Jak promować hotel lub pensjonat poprzez pozycjonowanie w czasie pandemii?

Jak promować hotel lub pensjonat poprzez pozycjonowanie w czasie pandemii?

Czasy pandemii dla branży hotelarskiej są szczególnie trudne. Mimo to, nie warto teraz rezygnować z działań promocyjnych w tym obszarze. W szczególności nie powinniśmy zawieszać spraw związanych z optymalizacją strony internetowej. Wszak wszelkie czynności, które wykonamy dziś, zaprocentują w niedalekiej przyszłości. Efekty będą widoczne w momencie znoszenia obostrzeń, gdy spragnieni wyjazdów turyści, zaczną szukać miejsc noclegowych. Dlatego nie prześpij tego czasu i już teraz zaplanuj działania, które będą miały na celu wypozycjonowanie Twojej strony internetowej.

Czym charakteryzuje się SEO prowadzone dla branży hotelowej?

W przypadku realizacji SEO dla hoteli najważniejsze jest przestrzeganie sprawdzonych (i popularnych) praktyk. Branża hotelowa charakteryzuje się o tyle specyficznym podejściem, że jej promocja powinna być realizowana na dwóch frontach – zarówno lokalnym, jak i ogólnopolskim, chociaż w różnych proporcjach. Prawdą jest, że miejsc w hotelu szukają osoby z całego kraju – szukają, uściślając je do konkretnych województw, miast czy regionów. Dlatego proporcjonalnie najważniejsza jest promocja hotelu na skalę lokalną (podobnie jak w usługach lokalnych) – i tutaj przychodzą na pomoc firmy e-commerce i te związane z SEO.

Branże hotelarska i turystyczna jest niesamowicie konkurencyjna. Pierwsze miejsca w wynikach SERP zajmują najczęściej popularne serwisy bookingowe oraz informacyjno-oceniające. Dlatego tak ważne jest odpowiednie dopasowane kampanii SEO, mając cały czas na względzie, że przebicie się ponad wspomniane portale będzie zapewne (niestety!) niemożliwe. 

Musimy sobie uświadomić, że często czas włożony w optymalizację strony pod nieodpowiednio dopasowane lub zbyt konkurencyjne frazy kluczowe może w ogóle się nie zwrócić w postaci zapytań. Dlatego tak istotne jest odpowiednie zaplanowanie kampanii optymalizacyjnej wraz z poprawnym dopasowaniem fraz kluczowych – dla każdego serwisu osobno.

Natomiast nie jest możliwe znalezienie szablonu audytu, który odpowiadałby każdemu hotelowi i pensjonatowi. Czynniki wyróżniające punkty do analizy to np. umiejscowienie (lokalizacja), konkurencja w regionie, jak również to, czy ona (konkurencja) korzysta z form promocji serwisu w Internecie. Istnieje jednak parę uniwersalnych wskazówek, które w zależności od ww. czynników można dowolnie modyfikować, aby stworzyć efektywny plan optymalizacyjny.

Jak dobrze zoptymalizować stronę hotelu lub pensjonatu – ogólne wskazówki

Co jest najważniejsze w optymalizacji strony hotelowej lub pensjonatu pod wymogi SEO? Sprawdź tę krótką listę z punktami prezentującymi kierunek działań.

1. Szybkość ładowania się strony i jej responsywność

Jest to najpewniej najważniejsze punkt w optymalizacji strony hotelowej. Responsywność to bowiem nie tylko dostosowanie menu do wyświetlenia go na urządzeniach mobilnych, czy sposób wyświetlania się kolumn tekstu, ale krótko i ogólnie ujmując – dostosowanie jakiejkolwiek grafiki i treści pod wymogi wyszukiwarki i UŻYTKOWNIKA. W tym dostosowanie strony do popularnych i mniej popularnych zapytań, które mogą być wpisywane przez potencjalnych klientów w wyszukiwarkę.

Osoby podróżujące, podczas swoich wojaży, korzystają głównie ze smartfonów. Co za tym idzie, dostęp do Internetu równa się dostępowi do wyszukiwarki, z której będąc w podróży korzystamy jeszcze częściej, niż podczas pobytu w domu. Miejsce polecane, by zjeść? Spontaniczny nocleg? Ciekawe miejsca w regionie do zwiedzenia? Te wszystkie zapytania kierujemy do Google. Dlatego tak ważne jest, aby na stronie hotelu zamieszać nie tylko informacje ofertowe, ale np. prowadzić bloga czy aktualności, pisząc o walorach turystycznych okolicy czy świętach i specjalnych okazjach (np. Sylwester, Andrzejki). Im więcej okołotematycznej i okołobranżowych tematów podanych w przystępnej formie znajdzie się na naszej witrynie, tym chętniej przyciągniemy potencjalnych klientów. Jednak o samym blogu nieco więcej w następnym punkcie.

2. Prowadzenie bloga lub aktualności oraz aktualizowanie oferty

Punkt pierwszy i drugi łączą się ze sobą. O ile strona internetowa powinna być przyjazna użytkownikom pod względem mobilności, to również powinna odpowiadać na ich podstawowe zapytania, które stawiają sobie przed lub w trakcie podróży. Wszakże hotel jest ich miejscem docelowym. Dlatego tak, jak wspomniałam w punkcie pierwszym, tak ważne jest prowadzenie bloga lub aktualności – lub nawet jednego i drugiego, co pozwoli zwiększyć wyświetlenia serwisu na tematy powiązane z branżą hotelarską. Jeśli umieścimy na blogu artykuły wychwalające walory turystyczne okolicy, czy odpowiemy na wątpliwości użytkowników co do naszej oferty lub po prostu będziemy go (bloga) traktować jako miejsce do prezentacji najnowszych pakietów, voucherów, czegokolwiek, to możemy regularnie podnosić statystyki strony. 

Jednak każda treść na niej zamieszczana musi być odpowiednio zoptymalizowana i sformatowana, aby prezentowała jak najwięcej wartości przyjaznych wyszukiwarce, a docelowo użytkownikowi. I tutaj wracamy do kwestii zapytań do Google – im precyzyjniej będziemy na nie odpowiadać, im lepszą analizę fraz kluczowych wykonamy, tym potencjał naszej witryny na pewno wzrośnie.

Kolejną ważną kwestią jest aktualizacja domeny o nowe treści. Nie jest tak, że wdrożenie jakiegokolwiek contentu na stronę ma dla Google znacznie. Treść, tak jak wyżej wspomniałam, musi być wartościowa, a sam fakt jej AKTUALIZACJI jest dodatkowym plusem dla wyszukiwarki. Stare, nieaktualizowane domeny z szablonami niedostosowanymi dla użytkowników zawsze będą mieć większy problem na wybicie się w rankingu, niż sukcesywnie polepszana, nowoczesna i „lekka” strona internetowa.

3. Słowa kluczowe dla branży hotelowej

Tak, jak każda inna branża, ta hotelowa odznacza się pewną specyfiką odnośnie dopasowywania fraz kluczowych. Wspominałam wcześniej, że optymalizacja stron hotelowych musi przebiegać dwutorowo. Jednak powinna być ukierunkowana przede wszystkim na regionalne frazy kluczowe, mając cały czas na względzie, że z fraz tych „będą korzystać” osoby z całej Polski (np. „hotel zakopane”, „pensjonat pomorskie”). Dlatego audyt popularnych słów i haseł dla branży hotelowej będzie miał podobną strukturę, jak ten w usługach lokalnych. Jednak z wyżej wymienionym rozróżnieniem – zazwyczaj nie podróżuje się do stolarza na drugim końcu Polski, albo nie zleca się naprawy pieca w Krakowie, mieszkając w Gdańsku. Pamiętajmy, że inaczej sytuacja ma się w przypadku podróżowania i korzystania z usług w czasie urlopu, zmieniając miejsce pobytu.

Dlatego słowa kluczowe powinny zawierać nazwę miejscowości, w której znajduje się hotel bądź pensjonat. Dodatkowo, jeśli region posiada wyjątkowe walory turystyczne lub jest rozróżniany poprzez nazwę własną, jej również należy użyć. Podobnie jak województwa  – chociaż frazy z województwem są zazwyczaj mniej wyszukiwane (zależy od branży), niż te z miastem, czy regionem, to nie zaszkodzi ich spróbować. Nawet, jeśli mielibyśmy zdobyć dzięki nim tylko kilku klientów. Uwagi te są bardzo ogólne, gdyż każda strona wymaga osobnej analizy. Niemniej wspomniane wyżej kwestie dotyczące fraz kluczowych będą niezłym wstępem do wykonania ich szczegółowej analizy.

4. Linki zewnętrzne i marketing szeptany

O sposobie na linkowanie zewnętrzne, tzw. link building poczytasz więcej w artykule: Budowanie strategii linkowania – link building w SEO.

W branży hotelowej istotną rolę odgrywa marketing szeptany, który najdoskonalej objawia się w momencie realnego polecania hotelu lub pensjonatu przez znajomego lub znajomego znajomych. Aby radzić sobie z tym typem polecania w świecie Internetu, należy przypominać klientom, że mają możliwość oceny serwisu np. w wizytówkach Google lub w Social Mediach (o nich później). Jeśli będziemy mieć szczęście, znajdziemy posty polecające nasz hotel np. na forach internetowych. Dobrze sprawdzają się również grupy tematyczne na portalach społecznościowych.

5. Korzystaj z dobrodziejstw social mediów

Social media wszelkiego typu pozwolą Ci na zbudowanie relacji z klientami. Walorem pozycjonerskim przy korzystaniu z tego typu portali są również linki zewnętrzne – umieszczane w postach – kierujące do domeny i np. prezentujące aktualną ofertę. Udostępnienia, tweety, reakcje, komentarze – korzystaj z wszystkich tych dobrodziejstw do promowania witryny. Zadbaj o odpowiednią strategię komunikacji, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej, a w konsekwencji – pozyskać nowych klientów.

Od długiego czasu wiele osób debatuje nad tym, czy w ogóle social media mają jakikolwiek wpływ na pozycjonowanie. Jedni uważają, że tak, inni natomiast, że niekoniecznie. Jedno jest jednak pewne: wszystko, co w sposób przemyślany stworzysz w obrębie social mediów, na pewno przyniesie efekty.

6. Poznaj swoich klientów

Typ reklamy, którą wybierzesz w Internecie powinien być zależny od typu klientów, do których chcesz ją kierować. Jeśli stawiasz na rodziny z dziećmi – znajdź dla nich odpowiedni kanał dotarcia, np. poprzez Instagrama czy Facebooka. Tak samo będzie z grupą osób młodych, singli czy podróżników biznesowych… Nie każdą grupę docelową znajdziesz we wszystkich odpowiednich do linkowania miejscach. Dlatego nie zawsze warto tracić czas i pieniądze na marketing szeptany na domenach o skrajnie różnych typach odbiorców. Pamiętaj, że umiejscowienie reklamy, jej forma oraz treść powinna być dostosowana do potrzeb i oczekiwań Twojej grupy docelowej.

Jak maksymalnie wykorzystać potencjał SEO do promocji hoteli i pensjonatów?

Oprócz standardowych działań pozycjonerskich, musisz przygotować się na wykonywanie manewrów poza obrębem witryny. Mam tutaj na myśli nie tylko skuteczny i skrojony pod potrzeby marketing szeptany. Pamiętaj o zamieszczaniu ofert na popularnych serwisach bookingowych, daj się poznać swoim klientom, wykorzystując dobrodziejstwa social mediów, a wreszcie sam również zaangażuj się w e-marketing. Do czerpania zysków z realizacji procesu pozycjonowania potrzebny jest czas – wszakże nie od razu Rzym zbudowano! Jednak każda chwila włożona w przemyślaną promocję serwisu na pewno będzie warta wysiłku.

Nadal masz wątpliwości, jak skutecznie zarządzać budżetem na promocję serwisu podczas pandemii? Nieco więcej dowiesz się z poradnika: Jak zarządzać budżetem na SEO podczas kryzysu? Pamiętaj, że regularnie prowadzone pozycjonowanie zaprocentuje w przyszłości i pozwoli wyprzedzić konkurencję – nawet jeśli w tej chwili nie możesz pozwolić sobie na drogie zabiegi marketingowe. Działania SEO to elastyczna procedura, którą możemy dopasować do Twojego budżetu i pomóc Ci przetrwać te trudne miesiące