Ponad miliard użytkowników na całym świecie. Miliony wyświetleń wideo każdego dnia. Najbardziej popularna aplikacja roku 2020 – aż 850 milionów pobrań[1]. TikTok już dawno przestał być jedynie rozrywkową platformą dla millenialsów czy pokolenia Z. Raport GetHero jasno pokazuje, że z aplikacji aż 43% badanych w Polsce korzysta częściej, niż przed ponad rokiem, a 94,5% użytkowników spotkało się z reklamami na TikToku[2].
W tym artykule znajdziesz:
- Jakie treści tworzone są na TikToku?
- Trendy na TikToku
- Dla kogo jest konto na TikToku
- Popularność TikToka – jak ją wykorzystać do promowania własnej marki
- TikTok – formaty reklamowe
- Promowanie filmów na TikToku – Spark Ads
- Czym się wyróżnia promocja na TikToku na tle innych platform
Jakie treści tworzone są na TikToku?
TikTok to aplikacja chińskiej firmy ByteDance, która powstała w 2017. Rok później marka wykupiła popularną na zachodzie, muzyczną platformę społecznościową Musical.ly i przyłączyła ją do TikToka. Dzięki temu wielu starych użytkowników Musical.ly zostało w sposób naturalny przy nowej platformie, która dawała im więcej możliwości.
Początkowo na TikToku tworzono krótkie filmiki muzyczne, przypominające teledyski, trwające 15-60 sekund. Stopniowo aplikacja dodawała nowe formaty i filtry. Obecnie każdy użytkownik może tworzyć kreatywny content, który z dnia na dzień (przy odrobinie szczęścia i łaskawości algorytmu), może trafić do milionów odbiorców.
TikTok posiada swój unikalny charakter, odmienny od innych platform społecznościowych. Aplikacja umożliwia korzystanie z własnej puli utworów, a także pozwala na tworzenie własnych ścieżek dźwiękowych. Filmy można montować, przerabiać i dodawać filtry. Ważne jest reagowanie na popularne trendy oraz tworzenie filmów, które będą korespondować ze sobą.
Trendy na TikToku – czym są i jak z nich korzystać?
W TikToku chodzi przede wszystkim o trendy. Wokół dźwięków (puli fragmentów popularnych piosenek utworzonych przez TikToka) tworzone są treści odpowiadające chwilowym lub dłużej trwającym modom. Najpopularniejsze trendy, które nie wychodzą z obiegu, to:
- Układy taneczne – obecnie króluje taniec shuffle dance
- Lip Sync
- Pranki
- Dramy i Etiudy
- Transitions
- Tutoriale
- Challenge
- Wcielanie się w role
Odtworzenie popularnego trendu wymaga pomysłowości i kreatywności, aby znalazł się on na stronie „Dla Ciebie” (In-Feed) – czyli stronie głównej aplikacji.
Dla kogo jest konto na TikToku i dlaczego warto?
Śmiało można powiedzieć, że dla wszystkich.
Popularne stają się międzypokoleniowe filmy – takie jak taniec Johna Travolty z córką Ellą. W reklamie emitowanej podczas Super Bowl marka Scotts Miracle-Go idealnie wykorzystała to, czym może być TikTok – mostem pomiędzy różnymi pokoleniami.
(Scotts & Miracle Gro Big Game Commercial Keep Growing 45)
Na tym przykładzie widać, że TikTok może łączyć nie tylko pokolenia, ale i przenosić się do innych mediów i platform społecznościowych.
Co ciekawe, podczas pandemii koronawirusa, sama Światowa Organizacja Zdrowia nawiązała współpracę z TikTokiem, aby przekazywać rzetelne informacje i przeciwdziałać szerzącym się w internecie fake newsom.
Wiele firm wciąż traktuje TikToka jako platformę dla nastolatków, tymczasem dzięki krótkim, angażującym treściom wideo, możemy stworzyć kreatywne, zapadające w pamięć kampanie.
Cele, jakie marka może osiągnąć, dzięki aplikacji to m.in:
- dotarcie do zróżnicowanej grupy odbiorców, choć przede wszystkim młodych ludzi
- zwiększenie rozpoznawalności marki
- zwiększenie świadomości np. nowego produktu
- zwiększenie ruchu na stronie internetowej
- umocnienie więzi z odbiorcami
- zwiększenie wiarygodności marki
Popularność TikToka – jak ją wykorzystać do promowania własnej marki?
Przewaga TikToka polega przede wszystkim na jego świeżości i wciąż rosnącym potencjale marketingowym. Według tegorocznego (2021 r.) raportu SWPS na temat polskich użytkowników aplikacji, prawie 60% z nich spędza tam ponad godzinę dziennie. Nie jest łatwo oderwać się od wciąż pojawiającego się, nowego contentu.
Trzeba również zaznaczyć, że sposób działania algorytmów TikToka w połączeniu z wykorzystaniem płatnej reklamy, może dać ogromne zasięgi. Wiele reklam tworzonych na TikToku silnie angażuje użytkowników, dzięki czemu bardziej zapadają one w pamięci. Tym samym możemy liczyć na zwiększenie rozpoznawalności marki. W 2020 r. Żabka, dzięki kampanii nastawionej na promowanie burgerów, zyskała 2 236 200+ wyświetleń 414 300+ serduszek 1 890+ komentarzy[2].
O tym, czy warto inwestować w kampanie na TikToku pisaliśmy również w artykule: “TikTok dla biznesu: czy warto?”
TikTok – formaty reklamowe
TikTok oferuje reklamodawcom różne formaty reklamowe, które mogą pomóc przede wszystkim w zwiększeniu świadomości marki lub konkretnego produktu oraz w zwiększeniu ruchu na stronie:
- Brand Takeover – 3-5 sekundowa reklama, która na jeden dzień przejmuje pierwszą stronę aplikacji zaraz po jej otwarciu
- Top View – trwa od 5 do 60 sekund i tak jak Brand Takeover ląduje jako pierwsza reklama w aplikacji, ale może być również wyświetlana w feedzie organicznym użytkowników
- In Feed Ads – reklamy trwające do 60 sekund, znajdujące się na stronie głównej ,,Dla Ciebie”
- Hashtag Challenge – pozwala tworzyć markom własny hashtag, który będzie promował markę/produkt
Więcej o danych formatach znajdziesz w artykule: „Marki na TikToku – 7 rzeczy, o których warto wiedzieć na starcie„.
TikTok pragnie, aby reklamodawcy tworzyli reklamy natywne, czyli takie, które w sposób naturalny będą wpasowały się w charakter innych treści organicznych, tworzonych przez użytkowników aplikacji. Dzięki temu reklamy te mają szczery i nienachalny charakter.
Sami użytkownicy mają bardziej pozytywny stosunek stosunek do lokowania materiału promocyjnego u influencera (34% badanych), niż do formatów reklamowych (tylko 16% badanych) – jak wynika z raportu GetHero.
Promowanie filmów na TikToku – Spark Ads
Najnowszym formatem reklamowym, który idealnie wpasowuje się w społecznościowy charakter pozostałych opcji reklamowych, jest Spark Ads. Pozwala on na korzystanie przez reklamodawców z treści organicznych, które w jakiś sposób mogą być powiązane z marką. Przykładowo influencer X używa kremu firmy Y w swoim filmiku o kosmetykach. Firma Y może skontaktować się z twórcą i wykorzystać jej materiał we własnych, płatnych reklamach, umieszczając go jako TopView Ads lub na stronie ,,Dla Ciebie”.
www.tiktok.com/@monaswain/video/6888718493437398277
Taka reklama zyskuje na naturalności i uwiarygadnia markę w oczach odbiorców. Oprócz tego, firma może targetować swoje kampanie, aby dotrzeć do sprecyzowanej grupy docelowej. TikTok zachęca marki, by te tworzyły ,,TikToki, a nie reklamy” (Make TikTok’s not ads), czyli tworzyły content, który wpisuje się w ideę aplikacji.
Czym się wyróżnia promocja na TikToku na tle innych platform
Gwałtowny wzrost i rozwój możliwości reklamowych na TikToku jasno pokazuje, że w aplikacji drzemie duży potencjał marketingowy. Daje to dużą swobodę w testowaniu nowych kampanii i reakcji odbiorców. A tych będzie przybywać, i to w różnych grupach wiekowych.
Dodatkowo już widać, że treści tworzone na TikToku, przenoszą się na inne platformy, szczególnie na Instagrama. Ale jak pokazuje wspomniany przykład, reklamy komercyjnej na Super Bowl, również w mediach tradycyjnych TikTok może znaleźć swoje miejsce.
Różnorodność klipów i ich wciągające działanie nadają się idealnie do tworzenia nieszablonowych kampanii komercyjnych, zupełnie odmiennych, które znajdują się na Facebooku czy Instagramie. Daje to możliwość świeżego spojrzenia odbiorców na markę i oferowane przez nią produkty.