Jak zarządzać budżetem na SEO podczas kryzysu?

Jak zarządzać budżetem na SEO podczas kryzysu?

Od momentu wprowadzenia ograniczeń związanych z pandemią wielu klientów stanęło przed trudnymi decyzjami. Niektórzy, chcąc natychmiast zredukować swoje koszty, decydowali się wypowiedzieć umowę na pozycjonowanie; inni natomiast zwiększali budżety na SEO. Byli też klienci, którzy się wahali i zastanawiali się, jakie kroki powinni podjąć. Chcąc podjąć racjonalną decyzję zasięgali opinii u nas, czyli u specjalistów SEO. Na tej podstawie, w tym artykule zebraliśmy dla Was garść informacji o tym:

  1. Jak rozmawiać z agencją o zmianie budżetu na SEO?
  2. Jak modyfikować budżety na SEO?
  3. Czy rozpoczynać teraz działania SEO?

Jak rozmawiać z agencją o zmianie budżetu na SEO?

Wielu klientów Kompan.pl zaczęło się zastanawiać, co w tej sytuacji zrobić z pozycjonowaniem swojej strony internetowej. W SEO liczą się przecież stałe i konsekwentne działania. Klienci nie chcieli stracić długo wypracowanych efektów, dlatego zgłaszali się do nas z prośbą o poradę. Udzielaliśmy konsultacji i rekomendowaliśmy działania marketingowe, które będą dla nich najlepszym rozwiązaniem, biorąc pod uwagę obecne okoliczności.

Takie rozmowy pomogły klientom wybrać narzędzia, które z jednej strony pozwolą zmniejszyć koszty na SEO, a z drugiej – nie zaprzepaszczą dotychczas wypracowanych wyników w wyszukiwarce. Dlatego właśnie chcemy podkreślić, jak ważna jest rozmowa ze swoją agencją i rozważenie dostępnych możliwości.

Pamiętaj, że wszyscy “jedziemy na tym samym wózku” i wszyscy odczuwamy skutki wprowadzenia ograniczeń. Zanim podejmiesz jakąkolwiek decyzję, zalecamy, abyś porozmawiał ze swoją agencją. Jakie kwestie warto poruszyć i o co zapytać?

Schemat rozmowy z agencją SEO

Najlepszym rozwiązaniem jest wspólne przyjrzenie się sytuacji Twojej firmy i dokładne przeanalizowanie dostępnych możliwości. Dobra agencja powinna pomóc Ci w dokonaniu decyzji, która będzie w Twoim przypadku najkorzystniejsza. Przedstawiamy schemat rozmowy, który pomoże Ci omówić z agencją istotne kwestie, dotyczące pozycjonowania Twojej strony:

  • Ty: zasygnalizuj, że zastanawiasz się nad sensownością prowadzenia działań SEO
  • Ty: zasygnalizuj, że możesz mieć problemy z płynnością finansową
  • Ty: zasygnalizuj, że szukasz oszczędności, ale chcesz żeby Twój biznes stale się rozwijał
  • Agencja: powinna przedstawić Ci możliwe rozwiązania
  • Agencja: powinna pokazać Ci rozwiązania dostosowane stricte do Twojej firmy i Twojej strony www
  • Agencja: specjalista ds. pozycjonowania powinien przedstawić Ci rekomendacje działań związanych z Twoją stroną

Razem powinniście wypracować rozwiązanie, które pozwoli przetrwać ten trudny czas. Pamiętaj, że agencji również zależy na Twoim biznesie oraz na utrzymaniu wypracowanych efektów dla Twojej strony www.

Jak modyfikować budżet na SEO?

Nie ma uniwersalnej odpowiedzi, która rzetelnie odnosiłaby się do każdej z branż. Dlatego pokrótce omówimy każdy z możliwych scenariuszy.

1. Wstrzymanie działań SEO

  • Natychmiastowe wstrzymanie działań SEO umożliwi zaoszczędzić pieniądze, ale…(!)
  • Jednocześnie trzeba liczyć się z ryzykiem, że możemy utracić dotychczas wypracowane wyniki na stronie (pierwsze spadki mogą nastąpić po 1-2 miesiącach wstrzymania działań).
  • Odbudowanie ruchu i pozycji po przerwie wiąże się z kolejnymi kosztami i przede wszystkim – czasem. Serwis, na którym nie wykonuje się regularnych prac, z czasem naturalnie spada na dalsze pozycje. Wówczas inne serwisy, które nadal prowadzą działania SEO, wyprzedzają ten serwis, na którym prace zostały wstrzymane.
  • Poproś agencję, aby – mimo wstrzymania budżetów – monitorowała Twoją stronę, jej widoczność, pozycje najważniejszych fraz kluczowych. Gdy będzie działo się coś niepokojącego, dowiesz się o tym od razu i będziesz mógł zareagować.

2. Wstrzymanie działań SEO i przekierowanie budżetu na inne, płatne kampanie

  • Celem takiego zabiegu jest wykorzystanie innej usługi do promocji swojej strony, która da szybkie efekty i skutecznie wypromuje produkty bądź usługi, które chcesz sprzedać właśnie teraz.
  • W odróżnieniu do SEO, płatne kampanie działają natychmiast. Jednak należy pamiętać o tym, że w tym przypadku również, możemy stracić wypracowane efekty w wynikach organicznych.
  • Rozważ samodzielne wprowadzenie minimalnych działań SEO (jak to zrobić dowiesz się klikając tutaj), aby spróbować wyeliminować ewentualne spadki.

3. Zmniejszenie budżetu na działania SEO

Ta możliwość wydaje się być bardzo sensowna i przynosząca wiele korzyści:

  • Dzięki zmniejszeniu budżetu zyskujesz realne oszczędności w firmie.
  • Dzięki rekomendacjom od specjalisty ds. pozycjonowania zmniejszony budżet jest bardzo dobrze dostosowany do utrzymania wypracowanych efektów.
  • Pamiętaj, że pozycjoner zna Twój serwis, zna obecny ruch w internecie, wie jakie są obecnie wyświetlenia w wyszukiwarce, zna Twoją konkurencję – dlatego nowe czynności, które będzie wykonywał przez określony czas przy mniejszym budżecie będą idealnie dostosowane do Twojej strony. Dzięki temu masz gwarancję, że nie utracisz dotychczas wypracowanych dobrych efektów z wyszukiwarki.
  • Wyświetlenia w wyszukiwarce oraz pozycje najważniejszych fraz kluczowych pozostaną na tym samym poziomie – to bardzo dobra wiadomość. Po zakończeniu pandemii, będziesz mógł natychmiast pozyskać nowych klientów z wyników organicznych.

4. Zwiększenie budżetu na działania SEO

Obecnie niewiele firm może sobie na to pozwolić. Są jednak branże, które w pewnym stopniu zyskały na znaczeniu i dla których pandemia stała się “okazją”, którą warto wykorzystać.

  • Budżet jest w tym przypadku znacznie zwiększony, aby wyprzedzić konkurencję i zmaksymalizować sprzedaż produktów, na które jest aktualnie największy popyt. Presja na maksymalną sprzedaż jest w takiej sytuacji bardzo duża, gdyż drugi raz w historii taka “okazja” może się po prostu nie przytrafić.
  • Jeśli budżet będzie zwiększony w branży, która aktualnie cieszy się większym zainteresowaniem, wówczas efekty działań SEO będą w 100% skuteczne.

5. Wypowiedzenie umowy

Naszym zdaniem jest to nie do końca dobry pomysł. Dlaczego?

  • Z reguły umowy na pozycjonowanie mają określony termin wypowiedzenia: jedno-, dwu-, trzymiesięczny. Przez ten cały czas będziesz płacił za działania SEO, czyli tak naprawdę finansowo w tym okresie nie zyskasz nic.
  • Może być też tak, że po okresie wypowiedzenia sytuacja na rynku znacząco się poprawi, a Ty zostaniesz bez umowy na pozycjonowanie.
  • Oczywiście możesz podpisać kolejną umowę z agencją SEO, jednak po pandemii rynek zmieni się bardzo mocno i możesz nie mieć wtedy czasu na spokojny i dobry wybór odpowiedniej agencji lub przeanalizowanie działań, jakie zaproponuje Ci agencja.
  • Wypowiedzenie działań SEO powinno być ostatecznością i powinno być bardzo, ale to bardzo dobrze przemyślane.

Którą z opcji sami byśmy wybrali? Co możemy Ci zasugerować? Uważamy, że “zmniejszenie budżetu na działania SEO” jest najlepszym rozwiązaniem, (oczywiście jeśli sytuacja w Twojej firmie na to pozwala). Ta opcja daje bardzo dużo możliwości.

Nieważne czy budżet na SEO będzie mniejszy o 10%, 30% czy 50% – w każdym przypadku da się wypracować dobry model współpracy.

Czy w czasie pandemii warto rozpoczynać działania SEO?

Jeśli planowałeś rozpoczęcie pozycjonowania swojej strony, czy też sklepu internetowego, a pojawienie się pandemii spowodowało wstrzymanie Twoich decyzji – naszym zdaniem nie powinieneś się zastanawiać. Teraz jest idealny moment na takie działania i lepszego chyba nie będzie.

Z reguły mamy teraz więcej czasu i możemy spokojnie przeanalizować oferty dotyczące pozycjonowania. Pamiętaj wtedy o poniższych punktach:

  • Skieruj prośbę o ofertę do wielu agencji, porównaj je, porozmawiaj z konsultantami, poznaj ich. Wprawdzie pracujemy zdalnie, ale cały czas jesteśmy do Twojej dyspozycji.
  • Dlaczego jest to dobry moment? Teraz możesz racjonalniej podjąć dobrą decyzję, bez pośpiechu, na spokojnie.
  • Pamiętaj, że efekty SEO zwykle widoczne są po kilku miesiącach, więc efekty działań wprowadzonych teraz zobaczysz dopiero za jakiś czas – w obecnej sytuacji pojawienie się efektów może być nawet znacznie szybsze niż do tej pory.
  • Część firm wstrzymała bądź zmniejszyła budżety na pozycjonowanie. Można zatem powiedzieć, że jest mniejsza konkurencja, a Ty możesz zyskać znaczną przewagę.
  • Ceny za pozycjonowanie mogą być niższe niż dotąd. Oczywiście cena nie jest najistotniejsza – liczą się efekty i wartość, jaką agencja SEO da Twojej firmie.

Z powodu ograniczeń, z jakimi się teraz zmagamy, uważamy, że dobrą strategią jest negocjowanie z agencją ustaleń – np. przez kilka pierwszych miesięcy opłata abonamentowa zmniejszona o 20%. W okresie zamrożenia gospodarki wszyscy szukamy oszczędności, więc zniżka na pierwsze miesiące współpracy jest naszym zdaniem jak najbardziej dobrą opcją dla obydwu stron.