Inbound marketing – co musisz o nim wiedzieć?

Inbound marketing – co musisz o nim wiedzieć?

O marketingu mówi się dziś naprawdę dużo. Nic w tym dziwnego, w końcu na przestrzeni lat nauczyliśmy się korzystać z naprawdę wielu różniących się często od siebie diametralnie nośników reklamowych. Jeszcze kilkanaście lat temu reklama ograniczała się wyłącznie do napotkanych na ulicach banerów, spotów w telewizji, czy rozdawanych ulotek. Współcześnie jak już wiemy, istnieją inne, przy tym o wiele skuteczniejsze formy przyciągania klientów. Chcąc podkreślić niezwykły progres tej branży, często dokonujemy podziału tych nośników, przypisując je do marketingu tradycyjnego i nowoczesnego. Istnieją oczywiście również inne podziały. Być może, więc zetknąłeś się również z pojęciami: inbound i outbound marketing?  Jeśli oba te hasła są Ci  jednak obce, nic nie szkodzi,  wyjaśnimy sobie, o co w tym chodzi.

Outbound marketing – co to takiego?

Powyższy termin przetłumaczony z angielskiego to  “marketing wychodzący”. Oznacza to, że chcąc promować swoją ofertę i sprzedać usługi lub produkty zwracamy się  do klienta bezpośrednio jako firma lub pośrednio poprzez reklamy. Możemy to, więc robić poprzez zarówno rozmowę telefoniczną, na żywo, jak i również notatki prasowe, ulotki reklamowe, czy spoty w telewizji.  

Czy outbound marketing ma swoje unowocześnione wcielenie w marketingu internetowym? Oczywiście. Są to m.in.:

Zatem co to jest inbound marketing?

Ten zaś termin jest przeciwieństwem poprzednio omawianego, gdyż jest to “marketing przychodzący”. Jest to strategia marketingowa, w której skłaniamy klienta, żeby to on podjął pierwszy krok i skontaktował się z Nami pierwszy. Przede wszystkim ideą przewodnią tego rozwiązania jest pomoc, a nie nachalne nakłanianie do kupna – prościej mówiąc, robimy wszystko, by udzielić swojemu klientowi jak najbardziej precyzyjnej informacji, a także w pewnym sensie zbudować z nim relację. Dzięki takiemu podejściu zwiększamy świadomość marki – klient, przychodząc do Nas chce zgłębić wiedzę, a my ją mu przekazujemy.

Działania, które mogą się nam przysłużyć w marketingu przychodzącym to m.in.:

  • pozycjonowanie,
  • social media,
  • prowadzenie webinarów i darmowych szkoleń,
  • content marketing.
  • podcasty.
  • e-booki i e-publikacje.
  • filmiki np. na kanale Youtube.
  • kampanie Google Ads.

Jeśli przecierasz oczy ze zdumienia, odpowiadamy – nie, nie przewidziałeś się. Kampania Google Ads to tak naprawdę specyficzny przypadek, łączący w sobie elementy zarówno inbound marketingu, jak i outbound marketingu. Wszystko tak naprawdę zależy od naszej sprawności posługiwania się usługami reklamowymi amerykańskiego giganta. Jeśli dokładnie dostosujemy swoją reklamę do grupy docelowej, mamy szansę, że klient znajdzie nas wśród wyników płatnych, znajdując to, czego szukał. Istnieje  jednak sytuacja, że nasza reklama nie będzie zbieżna z tematem, którego poszukiwał użytkownik, co może być niejako zaskoczeniem dla niego. Nie oznacza to jednak, że szanse na konwersje są wtedy zerowe. 

Marketing wychodzący, czy przychodzący – co jest skuteczniejsze?

Kto wygrywa walkę pt. “inbound vs outbound marketing”? Tak naprawdę odpowiedź brzmi “to zależy”. 

Wszystko zależy od kontekstu, grupy docelowej i miejsca. Starsi odbiorcy reklamy przyzwyczajeni do staromodnej formy reklamy mogą reagować nieco inaczej niż młodzi ludzie wychowani  w początkach Internetu, a jeszcze inaczej ci dorastający w rozkwicie Internetu. 

Na pewnych polach inbound marketing ma jednak przewagę. Przede wszystkim ogromną zaletą jest świadomy już na sam start potencjalny klient, który wie, czego oczekuje. Nie musimy, więc wychodzić do niego naprzeciwko, zapoznając go z tematem od zera. Skracamy, więc tym samym dystans, jaki musielibyśmy przebyć, chcąc dotrzeć do kogoś, kto nie zna naszych produktów i usług.

Drugą kwestią jest tu inna forma przekazu. Marketing outbound stosuje typowo reklamowe komunikaty, które mogą się nam odbiorcom wydawać niekiedy nachalne. Przez to, że trafiają w dużej mierze do przypadkowego zbiorowiska osób, mogą być niedostosowane do preferencji danego użytkownika i tym samym jeszcze pogłębiając jego negatywne odczucie względem przedmiotu reklamy. W marketingu inbound zaś czegoś takiego nie ma, nie zaznamy tu nachalności, gdyż najbardziej zależy nam na zbudowaniu trwałej relacji z klientem, niekończącej się na jednorazowym, czy dwukrotnym zakupie. Porzucając rolę typowego, znanego z linii call center sprzedawcy, wcielamy się w rolę doradcy i partnera, który angażuje się w dwustronną komunikację.

Jakie możliwości daje nam inbound marketing?

Co warto podkreślić to, że marketing przychodzący, jeśli oczywiście pod warunkiem, że korzystamy z jego dobrodziejstw umiejętnie, może przynieść nam długotrwałe efekty. Outbound marketing z reguły prowadzi do chwilowego zainteresowania odbiorcy. Z racji jednak tego, że inbound marketing wykorzystuje zaangażowanie potencjalnego klienta,  mamy możliwość nawiązania długofalowej relacji z nim. Bazując na potrzebach swojej grupy docelowej, możesz zbudować trwałą bazę stałych klientów. 

Oczywiście również prawdopodobieństwo konwersji jest tu o wiele wyższe. To z kolei przynosi o wiele lepsze rezultaty finansowe. Warto podkreślić, że reklama inbound jest po prostu tańsza, a przy tym przynosi firmie większe zyski. 

Strategią marketingową możesz sterować tu tak, żeby idealnie trafiać w potrzeby swoich konsumentów. Pamiętaj, że to Ty jesteś dla nich, a nie oni dla Ciebie!

Strategia inbound marketingowa w Internecie

Jeśli masz firmę, która jest aktywna i widoczna dla ludzi w sieci to dobry początek. Teraz umiejętnie musisz poprowadzić swoją strategię marketingową, tak by przyniosła zamierzone rezultaty. Jak już wiesz, z pomocą kilku narzędzi / kanałów możesz zbliżyć się do swoich klientów. 

Zoptymalizowana pod kątem SEO strona internetowa

Poprawnie zoptymalizowana pod kątem algorytmów wyszukiwarek witryna internetowa będzie Ci służyć jako baza do pozyskiwania cennych leadów. Użytkownicy wyszukiwarki wpisując w pasek określone zapytanie, następnie przychodzą do Twojej strony, co więc idealnie wpasowuje się w definicję marketingu przychodzącego. Musisz, więc zadbać o to, by Twoja strona była dobrze widoczna w wynikach Google’a, ale też jej treść była zgodna z tym czego szukają i potrzebują Internauci. Zainwestowanie w pozycjonowanie strony internetowej jest tu, więc koniecznością, bez tego może być Ci ciężko systematycznie pozyskiwać wartościowe leady.

Ciekawie rozwijany blog

Skoro już jesteśmy przy temacie strony internetowej, warto wspomnieć o czymś takim jak blog. Jest to sekcja w obrębie serwisu, która pozwala Ci na publikację interesujących artykułów tematycznych. Blog często tworzony jest z myślą o SEO, jednak może przecież on łączyć przyjemne z pożytecznym. Pomysłów jest wiele. Może to być poradnik albo nowinki z Twojej branży, a nawet krótki felieton. Wszystko jest w Twoich rękach. Miej na uwadze aktualne trendy. Zadbaj też o frazy kluczowe, by artykuł był dobrze widoczny w wyszukiwarce.

Aktywnie prowadzone social media

Tak jak kiedyś wyszukiwarka była jeśli chodzi o szukanie informacji w sieci była monopolistą, tak współcześnie nie jest już to tak miażdżąca przewaga. Młodzi, ale również i starsze pokolenia coraz chętniej research przeprowadzają również w mediach społecznościowych. Upewnij się, więc by profil Twojej firmy prezentował się nieskazitelnie. Przede wszystkim liczy się systematyczność i chęci. Oczywiście nie wystarczą tu suche, nic niewnoszące posty. Wprowadź w social media trochę energii i życia, angażuj odbiorców, tworząc niejako społeczność. Zadawaj pytania, odpowiadaj na potrzeby użytkowników. Co ważne, nie przyglądaj się biernie, reaguj na komentarze, prowadź dyskusje. Co do tematyki samych postów – staraj się nie przynudzać, co jakiś czas zmień koncepcję, by nie pisać ciągle o tym samym, napisz coś ciekawego, czego jeszcze klient o Was nie wie. Być może to będzie ta notka, którą u niego zapunktujesz.

Webinary i inne eventy

Chyba każdy choć raz miał okazję uczestniczyć albo chociaż słyszał o czymś takim jak webinar. Pozwala on na swobodną obustronną komunikację z wykorzystaniem platform online. Zazwyczaj przybiera on formę krótkiego szkolenia tematycznego. Przykładowo agencja marketingowa może poprowadzić taki webinar dla swoich (również potencjalnych) klientów, chcąc im przybliżyć konkretny temat. Firma szkoleniowa zaś może zrobić prelekcję, będącą wstępem do któregoś z płatnych kursów. Może to być dobry początek, by zachęcić grono osób do wspólnej przygody. Bez wątpienia takie rozwiązanie wpływa pozytywnie na wizerunek firmy.  Nie musisz oczywiście kończyć na eventach online, jeśli możliwości na to pozwalają, zaproś uczestników na spotkanie na żywo.

Newsletter

Kontakt z klientem za pomocą mailingu może być doskonałym pomysłem, jeśli chcesz na bieżąco informować go o sezonowych promocach, rabatach, czy innych specjalnych ofertach, do których warto mieć dostęp. Jeśli zachęta będzie odpowiednia klient, sam chętnie do Ciebie przyjdzie. 

Jak więc widzisz inbound marketing to strategia, która odpowiednio poprowadzona może przynieść Tobie korzyści. Pamiętaj, że relacja z klientem jest jak każda inna i trzeba o nią dbać. Nie podchodź, więc do niej na chłodno, a z odpowiednią energią, która na pewno zostanie dostrzeżona i doceniona przez drugą stronę.

Paweł Maciejewski
Specjalista ds. SEO