Jak i gdzie szukać miejsc, w których można śledzić efekty pozycjonowania? Gdzie samodzielnie weryfikować pozycje najważniejszych fraz kluczowych? Jak na własną rękę zbierać te dane? Jakie jest najbardziej oczywiste miejsce do stworzenia audytu pozycji? Wydawałoby się, że odpowiedź jest oczywista: Google! Ale czy na pewno? Kto bowiem ma czas (i ochotę), by monitorować po kolei wszystkie frazy, wpisywać je i porównywać w nieskończoność?
Monitorowanie pozycji strony w Google
Wbrew pozorom Google nie jest najbardziej trafnym miejscem do samodzielnej weryfikacji pozycji z kilku powodów:
- Google personalizuje wyniki. Oznacza to, że Twoje ciągłe wizyty na własnej stronie lub kliknięcia w nią mogą „sztucznie” podnieść pozycje fraz kluczowych. Również historia przeglądania ma znaczenie w „fałszowaniu wyników”. Wszystkie zapisane dane w przeglądarce sztucznie zwiększają pozycje w SERP.
- Wyniki zależne są od lokalizacji, w której się znajdujemy. Jeśli szukasz fraz lokalnych, np. „pomoc drogowa bydgoszcz”, to musisz mieć na uwadze fakt, że osobom znajdującym się w Bydgoszczy pojawią się zupełnie inne strony WWW, aniżeli tym zlokalizowanym np. w Poznaniu. Jak to się dzieje? Google wykorzystuje do podania wyników różne czynniki, począwszy od adresu IP użytkownika, aż do historii jego lokalizacji. Inteligencja algorytmu wyszukiwarki pozwala dopasować wyniki do zainteresowanego. Założenie algorytmu jest takie, że nie ma sensu wyświetlać wyników z Poznania osobom z Bydgoszczy, jak i na odwrót. Oczywiście możesz chcieć znaleźć wyniki z Poznania, znajdując się w Bydgoszczy, jednak pamiętaj, że znajdziesz w SERP zupełnie inne strony, niż mieszkaniec miasta docelowego. O zaletach pozycjonowania branż lokalnych dowiesz się więcej tutaj: https://kompan.pl/blog/zalety-pozycjonowania-lokalnego-dla-malych-firm/
- Wysokie pozycje fraz kluczowych nie zagwarantują Ci zarobku. Dlaczego? Po pierwsze: frazy te muszą być bardzo dobrze dobrane. Zdarza się, że po czasie lista fraz z umowy musi zostać zmieniona, gdyż nie każde słowo kluczowe okazuje się przynosić oczekiwaną konwersję. Ponadto, priorytetem powinno być zwiększanie ruchu na stronie poprzez mnożenie fraz kluczowych, na które widoczny jest serwis (sprawdź frazy z długiego ogona), a nie ciągła wiara w przydatność wybranej listy i wyświetlanych przy niej pozycji. Zwłaszcza kiedy, jak wyżej napisałam, pozycje te zależne są często od wielu czynników.
Dlaczego powinienem śledzić pozycje fraz kluczowych?
Mowa tutaj o pozycjach fraz dla Ciebie ważnych. Bezcelowe jest śledzenie słów, jeśli nie zależy Ci, by osiągnęły one wysokie wyniki oraz słów, które przynoszą słaby ruch i są bardzo mało konkurencyjne. Pozycje fraz kluczowych nie są jedynie kopalnią wiedzy dla specjalistów SEO, ale również informacją o stanie Twojej domeny. Zapewniają wręcz natychmiastową informację zwrotną na temat stanu pozycjonowania, są bezpośrednią informacją o dobrych i złych praktykach stosowanych na stronie.
Śledzenie pozycji słów kluczowych pomaga również weryfikować działania konkurencji. Dzięki zmianom zachodzącym w przeglądarce możemy wysnuć wnioski co do działań prowadzonych właśnie przez nią. Dodatkowo, reakcja na to, co dzieje się w wynikach wyszukiwania pomaga bezustannie trzymać rękę na pulsie, aby nie dopuścić do ciągłości pojawiania się błędów na stronie. Jeśli notujesz nagły spadek pozycji na wielu frazach, może to być oznaką np. problemów na domenie, przeliczenia algorytmu powodującego chwilowy spadek albo problemów wynikających ze złej optymalizacji i linkowania. Niestety, nawet jeśli bardzo byśmy tego chcieli, nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich reakcji Google.
Jak samodzielnie sprawdzić pozycje na wiele fraz kluczowych?
Na wstępie należy zaznaczyć, że jeśli masz podpisaną umowę z firmą pozycjonerską, a rozliczanie następuje za osiągnięty efekt w postaci wysokich fraz kluczowych, to firma ta musi udostępniać Ci bieżący ranking.
Najczęstszą praktyką w działaniu firm SEO jest korzystanie w takiej sytuacji ze specjalnie skonstruowanych paneli dla klientów, w których mogą oni kontrolować stan pozycji. Nie bój się zapytać o taki ranking. Jeśli jednak ten akapit Ciebie nie dotyczy i na własną rękę prowadzisz działania pozycjonerskie, z pewnością szukasz narzędzi, które pozwoliłyby Ci kontrolować pozycje fraz kluczowych. Poniżej podaję te, z których warto skorzystać.
1. SEMrush – www.semrush.com
- narzędzie płatne (ale skuteczne, więc warto 😉
- pozwala generować raporty z wszystkimi frazami np. w TOP3, albo w TOP10
- tworzy mapę konkurencji włącznie z jej analizą
- program pozwala na uruchomienie miesięcznej wersji próbnej
- dzięki pełnej wersji strony zyskujesz dostęp do audytu z monitorowaniem stanu domeny, śledzenie do 100 ważnych dla Ciebie pozycji oraz weryfikację linków zwrotnych prowadzących do witryny (w tym audyt linków konkurencji)
Zdj. SEMRush
2. SEOmonitor – www.seomonitor.com
- kompleksowe urządzenie pozwalające tworzyć raporty z kliknięć i ruchów użytkowników
- możliwość prognozowania swoich osiągnięć w pozycjonowaniu
- urządzenie często wykorzystywane przez agencje marketingowe do tworzenia przekonujących ofert sprzedaży (aby przedstawić realne wyniki i postępy lub ich brak w działaniach SEO)
- dane, które zbiera program opierają się na wynikach z Google Search Console i Google Analytics, co więcej – program korzysta z własnej formuły do wychwycenia ruchu, którego nie widać (określanego w Google Analytics jako „not provided” – są to źródła ruchu lub frazy kluczowe niepodawane w raportach)
- narzędzie pozwala masowo monitorować słowa kluczowe (względem danego tematu), dlatego można je grupować
Zdj. https://www.g2.com/products/seomonitor/reviews
Ahrefs – ahrefs.com
- bardzo popularne narzędzie wśród e-marketerów do kompleksowej analizy linków zwrotnych
- posiada zestaw narzędzi do badania i śledzenia efektów pozycjonowania słów kluczowych
- umożliwia uruchomienie jednej kampanii dla wielu lokalizacji (przydatne, jeśli chcemy prowadzić działania SEO dla kilku miast)
- w związku z tym, że śledzenie pozycji wyłącznie pojedynczych fraz kluczowych jest przestarzałą metodą, Ahrefs ukazuje kompleksowe wyniki ruchu dla fraz z długiego ogona
- możliwość porównywania wydajności domeny z konkurencją na podstawie określenia jej mocnych i słabych stron
4. Senuto – www.senuto.com/pl/
- kompleksowe narzędzie do badania widoczności strony internetowej w wyszukiwarce
- oprócz wskazywania, na jakie frazy kluczowe widoczny jest serwis, narzędzie Senuto posiada moduł do oceny konkurencji, który dość szczegółowo porównuje ze sobą wybrane domeny, a w konsekwencji wyniki
- możliwość analizy linków pod względem kanibalizacji słów kluczowych – dzięki niej unikniemy problemów z identyfikacją podstron w Google i zadbamy o pozycje fraz kluczowych, które również możemy monitorować
- po dodaniu stron swojej i konkurencji do „Projektów”, po czasie otrzymujemy raporty z np. widoczności organicznej, long tail, AdWords, czy historii wzrostów i spadków
- Senuto na podstawie tych danych określa nawet procent wykorzystanego potencjału w realizacji działań
5. WebPozycja – webpozycja.pl
- ilość fraz kluczowych do monitorowania w Webpozycja zależna jest od wyboru pakietu
- dużym plusem (w najwyższym pakiecie) jest możliwość weryfikacji pozycji nie tylko dla Google, ale również dla Bing, YouTube, czy Yahoo
- pozwala na generowanie czytelnych raportów, koniecznych w analizie danych
- w przejrzysty sposób umożliwia analizę pozycji nie tylko tych znajdujących się w TOP10, ale również w TOP100 (istotne informacje w procesie pozycjonowania, obok których żaden pozycjoner nie powinien przejść obojętnie)
- portal pozwala również na analizę konkurencji
- ciekawym rozwiązaniem są powiadomienia dotyczące nowo zaindeksowanych podstron na wybraną frazę kluczową
- agencje SEO powinny być również zadowolone z możliwości automatycznie generowanych raportów wysyłanych na dowolnego maila (np. do klienta), jak również z możliwości monitoringu pozycji słów kluczowych na urządzeniach mobilnych (i tym samym porównywaniu ich z wynikami osiągniętymi na komputerach)
Zdj. WebPozycja
6. SeoStation – www.seostation.pl
- klasyczny portal, w którym możesz monitorować pozycje fraz kluczowych i generować na ich podstawie raporty
- daje możliwość podglądu pozycji z wielu lokalizacji oraz na podstawie różnych języków
- agencje SEO powinien zadowolić dodatkowy panel do generowania raportów dla klientów (podobnie jak w Webpozycja) – panel możemy wysyłać klientowi z dostępem poprzez link
- narzędzie wskazuje również, tak jak w przypadku Google Search Console, błędy na stronie, przypadkowe wyindeksowania podstron lub spadek pozycji
- panel jest bardzo przejrzysty i nowoczesny
- dodatkowym atutem są informacje odnośnie backlinków i liczby odwiedzin na stronie (generowane na podstawie wyników z GSC) – dzieje się tak, ponieważ SeoStation można zintegrować ze swoim kodem GA, co bardzo upraszcza pracę
- wyniki można udostępnić klientom, dzięki czemu mogą oni zapoznać się z wykresami – zarówno tymi generowanymi w narzędziu SeoStation, jak i z Google Analytics
Zdj. SeoStation
7. Google Search Console – search.google.com/search-console/about
- last but not least: darmowe narzędzie, które bezwzględnie powinno być używane przez każdą osobę posiadającą domenę lub każdego specjalistę SEO
- prosty interfejs pozwala nam zweryfikować błędy na stronie, zarządzać indeksacją podstron, danymi strukturalnymi, jak również weryfikować pozycje fraz kluczowych, dzięki którym strona jest wyszukiwana
- w statystykach dostępne są dane o ilości kliknięć w te frazy
- użyteczność tego narzędzia jest nieoceniona
- we współpracy z wybranym innym rozwiązaniem (np. z listy powyżej), stwarza ogromne możliwości w rozwoju strony internetowej i poszerzeniu jej widoczności w sieci
Do wyboru mamy całą masę stron internetowych, na których możemy weryfikować pozycje fraz kluczowych. Jak można zauważyć, wiele z nich oferuje dużo więcej audytów, aniżeli podstawowy monitoring. Niestety, większość z profesjonalnych narzędzi udostępnia swoje dobrodziejstwa jedynie po zakupie odpowiedniego pakietu.
Jednak jako osoba prywatna i właściciel firmy, możesz zdecydować się na podstawowy abonament któregokolwiek serwisu, a Twoje potrzeby w dziedzinie profesjonalnej analityki SEO powinny zostać zaspokojone. Pamiętaj, że każda profesjonalna firma SEO lub e-marketingowa powinna posiadać dostęp do któregokolwiek z wyżej wymienionych narzędzi, zatem w przypadku braku możliwości lub chęci na zakup pakietu, możesz zgłosić się do nich po cenny audyt okraszony komentarzem. Otrzymasz wtedy nie tylko podstawowe informacje odnośnie pozycji fraz kluczowych, ale również pokaźny zastrzyk danych, z których będzie można wyciągnąć wnioski dotyczące stanu domeny.
Podsumowanie: Które narzędzie do weryfikacji pozycji wybrać?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, musisz poznać swoje potrzeby i określić cel, czyli to, co chcesz osiągnąć dzięki korzystaniu z danego narzędzia (wzrost ruchu, wzrost pozycji, usprawnienie contentu itp.). Jedno jest pewne: w zależności od narzędzia, na które się zdecydujesz, jako wynik analizy otrzymasz cenne dane ukazujące, w jaki sposób Twoja witryna prezentowana jest w Internecie oraz jak widzą ją potencjalni klienci. Jeśli nie będziesz mógł się zdecydować, które narzędzie wybrać, dobrą radę uzyskasz od firmy SEO lub swojego pozycjonera. Jeśli natomiast działasz na własną rękę, możliwości portali możesz zweryfikować, korzystając z darmowych okresów próbnych. Przed podjęciem decyzji, odpowiedz sobie również na pytanie, czy działania marketingowe zamierzasz kierować na lokalny, czy na ogólnopolski rynek.
Śledzenie rankingów w SERP jest niezbędne do tego, aby upewnić się co do słuszności prowadzonych działań marketingowych w Internecie. Musisz być pewien, że użytkownicy są w stanie łatwo znaleźć Twoją domenę. Ogląd na wszelkiego rodzaju wahania w pozycjach, jak również nagłe ich wzrosty z pewnością także pozwala wysnuć istotne wnioski o stanie witryny. Na koniec pamiętaj jednak o ważnej rzeczy – analizy i wyniki ukazywane przy pomocy różnych narzędzi mogą się od siebie różnić – zarówno w ukazywanych średnich pozycjach, jak i w ogólnej widoczności. Czy to oznacza, że jest w ogóle jakikolwiek sens, aby ich używać? Jak najbardziej! Zachowaj jednak zdrowy rozsądek i porównuj uzyskane rezultaty z własną weryfikacją w wynikach wyszukiwania (np. badając pozycje najważniejszych fraz). Korzystaj również z Google Search Console – jest to w końcu narzędzie stworzone przez… Google. Jeśli chodzi o raportowanie rankingów, nie ma czegoś takiego jak „jedyna, słuszna prawda” – pamiętaj o tym.