TikTok dla biznesu: czy warto w niego inwestować?

TikTok dla biznesu: czy warto w niego inwestować?

TikTok w 2020 roku był najchętniej pobieraną aplikacją w Polsce i na świecie. Mimo to część firm omija platformę szerokim łukiem, uważając ją za dziecinną i chaotyczną. Jest jednak sporo takich, które widzą w niej pełnowartościowy kanał marketingowy. Kto ma rację?

Czym jest TikTok?

TikTok to platforma społecznościowa, która zyskała niesamowitą popularność wśród użytkowników z całego świata. Do tej pory została pobrana łącznie 2,6 miliarda razy1. I chociaż korzysta z niej bardzo dużo ludzi młodych, to okazuje się, że znaczącą część użytkowników, stanowią osoby dorosłe. W naszym kraju ponad połowa osób korzystających z TikToka ukończyła 18 lat. W Stanach Zjednoczonych również widać tę tendencję – prawie 68% użytkowników, to ludzie powyżej 20 roku życia.

Aplikacja jest prosta, łatwa w użyciu. Twórcy podzielili ją na kilka klasycznych sekcji:

  • Aktualności
  • Rekomendacje
  • Tworzenie własnych filmów
  • Powiadomienia
  • Twój profil

Po zalogowaniu się, możemy od razu oglądać filmiki, jak również sami je tworzyć. Liczne “ulepszacze” pozwalają nam nakładać filtry i naklejki na filmy oraz podkładać utwory muzyczne.

TikTok stawia na zaangażowanie użytkowników. A zatem umożliwia komentowanie i dodawanie serduszek.

O skuteczności tej platformy, a przede wszystkim o bardzo wysokim zaangażowaniu społeczności, przekonaliśmy się, realizując kampanię dla Klienta, w której wykorzystaliśmy 3 kreacje dostosowane do społeczności TikToka. Już po dosłownie kilku godzinach od uruchomienia kampanii, reklamy uzyskiwały satysfakcjonujące ilości polubień, komentarzy i udostępnień. Finalne efekty kilkukrotnie przekroczyły oczekiwane rezultaty. Poczuliśmy więc na “własnej skórze”, że platforma ta gromadzi bardzo aktywną, zaangażowaną społeczność, która poza reagowaniem na posty, bardzo żywo je komentuje – pod naszymi reklamami za każdym razem wywiązywały się nawet merytoryczne dyskusje pomiędzy użytkownikami!

Algorytm TikToka

Bardzo dużą zaletą TikToka jest jego algorytm proponowanych filmików. Warto zwrócić uwagę na to, że deweloperem TikToka jest chińska firma ByteDance, która jest także agregatorem spersonalizowanych nowości Toutiao. To oznacza, że twórca portalu społecznościowego od prawie 10 lat pracuje nad ulepszeniem algorytmów sugerowanych treści w aktualnościach.

TikTok jest dowodem na to, że w tym temacie marka radzi sobie bardzo dobrze. Świadczy o tym doskonałe dopasowanie sugerowanych filmików do każdego użytkownika.

Cechy charakterystyczne aktualności na TikToku:

  • Personalizacja. Zostaną Ci pokazane filmy, które najlepiej odpowiadają Twoim zainteresowaniom.
  • Różnorodność wyników. Niezależnie od Twoich zainteresowań, aplikacja okresowo pokaże Ci także filmy z innych tematów, które mogą Cię potencjalnie zainteresować.
  • Wciągające aktualności. Na początku TikTok może wydawać się nieco męczący. Jednak sieć szybko Cię “wciągnie”, pokazując coraz bardziej dopasowane i ciekawe filmy.

Obecnie filmiki z łatwością trafiają do rekomendacji użytkownika. Cała magia polega na tym, że liczba użytkowników i czas, który spędzają oni w sieci, przekracza kilkakrotnie ilość dostępnych treści. Z czasem, wraz ze wzrostem liczby autorów i tempa tworzenia treści, TikTok już nie będzie taką trampoliną do popularności dla wszystkich. Zostanie tak samo konkurencyjny, jak np. InstagramZatem już teraz warto skorzystać z tej możliwości.

Formaty reklamy na TikToku

TikTok oferuje reklamodawcom następujące formaty reklamy:

  • Brand Takeover — użytkownik po otworzeniu aplikacji, będzie miał kontakt z reklamą w postaci 3-sekundowego statycznego zdjęcia, albo 3-5 sekundowego gifa lub wideo.
  • In-feed Native Video — 15-sekundowa reklama na stronie “For You”, która wyświetla się między innymi treściami.
  • Hashtag Challenge — bazuje na UGC (User Generated Content). To treści tworzone przez odbiorców danej firmy. Dzięki tej reklamie, marka tworzy swój hashtag challenge, który ma własną stronę i który dodatkowo jest promowany na liście popularnych hashtagów.
  • Branded Effects — format, w którym oferowane użytkownikom są markowe maski lub naklejki. Można dodawać obiekty 2D i 3D, retuszować, teksturować i zmieniać ich kształt.

Płatna reklama na TikToku

Sieć społecznościowa posiada narzędzia reklamowe, za pomocą których można skonfigurować reklamy ukierunkowane. Kampanię można stworzyć przez TikTok ADS.

TikTok oferuje trzy cele dla reklamodawcy:

Czy TikTok jest przydatny w biznesie?

Biznes coraz chętniej pochyla się nad możliwościami, jakie oferuje TikTok. Są tam już obecne takie marki, jak np. Ziaja, Decathlon iWielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Na platformie zaczynają się pojawiać także marki luksusowe np. Gucci czy Dior.

Niewątpliwą zaletą TikToka jest duże zaangażowanie użytkowników platformy. Chętnie oglądają filmy innych twórców, ale także sami je publikują. Króluje tam radość i kreatywność.

TikTok obecnie idealnie nadaje się do promowania wszelkiego rodzaju sklepów internetowych. Szczególnie odnajdą się tam firmy oferujące np. kosmetyki, sklepy z prezentami, odzież. Ponadto to dobry kanał do promowania wszelkiego rodzaju kursów oraz reklamowania biznesu przez pryzmat marki osobistej.

Czy inne marki również odnajdą się na platformie? Jak najbardziej. Pod warunkiem, że umiejętnie dopasują treści do specyficznego charakteru TikToka.

Podsumowując, można śmiało powiedzieć, że TikTok posiada wszystkie niezbędne właściwości, które stawiają go w jednym rzędzie z innymi, pełnoprawnymi kanałami promocyjnymi. Zwłaszcza jako platforma dla kreatywnych, nieagresywnych reklam, których twórcy nie boją się szukać nowych sposobów interakcji ze swoimi odbiorcami. Warto się nim zainteresować szczególnie teraz, kiedy nasycenie kampaniami reklamowymi jeszcze nie jest duże.

1. Dane z grudnia 2020: sensortower.com/blog/top-rated-apps-2020