Pozycjonowanie lokalne ma na celu promowanie małych firm o zasięgu miejscowym w wyszukiwarce. Opiera się to na tych samych działaniach, co pozycjonowanie w ogóle, ale z nakierowaniem na specyfikację miejscowości, regionu, czy województwa. Jeśli prowadzisz małą firmę i chcesz dotrzeć do potencjalnych klientów wyłącznie z Twojego regionu, ta usługa może być skrojona dla Ciebie. Praktyki SEO o zasięgu lokalnym są również ukłonem w stronę użytkowników, którzy szybko chcą odnaleźć w okolicy interesujący ich produkt. Proces optymalizacji strony www pod usługi realizowane na określonej lokalizacji geograficznej jest właśnie nazywany lokalnym SEO.
Czym są frazy lokalne i jak je wyodrębnić?
Frazy lokalne to te, które zawierają w sobie pierwiastek geograficzny. Prościej pisząc, są to słowa kluczowe nakierowane na konkretne miasto, region bądź województwo. W takim przypadku, zamiast słowa kluczowego „usługi fryzjerskie” zastosujemy „usługi fryzjerskie gdynia”.
Frazy lokalne najlepiej dopasować w taki sam sposób, w jaki szukamy fraz ogólnych. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj: Jak dobrać słowa kluczowe? Wskazówki lub w części akapitów dotyczących doboru słów pod pozycjonowanie na długi ogon tutaj: Co to jest długi ogon w pozycjonowaniu i dlaczego powinieneś o nim pomyśleć?
Jak zoptymalizować stronę pod usługę lokalnego SEO?
Optymalizacja witryny pod pozycjonowanie lokalne nie różni się wiele od działań podejmowanych na innych stronach (chodzi o branże, które działają np. na rynku krajowym). Mamy tutaj do czynienia ze specyficzną usługą, jednak ciągle mieszczącą się w granicach pozycjonowania w ogóle. Jeśli już wyodrębnimy odpowiadającą nam listę fraz kluczowych (wedle powyższych wskazówek), to zaczynamy działać tak samo, jak zrobilibyśmy to w momencie optymalizacji strony pod frazy ogólne.
Przy każdej optymalizacji niezwykle ważne jest pojawienie się fraz kluczowych w treści na podstronie, na której się one indeksują. Niejednemu copywriterowi spędza to sen z powiek, aby pogodzić estetykę słowną z użytecznością tekstu pod kątem SEO. To oczywiste, że dużo prościej jest wprowadzić do tekstu frazę „sklep meblowy”, aniżeli „sklep meblowy warszawa”, a dalej słowa związane z regionem bądź województwem.
Korzyści wynikające z pozycjonowania lokalnego
1. Oszczędność. Dobrze zoptymalizowana strona www pod frazy lokalne może przynosić tyle zysku, co najlepiej skrojona kampania Google Ads. Rynek reklamy mobilnej na urządzeniach typu smartfony lub tablety prężnie się rozwija, jednak przez wiele firm nadal jest bagatelizowany. Co więcej, małe firmy mają mniejszy budżet na płatne reklamy, aniżeli te o zasięgu krajowym lub międzynarodowym, co działa na korzyść pozycjonowania lokalnego. Jeśli zatem wybrane przez Ciebie frazy wypadają świetnie w wynikach organicznych Google, a konkurencja szczędzi pieniędzy na płatne reklamy, to możesz znaleźć się na szycie łańcucha pokarmowego.
2. Google Maps. Zanim doświadczymy pełnych efektów wyszukiwania głosowego, które Google prężnie promuje i rozwija, prym w wyszukiwaniu lokalnym będą wieść przede wszystkim Mapki Google. Dla małych firm jest to absolutna konieczność, aby taką mapkę założyć i funkcjonalnie zoptymalizować. Korzystając ze swojego doświadczenia powinniśmy wiedzieć, że kiedy szukamy czegoś „w pobliżu”, to chętniej zajrzymy właśnie do wyników wyszukiwania znajdujących się po prawej stronie (mapka), a może dopiero potem na wyniki organiczne. Zwłaszcza, że często po prostu chcemy gdzieś dojść lub dojechać, co później prowadzi do wyznaczenia trasy w docelowe miejsce.
3. Google chce wysokiej pozycji Twojej firmy w wynikach organicznych! Jak to możliwe? Co się stanie, jeśli będąc w Poznaniu, wpiszemy w wyszukiwarkę frazę „kuchnia tajska”? Pomimo tego, że fraza ta nie zawiera przyrostka miejsca („Poznań”), to i tak Google wskaże nam mapkę z lokalnymi restauracjami.
Co innego, kiedy wymusimy na wyszukiwarce lokalizację i wpiszemy nazwę miejscowości. Jednak przede wszystkim pierwszy przypadek poświadcza, iż strony lokalnych firm są promowane zarówno w wynikach organicznych, jak i w mapce. Udowadnia to również, że Google położył duży nacisk na pomoc lokalnym przedsiębiorstwom w uzyskaniu wysokich wyników na bardzo konkurencyjne frazy, których dobre pozycje nawet nigdy się były w zasięgu ręki.
Takie działanie ze strony Google rodzi jednak pytanie: czy warto w takim razie w ogóle pozycjonować się na frazy bardzo konkurencyjne odwołujące się do usług lokalnych? To pytanie zostawiam na rozważania w innym czasie.
4. Kolejną zaletą pozycjonowania lokalnego jest docieranie do klientów, którzy znajdują się w danej lokalizacji. Jest to banalne i wydaje się oczywiste, a jednocześnie nazywane przez specjalistów efektem ROPO – czyli Research Online, Purchase Offline lub O2S – Online to Store. Zjawisko to jest dość powszechne i dotyczy zakupu produktów i usług offline, uprzednio dowiadując się o nich online. Co to ma wspólnego z pozycjonowaniem lokalnym? Jeśli klient szuka produktu, którego chce dotknąć, sprawdzić jego fakturę bądź naturalny odcień, to powinien udać się bezpośrednio do sklepu stacjonarnego. Którego? Właśnie tutaj wkracza SEO Local. Prościej jest przeszukać najpierw strony lokalnych producentów lub sprzedawców i przeprowadzić selekcję online, bez konieczności niepotrzebnego wychodzenia z domu i marnowania czasu. W Internecie użytkownik będzie w stanie zweryfikować podstawowe parametry produktu, który zamierza kupić. Stąd przydatność umieszczenie swojej firmy chociażby w Mapce Google, aby potencjalny klient mógł określić nasze położenie względem siebie.
5. Reklama w wynikach organicznych pozostaje z Tobą na długo, a nie tylko do momentu uzupełniania budżetu. Długoterminowa strategia SEO oraz poprawnie wprowadzona optymalizacja potrafią utrzymać domenę w TOP10 bez późniejszych spadków pozycji fraz kluczowych. Owszem, nie ma to tylko zastosowania w pozycjonowaniu lokalnym, ale i w krajowym, czy międzynarodowym. Jednak tam panuje większa konkurencja, więc i rotacja pozycji fraz jest bardziej dynamiczna.
6. Wyprzedzisz nieuświadomioną konkurencję! Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że cała Twoja konkurencja nie korzysta z usług pozycjonowania lokalnego. Jeśli poruszasz się w niszowej branży lub działasz w jednym mieście bądź regionie, to masz większe szanse na dobre pozycje fraz kluczowych od firm konkurencyjnych, które dopiero co wygrzebują się z niskiej jakości, nieresponsywnych stron www. Skoro posiadasz wiedzę na temat tego, jak w prosty sposób promować swoją firmę w wyszukiwarce Google, wykorzystaj to i przecieraj szlaki!
7. Poprawa wizerunku firmy. Nie chodzi tutaj bynajmniej o prestiż, jakim jest korzystanie z usługi doświadczonej firmy pozycjonerskiej. Chodzi o poprawę lokalnej reputacji poprzez sugerowanie swoim klientom, aby podzielili się opinią na temat firmy w Google Maps oraz odpowiednio ocenili usługi. Aby renoma firmy wzrosła, potrzebujesz oczywiście jak najwięcej pozytywnych opinii.
8. Strona będzie dostosowana pod wyszukiwanie głosowe. Sporo na ten temat przeczytasz w jednym z poprzednich artykułów: Co zmieni w SEO Asystent Google i wyszukiwanie głosowe?
Wyszukiwanie głosowe najpewniej będzie szybko się rozwijać w nadchodzących latach. Zapytania głosowe nie brzmią idealnie tak samo, jak te wpisywanie w wyszukiwarkę. Istnieje sposób optymalizacji witryn wyłącznie pod tym kątem. Lokalne SEO natomiast ma z takim usprawnieniem strony www wiele wspólnego. Umieszczanie w nagłówkach, meta tagach, czy w tekstach nazw miejscowości może pomóc w lepszej identyfikacji domen zarówno w pozycjonowaniu na frazy lokalne, jak i w wyszukiwaniu głosowym będącym oralną reprezentacją usługi lokalnego SEO.
Nigdy nie lekceważ potęgi… pozycjonowania lokalnego
Z pewnością mogłabym wyodrębnić jeszcze parę punktów, które przy wdrożeniu usługi pozycjonowania lokalnego przyniosą małej i średniej firmie wiele zysków. Dużo zależy od branży, strategii e-marketingu i sprawności oraz elastycznego podejścia do tematu Twojego pozycjonera. Nie zapominaj, że podczas pozycjonowania lokalnego, ogromne znaczenie mają działania nakierowane zarówno na SEO, jak i promocję Mapki Google. Jeśli wydaje Ci się, że jest wiele do zrobienia, aby osiągnąć zamierzone rezultaty, to może być prawda. Postępując zgodnie z lokalnymi strategiami SEO, które mogą być różne w zależności od regionu i ilości konkurencji na rynku, Twoja firma zyska na wyszukiwalności. A w połączeniu z usługą pozycjonowania na długi ogon, czy AdWords może stać się najlepiej dopasowanym produktem e-marketingowym.