Reakcje w social mediach to funkcja dostępna w ramach platform społecznościowych, umożliwiająca wyrażenie tego, co sądzimy o zamieszczonej na platformie treści. Wybierając określoną reakcję, pokazujemy, jakie emocje wzbudził w nas dany film, post czy zdjęcie. Reakcje są zazwyczaj dostępne pod postami i można je znaleźć pod postacią emotek. Różnią się one w zależności od platformy (inne reackej znajdziemy na Facebooku, inne na LinkedInie czy Instagramie).
Facebook – do wyboru mamy 8 reakcji, w tym “Like” (Lubię to), “Super”, “Wow” (zdziwienie), “Wrr” (złość), “Ha ha” (rozbawienie ), “Przykro mi” (smutek). Gdy rozpoczęła się pandemia koronawirusa, Facebook wprowadził nową reakcję – emotikonkę przytulającą sercę “Trzymaj się”, która miała jednoczyć użytkowników w trudnym dla nich czasie.
Instagram i Tiktok – w ramach tych dwóch platform, użytkownicy mogą reagować za treści za pomocą serduszka. Przed polubieniem serce jest puste (sam kontur), po polubieniu serduszko staje się czerwone.
Linkedin – do wyboru, tak jak w przypadku platformy Facebook mamy kilka możliwości. Mają one, bardziej niż na Facebooku charakter biznesowy. Użytkownik może użyć następujących reakcji: „Poleć”, „Gratulacje”, „Wsparcie”, „Super”. „Wnikliwe”, „Interesujące”.