Marketing internetowy w czasach kryzysu

W dobie kryzysu pojawia się wiele wątpliwości i pytań. Jaką strategię działania wybrać? Na jaki ton komunikacji postawić? Czy modyfikować budżety, a jeśli tak, to w jaki sposób? Historia pokazuje, że kryzys jest nieodłączną częścią systemów gospodarczych. Jednak ta sama historia pokazuje również, że kryzys to jedynie etap przejściowy.

Strategia marketingowa w dobie kryzysu

Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na podjęcie działań w obszarze marketingu internetowego. Postępująca cyfryzacja, wydłużenie czasu spędzanego w internecie, możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej – te aspekty sprawiły, że marketing internetowy stał się tańszy i o wiele skuteczniejszy od jego tradycyjnej wersji. Ta tendencja będzie wzrastać w coraz większym tempie, a czas i pieniądze zainwestowane w internetowe działania promocyjne przyniosą proporcjonalne korzyści.

Sytuacja związana z COVID-19 zmieniła sposób pracy oraz spędzania wolnego czasu zdecydowanej większości osób w krajach wysoko rozwiniętych. Jakie trendy możemy zauważyć w związku ze zmianami spowodowanymi koronawirusem?

  • zwiększenie czasu spędzanego w internecie, a szczególnie w social mediach
  • dokonywanie większej liczby transakcji przez internet - m.in. ze względu na nieczynne sklepy stacjonarne, obostrzenia dotyczące wychodzenia z domu czy troskę o bezpieczeństwo swoje i naszych najbliższych
  • ogromne zapotrzebowanie na różnorodne treści od rozrywki po edukację - użytkownicy poszukują alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu - oglądają seriale i filmy, uczestniczą w szkoleniach, webinarach czy zajęciach sportowych online

Ludzie bardzo szybko zmienili dotychczasowe przyzwyczajenia. Przewidujemy, że obecne tendencje utrzymają się również po wygaśnięciu pandemii. Szczególnie ważne stało się zatem zadbanie o pozytywny wizerunek firmy w internecie oraz ułatwienie klientom dokonania zakupów online. Prowadzenie stron internetowych oraz profili firmowych w social mediach, które dotychczas mogło być traktowane jako element dodatkowy, w wielu przypadkach otrzymało priorytetowy status.

Czy marketing internetowy w czasie kryzysu jest etyczny?

Niektórzy przedsiębiorcy stanęli przed następującym dylematem: "Czy powinienem prowadzić działania marketingowe, jeśli moje produkty nie są bezpośrednio związane z ratowaniem życia i zdrowia ludzi?". Badania przeprowadzone przez Kantar pt. "Covid-19 Barometer" wskazują, że marki powinny komunikować się wykorzystując uspokajający, krzepiący ton oraz swoje własne wartości i misję. Klienci oczekują podjęcia działań marketingowych:

  • 78% z nich oczekuje od marek realnej pomocy w ich codziennym życiu
  • 75% chce być informowanych o działaniach marek w trakcie pandemii (np. o dostosowywaniu punktów sprzedaży)
  • 74% uważa też, że marki nie powinny wykorzystywać tej sytuacji wprost do osiągania zysków.

Jeśli firma jest w stanie przedstawić, dlaczego jej działania są ważne i w jaki sposób wpływają na życie konsumentów, wówczas znajduje się w sytuacji win-win. Promocję marki należy prowadzić jednak z pewną dozą ostrożności. Reklamowanie produktów za pomocą wzbudzania strachu czy innych negatywnych uczuć, może przynieść skutki odwrotne do pożądanych. Wypracowanie odpowiedniego tonu komunikacji okaże się kluczowe w odbiorze firmy przez konsumentów. Publikowane treści powinny mieć krzepiący charakter, który sprawi, że odbiorca odczuje realne wsparcie.

Kanały komunikowania w czasie kryzysu

Głównymi kanałami komunikacji z klientami stały się social media. Publikowanie wartościowych treści na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie to aktualnie podstawa działań każdej firmy. Social media pochłaniają największy odsetek czasu spędzonego w internecie, dlatego to właśnie tam powinniśmy docierać do naszych klientów. Należy przeanalizować dotychczasowe działania oraz dostosować strategię i ton komunikacji do obecnej sytuacji. To dobry moment na przyjrzenie się dotychczasowym statystykom i wyciągnięcie odpowiednich wniosków.

Chcąc dotrzeć do większej liczby odbiorców, warto zadbać nie tylko o działania organiczne (bezpłatne), ale również prowadzić kampanie w Facebook Ads. W znacznym stopniu zwiększą one szansę na dotarcie do grupy docelowej, a co za tym idzie - pozyskanie nowych klientów. Jednak zanim zaczniemy zastanawiać się nad tym, jak wypromować dany post czy wydarzenie, należy skupić się przede wszystkim na treści, jaką chcemy przekazać.

W pierwszej kolejności warto zadbać o przyciągające uwagę zdjęcie lub grafikę z hasłem reklamowym. Równie ważnym elementem jest angażujące copy, które zaciekawi użytkownika. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak pandemia wpłynęła na social media, jakie zmiany w nich obserwujemy oraz w jaki sposób marki reagują na kryzys - koniecznie przeczytaj nasz artykuł Social media w dobie kryzysu.

Poza działaniami w social mediach firmy powinny również zadbać o swoje strony internetowe. Wyszukiwarka jest miejscem, w którym poszukujemy odpowiedzi na konkretne zapytanie i pomaga ona spełnić potrzebę, którą udało nam się już sprecyzować. Strona, która zawiera dużą ilość wartościowych treści, dostosowanych pod kątem SEO, ma szansę na zdobycie najwyższych pozycji w wyszukiwarce. Odpowiednio zoptymalizowane strony internetowe wyświetlają się użytkownikom w pierwszej kolejności, co zwiększa prawdopodobieństwo odwiedzenia danej witryny.

Działania marketingowe w wyszukiwarce to świetne rozwiązanie dla branż, które zamierzają eksportować produkty, bądź posiadają kontakty handlowe. Spadek wartości złotego może wpłynąć pozytywnie na wartość eksportowanych produktów. Przykładowe działania, które należy podjąć i które nastawione są na przynoszenie zysków w przyszłości to:

  • prezentacja własnych produktów na stronie internetowej (atrakcyjne wizualnie i odpowiednio zoptymalizowane zdjęcia)
  • stworzenie odpowiednich treści na stronie internetowej (ciekawe hasła, zrozumiałe opisy czy wartościowe artykuły na blogu dostosowane pod kątem SEO)
  • stworzenie kilku wersji językowych strony www - prowadzenie marketingu w różnych językach, gdyż jest to szansa na pozyskanie zagranicznych klientów

Ważnym elementem marketingu internetowego jest sprecyzowanie celów, które chcemy za jego pomocą osiągnąć. Działania w internecie nie sprawią, że uchronimy się przed spadkiem przychodów, jednak firmy, które podejmują działania w czasie kryzysu, mają znacząco większe szanse na wyjście na prostą po jego zakończeniu. Taka sytuacja jest opisywana w marketingu jako model “V” - po gwałtownym spadku następuje równie gwałtowne odbicie. Skuteczną strategią okaże się zatem dbanie o relację z klientami, informowanie o obecnej sytuacji firmy oraz pokazanie klientom, że firma radzi sobie mimo trudnych czasów. Konsekwentne działania, które podejmiemy w dobie kryzysu, zaowocują w przyszłości i pomogą nam osiągnąć ponowną stabilizację.

Męskie granie

Poprzez akcję charytatywną “Męskie Granie #wdomu” Żywiec wraz z Artystami i Onetem zbierają środki dla siepomaga.pl na rzecz walki z COVID-19. Fani imprez muzycznych mieli okazję uczestniczyć w koncertach transmitowanych na żywo prosto z domu artystów. Wśród nich znaleźli się między innymi Artur Rojek oraz Bass Astral x Igo.

Biedronka

<iframe frameborder="0" height="450" width="800" src="https://www.youtube.com/embed/kXcPfmCKRDU" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture"></iframe>

Film Biedronki “Dziękujemy naszemu zespołowi” to ukłon w stronę pracowników, dzięki którym klienci mają stały dostęp do produktów. Firma podkreśla, że działa zgodnie z procedurami oraz dba o bezpieczeństwo zarówno pracowników, jak i klientów, którzy odwiedzają sklepy.

T-mobile

<iframe frameborder="0" height="450" width="800" src="https://www.youtube.com/embed/s4cs-gFtU10" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture"></iframe>

„Jesteśmy dla Ciebie” to pierwsza kampania reklamowa T-Mobile, która została przygotowana w pełni zdalnie. W reklamie T-mobile wystąpiły rodziny, które zarejestrowały swoją codzienność podczas pandemii.

“Wiemy, jak dużo wysiłku wkładacie w organizację Waszego codziennego życia. Chcemy Was w tym wspierać, dlatego co tydzień będziemy mieli dla Was paczki dodatkowego Internetu do odebrania w aplikacji Mój T-Mobile.”

Jeśli jesteście ciekawi, jak udało się zorganizować produkcję filmową w tak nietypowych warunkach, to zachęcamy do obejrzenia filmu na Facebooku Papaya FIlms.

Many mornings

Many mornings to polska firma produkująca skarpetki, która postanowiła wprowadzić nowy produkt. Stworzyli model Dr Sock, który pomoże w walce z koronawirusem. Firma przekaże 50% ze sprzedaży tego modelu skarpetek w czasie pandemii na rzecz Funduszu Interwencyjnego WOŚP.

W Kompan.pl oferujemy pomoc w wybraniu skutecznych działań marketingowych, które pozwolą przetrwać kryzys. Podchodzimy do tego tematu bardzo poważnie i chętnie udzielamy wsparcia. Najważniejsze dla nas jest to, by utrzymać na rynku te firmy, które przez kryzys zmagają się z trudnymi wyzwaniami i których możliwości zostały obecnie znacząco ograniczone. Jeśli potrzebujesz porady, jaką strategię marketingową wdrożyć, to skontaktuj się z nami!

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI!