Czy zauważyłeś, że współczynnik odrzuceń Twojej strony jest wyjątkowo wysoki i nie masz pojęcia, co może być tego przyczyną? Czy nie jesteś pewien, jak powinna wyglądać podstrona, którą chcesz promować firmę np. w płatnych lub bezpłatnych wynikach wyszukiwania? A może Twoją domenę odwiedza bardzo dużo użytkowników, z czego jedynie mały ich procent dokonuje zakupu?
W tym artykule podzielimy się sprawdzonymi wskazówkami tworzenia i optymalizacji landing page, czyli podstron „idealnych”, przygotowanych do promocji, będącymi wizytówkami Twojej firmy.
Czym jest landing page?
Landing page, w dużym uproszczeniu, to podstrona na domenie, na której „lądują” użytkownicy przechodząc tam np. z wyszukiwarki internetowej lub z social mediów, ale również klikając w płatne reklamy Google Ads. Landing page jest zazwyczaj bardzo dobrze zoptymalizowaną podstroną – najczęściej pod pozycjonowanie, aby uzyskiwać jak najlepsze wyniki widoczności. Teoretycznie landing page’em można również nazwać świetnie zoptymalizowaną kategorię na sklepie, albo stronę informacyjną. Jednak częstą praktyką jest tworzenie takich podstron umieszczonych zupełnie niezależnie od różnych elementów znajdujących się na stronie. Można to nazwać procesem udoskonalania i testowania ważnych elementów SEO na podstronie, aby zapewnić jej najwyższą konwersję – zarówno z bezpłatnych, jak i płatnych wyników wyszukiwania.
Różnice pomiędzy zwykłą podstroną a landing page
Podstrony, np. kategorii, budowane są zazwyczaj w taki sposób, aby oferowały katalog interakcji. Użytkownicy mogą wybierać spośród oferty wielu produktów, znaleźć w opisie dodatkowe informacje o firmie, a ostatecznie przejść np. na inną interesującą go kategorię. W landing page chodzi o skupienie uwagi użytkownika na jednym temacie, wręcz uniemożliwienie mu opuszczenia tej podstrony, aby wszystko to, czego szuka, znalazł w parę sekund. Nawigacja zatem jest bardzo uproszczona, albo nie ma jej w ogóle. Kliknięcie, zakup, wezwanie do działania ma być jedyną opcją.
Treści na poszczególnych podstronach to zazwyczaj zlepek różnych informacji – o produktach, o firmie, czy branży – zazwyczaj są one wręcz pomijane (nieczytane) przez użytkowników; treść znajdująca się na landing page ma rozwiązywać problem oraz pokazywać realne korzyści wynikające z zakupu produktu.
Podstrony landing page zawierają zazwyczaj w swoim przekazie treść z tzw. call-to-action (CTA), która wręcz nakazuje użytkownikowi wykonanie JEDNEGO zadania. Mogą to być np. komunikaty „sprawdź!”, „przejdź!”, „kup teraz!”, itp.; Inne podstrony, niebędące landing page również korzystają z tych funkcji, niemniej cel użycia CTA jest w tych dwóch przypadkach nieco inny. Na landing page chodzi o określeniu jednego, konkretnego celu: KUP, ZAREJESTRUJ SIĘ. Inne podstrony używają call-to-action, aby poinformować użytkownika, że może się dowiedzieć czegoś o nowym produkcie, zapoznać się ze specyfikacją, zapisać się na listę subskrybentów. Sam przekaz jest bardzo rozproszony i nieskupiony na jednym celu. Jedna, standardowa podstrona zawiera zazwyczaj wiele przycisków i przekazów call-to-action.
Jak zaprojektować skuteczny landing page?
Landing page powinien być obowiązkowym elementem każdej witryny. Nawet jeśli prowadzisz biznes lokalny, to potrzebujesz stron docelowych na swojej domenie, będących jednocześnie wizytówką Twojej firmy i godnie reprezentujących ją w wynikach organicznych, czy reklamach Google Ads.
Poniżej przedstawiamy 11 ogólnych, ale dość szczegółowo opisanych punktów, dzięki którym dowiesz się, jak powinien wyglądać idealny lading page przyciągający klientów i zwiększający konwersję. Tak długo, jak będziesz postępować zgodnie z poniższymi praktykami, tyle czasu będziesz na dobrej drodze do stworzenia idealnej landing page.
- Zoptymalizuj czas ładowania się podstrony – powinna otwierać się maksymalnie szybko, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Szybkość ładowania się strony ogdywa bardzo dużą rolę w doświadczeniu użytkownika. Musi on znaleźć potrzebne informacje w zaledwie parę sekund i tyle też trwa jego ocena landing page.
- Skorzystaj z technik SEO, aby landing page był jak najlepiej zoptymalizowany. Począwszy od umieszczenia w odpowiednich miejscach fraz kluczowych, poprzez dopasowanie struktury i treści nagłówków, kończąc na zwróceniu uwagi na grafiki, zdjęcia, grafy – i wiele, wiele więcej. Optymalizacja SEO pozwoli Ci uzyskać widoczność (wyświetlenia oraz klikalność) przede wszystkim w wynikach organicznych (bezpłatnych). Nie zapominaj, że większość ruchu online, to właśnie ruch organiczny.
- Wypróbuj różne elementy wizualne – kluczem jest jak najbardziej czytelne przekaznie informacji. Pamiętaj, że wiele osób jest wzrokowcami i ocenia produkt lub treść w pierwszych paru sekundach. Tutaj zasada „miłości” od pierwszego wejrzenia ma szczególne zastosowanie. Nagraj krótki filmik, stwórz wizualizację, dobierz odpowiednie grafiki, albo stwórz przewodnik opisujący produkt. Opowiedz o swojej ofercie językiem, jakim posługują się Twoi potencjalni klienci.
- Skup się na jednym celu w procesie tworzenia landing page. Zbyt rozproszona tematyka może powodować problem ze zrozumieniem przekazu. Jeden landing page powinien obejmować jedną tematykę lub jeszcze lepiej – produkt. Fragmentacja tematu może spowodować dezorientację u użytkownika.
- Stwórz proste, zrozumiałe nagłówki, które rzucają się w oczy. Masz tylko kilka sekund, aby przyciąnąć uwagę użytkownika, dlatego powinieneś posłużyć się nagłówkami, w szczególności tymi H1 i H2. W nagłówku przedstaw temat landing page lub zwróć się bezpośrednio do potencjalnego klienta. Nie rozwlekaj się, nagłówki powinny być odpowiednio krótkie i zwięzłe.
- Stwórz wyraźne komunikaty CTA (call-to-action), o których już wspomniano wyżej. Twoje CTA powinno być umieszczone w miejscu łatwym do znalezienie dla użytkownika. Trzymaj się prostych i łatwych do zrozumienia fraz: Kup!, Dołącz!, Subskrybuj!. Zwróć również uwagę na czcionki i kolory, które przyciągną wzrok, ale będą odpowiednio wyważone. Kolory przycisków CTA nie powinny kolidować z kolorami na szablonie.
- Postaraj się o prosty design szablonu. Jeśli kiedykolwiek słyszałeś o tym, że tzw. one-page layout nie jest odpowienim narzędziem do optymalizacji strony pod SEO lub że nie da się go rozwijać, to jeśli chodzi o landing page, jest zupełnie odwrotnie. Wady w zakresie SEO są w przypadku landing page zaletami. Postaw na prostotę w designie. Zbyt wiele elemnetów znajdujących się na podstronie może odwrócić uwagę użytkownika od najważniejszego tematu.
- Stwórz ofertę limitowaną – ogranicz czas na zakup. Poinformuj użytkowników o tym, że produkt, którego szukają jest np. limitowany, dostępny w ograniczonej ilości, że jest ofertą na określony czas. Wykreowana w ten sposób idea niedoboru może zachęcić odwiedzających do szybszego zakupu w obawia przed tym, że produkt może niedługo zniknąć. Wykorzystaj tzw. efekt FOMO (ang. Fear Of Missing Out) na swoją korzyść. Strach przez nieskorzystaniem z oferty może wywołać natychmiastowe działanie w postaci zakupu przedmiotu.
- Umieść swoje dane kontaktowe w widocznym miejscu. Jeśli zakup produktu, który oferujesz wymaga np. dopasowania go, albo jest on bardzo specjalistyczny (co jest generatorem wielu pytań ze strony użytkownika), możesz spodziewać się chęci kontaktu ze strony kupującego. Dobrze widoczne na landing page dane kontaktowe w tych i wielu innch przypadkach są po prostu koniecznością. Dobrym sposobem jest również umieszczenie czatu na żywo na swoim landing page, gdzie na bieżąco będziesz mógł odpowiadać na wątpliwości odnośnie oferty lub produktu. Weź pod uwagę, że nie dla wszystkich komfortowy jest np. kontakt telefoniczny.
- Jako dodatkowy element na landing page, umieść pozytywne recenzje byłych lub aktualnych klientów. Oczywiście muszą one odnosnić się do oferty prezentowanej na podstronie. Nie ma nic potężniejszego, niż dowód społeczny. Chociaż niewielu z nas uczy się na błędach, a już na pewno nie na cudzych błędach, bardzo często korzystamy z dobrych rad i oczekujemy oceny jakiejś sytuacji, która pomoże nam dokonać dobrego wyboru. Podaj taką ocenę na tacy przyszłym klientom. Pochwal się realizacją usługi.
- Zredukuj treść do minimum z zachowaniem najważniejszych fraz kluczowych. Treść, podobnie jak nagłówki, czy CTA ma być zwięzła i przedstawiona w czytelnej formie. Można ją skutecznie dopasować wizualnie do obrazu, aby nie rzucała się w oczy, ale nadal przedstawiała najważniejsze informacje. Większość użytkowników nie czyta długich tekstów w Internecie, a tym bardziej na podstronach, na których nie są pewni, że coś znajdą. Użyj wyłącznie niezbędnych informacji. Korzystaj z wypunktowania, akapitów, nagłówków, czy po prostu odstępów, aby podzielić duże bloki tekstu. Treść razem z szablonem muszą być wizualnie spójne.
Rozwiń swoją domenę dzięki optymalizacji landing page
Landing page to taka podstrona, o której istnieniu wiele osób nie zdaje sobie w ogóle sprawy. Trafiają oni na domenę sądząc, że znajdują się w jednej z kategorii, na karcie produktu lub po prostu w artykule na blogu. Świetnie skrojony landing page nie musi wyróżniać się wizualnie na tle innych podstrona znajdujących się na witrynie.
Powinien być widoczny dla oka, ale nie odróżniać się od reszty szablonu (aby użytkownik nie poczuł się zagubiony, że znajduje się w miejscu niepowiązanym ze stroną). Optymalizacja i zastosowanie się do większości punktów sprawi, że landing page przybliży Cię do zwiększonej liczby konwersji. Raz stworzony landing page to miejsce, które możesz dowolnie rozwijać i poprawiać, najlepiej robiąc to po analizie ruchu na domenie.
Do analizy danych na landing page możesz wykorzystać nowoczesne technologie. Spróbuj zainteresować się badaniem map ciepła na witrynie (jedną z bardziej popularnych aplikacji do badania tzw. heatmaps jest https://www.hotjar.com/website-heatmap-tool/). Przy użyciu tych danych, uzyskasz cenne informacje o poruszaniu się użytkowników na domenie i będziesz mógł wdrożyć poprawki optymalizacyjne usprawniające użytkowanie witryny.
Jeśli potrzebujesz dodatkowych wskazówek odnośnie optymalizacji landing page, służymy pomocą.
Kasia Cieślik
Specjalistka ds. SEO