Opinie i komenarze w sklepie i na forach – czy wpływają na SEO?

Opinie i komenarze w sklepie i na forach – czy wpływają na SEO?

Czy komentarze zamieszczane pod produktami w sklepie internetowym mają realny wpływ na pozycjonowanie? Czy opiniowanie na forach internetowych ma sens w kontekście SEO? Czy są to jedynie pomoce i wskazówki dla przyszłych klientów? Jak komentować, aby treść była wartościowa zarówno dla użytkowników, ale i dla robotów Google?

Warto wspomnieć na wstępie, że komentarze same w sobie nie są jednym z czynników optymalizacyjnych. Przez jednych uznawane za przestarzałą formę budowania strategii linkowania, przez innych jako niezbędną formę promocji wspomagającą SEO.

  • Jak jest naprawdę?
  • Czy komentowanie i dodawanie opinii na produktach stało się archaiczną formą realizacji optymalizacji?
  • A może nadal korzysta się z dobrodziejstw wystawianych opinii?

Wydawać by się mogło, że recenzje, opinie i komentarze generowane przez użytkowników (zarówno na forach, jak i w sklepach internetowych) powinny stać się przedmiotem zainteresowania jedynie marketerów oraz osób powiązanych z e-commerce.

Nic bardziej mylnego! Opinie również mogą mieć realny wpływ na pozycjonowanie, jeśli odpowiednio i świadomie użyjemy tego narzędzia w promocji produktów. Sprawdź, jak możesz przekonać swoich użytkowników do wystawiania opinii i komentowania, a tym samym wspomóc proces pozycjonowania serwisu.

Komentować czy nie komentować?

Na wstępie należy zaznaczyć, do jakich form komentarzy będę się odnosić w artykule. Pod szerokim pojęciem „komentować” będę tutaj odwoływać się do:

  • komentarzy umieszczanych na forach,
  • komentarzy umieszczanych pod artykułami na blogach,
  • komentarzy umieszczanych w social mediach, np. Facebook,
  • opinii wystawianych przy produktach np. w sklepie internetowym,
  • opinii wystawianych w mapach Google Moja Firma.

W nawias bowiem można wziąć wszystko to, co stanowi ocenę użytkownika oraz jest formą recenzji. Zarówno klasyczna i uwielbiana przez marketerów szeptanka realizowana on-line, ale i standardowe opinie produktowe.

Dawniej strategie linkowanie opierało się między innymi na tworzeniu wielu nic nie znaczących komentarzy pod zupełnie przypadkowymi artykułami bądź postami na forach, byleby umieścić w nich link do swojej domeny.

Nie liczyła się treść, temat artykułu, jakość komentarza, a po prostu LINK pochodzący ze zróżnicowanych i niepowiązanych ze sobą tematycznie źródeł. Gdy Google zorientowało się, że proceder ten jest praktykowany nagminnie oraz wykorzystywany przez agencje marketingowe do tworzenia sztucznego profilu linkowego, wprowadzono szereg aktualizacji algorytmu. Dzięki właśnie aktualizacjom takim jak Panda i Pingwin, Google przyczyniło się do uznania tych i kolejnych spamerskich linków za nieistotne w ocenie witryny.

Od tego czasu prym zaczęły wieść autorytatywne linki obudowane odpowiednio tematyczną treścią, umieszczane tym razem nie w komentarzach pod artykułami, a np. w samych artykułach (jednak nie w dużej ilości). Na stworzenie linku sponsorowanego od tego momentu potrzebne było o wiele więcej energii oraz czasu, tak samo jak wykazanie, że ma on znaczenie również dla użytkownika, a nie wyłącznie dla samej wyszukiwarki.

No tak, ale ludzie jednak komentują. Wystawiają opinie, linkują, tworzą posty na forach. Czy oznacza to, że wszystkie te działania są bezużyteczne? Oczywiście, że nie! Komentarze umieszczane w formie naturalnej, będące recenzją lub po prostu szczerą opinią. Mają „moc”, która wspomaga pozycjonowanie i może wzmagać ruch na domenie. Aktualizacje algorytmu, tj. Panda i Pingwin sprawiły, że owszem, trudniej jest osiągnąć zamierzony efekt w budowaniu zaplecza pozycjonerskiego bazując jedynie na komentarzach, czy opiniach. Jednak nadal jest to forma dozwolona, aczkolwiek aby została w ogóle wzięta pod uwagę, musi być wartościowa i odpowiednio skodyfikowana.

Co więcej, opinie umieszczane bezpośrednio pod produktami stanowią o ważności produktów w sklepie. Jeśli karta produktowa jest na bieżąco aktualizowana, a przez aktualizowanie mam również na myśli wystawiane przez użytkowników opinie, tym lepsza szansa na zwiększenie widoczności tego produktu w wyszukiwarce. Treści te nie pomagają zatem wyłącznie innym, przyszłym klientom w podjęciu decyzji o zakupie produktu, ale są pomocne w procesie pozycjonowania.

Jak komentować, aby przynieść korzyści SEO

Czyli:

  • Jaką formę musi przyjąć każdy komentarz, czy to post na forum lub opinia pod produktem, aby przynosić korzyści witrynie?
  • Jak przekonać klientów lub użytkowników, aby korzystali z możliwości wypowiedzenia się?
  • A wreszcie – jak samemu czynnie brać w tym udział?

Oto kilka podstawowych informacji, jak komentować, aby przynieść korzyści pozycjonowaniu:

  1. Miejsce, w którym umieszczasz komentarz jest równie ważne, co treść opinii. Jeśli chodzi o serwisy zewnętrzne, to istotne jest, aby komentować na witrynach lub w wątkach (np. na forach) powiązanych tematycznie z Twoją branżą lub produktem będących celem promocji.
  2. Komentuj w miejscach, w których przebywają potencjalni odbiorcy Twoich usług lub zainteresowani zakupem produktów. Chodzi o witryny trafiające do tej samej grupy docelowej, co Twoja strona internetowa.
  3. Skoncentruj się na domenach z dużym ruchem (nie zawsze jest to możliwe, ale dla chcącego nic trudnego) lub tych o wysokim autorytecie. Pamiętaj, że w przypadku chęci umieszczenia komentarza pod postem na Facebooku lub pod artykułem, zawsze możesz zweryfikować, jak bardzo są one (posty) popularne: czy i ile razy zostały udostępnione lub ile w ogóle komentarzy zostało już opublikowanych pod treścią. Jednak to, że jako pierwszy skomentujesz post o potencjalnie wysokiej popularności, też może spowodować, że Twój komentarz zyska na widoczności.
  4. Komentuj na temat, unikaj sztucznych sformułowań i typowych spamerskich „zagrywek”. Przy tworzeniu wielu komentarzy może być to trudne, jednak w takim wypadku lepiej rozłożyć je w czasie, aby wydawały się jak najbardziej naturalne. Jeśli komentujesz np. artykuł, poświęć chwilę na zapoznanie się z jego treścią i nawiąż do niej, aby moderator nie mógł zarzucić opinii, że jest spamerska.
  5. Jeśli masz taką możliwość, podpisuj się imieniem i nazwiskiem, zwiększa to wiarygodność posta. Będąc dodatkowo np. właścicielem firmy lub jej pracownikiem, wzmocnisz rangę wypowiedzi.
  6. Wejdź w dyskusję w innymi komentującymi. To niestety dość pracochłonna czynność, bowiem wymaga zaangażowania w wątek. Takie działanie jednak sprawi, że Twoja opinia będzie jeszcze bardziej wiarygodna, a umieszczony w niej np. link, czyli reklama – wyda się przekonująca.
  7. No właśnie! Umieszczaj w komentarzach linki. O ile umieszczenie linka np. w opinii pod produktem jest nie dość, że nie na miejscu, to dodatkowo po prostu nie pasuje, to linkowanie w postach na forach wydaje się jak najbardziej naturalną czynnością. Zwłaszcza w kontekście poleceń usługi lub produktu, do którego później prościej jest trafić.
  8. Nie umieszczaj jednak linków absolutnie wszędzie 😉 Jeśli wdasz się w dyskusję np. na forum lub w komentarzach, być może umieszczenie linku nie będzie konieczne. Reklama w postaci wspomnienia marki, nazwy produktu lub dokładnego opisu, na jakiej stronie go znaleźć również może przynieść doskonały efekt. Umieszczanie linków, zwłaszcza, jeśli nie jest się w tym wprawionym, nie zawsze wygląda na tyle naturalnie, że ktoś faktycznie w nie kliknie. Co innego rzeczowa dyskusja na temat produktu lub usługi kierująca potencjalnego klienta w odpowiednie rejony Internetu (czyli na Twoją domenę).

Jak bezpiecznie tworzyć efektywny profil linków?

Pamiętaj, że nie musisz, a nawet nie powinieneś komentować jedynie ze swoich kont oraz tworzyć sztucznych treści promujących Twoją domenę. Jednak aby przekonać kogokolwiek do wystawienia opinii na temat Twojej firmy, musisz stworzyć ze swoimi klientami odpowiednią relację i więź. Tak samo jak poinformować ich dokładnie, gdzie i w jaki sposób mają skomentować zrealizowaną usługę lub produkt. Możesz korzystać z zachęcenia mailowego, SMSowego, dołączając ulotkę do produktu lub po prostu poprosić osobiście.

Jeśli uzyskasz wystarczająco wiele opinii, pochwal się nimi na swojej witrynie! Wyeksponuj pozytywne komentarze np. na stronie głównej. Wchodź również w konwersację, odpowiadaj na pozytywne treści i wyrażaj wdzięczność. Reaguj również na negatywne uwagi – to właśnie na podstawie Twoich odpowiedzi na nie, potencjalni klienci mogą podjąć decyzję o skorzystaniu z usług widząc, w jaki sposób prowadzisz konwersację. Każdą własną reakcję na komentarz (czy pozytywny, czy negatywny) potraktuj jak działanie marketingowe przez pryzmat którego firma zostanie później poddana ocenie.

Jakie korzyści przynosi komentowanie?

Google bardzo ochoczo nagradza domeny za naturalną aktywność użytkowników w stosunku do nich. W 2013 roku wprowadzono kolejną aktualizację algorytmu – Hummingbird Update (Koliber). Chociaż w głównej mierze zmieniała ona jedynie sposób interpretacji zapytań przez użytkowników (mam na myśli zapytania kierowane wprost do wyszukiwarki), to pokazała również, jak istotna dla Google jest interpretacja treści bezpośrednio na domenie. Treści, która w domyśle ma odpowiadać na pytania użytkowników z jak najlepszym rezultatem.

Jak to się ma do aktywności użytkowników w formie komentarzy i opinii? Aktualizacja ta unaoczniła słabość Google do aktywności użytkowników w sieci w ogóle. Wcześniej można było sądzić, że treści umieszczane przez użytkowników nie wpływają na jakiekolwiek rankingi. Zaskoczyliśmy się (albo i nie)! Okazało się bowiem, że nie tylko jakikolwiek tekst umieszczony na domenie, będący odpowiedzią na zadane przez użytkownika pytanie (np. pod artykułem) jest istotny, a samo pytanie również. Jednym słowem – każdy tekst jest ważny. Tak samo, jak forma jego konstrukcji i użyte w nim frazy kluczowe.

Ogólnie rzecz ujmując, im więcej komentarzy znajdzie się np. pod artykułem – i to komentarzy o dość sprecyzowanej treści, bo zawierającej frazy kluczowe – tym większa staje się możliwość uzyskania lepszej widoczności w Internecie.

Jak zwykle i jak we wszystkim w kontekście Google, chodzi tutaj o dobrą relację pomiędzy użytkownikiem, a domeną. Im częściej Twoja marka jest wspominana w Internecie, tym lepiej jest kojarzona w ogólnej ocenie wyszukiwarki. A że w tym momencie (po szeregu aktualizacji algorytmu) komentarze i opinie produkowane sztucznie są łatwe do wytropienia przez Google, tym większe znaczenie mają te o dobrej jakości, będące treścią konwersacyjną np. pomiędzy samymi użytkownikami.

Podsumowanie

Relacja pomiędzy firmą, a użytkownikiem jest prosta i oparta na wzajemnym zaufaniu. Ty udzielasz możliwości komentowania Twoich produktów lub usług, a klienci odwdzięczają się opinią. Jeśli opinia ta pojawi się na zewnętrznym forum, blogu lub na innej stronie powiązanej tematycznie z Twoją domeną, jest to strzał w dziesiątkę. Sam proces komentowania pod artykułami, czy pod produktami nie jest martwym działaniem. Jakikolwiek wartościowy ruch na domenie, nawet taki w postaci komentarza, stanowi część składową dobrej optymalizacji.

Przyciągaj uwagę na Twoją witrynę i markę dzięki cennym komentarzom oraz opiniom zamieszczonym w Internecie. Recenzje i komentarze mają wiele zastosowań. Jeśli nie będziesz z nich korzystał, możesz stracić wiele cennego ruchu na domenie. Pamiętaj o tym, że same komentarze nie stanowią jedynie o jakości realizowanych usług – potraktuj je jako informację zwrotną odnośnie funkcjonowania Twojego biznesu. To dzięki nim możesz dowiedzieć się np. o ewentualnych problemach w procesie realizacji zamówień. Traktuj użytkowników jak potencjalnych klientów biznesowych pamiętając, że klienci to najważniejsze zasoby, jakie możesz uzyskać.