny nie musi wiązać się z zaprzepaszczeniem naszego dorobku, a wręcz może wyjść nam na dobre.

O nowej domenie warto pomyśleć w sytuacji, gdy

  • zmienia się nazwa Twojej firmy lub marki;
  • przeprowadzasz rebranding i modyfikacji ulega Twoja oferta;
  • znalazłeś lepszą domenę, taką, która lepiej oddaje charakter Twojej działalności, usług, czy produktów lub bardziej przyjazną pod kątem SEO;
  • masz problem z osiągnięciem wyników SEO przy obecnej stronie, ze względu na historię domeny lub działania, które wpłynęły negatywnie na widoczność.

Większa obawa może jednak pojawić się, w przypadku, gdy nasze wyniki osiągnięte w procesie pozycjonowania są imponujące i cieszymy się niemalejącym zainteresowaniem ze strony klientów. Czy musimy rezygnować ze wszystkich swoich planów biznesowych, byleby tylko chronić za wszelką cenę naszych ciężko wypracowanych efektów? Niekoniecznie.

Zmiana domeny a pozycjonowanie – o czym musimy pamiętać?

Nowa domena bez wyrobionej historii to dla Google czysta kartka. Jeśli nie poczynimy odpowiednich działań, wyszukiwarka potraktuje ją jako nową stronę internetową w swoim indeksie i wszystkie prace trzeba będzie przeprowadzić tak naprawdę od nowa. 

Zanim jednak przejdziemy do kroków właściwych, zastanów się nad nazwą swojej nowej domeny. Jeśli już pewne opcje chodzą Ci po głowie, sprawdź, czy to dobry trop, weryfikując m.in. historię domeny, którą zamierzasz wykupić lub czy nie jest aktualnie zajęta. Jeśli nie jesteś pewien, jaką domenę wybrać zachęcamy do zapoznania się z naszym wcześniejszym artykułem: https://kompan.pl/blog/co-musisz-wiedziec-przed-kupnem-nowej-domeny/

Przed kupnem nowej domeny przeanalizuj również dokładniej wyniki pozycjonowania obecnej domeny: sprawdź, które podstrony serwisu cieszyły się najlepszym ruchem, jakie frazy kluczowe zdobyły najwyższe pozycje itp.  Wszystkie tego typu informacje przydać mogą się w postępowaniu z nowym adresem strony. 

Jak zmienić domenę strony – krok po kroku

  1. Rejestracja domeny 

Wybraną przez siebie domenę zarejestruj u dowolnego dostawcy. Zapoznaj się z ofertami, cena rejestracji domeny bowiem u różnych operatorów może się różnić, jak i również warunki jej przedłużenia. 

  1. Podpięcie domeny do serwera

Zakupienie domeny samo w sobie nic nie zmienia. By strona internetowa sprawnie śmigała pod nowym szyldem, konieczne jest podpięcie domeny do serwera, na którym znajdują się pliki strony. Propagacja, czyli właśnie podpięcie tej domeny może w niektórych przypadkach trwać nawet do 72h, dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość.

  1. Wykonanie przekierowań 301

W momencie, gdy nasza strona pojawi się pod nowym adresem, możemy przystąpić do wykonania przekierowań 301. Oczywiście ważne jest, by przygotować sobie je odpowiednio wcześnie i potem podmienić jedynie plik .htaccess na serwerze.

W tym przypadku przekierowujemy odpowiednio stare adresy do nowych: stronę główną starej domeny do strony głównej nowej domeny, kategorie do kategorii, produkty do produktów itd.

Przekierowania 301 są nie tylko informacją dla robotów Google’a, lecz również pomocą w pokierowaniu użytkowników, którzy dostają się do starej strony poprzez wyniki organiczne lub inne miejsca jak np. pasek przeglądarki, czy link w artykule. W ten sposób wszyscy zainteresowani dotrą do nowej strony.

  1. Zmiana domeny w Google Search Console i Google Analytics

Aby Google wiedział, że Twoja nowa domena nie jest tylko jedną z wielu, musisz koniecznie dać o tym znać. Możesz to zrobić w narzędziu Google Search Console w ustawieniach, wskazując nową zweryfikowaną domenę. Podobnie musisz zrobić w przypadku Google Analytics. Po kilku dniach sprawdź, czy dane z nowej domeny zbierają się w analitykach poprawnie. 

  1. Zweryfikowanie mapy witryny 

Indeksacja nowej domeny i jej wszystkich adresów to proces, który często trochę trwa. Aby ułatwić robotom skanującym stronę poruszanie się po niej, stwórz mapę witryny w postaci pliku sitemap.xml i zweryfikuj ją we wcześniej wspomnianym narzędziu Google Search Console.

  1. Poinformuj swoich klientów o zmianie adresu strony

Nie zapomnij o poinformowaniu najważniejszego grona użytkowników Twojej strony, czyli Twoich klientów. Wyjaśnij bieżącą sytuację i zachęć ich do odwiedzania serwisu pod nową nazwą domeny. Możesz to zrobić, chociażby za pomocą mediów społecznościowych, czy za pomocą specjalnie utworzonej podstrony 404 umieszczonej na starej domenie informującej o przeniesieniu strony na nowy adres.

  1. Zaktualizowanie backlinków

Co zaś z linkami, które pozyskane były dla dawnej domeny? O ile istnieje taka możliwość, warto skontaktować się z właścicielami serwisów, na których znalazł się link do Twojej strony, by podmienili go na nowy adres. Nie ma potrzeby jednak wymiany wszystkich linków – skup się na tych najmocniejszych pozyskanych w ramach link-buildingu. Oprócz tego kontynuuj pozyskiwanie wartościowych linków już dla nowej domeny.

  1. Promowanie nowej domeny

Poza powyższymi krokami oczywiście najistotniejsze jest promowanie nowej domeny. Uświadomiłeś swoich stałych klientów, że działasz pod nowym szyldem? W porządku. Czas na marketing i zwiększenie widoczności nowej domeny w Internecie, nie tylko w wyszukiwarce Google, ale również w mediach społecznościowych.

Powodzenia!

Paweł Maciejewski
Specjalista ds. SEO