Podstawy kampanii reklamowych w Facebook Ads

Podstawy kampanii reklamowych w Facebook Ads

Facebook i Instagram to obecnie jedne z podstawowych kanałów promocji, sprzedaży i rozwoju wielu firm. Planując strategię marketingową dla swojego biznesu, nie sposób przejść obok tego medium obojętnie. Jak zatem wykorzystać potencjał social mediów i przeprowadzić skuteczne kampanie reklamowe w Facebook Ads?

Reklama na Facebooku

Ciągle zmieniający się, niemalże mistyczny algorytm sprawia, że coraz trudniej o skuteczne, sprawdzone sposoby na organiczne docieranie do naszych klientów (co oczywiście nie oznacza, że należy tego zaniechać!). Facebook, jak każde inne medium społecznościowe, stawia przede wszystkim na interakcje między profilami prywatnymi (a nie firmowymi) i jak każdy inny biznes – musi zarabiać. Zatem jeśli jako firma chcemy być tam widoczni, musimy za to płacić.

Jednak są też dobre wiadomości. Facebook Ads to obecnie najtańsza platforma PPC wśród gigantów. Reklama w Google czy Linkedin jest wciąż obiektywnie droższa, zauważamy jednak stały wzrost kosztów reklamy w FB Ads, który w najbliższym czasie raczej nie zwolni. To efekt wspomnianego stałego ograniczania zasięgu organicznego firm, ale także coraz większej aktywności marketerów na tej platformie – w tej chwili jest ich już ponad 7 milionów.

Jeśli chciałbyś przeznaczyć na kampanię w social mediach większy budżet (czyli powyżej kilkuset złotych), najlepiej powierzyć to zadanie doświadczonej agencji. Jednak podstawową kampanię możesz stworzyć dla swojej firmy w niemalże kwadrans. Przyjrzyjmy się zatem podstawowym elementom, składającym się na kampanię reklamową w Facebooku czy Instagramie.

Rodzaje reklam w Facebook Ads

Omówimy podstawowe, najpopularniejsze typy reklam, z którymi spotykamy się na co dzień, przeglądając nasze media społecznościowe.

Reklamy obrazowe

Najprostszy, a zarazem najpopularniejszy i zawsze skuteczny format reklamowy. To w 99% przypadków pierwsza reklama, jaką ustawiamy – jest nią na przykład promowanie postów na naszej Stronie. Prostota tego formatu nie oznacza jednak, że stworzenie skutecznej kampanii jest proste – kluczem do sukcesu będzie tutaj dobra kreacja – coś, co zatrzyma uwagę odbiorców i skłoni do kliknięcia. Pamiętajcie, że obraz ma być obrazem – jeśli znajdzie się w nim za dużo tekstu i haseł reklamowych, Facebook ograniczy jego wyświetlanie.

Na poniższym obrazku mamy za dużo tekstu – Facebook Ads by go nie przepuścił 😉

Reklamy video

Video to nieprzerwanie najbardziej angażujący format w internecie. Dobry film nie raz okazał się kluczem do skutecznej kampanii marketingowej – jeśli masz takie możliwości, wykorzystuj video na każdym etapie swojej strategii. Tworząc i promując swoje video na Facebooku i Instagramie warto pamiętać o kilku rzeczach:

  • 1 na 5 filmów na Facebooku to live’y. Obecna sytuacja sprawiła, że ten format stał się popularniejszy niż kiedykolwiek – wykorzystaj to!
  • 85% filmów oglądanych jest bez włączonego dźwięku – większość czasu w social mediach spędzamy na naszym smartfonie, bez słuchawek lub słuchając muzyki – nie chcemy, żeby nasz ulubiony kawałek przerywał dźwięk z każdego kolejnego video, na które natrafiamy w feedzie. Pamiętaj więc, by twoje video było zrozumiałe również bez dźwięku. Dodaj napisy, eksponuj produkt lub ludzi, opowiadaj obrazem!
  • pierwsze sekundy są najważniejsze. By twoje video nie zginęło wśród wielu innych, musisz zdobyć uwagę użytkownika w ciągu pierwszych sekund. Dlaczego to video jest dla niego ważne? Czego się z niego dowie? Komunikuj to na samym początku.

Reklamy karuzelowe

Reklamy, którymi na pewno musisz się zainteresować, jeśli prowadzisz sklep internetowy. Reklamę karuzelową możemy ustawić sami, eksponując produkty i odsyłając użytkowników do konkretnych podstron, możemy także użyć reklam katalogu produktowego, który automatycznie będzie dobierał produkty z naszej strony. Jest to także świetny format do wykorzystania przy kampaniach remarketingowych. Pozycja obowiązkowa dla e-commerce!

Pokrótce wspomnimy o pozostałych formatach, które wykorzystywane są już w nieco bardziej zaawansowanych kampaniach. Warto poświęcić im chwilę uwagi, nawet jeśli jesteś początkujący. To formaty bardziej specyficzne, używane do uzyskania konkretnych celów:

  • Reklamy leadowe – kampanie polegające na wypełnieniu formularza; generacji leadów. Świetnie zoptymalizowane pod urządzenia mobilne.
  • Reklamy w Messengerze i (od niedawna) WhatsApp – Messenger i WhatsApp to aplikacje, w których wielu z nas spędza więcej czasu niż w samym feedzie Facebooka. Możemy tam wyświetlać reklamy displayowe, ale także zachęcać do kontaktu z firmą.

Tworzymy kampanię w Facebook Ads – obierz cel!

Najważniejszy element kampanii – cel. Co chcemy osiągnąć naszą kampanią? Jakich spodziewamy się efektów? Po odpowiedzeniu sobie na te pytania możemy tworzyć kampanię. Facebook dzieli cele na trzy podgrupy:

  • świadomość – budowanie świadomości marki
  • działania – konkretne działania wykonane przez użytkownika
  • konwersje – kampanie ustawione pod konkretne konwersje

Skupimy się na celach zasięg, ruch i aktywność – na początku pracy z Facebook Ads będą to najczęściej wykorzystywane cele.

Zasięg – wyświetlenie reklamy jak największej liczbie odbiorców w danej grupie docelowej. Świetne narzędzie do budowania świadomości marki, nastawione na wyświetlenia reklamy, niekoniecznie na kliknięcia. Ten cel pozwala nam jednak na dodanie linku i buttonu CTA. Pamiętajcie o ustawieniu cappingu i frequency cappingu – maksymalnej liczby wyświetleń na użytkownika/na dany okres. Nikt nie lubi być zasypywany tą samą reklamą.

Ruch – pozwala kierować użytkowników poza Facebooka. Na początku to właśnie to narzędzie pomoże Ci skłonić użytkowników do odwiedzenia Twojej strony, sklepu internetowego czy bloga.

Aktywność – na początku to chyba najczęściej wykorzystywany cel kampanii w FB Ads, bo na tym zależy nam na Facebooku i Instagramie najbardziej – na aktywności użytkowników względem naszej treści. Cel aktywność dzielimy na:

  • aktywność względem postów – odpowiedni sposób na promowanie posta (nie zalecamy promowania postów z poziomu Strony – to narzędzie bardzo okrojone, pozwalające jedynie na podstawowe ustawienia reklamy). Aktywności względem postów używamy, gdy chcemy, by jak najwięcej osób zareagowało na nasz post. Facebook raportować będzie wszystkie aktywności związane z postem – komentarze, reakcje i udostępnienia, ale także kliknięcie “Zobacz więcej”, otwarcie zdjęcia czy przejście do profilu.
  • reakcje na wydarzenie – czyli promocja naszego wydarzenia – rozliczamy się za kliknięcia “wezmę udział” i “zainteresowany”
  • polubienia Strony – promocja naszej Strony na Facebooku – świetne narzędzie do budowania społeczności Strony na początku drogi

Po wybraniu celu czas na drugą najważniejszą rzecz w kampanii marketingowej – budżet.

Jeszcze do niedawna mogliśmy określać budżet kampanii na poziomie zestawów reklam (o tym za chwilę), jednak w wielu przypadkach budżet można ustawiać już tylko na poziomie kampanii – oznacza to, że Facebook samodzielnie będzie go dysponował pomiędzy grupy docelowe, które uzna za najskuteczniejsze. Budżet możemy ustalić w dwóch modelach:

  • dzienny – dzienny limit wydatków kampanii
  • całkowity – budżet całkowity, który automatycznie zostanie rozłożony na wszystkie dni trwania kampanii

Te dwa elementy – cel i budżet składają się na kampanię. Idziemy dalej – tworzymy pierwszy zestaw reklam.

Zestaw reklam w Facebook Ads – serce kampanii

W zestawie reklam ustalamy grupy docelowe i umiejscowienia. To niezwykle ważny punkt – od odpowiednio dobranej grupy docelowej często zależy skuteczność kampanii. Możemy tworzyć niestandardowe grupy odbiorców – ludzi którzy mieli kontakt z naszą Stroną, grupy remarketingowe czy lookalike, jednak to temat na kolejny artykuł – skupimy się na “podstawowych” opcjach targetowania, które potrafią być niesamowicie precyzyjnym narzędziem.

Zaczynamy od podstaw – geolokalizacja, wiek, płeć i język. Przechodząc następnie do sedna targetowania w Facebooku – targetowania szczegółowego. Możemy w nim zawierać lub wykluczać osoby na podstawie ich danych demograficznych, zainteresowań i zachowań. W tym miejscu musimy wykazać się kreatywnością i testować wszelkie opcje targetowania, aby skutecznie dotrzeć do swoich potencjalnych klientów.

Pamiętajcie o logicznym zastosowaniu parametrów targetowania: prowadząc sklep ze sprzętem stricte snowboardowym, możemy chcieć trafić z naszą ofertą do ludzi wyjeżdżających na ferie zimowe (dane demograficzne) i zainteresowanych snowboardem (zainteresowania), ale wykluczając miłośników narciarstwa (zainteresowania). Jeśli nasza oferta szybko wygasa, możemy także dodać osoby, które częściej klikają w przyciski Call To Action (zachowania). Ot, stworzyliśmy podstawową grupę odbiorców.

Pozostało ustalenie umiejscowień i harmonogramu. Umiejscowienia, czyli gdzie nasza reklama ma się wyświetlać – od platformy (Facebook, Instagram), po dokładne umiejscowienie w systemie – feed użytkownika, Messenger, karta Eksploruj czy (bardzo ważne!) Instastories. Harmonogram mówi sam za siebie – pamiętajcie, żeby był adekwatny do waszego budżetu.

Facebook Ads – angażująca kreacja

Kreacja, czyli to, co w zasadzie zobaczy użytkownik. Tutaj musimy błyszczeć, zarówno w tekście, jak i na obrazie czy wideo. Nawet przy idealnie dobranej grupie i celu naszej kampanii, jeśli nasze treści będą nieatrakcyjne, nie przyniosą oczekiwanych efektów. Bardzo ważnym jest, by testować różne kreacje i copy – wyniki mogą często zaskoczyć. Zmieniajmy także kreacje pod konkretne grupy docelowe – jeśli mamy dwie grupy różniące się na przykład wiekiem, może warto trochę zmodyfikować narrację?

Bardzo przydatnym narzędziem jest Biblioteka reklam, którą znajdziesz w oknie Transparentność strony, gdzie możesz zobaczyć wszystkie reklamy, jakie zamieszcza dana Strona. Traktujcie to jednak jako inspirację – dobra reklama musi być oryginalna 🙂

Lidl Polska – świetne wykorzystanie karuzeli, copy osadzone na kolejnych panelach sprawia, że chętniej przewiniemy do końca

AliExpress – świetne copy, zabawa językiem połączona z “memicznymi” grafikami.

Brand, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Dziś, dzięki skutecznej strategii marketingowej, można powiedzieć, że klapki Kubota to marka premium.

Start kampanii w Facebook Ads – co dalej?

Przykładowo, funkcjonujący Menedżer Reklam w Twojej firmie mógłby wyglądać tak:

Załóżmy, że prowadzimy sklep sportowy. Ustawiliśmy dwie kampanie – zasięgową, by jak najwięcej osób nas zobaczyło, i na ruch, by kierować użytkowników do naszego bloga, gdzie zamieściliśmy nowy artykuł o zapobieganiu kontuzjom dzięki sprzętowi do ćwiczeń, który oferujemy. Chcemy trafić do dwóch grup docelowych – młodych sportowców i amatorów w średnim wieku – potrzebujemy zatem po dwa zestawy reklam w każdej kampanii. Przygotowaliśmy kilka kreacji odpowiednich pod danych odbiorców, stworzyliśmy zatem po dwie reklamy w każdym zestawie reklam, by zobaczyć jak sobie poradzą w danych grupach.

Et voila – czekamy, aż Facebook zweryfikuje naszą reklamę i zacznie emisję – następnie to czas obserwowania wyników i optymalizacji – jeśli Twoja kampania nie sprawuje się najlepiej, pomyśl nad zmianą grafiki czy tekstu lub spróbuj ustawić zupełnie inny cel. Nie ma tu złotego środka – testuj i wyciągaj wnioski na bieżąco.

Przedstawiliśmy Ci absolutne podstawy tworzenia i przeprowadzania kampanii reklamowej w Facebook Ads. Trzymamy kciuki, aby udało Ci się stworzyć skuteczne reklamy, które przyniosą oczekiwane efekty. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat działań w FB Ads, to koniecznie daj nam znać!