Liczba aktywnych użytkowników social mediów rośnie z roku na rok. Wielu z nas już nie tylko przegląda to, co wrzucają inni, ale samemu tworzy treści pomagające budować markę osobistą czy promować firmę. Jaki content tworzyć, by nie zginąć w tym tłumie i co aktualnie się kilka? Odpowiedzi poniżej!
Czym jest angażujący content?
Na początek mam jedną prośbę – zastanów się przez moment, jak Ty korzystasz z Facebooka czy Instagrama. Ile sekund (!) poświęcasz jednemu zdjęciu, opisowi, osobie. Jak często zdarza się, że Twoje scrollowanie jest znacznie szybsze niż w ogóle możliwość dostrzeżenia czegokolwiek na ekranie smartfona. Czy już uświadomiłeś sobie, jak bardzo przyciągający uwagę Twój content musi być, żeby zatrzymać użytkownika choć na moment?
Chociaż właśnie może ogarniać Cię fala przerażenia – spokojnie! Tworzenie wartościowych treści, realizujących Twoje cele biznesowe, nie jest niemożliwe. I na pewno warto poświęcać na to swój czas, bo użytkownicy, których Twój content zainteresuje, mogą w przyszłości stać się fanami lub wręcz klientami.
Co się klikało w 2020 roku?
Globalna pandemia zmieniła funkcjonowanie całego świata, a więc i social mediów. Zaczęliśmy w nich spędzać jeszcze więcej czasu, przenosząc tam swoją edukację (webinary), randki (Facebook Randki), dbanie o ruch czy wreszcie – życie zawodowe.
Jakie główne tendencje dotyczące contentu mogliśmy zauważyć w minionym roku?
- Content oparty na społeczności – marki, które skrupulatnie i umiejętnie budowały zaangażowaną społeczność nie tylko stacjonarnie, ale i online, znacznie łagodniej doświadczały skutków pandemii. Te, które zostały w tyle, musiały się szybko dostosować i robić wszystko, by prośby o wsparcie, dobrą recenzję, czy udział w płatnym wydarzeniu online, trafiły do odpowiednich osób. Szczególnie aktywizująco działały grupy na Facebooku, wpisujące się w trend treści współtworzonych przez społeczność.
- Content – działalność w świecie online – w 2020 roku publikacje marek w social mediach to nie tylko informacje o tym, co działo się poza nimi, ale w wielu przypadkach core działań firmy. Cykliczne treningi jogi organizowane na Facebooku, tutoriale z malowania paznokci, live’y z przygotowaniem pizzy – to wszystko content, który królował w ostatnich miesiącach.
- Content oparty na wartościach – aktywizm marek – 2020 rok doświadczył nas nie tylko zdrowotnie, ale i politycznie. Choćby w czasie strajków kobiet wiele firm, które wcześniej pozostawały neutralne politycznie, teraz opowiedziało się za określoną stroną. Wcześniej mogło to się wydawać bardzo ryzykowne. Jednak aktywizm marek w social mediach oznacza, że jest ona “jakaś”, ma własny głos i charakter. Doceniają to z pewnością szczególnie Millenialsi oraz Pokolenie Z – chętnie udzielający się politycznie w social mediach i chcący chodzić na kawę do miejsca, którego właściciele popierają ważne dla nich poglądy.
Zahipnotyzuj klienta w 2021!
2021 będzie właściwie tylko wzmocnioną kontynuacją tego, co obserwowaliśmy w social mediach w zeszłym roku. Z dodatkowych trendów warto wskazać na:
- szybko rosnące, nowe platformy oraz formy contentu – jak choćby hitowy Tik Tok, zyskujące popularność podcasty (kiedy piszę te słowa, jest tuż po premierze nowego podcastu Podsiadło i Koterskiego), czy nowinka wśród mediów społecznościowych – Clubhouse – oparty na rozmowach audio.
- postępujący wzrost znacznie zasięgów płatnych – nie wystarczy już produkować wartościowego contentu, szczególnie jako marka. Żeby przebić się z nim szerzej, trzeba zapłacić za reklamę, odpowiednio ją stargetować i docierać do osób zainteresowanych daną tematyką czy produktem.
- (wartościowy) influencer marketing – mimo, że influencer marketing jest już dobrze rozwiniętą gałęzią, to wciąż influencerów traktujemy bardziej jak koleżanki z sąsiedztwa. Takie, które z dobrego serca polecają nam ulubiony krem. Celebrytom z wykupioną przez markę reklamą, ufamy mniej. To oznacza też, że potrafimy bezlitośnie wytknąć, kiedy influencerzy przekroczą pewne granice – w końcu dotąd im ufaliśmy i nie zawodzili, a teraz publikują reklamę szminki z hashtagiem #strajk kobiet?
Content na czasie
Jak pokazał dobitnie poprzedni rok, elastyczność, umiejętność wyczuwania aktualnych nastrojów w społeczeństwie (patrz: reklama Apartu) oraz korzystanie z nowych form i platform przekazu, to podstawa do tego, by nasz content kogokolwiek zahiponotyzował! Pamiętajmy też, że treść, którą współtworzymy, angażuje nas najbardziej – w końcu wtedy czyni z nas współtwórców! Wykorzystajmy ten mechanizm do produkcji contentu w nadchodzących miesiącach i dajmy naszym społecznościom się wykazać.