W dobie kryzysu pojawia się wiele wątpliwości i pytań. Jaką strategię działania wybrać? Na jaki ton komunikacji postawić? Czy modyfikować budżety, a jeśli tak, to w jaki sposób? Historia pokazuje, że kryzys jest nieodłączną częścią systemów gospodarczych. Jednak ta sama historia pokazuje również, że kryzys to jedynie etap przejściowy.
Strategia marketingowa w dobie kryzysu
Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na podjęcie działań w obszarze marketingu internetowego. Postępująca cyfryzacja, wydłużenie czasu spędzanego w internecie, możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej – te aspekty sprawiły, że marketing internetowy stał się tańszy i o wiele skuteczniejszy od jego tradycyjnej wersji. Ta tendencja będzie wzrastać w coraz większym tempie, a czas i pieniądze zainwestowane w internetowe działania promocyjne przyniosą proporcjonalne korzyści.
Sytuacja związana z COVID-19 zmieniła sposób pracy oraz spędzania wolnego czasu zdecydowanej większości osób w krajach wysoko rozwiniętych. Jakie trendy możemy zauważyć w związku ze zmianami spowodowanymi koronawirusem?
- zwiększenie czasu spędzanego w internecie, a szczególnie w social mediach
- dokonywanie większej liczby transakcji przez internet – m.in. ze względu na nieczynne sklepy stacjonarne, obostrzenia dotyczące wychodzenia z domu czy troskę o bezpieczeństwo swoje i naszych najbliższych
- ogromne zapotrzebowanie na różnorodne treści od rozrywki po edukację – użytkownicy poszukują alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu – oglądają seriale i filmy, uczestniczą w szkoleniach, webinarach czy zajęciach sportowych online
Ludzie bardzo szybko zmienili dotychczasowe przyzwyczajenia. Przewidujemy, że obecne tendencje utrzymają się również po wygaśnięciu pandemii. Szczególnie ważne stało się zatem zadbanie o pozytywny wizerunek firmy w internecie oraz ułatwienie klientom dokonania zakupów online. Prowadzenie stron internetowych oraz profili firmowych w social mediach, które dotychczas mogło być traktowane jako element dodatkowy, w wielu przypadkach otrzymało priorytetowy status.
Czy marketing internetowy w czasie kryzysu jest etyczny?
Niektórzy przedsiębiorcy stanęli przed następującym dylematem: „Czy powinienem prowadzić działania marketingowe, jeśli moje produkty nie są bezpośrednio związane z ratowaniem życia i zdrowia ludzi?”. Badania przeprowadzone przez Kantar pt. „Covid-19 Barometer” wskazują, że marki powinny komunikować się wykorzystując uspokajający, krzepiący ton oraz swoje własne wartości i misję. Klienci oczekują podjęcia działań marketingowych:
- 78% z nich oczekuje od marek realnej pomocy w ich codziennym życiu
- 75% chce być informowanych o działaniach marek w trakcie pandemii (np. o dostosowywaniu punktów sprzedaży)
- 74% uważa też, że marki nie powinny wykorzystywać tej sytuacji wprost do osiągania zysków.
Jeśli firma jest w stanie przedstawić, dlaczego jej działania są ważne i w jaki sposób wpływają na życie konsumentów, wówczas znajduje się w sytuacji win-win. Promocję marki należy prowadzić jednak z pewną dozą ostrożności. Reklamowanie produktów za pomocą wzbudzania strachu czy innych negatywnych uczuć, może przynieść skutki odwrotne do pożądanych. Wypracowanie odpowiedniego tonu komunikacji okaże się kluczowe w odbiorze firmy przez konsumentów. Publikowane treści powinny mieć krzepiący charakter, który sprawi, że odbiorca odczuje realne wsparcie.
Kanały komunikowania w czasie kryzysu
Głównymi kanałami komunikacji z klientami stały się social media. Publikowanie wartościowych treści na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie to aktualnie podstawa działań każdej firmy. Social media pochłaniają największy odsetek czasu spędzonego w internecie, dlatego to właśnie tam powinniśmy docierać do naszych klientów. Należy przeanalizować dotychczasowe działania oraz dostosować strategię i ton komunikacji do obecnej sytuacji. To dobry moment na przyjrzenie się dotychczasowym statystykom i wyciągnięcie odpowiednich wniosków.
Chcąc dotrzeć do większej liczby odbiorców, warto zadbać nie tylko o działania organiczne (bezpłatne), ale również prowadzić kampanie w Facebook Ads. W znacznym stopniu zwiększą one szansę na dotarcie do grupy docelowej, a co za tym idzie – pozyskanie nowych klientów. Jednak zanim zaczniemy zastanawiać się nad tym, jak wypromować dany post czy wydarzenie, należy skupić się przede wszystkim na treści, jaką chcemy przekazać.
W pierwszej kolejności warto zadbać o przyciągające uwagę zdjęcie lub grafikę z hasłem reklamowym. Równie ważnym elementem jest angażujące copy, które zaciekawi użytkownika. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak pandemia wpłynęła na social media, jakie zmiany w nich obserwujemy oraz w jaki sposób marki reagują na kryzys – koniecznie przeczytaj nasz artykuł “Social media w dobie kryzysu”.
Poza działaniami w social mediach firmy powinny również zadbać o swoje strony internetowe. Wyszukiwarka jest miejscem, w którym poszukujemy odpowiedzi na konkretne zapytanie i pomaga ona spełnić potrzebę, którą udało nam się już sprecyzować. Strona, która zawiera dużą ilość wartościowych treści, dostosowanych pod kątem SEO, ma szansę na zdobycie najwyższych pozycji w wyszukiwarce. Odpowiednio zoptymalizowane strony internetowe wyświetlają się użytkownikom w pierwszej kolejności, co zwiększa prawdopodobieństwo odwiedzenia danej witryny.
Działania marketingowe w wyszukiwarce to świetne rozwiązanie dla branż, które zamierzają eksportować produkty, bądź posiadają kontakty handlowe. Spadek wartości złotego może wpłynąć pozytywnie na wartość eksportowanych produktów. Przykładowe działania, które należy podjąć i które nastawione są na przynoszenie zysków w przyszłości to:
- prezentacja własnych produktów na stronie internetowej (atrakcyjne wizualnie i odpowiednio zoptymalizowane zdjęcia)
- stworzenie odpowiednich treści na stronie internetowej (ciekawe hasła, zrozumiałe opisy czy wartościowe artykuły na blogu dostosowane pod kątem SEO)
- stworzenie kilku wersji językowych strony www – prowadzenie marketingu w różnych językach, gdyż jest to szansa na pozyskanie zagranicznych klientów
Ważnym elementem marketingu internetowego jest sprecyzowanie celów, które chcemy za jego pomocą osiągnąć. Działania w internecie nie sprawią, że uchronimy się przed spadkiem przychodów, jednak firmy, które podejmują działania w czasie kryzysu, mają znacząco większe szanse na wyjście na prostą po jego zakończeniu. Taka sytuacja jest opisywana w marketingu jako model “V” – po gwałtownym spadku następuje równie gwałtowne odbicie. Skuteczną strategią okaże się zatem dbanie o relację z klientami, informowanie o obecnej sytuacji firmy oraz pokazanie klientom, że firma radzi sobie mimo trudnych czasów. Konsekwentne działania, które podejmiemy w dobie kryzysu, zaowocują w przyszłości i pomogą nam osiągnąć ponowną stabilizację.
Męskie granie
![](https://kompan.pl/wp-content/uploads/2021/06/csm_meskie-granie-kryzys-covid_e296790201.jpg)
Poprzez akcję charytatywną “Męskie Granie #wdomu” Żywiec wraz z Artystami i Onetem zbierają środki dla siepomaga.pl na rzecz walki z COVID-19. Fani imprez muzycznych mieli okazję uczestniczyć w koncertach transmitowanych na żywo prosto z domu artystów. Wśród nich znaleźli się między innymi Artur Rojek oraz Bass Astral x Igo.
Biedronka
Film Biedronki “Dziękujemy naszemu zespołowi” to ukłon w stronę pracowników, dzięki którym klienci mają stały dostęp do produktów. Firma podkreśla, że działa zgodnie z procedurami oraz dba o bezpieczeństwo zarówno pracowników, jak i klientów, którzy odwiedzają sklepy.
T-mobile
„Jesteśmy dla Ciebie” to pierwsza kampania reklamowa T-Mobile, która została przygotowana w pełni zdalnie. W reklamie T-mobile wystąpiły rodziny, które zarejestrowały swoją codzienność podczas pandemii.
“Wiemy, jak dużo wysiłku wkładacie w organizację Waszego codziennego życia. Chcemy Was w tym wspierać, dlatego co tydzień będziemy mieli dla Was paczki dodatkowego Internetu do odebrania w aplikacji Mój T-Mobile.”
Jeśli jesteście ciekawi, jak udało się zorganizować produkcję filmową w tak nietypowych warunkach, to zachęcamy do obejrzenia filmu na Facebooku Papaya FIlms.
Many mornings
![](https://kompan.pl/wp-content/uploads/2021/06/csm_many-mornings-kryzysk-covid_c06c95a384.jpg)
Many mornings to polska firma produkująca skarpetki, która postanowiła wprowadzić nowy produkt. Stworzyli model Dr Sock, który pomoże w walce z koronawirusem. Firma przekaże 50% ze sprzedaży tego modelu skarpetek w czasie pandemii na rzecz Funduszu Interwencyjnego WOŚP.
W Kompan.pl oferujemy pomoc w wybraniu skutecznych działań marketingowych, które pozwolą przetrwać kryzys. Podchodzimy do tego tematu bardzo poważnie i chętnie udzielamy wsparcia. Najważniejsze dla nas jest to, by utrzymać na rynku te firmy, które przez kryzys zmagają się z trudnymi wyzwaniami i których możliwości zostały obecnie znacząco ograniczone. Jeśli potrzebujesz porady, jaką strategię marketingową wdrożyć, to skontaktuj się z nami!