Planujecie kampanię sprzedażową nowego produktu bądź usługi i zastanawiacie się, jak przeprowadzić ją w social mediach? Dla wielu branży media społecznościowe, a w szczególności Instagram, to aktualnie podstawowy kanał promocji. W dzisiejszym artykule omawiamy, jak wykorzystać jego potencjał.
Plan promocji to podstawa
Jak w każdych działaniach marketingowych i sprzedażowych, najbardziej liczy się dobra strategia i szczegółowo rozpisany plan. Nawet jeżeli nie macie za sobą sztabu ludzi z agencji marketingowej, to wciąż możecie sami zaplanować podstawowe elementy, które złożą się na cały proces sprzedaży.
Efektywna promocja w social mediach powinna zaczynać się już na etapie tworzenia produktu. Kanały takie jak Instagram czy Facebook, powstały przede wszystkim w celu realizowania potrzeby relacji międzyludzkich, a nie stricte sprzedażowym i reklamowym. Wobec tego liczy się w nich prawdziwe zaangażowanie obserwujących i zbudowanie społeczności wokół marki. Ludzie kupią produkt z Waszej kolekcji odzieżowej np. dlatego, że widzieli, jak przy nim pracowaliście, słuchali jak odpowiadaliście o wartościach, które stoją za marką czy nawet dlatego, że zdążyli Was po prostu polubić. Znając te mechanizmy, zaplanujcie regularne działania promocyjne na Facebooku, Instagramie i Instagram Stories.
Instagramowe bio, czyli wizytówka Waszej firmy
Biogram na Instagramie to jedna z pierwszych rzeczy, które widzi użytkownik, gdy trafia na jakiś profil. Oznacza to, że to dzięki niemu możecie zrobić dobre pierwsze wrażenie i zachęcić użytkownika do kliknięcia “Obserwuj” czy nawet do dokonania zakupu.
Warto to wykorzystać szczególnie w momencie prowadzenia kampanii sprzedażowej i w biogramie umieścić informację o nowym produkcie z linkiem do strony zakupowej. Dzięki temu już na wstępie nowi użytkownicy zobaczą to, na czym aktualnie najbardziej nam zależy.
Facebook i Instagram Ads
Na temat tworzenia kampanii w Menedżerze Reklam napisaliśmy cały artykuł „Podstawy kampanii reklamowych w Facebook Ads„, więc tym razem podkreślimy tylko, jak istotne jest inwestowanie w płatne reklamy. Oczywiście, istnieją sposoby na to, by na Instagramie oraz Facebooku docierać organicznie do większej ilości osób, ale wciąż to jedynie pewien procent Waszych fanów czy obserwatorów, nie mówiąc już o osobach, które jeszcze nie nie wiedzą o istnieniu Waszego profilu.
Przemyślane kampanie powinny uwzględniać wszystkie etapy lejka sprzedażowego: zwiększać rozpoznawalność marki, aktywizować użytkowników i tym samym zbierać dane do remarketingu oraz bezpośrednio nakłaniać do zakupu, np. wyświetlając kreację informującą o specjalnej zniżce.
Instagram Stories – sprzedawanie emocjami
Piętnastosekundowe filmy i zdjęcia, które znikają po 24 godzinach to content, który naprawdę sprzedaje! Szczególnie, jeżeli macie ponad 10 000 obserwujących i do swojej Relacji możecie dodać opcję „Swipe up”, czyli aktywny link do strony Waszego produktu.
Nie martwcie się jednak, jeżeli to daleka perspektywa. Pokazujcie na Stories, jak przygotowujecie produkt do wysyłki, opowiedzcie o procesie powstawania i zaangażujcie odbiorców w proces tworzenia. Jak? Choćby tworząc ankietę, w której będą mogli wybrać finalną nazwę czy wygląd produktu.
Ważną częścią biznesowych Insta Stories są też tzw. reposty, czyli udostępnienie Relacji, w której użytkownicy wspominają o Waszej marce, restauracji czy sklepie. Chwalenie się dobrym recenzjami jest zawsze w cenie – konsumenci często podejmują decyzję w oparciu o dowód społecznej słuszności, a pozytywne opinie zwiększają wiarygodność Waszej marki.
Instagram Shopping i Facebook Shops
Czy słyszeliście o tym, że na Instagramie można też wprost “metkować” produkty w postach tak, aby użytkownicy przechodzili do karty konkretnego produktu, a następnie do Waszej witryny internetowej? To funkcja to Instagram Shopping, a do jej uruchomienia potrzebujemy strony firmowej również na Facebooku.
Co więcej, 19 maja Mark Zuckerberg zapowiedział wprowadzenie nowego, narzędzia: Facebook Shops. Ma działać na podobnej zasadzie jak Instagram Shopping, ale do finalizacji transakcji nie będzie już potrzebne opuszczanie Instagrama czy Facebooka. To może być przełomowa funkcja szczególnie dla mniejszych bądź początkujących biznesów, które nie mają jeszcze swojej platformy sprzedażowej, a dzięki Facebook Shops będą mogły połączyć promocję i sprzedaż produktów.
Przedstawione punkty są obowiązkowymi elementami kampanii promocyjnej na Instagramie, ale nie powinny funkcjonować w oderwaniu od innych mediów społecznościowych czy kanałów sprzedaży. Jeżeli nie wiecie, jak je połączyć, to z chęcią Wam podpowiemy i pomożemy w realizacji!