Algorytm Google Koliber (Google Hummingbird Update, Hummingbird Update, Koliber) – algorytm Google wprowadzony w 2013 roku, który zmienił sposób interpretowania przez wyszukiwarkę zapytań do niej wpisywanych. Dzięki Hummingbird Update, Google lepiej rozpoznaje synonimy oraz kontekst haseł, dlatego zamiast na pojedynczych słowach kluczowych koncentruje się na całych wyrażeniach interesujących użytkownika.
Koliber spowodował, że dziś po wpisaniu do wyszukiwarki zapytania: „Gdzie kupić modele samolotów w Krakowie?”, Google prezentuje w wynikach wyszukiwania odpowiedzi dokładnie na to pytanie, a nie treści związane z poszczególnymi wyrazami, którymi posłużył się użytkownik.
Hummingbird Update zmienił podejście do treści zamieszczanych w witrynach – żeby spełniać założenia algorytmu muszą być nie tylko wartościowe i rozbudowane, ale przewidywać, jakie pytanie może zadać użytkownik i odpowiadać na nie.