Jak stworzyć opis produktu przyjazny SEO?

Jak stworzyć opis produktu przyjazny SEO?

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i nieustannie rozwijasz swoją ofertę, a przy tym wszystkim chcesz być widoczny w wyszukiwarce nie tylko na popularne i konkurencyjne frazy kluczowe, musisz skupić swoją uwagę na tworzeniu opisów produktów przyjaznych SEO.

Pozycjonowanie stron WWW, a tym bardziej sklepów internetowych na (tylko!) określoną liczbę fraz odeszło już do lamusa. Jednak niektórym osobom redakcja opisów produktów nadal wydaje się rzeczą zbędną i niepowiązaną z SEO.

Z drugiej strony, niejednokrotnie można spotkać się z przekonaniem, że opisy kategorii są najważniejsze, bo to właśnie kategorie są reprezentacją najważniejszych fraz kluczowych. Produkty natomiast posiadają zazwyczaj opis producenta lub wyłącznie samą specyfikację, która powinna przecież załatwiać sprawę (samo)pozycjonowania.

Co więcej, wielu właścicieli sklepów jest dość niechętna do zmiany lub redakcji opisów już istniejących, gdyż według nich zawierają one wszystkie istotne informacje, a tych nieistotnych – w ich mniemaniu – i tak przecież nikt nie czyta. Przyjrzymy się jednak szerzej problemowi i rozstrzygnijmy, jak sprawa opisów produktów wygląda zarówno z perspektywy robota Google, jak i pozycjonera.

Definicja opisu produktu

Opis produktu jest tekstem, który znajdziemy zazwyczaj na podstronie produktu. Kiedy rzuci Ci się w oczy zdjęcie przedmiotu i jesteś zainteresowany zdobyciem informacji na jego temat, jakie działanie podejmiesz? Zaczniesz poszukiwać opisu produktu! Znajdziesz tam informacje o jego przydatności, nierzadko o składzie, funkcjonalności, dodatkowych właściwościach czy uwagach producenta. Jeśli przy okazji opis jest dobrze i zwięźle skonstruowany, może zachęcić Cię do zakupu.

Pamiętaj, że najlepiej sprzedają się produkty posiadające szczegółowe i obszerne opisy. Wynika to z faktu, że taki opis jest w stanie odpowiedzieć na wiele pytań potencjalnego kupującego już na etapie wyboru produktu. Klient nie musi dopytywać i tracić czasu. Jeśli działa impulsywnie, tym bardziej nie będzie chciał skorzystać z opcji zapytania – co dodatkowo może ugasić jego zapał.

Tutaj jednak pojawia się dylemat. Jako sprzedawca, chcesz bowiem uchwycić klienta i wykorzystać swoje oratorskie zdolności redagując świetnej jakości treść opisu produktu, korzystając przy tym z technik sprzedażowych oraz perswazji. Chcesz również oczarować Google ilością zamieszczonych fraz kluczowych, ich trafnością i konkurencyjnością, co pomogłoby Ci z czasem znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Dbanie o te dwa czynniki jednocześnie jest niezwykle trudne, zwłaszcza w momencie, kiedy mamy na sklepie ponad dwa tysiące opisów produktów do uzupełnienia. Jeśli więc zdasz sobie sprawę z przymusu uzupełniania tych treści, na początku może co najwyżej rozboleć Cię głowa.

Po co tworzyć unikalne opisy produktów pod SEO?

Zanim jednak przejdę do dawania dobrych rad odnośnie redagowania opisów produktów przyjaznym SEO, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: po co w ogóle się za to zabierać?

Wspomniałam w pierwszym akapicie, że efektem takiego działania jest przede wszystkim widoczność serwisu na frazy niekoniecznie konkurencyjne, ale niemniej wartościowe dla ruchu na domenie. Działanie jest proste: im więcej zoptymalizowanych podstron na sklepie internetowym (a pisząc podstrony mam na myśli zarówno linki do kategorii, jak i produktów, których jest niemal zawsze więcej), tym większe prawdopodobieństwo, że jedna (lub kilka) z nich zostanie znaleziona w Google przez potencjalnego klienta. Co za tym idzie, zoptymalizowane podstrony produktowe wygenerują dodatkowy ruch na domenie.

Posłużę się przykładem:

Oferujemy klientowi produkt w postaci profesjonalnej patelni do serwowania marki WMF z modelu Profi Resist o średnicy 28cm. Możemy założyć, że patelnia ta powinna zostać wyszukana w Google na następujące frazy:

  • patelnia wmf,
  • profesjonalna patelnia,
  • patelnia do serwowania,
  • patelnia profi resist,
  • patelnia nieprzywierająca wmf,
  • patelnia wmf profi resist,
  • patelnia wmf profi resist 28cm,
  • patelnia wmf profi resist cena,
  • patelnia wmf profi resist opinia,
  • głęboka patelnia nieprzywierająca wmf,
  • …i wiele innych mniej lub bardziej szczegółowych fraz kluczowych.

Starałam się posortować frazy od tych potencjalnie najbardziej konkurencyjnych, do mniej – czyli od ogółu do szczegółu. O ile życzlibyśmy sobie, żeby produkt ten został znaleziony po frazie „patelnia wmf” – to wielce prawdopodobne jest, że wypozycjonowanie tej frazy zajmie nam zdecydowanie więcej czasu, aniżeli wypozycjonowanie frazy z tzw. długiego ogona, czyli np. „patelnia wmf profi resist 28cm”. Oczywiście, pierwsze słowo kluczowe jest wpisywane w Google częściej, ale też nie musi oznaczać, że osoba wpisująca je szuka określonego modelu patelni WMF. Może chcieć poczytać opinie, porównać ceny, czy przestudiować producenta.

Jeśli natomiast użytkownik wpisze w wyszukiwarkę frazę „patelnia wmf profi resist 28cm”, ukierunkowuje on swoje myśli od razu na konkretny model produktu. Być może jest już po wstępnych oględzinach marki, przejrzała różne opcje i zdecydowała się właśnie na tę patelnię. Jakie z tego płyną wnioski? Oferując klientom szerokie spektrum różnego typu produktów, należy założyć, że zostaną one wyszukane pod frazy mniej konkurencyjne, odnoszące się do numerów seryjnych, modeli, producentów, najważniejszej specyfikacji itp.

Należy z opisu patelni wybrać te elementy, które są dla niej najistotniejsze i na ich bazie stworzyć plan optymalizacji, tj. wartościowe opisy oraz zwięzłe meta tagi. Oczywiście nadal należy pamiętać o najbardziej konkurencyjnych słowach kluczowych (nie można o nich zapomnieć!), jednak w międzyczasie postawić na frazy mające zamiar przynieść szybki i określony ruch od zdecydowanych klientów. Teraz mogę przejść do konkretnych wskazówek optymalizacyjnych tekstów zorientowanych na SEO (ale jak się okaże później, nie tylko).

Jak redagować opisy produktów przyjazne SEO?

  1. Zacznij od stworzenia listy fraz kluczowych, na które ma być widoczny produkt. Mam tutaj na myśli frazy z długiego ogona, gdyż one zawierają już w sobie frazy konkurencyjne (słowo kluczowe „patelnia wmf profi resist” zawiera „patelnia wmf” itp.). Nie musisz w tym celu wyrywać sobie włosów z głowy i przeprowadzać skomplikowanych analiz. Postaw na intuicję i swoje doświadczenie w branży.
    Jeśli jednak poczujesz się niekomfortowo i uznasz, że ustalanie fraz kluczowych Cię przerasta, poproś o pomoc pozycjonera – jeśli z takowym współpracujesz lub poczytaj co nieco w naszych artykułach: „Jak dobrać słowa kluczowe? Wskazówki” lub „Co to jest długi ogon w pozycjonowaniu i dlaczego powinieneś o nim pomyśleć” (akapit „Jak dopasować frazy do long tail?”).
  2. Nie kopiuj opisów z innych stron oraz unikaj kopiowania od producentów. O ile pierwsza sytuacja jest jasna i klarowna (i z pewnością znajdzie się na to jakiś paragraf ;-), to unikanie kopiowania opisów ze stron producentów nie zawsze jest takie proste i oczywiste. Zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi konkretna specyfikacja, nierzadko nakreślona w tabelce lub podpunktach.
    Co wtedy? Zasada jest taka – im mniej skopiujesz, tym lepiej dla Twojej domeny. Czasem nie da się uniknąć skopiowania tzw. najważniejszych informacji, ale w miarę możliwości staraj się je przeredagować lub lekko zmienić, aby nadać treści minimum unikalności. Nie musisz jednak silić się na zmianę specyfikacji – byłoby to wręcz nierozsądne.
  3. Podkreśl główne cechy produktu pogrubiając je lub podkreślając – jednak nie nadużywaj tego formatowania tekstu, gdyż będzie to nieczytelnie, ale i robot Google nie będzie temu przychylny mogąc potraktować takie działanie jako próbę wymuszenia skierowania jego uwagi na wybrane frazy kluczowe. Wytłuszczenie ma również funkcję marketingową, bowiem nie wszyscy chcą czytać długie opisy i specyfikacje, a formatowanie pomoże im jedynie rzucić okiem na treść oraz wyłapać najważniejsze informacje.
  4. Pisz przede wszystkim dla klientów, a nie dla wyszukiwarki. Jak to się ma do treści całego tego artykułu? Czy takie stwierdzenie to herezja? Nic bardziej mylnego! Prezentujesz produkty przede wszystkim dla użytkowników, a to w jaki sposób użyjesz fraz kluczowych w opisach nie może przeszkadzać w zrozumieniu treści. Jak w każdym przypadku nakierowanym na sprzedaż w Internecie – musisz znaleźć złoty środek i zyskać przychylność zarówno wyszukiwarki, jak i potencjalnego klienta.

    Triki sprzedażowe, zawołania call to action, konkretne informacje – wszystko jest wskazane, o ile w efekcie dojdzie do sprzedaży produktu. Jednak zanim klient trafi na tę podstronę, musi najczęściej zderzyć się z algorytmem Google. Jak pogodzić obie racje (robota i człowieka)? Postaw się na miejscu użytkownika: jakich fraz użyje by znaleźć produkt? Czego konkretnie będzie szukać? Jakie parametry produktu będą dla niego najważniejsze?

  5. Pisz zwięźle…. albo i nie. Dopasuj ilość znaków do konkurencyjności produktu. W przypadku optymalizacji kategorii i tworzeniu do niej opisu, ważny jest nie tylko sens samej treści i zamieszczone w niej słowa kluczowe, ale również długość tekstu. Jeśli chcemy rozdysponować określoną liczbę fraz kluczowych, musimy je naturalnie pomieścić w opisie.
    Ta zasada ma również odniesienie do specyfikacji produktu. Nie przesadzaj jednak! Nikomu nie będzie się chciało czytać obfitych opisów, ale i zbyt lakoniczne mogą wpędzić klienta w zakłopotanie. Jeśli natomiast dysponujesz nadzwyczaj konkurencyjnym przypadkiem produktu wymagającym obszernej rozprawy, posłuż się chociaż czytelnym formatowaniem tekstu. I tutaj przechodzimy do kolejnego punktu…
  6. Formatowanie tekstu – czytelny opis produktu jest łatwy do skalowania, wykorzystuje różnego rodzaju nagłówki (H1, H2 i H3), jest podzielony na akapity, ustrukturyzowany, posiada myślniki lub tabelkę. Jednym zdaniem: jest przejrzysty. Uwierz, że nawet robot Google zwraca uwagę na klarowność treści. Długi i zbity w jeden akapit opis może zepsuć optymalizację i negatywnie wpływa na odbieranie produktu przez użytkownika.
  7. Posłuż się techniką sprzedaży sugerowanej, a tym samym rozwiń linkowanie wewnętrzne na domenie. W opisie produktu możesz polecić coś innego z oferty powiązanego naturalnie z tematem. Mając jeden model patelni o średnicy 24cm, możesz w opisie odesłać użytkownika do tego samego modelu, ale o średnicy 28cm. Nie przesadzaj jednak z ilością takich linków i nie stosuj tej zasady w każdej treści. Przydatny poradnik odnośnie tworzenia linków wewnętrznych znajdziesz w artykule: First link counts – czyli o linkowaniu wewnętrznym w pozycjonowaniu
  8. Zatrudnij profesjonalnego copywritera współpracującego z firmą pozycjonującą lub skorzystaj z wiedzy pozycjonera będącego w kooperatywie z doświadczonym i pojętym copywriterem. Taka relacja może zaowocować prostymi, perswazyjnymi i naładowanymi odpowiednimi (i w odpowiedniej ilości) frazami kluczowymi opisami produktów zgodnymi z wymogami wyszukiwarki Google.

Konkluzja odnośnie redagowania opisów produktów w kontekście pozycjonowania

Opisy produktów są niezbędnym elementem strony internetowej, aby osiągnąć zadowalające pozycje fraz kluczowych, zarówno tych konkurencyjnych, ale i rzadziej wyszukiwanych (jednak wcale nie mniej ważnych). Pamiętaj, że z procesem uzupełniania opisów produktów oraz wdrażania podstawowej optymalizacji wiąże się nierzadko zwiększona liczba wyświetleń serwisu – to powinien być najważniejszy argument przekonujący Cię do słuszności redagowania treści pod produktami. Pozycjonowanie z rozliczeniem za efekt w postaci wzrostu pozycji kilku fraz kluczowych może ma jeszcze rację bytu, ale na pewno nie w przypadku sklepów internetowych. Nie dbaj wyłącznie o najważniejsze kategorie i strony informacyjne. Każda podstrona na domenie powinna prędzej czy później przynosić ruch, produkty powinny generować konwersję, a koszyk nie powinien… być odrzucany 😉

Jak w przypadku pisania jakiegokolwiek tekstu na stronę, pamiętaj o wstrzemięźliwości we wdrażaniu fraz kluczowych – ich zbyt duża ilość zarówno w tytułach, jak w samej treści może sporo namieszać. Testuj i dopracowuj elementy tekstów na bieżąco. Po stworzeniu dużej ilości opisów, z pewnością wypracujesz szablon i dogodny system pracy. Nie zapominaj, że przede wszystkim starasz się zyskać sympatię klientów, a nie robota Google. Może to być trudne zadanie, zwłaszcza przy ogromnej ilości produktów, ale i masie innych zadań. Jeśli potrzebujesz praktycznego rozwiązania, a nie masz czasu nawet na weryfikację fraz kluczowych, zgłoś się do nas! 🙂 Wypracujemy wspólny model pracy, na którym zyska Twoja firma.