Trendy w marketingu – 2021. Na jakie działania warto postawić?

Trendy w marketingu – 2021. Na jakie działania warto postawić?

Czas pandemii wpłynął na styl naszej pracy i stał się motorem do wdrażania nowych rozwiązań. Jednak wbrew pozorom nie zmienił on diametralnie dotychczasowych trendów, a raczej je wzmocnił. Jakie kierunki w marketingu będą dominowały w 2021 roku? Oto 7 najważniejszych wniosków z raportu “2021 Global Marketing Trends”, przygotowanego przez firmę Deloitte. 

1. Określ cel działań

Marka musi wiedzieć, dlaczego funkcjonuje na rynku i dla kogo. Następnie powinna być w stanie skutecznie zakomunikować to na zewnątrz.

Otóż, żeby klient przywiązał się do marki, powinien zrozumieć, w jakim celu ma nabywać dane produkty lub usługi. Bez głębszej analizy tego tematu i spojrzenia na niego szerzej, trudno będzie Ci realizować swój ostateczny cel – sprzedaż.

W dobie pandemii to stało się jeszcze ważniejsze. Skończyło się nielimitowane konsumowanie. Klienci wybierają, co im jest potrzebne, a co nie. Być może Twoje dotychczasowe cele już nie wpisują się w nowy styl myślenia odbiorcy. Dlatego pomyśl, czy nie warto dostroić się lepiej do zmieniającego świata oraz potrzeb Twojego klienta.

Co może się stać Twoim celem? Np. niektóre marki spożywcze mogą nastawić się na promowanie zdrowego stylu życia. Gdy już zdołają określić swój cel wizerunkowy, będą mogły opracować odpowiednio dopasowaną strategię działań.

2. Bądź elastyczny

Odkąd internet stał się głównym miejscem komunikacji z klientami, marki muszą stale śledzić nastroje i trendy, a następnie dopasowywać do nich swoje działania. Wszystko wskazuje na to, że w 2021 roku nic się w tej kwestii nie zmieni. W mediach pojawiają się co i rusz nowe komunikaty, które mają znaczący wpływ na reakcje ludzi. Dlatego, o ile trzon Twojej strategii marketingowej powinien być względnie stały, to już używane środki – niekoniecznie.  W 2021 r. wygrają te marki, które zwinnie będą dopasowywać komunikaty do aktualnej sytuacji.

Na elastyczność warto spojrzeć także od innej strony. Według raportu, ponad połowa osób była w stanie wymienić te firmy, które ekspresowo zmieniły swoje dotychczasowe ścieżki zakupowe, dopasowując je do aktualnej sytuacji na świecie. A zatem wszelkie technologiczne rozwiązania umożliwiające zdalny kontakt, spotkały się z fantastycznym odbiorem i tym samym przyciągnęły nowych klientów. To pokazuje, że w obliczu nowych sytuacji, nie zawsze warto trzymać się kurczowo wypracowanych zasad.

3. Buduj pozytywne doświadczenia

W 2021 r. wciąż pożądane będą działania, które mają na celu tworzenie ścieżki łączącej Ciebie z Twoimi klientami. Chodzi o to, aby osoba po zetknięciu się z Twoją marką, miała szansę poczuć więź i pozytywne skojarzenia. Autorzy raportu Deloitte określają to jako wybór między lotem tańszym, a bezpieczniejszym. Dostawą szybszą – a taką, która zapewnia etyczny łańcuch dostaw.

A zatem wciąż będą się liczyły wszelkie działania, które pokażą Twoją markę od ludzkiej strony.

4. Bądź godny zaufania

Część marek nie ma problemu z komunikacją obietnic. Gorzej z ich realizacją. Klienci obecnie są bardziej świadomi, a zatem puste deklaracje działań, niewiele dla nich znaczą. Zatem bardziej niż kiedykolwiek, marki muszą konsekwentnie realizować swoje cele i zwracać uwagę na drobiazgi. Nie wystarczy powiedzieć, że dba się o etykę dostaw, gdy do społeczeństwa docierają informacje o tym, że pracownicy danej firmy nie są zadowoleni z pracy.

Zaufanie zbudujesz również poprzez transparentne działania. Pokazywanie firmy „od kuchni” zdecydowanie temu pomaga.

5. Angażuj swoich klientów

Dlaczego meble IKEI tak świetnie się sprzedają? Oprócz tego, że są względnie tanie, mają one jeszcze inne zalety. Po pierwsze – wiele z nich to zestawy modułowe. Można je dopasowywać dowolnie do własnych potrzeb. Ma się poczucie, że możliwości są prawie nieograniczone. Po drugie – osoba, która samodzielnie je składa, automatycznie wiąże się z danym produktem. Staje się on bardziej swojski, własny. Nie mówiąc już o tym, że IKEA jest także mistrzem w dopasowywaniu swoich reklam do nastrojów klientów, w rozbudzaniu emocji oraz tworzeniu wyrazistych komunikatów.

Nie chodzi o to, aby kopiować ideę „zrób to sam”. Chodzi bardziej o to, aby włączać klienta w procesy produkcji. Niech zajrzy do Twojego warsztatu, niech wybierze wersję produktu dzięki ankiecie, niech ma możliwość opublikowania recenzji, czy choćby krótkiego opisu. Klienci chętnie się włączają w tego typu akcje. Jeśli tylko uda Ci się dodatkowo wywrzeć na nich pozytywne wrażenie, to dodatkowo chętnie się podzielą informacją o Twoim produkcie w mediach społecznościowych.

6. Otwórz się na nowe partnerstwa

Masz już cel, jesteś elastyczny i chcesz budować pozytywne doświadczenia oraz zaufanie wśród klientów. Żeby wzmocnić swoje działania, być może niezbędne będzie otworzenie się na nowych partnerów biznesowych. Takich, dzięki którym Wasze kompetencje będą się uzupełniać.

Dla przykładu: chcesz promować aktywność wśród dzieci oraz być marką kojarzoną w tym obszarze. Zamiast zatrudniać na własną rękę trenerów, skieruj się do firmy, która ma już doświadczenie z prowadzeniem zajęć sportowych dla najmłodszych.

Współcześnie też ogromną rolę w rozwoju marek pełnią innowacyjne rozwiązania technologiczne, ułatwiające klientom korzystanie z usług. Być może więc warto rozejrzeć się za marką, która dostarczy Ci innowacji, dzięki którym będziesz w stanie pracować efektywniej.

7. Postaw na talenty

Być może w swojej firmie będziesz musiał przeorganizować nieco funkcjonowanie działu marketingu. Warto eksponować zdolności i kompetencje poszczególnych osób, zwiększając tym samym efektywność wspólnie realizowanych działań. Zespół powinien również myśleć o strategii marketingowej holistycznie, a nie z perspektywy poszczególnych kampanii reklamowych.

A co, jeśli zatrudniasz agencję marketingową? Osoby tam zatrudnione zwykle mają duże doświadczenie i szeroki zakres kompetencji. Zwróć jednak uwagę, czy wynajmowany przez Ciebie zespół realizuje spójną strategię komunikacyjną, unikatową i niesztampową. Ważne mogą się także okazać Wasze wspólne relacje. Dobra agencja marketingowa chętnie włącza klienta do działań, na bieżąco reagując na jego potrzeby.

Kompan.pl specjalizuje się w marketingu internetowym, pomagając markom zaistnieć w “sieci”. Planujesz już promocję na 2021 rok?