Optymalizacja strony pod kątem SEO to złożone zagadnienie, którym na co dzień zajmują się specjaliści od pozycjonowania. Jest jednak kilka prostych rozwiązań, które możesz samodzielnie wprowadzić na swojej stronie w momencie, gdy np. będziesz musiał tymczasowo wstrzymać działania SEO prowadzone przez agencję lub zmniejszyć przeznaczony na nie budżet. W optymalizacji SEO kluczowa jest systematyczna praca, dlatego, aby nie stracić dotychczas wypracowanych efektów, warto samemu zrobić na stronie, ile w Twojej mocy. Z naszymi wskazówkami zadbasz o utrzymanie dobrych efektów pozycjonowania, nawet w trudniejszych czasach.
Jak samemu zoptymalizować stronę, żeby się lepiej pozycjonowała?
Aby uprościć sprawę najbardziej, jak to możliwe, przygotowaliśmy dla Ciebie listę 5 najważniejszych elementów SEO, z którymi bez problemu poradzisz sobie samodzielnie.
1. Content zawarty na stronie
To chyba najistotniejszy czynnik, który jednocześnie jest stosunkowo łatwy do wprowadzenia na stronie. Jeśli tylko masz chęci i odrobinę umiejętności copywriterskich, to możesz np. utworzyć bloga, który będzie zawierał artykuły, nawiązujące do oferowanych przez Ciebie usług. Jeżeli prowadzisz np. sklep ze sprzętem rowerowym – możesz pisać na blogu np. o rodzajach rowerów, o ekwipunku niezbędnym do 3-miesięcznej wyprawy, czy innych kwestiach związanych ze światem cyklistów. Niech będą to treści tematyczne: o produktach, które sprzedajesz lub o usługach, które wykonujesz. W przypadku sklepów online w pierwszej kolejności radzimy zająć się stworzeniem treści opisujących kategorie produktów oraz pojedyncze produkty. Jeśli nie masz jeszcze zakładki “blog” na swojej stronie, to najwyższy czas ją dodać (i regularnie uzupełniać) 😉
2. Dopilnuj, aby treści na Twojej stronie były unikatowe
Chodzi tak naprawdę o to, aby na stronie nie powielać tekstów z innych stron. Jest to istotna kwestia, na którą biorą pod uwagę roboty Google, i na podstawie której oceniają strony www. Twoja strona będzie miała dużo większe szanse na wyświetlanie się wyżej w naturalnych wynikach wyszukiwania, jeśli umieścisz na niej treści, jakich nie ma żadna inna strona w internecie.
Unikatowe treści na stronie to klucz do lepszego pozycjonowania strony
3. Pozyskuj odnośniki do swojej strony
Najłatwiejszym sposobem na to jest umieszczanie linków do Twojej strony np. na forach internetowych. Możesz też opublikować artykuł, linkujący do Twojej strony, na wielu dostępnych serwisach. Po co to robić? Umieszczanie odnośników do strony na innych serwisach jest traktowane przez algorytm Google jak “oddanie głosu” na naszą witrynę. Można więc powiedzieć, że dzięki linkowaniu inne serwisy polecają naszą stronę. Algorytmy traktują to w następujący sposób: skoro serwis A odsyła użytkowników na serwis B, to ten drugi serwis prawdopodobnie jest pomocny i wartościowy dla użytkowników internetu. Finalnie algorytm Google podnosi ocenę polecanej (linkowanej) stronie.
Im więcej odnośników z różnych stron pozyskasz, tym wyżej znajdziesz się w rankingu Google – widoczność naszej strony będzie się zwiększać.
Oczywiście to nie dzieje się natychmiast. Wszystkie działania, o których tutaj mówimy, nie zadziałają od razu. Google musi “przeskanować” całą stronę i odnośniki, które do niej kierują – a to trochę trwa. Jednak takie działania naprawdę się opłacają – jeśli dziś poświęcisz kilka godzin na pozyskiwanie odnośników do strony, zaowocuje to za kilka miesięcy wyższą pozycją w wynikach wyszukiwań.
4. Zweryfikuj swoje frazy kluczowe
Jest to dość ważna sprawa. Chodzi tutaj o to, aby sprawdzić, jakie frazy kluczowe – czyli tak naprawdę, jakie produkty – zyskują na popularności lub ją tracą. W przypadku, kiedy Twoja strona ma już wypracowaną sporą liczbę wyświetleń w wyszukiwarce, to takie dane możesz znaleźć w bezpłatnych narzędziach np. Google Search Console czy Google Analytics. Bardzo dobrym i ciekawym narzędziem jest również Google Trends – to narzędzie monitoruje aktualne trendy fraz kluczowych, jakie są wpisywane do wyszukiwarki.
W tak dynamicznym okresie, jakim jest pandemia, warto tam regularnie zaglądać i sprawdzać, jakie frazy zyskują obecnie na popularności. Dlaczego powinno się to robić? Znając aktualne trendy fraz kluczowych możesz od razu zoptymalizować treści na swojej stronie, wykorzystując te frazy, co pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie. Inną zaletą tej praktyki jest to, że wiemy na bieżąco, jakimi produktami interesują się konsumenci, więc możemy pod tym kątem dostosowywać się do popytu na rynku.
Sprawdzaj regularnie trendy fraz kluczowych
5. Sprawdź, co robi konkurencja
Lepiej trzymać rękę na pulsie i co jakiś czas patrzeć na to, co robi konkurencja – w trudnych czasach tym bardziej. Warto sprawdzić, co zmienili na swojej stronie, jakie produkty promują, czy zmieniają ceny, jakie mają promocje, jaki content tworzą… Przeanalizuj to i zastanów się, bo może jakieś działania konkurencji zainspirują Cię do ulepszenia swojej strony firmowej.
Co jeszcze zmienić na stronie, aby była lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania?
Oprócz wyżej opisanych praktyk w obrębie SEO są też inne działania, które mogą pomóc Ci zwiększyć widoczność Twojego serwisu. Co takiego można jeszcze zrobić na stronie?
1. Poszerz ofertę – dodaj nowe produkty lub usługi
Ten punkt wiąże się mocno z punktem omówionym wyżej “zweryfikuj swoje frazy kluczowe”. To proste – gdy dowiesz się, jakie produkty zyskują aktualnie na popularności (są częściej wyszukiwane), to powinieneś zacząć oferować je swoim klientom – oczywiście jeśli produkty, na które jest popyt, są zgodne z naszą branżą itd. Wówczas dodanie informacji o tych produktach na stronie wydaje się już sprawą oczywistą.
2. Zaktualizuj zdjęcia produktowe
Dobrym pomysłem jest przejrzenie zdjęć, jakie widnieją na naszej stronie. Pewnie nigdy nie miałeś na to czasu, a jest to przecież bardzo istotna kwestia z punktu widzenia odbiorcy. Sprawdź jakość zdjęć – czy skłaniają one do zakupu, czy może posiadasz na stronie takie produkty, które w ogóle nie są zwizualizowane poprzez zdjęcia. Zachęcamy też do umieszczania kilku zdjęć tego samego produktu (z różnych perspektyw i stron). Dużo łatwiej jest podjąć decyzję o zakupie, mając więcej informacji na jego temat – np. jak wyglądają buty z przodu, z boku, jak wygląda ich podeszwa itd. To naprawdę pomaga w zwiększeniu konwersji.
Zadbaj o zróżnicowane i atrakcyjne zdjęcia produktowe na swojej stronie
3. Moduł “zamówienie/konsultacja online”
Najpopularniejszym modułem tego typu jest oczywiście “zamówienie jedzenia online”. Taki moduł funkcjonuje już od kilku dobrych lat, chociaż eksplozja popularności takiego rozwiązania na stronie miała miejsce niedawno – na początku pandemii związanej z koronawirusem. Wbrew pozorom nie trzeba takiego modułu tworzyć za każdym razem od nowa, ani angażować do tego programisty. Istnieją już gotowe skrypty, które łatwo można zainstalować na serwisie. I już w kilka godzin możesz mieć taki przykładowy moduł “zamówienia online” na swojej stronie. Wdrożenie takiego modułowego rozwiązania to przede wszystkim duże ułatwienie dla klientów, które przyspiesza podejmowanie decyzji zakupowych.
4. Informacja o przesyłce i zwrotach
Obecnie dużo sklepów zwraca coraz większą uwagę na to, aby informować swoich klientów o zasadach dostawy i zwrotu towarów. To bardzo dobra praktyka. Również z punktu widzenia pozycjonowania strony – o ile tylko opis tych działań będzie jasny, rozbudowany i szczegółowy. Opisz dokładnie, jak wygląda w Twoim sklepie internetowym proces wysyłki czy zwrotu towaru. Poinformuj na stronie o ewentualnych opóźnieniach w dostarczeniu przesyłki. Dzięki takim “drobnym gestom” łatwiej zyskasz zaufanie swoich klientów. Warto również rozważyć wprowadzenie darmowej przesyłki i wydłużyć czas na możliwy zwrot towarów, szczególnie teraz, w okresie pandemii.
5. Wykorzystaj narzędzia do analizy
Dzięki nim zdobędziesz twarde dane analityczne, bez których trudniej będzie dostosować się do obecnej sytuacji. Dlatego polecamy korzystać z darmowych narzędzi takich jak: Google Search Console, Google Trends, Google Analytics. Wartym uwagi narzędziem jest również Senuto, które jest podstawowym narzędziem do analizy działań konkurencji w internecie.
Jak widzicie, jest całkiem sporo sposobów, aby samodzielnie udoskonalić swoją stronę pod kątem SEO. Wystarczy kilka godzin w tygodniu i trochę cierpliwości, a w ciągu kilku miesięcy pojawią się pierwsze efekty – lepsza pozycja Twojej strony w Google. Jeśli nie masz czasu na taki dodatkowy obowiązek, to zgłoś się do nas – pomożemy Ci zdobyć lepsze wyniki w wyszukiwarce.