Marketing szeptany (buzz marketing, whisper marketing, word of mouth marketing) – są to techniki mające poinformować zainteresowanych klientów lub kontrahentów o zaletach i korzyściach dotyczących produktu lub usługi. Buzz marketing nie może być mylony z reklamą czy generowaniem sztucznych opinii. Te pierwsze są od razu rozpoznawalne jako treści reklamowe, zaś te drugie często wprowadzają nabywcę w błąd, przy okazji generując sztuczny ruch w sieci (tworzą spam).
Marketing szeptany, znany też pod nazwą whisper marketing, wywołuje reakcje pozytywne pośród klientów danego produktu, określonej usługi czy marki. Dzięki niemu można ułatwiać wypowiedzi, zachęcać do dzielenia się opiniami oraz do tworzenia grup dyskusyjnych.
Buzz marketing jest dodawaniem konkretnych informacji, jak komentarze, poradniki, porady, porównania czy wyjaśnienia, co sprawia, że marka czy produkt stają się widoczniejsze przez potencjalnych konsumentów. Klient po analizie zawartych informacji często podejmuje decyzję zakupową.
Najważniejsze cele marketingu szeptanego to:
- wychodzenie do klienta zgodnie z jego zainteresowaniami;
- działania mające na celu tworzenie naturalnych opinii od klientów, także konfrontacje z opiniami niepochlebnymi;
- utrwalanie i kreacja marki w internetowej rzeczywistości.