Znajomość fraz kluczowych dla danej branży, to jeden z podstawowych elementów marketingu internetowego. Umiejętne ich dobranie, a następnie skuteczne wplecenie ich w publikowane teksty, pozwoli Ci dotrzeć do swoich klientów, wyprzedzając tym samym swoją konkurencję. Narzędzi do wyszukiwania odpowiednich fraz jest sporo i na dodatek są one ogólnodostępne. Czy zatem warto korzystać z pomocy pozycjonera?
Zanim odpowiesz sobie na to pytanie, warto, abyś zapoznał się z kilkoma faktami.
W jaki sposób wyszukiwarka znajduje moją stronę internetową?
Celem niemal każdej kampanii marketingowej online, jest nakierowanie wpisywanych przez użytkowników fraz kluczowych, na Twoją witrynę internetową. Obecność tej witryny w wyszukiwarce jest zależna w głównej mierze od liczby i jakości fraz kluczowych na niej umieszczonych. Pisząc „umieszczonych”, mam na myśli wdrażanie tych sformułowań w treści, nagłówki, uzupełnianie opisów zdjęć i wiele, wiele więcej.
Idąc dalej tym tropem – jeśli posiadamy „tajemną wiedzę” na temat tego, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, to możemy zoptymalizować swoją stronę internetową, aby była ona często wyszukiwana w Google. Umieszczanie na domenie, w pewnym sensie zakamuflowanych fraz kluczowych z dziedziny, którą domena reprezentuje, pozwala zwiększyć jej widoczność.
Przekłada się to na osiąganie wysokich pozycji fraz kluczowych, a tym samym zwiększa ilość realnych wejść na domenę oraz nasila ruch na podstronach i zainteresowanie użytkowników Twoją ofertą.
Po co badać słowa kluczowe pod SEO?
Czy badanie słów kluczowych ma nadal rację bytu? Po co to w ogóle robić, kiedy Google podaje ogromną liczbę czynników rankingowych, mających wpływ na pozycje fraz i widoczność domen, a umieszczone na stronie słowa kluczowe to tylko jedna ze składowych tej listy?
Odpowiedź brzmi: TAK, warto analizować frazy kluczowe, ALE tylko jeśli nie zamierzasz posługiwać się nimi, jak 15-20 lat temu. Dawniej, jedyną słuszną i skuteczną metodą na szybkie znalezienie się w TOP10 na wiele fraz, było sztuczne umieszczanie ich w treści strony, a nawet ich ukrywanie (poprzez np. stosowanie białej czcionki).
Pierwszeństwo w ocenie witryny przez wyszukiwarkę miał procent słów kluczowych na niej umieszczonych w stosunku do całości tekstu. Ilość ponad jakość. Co więcej, frazy te upychało się w nieskończonej ilości w meta tagu keywords (czyli w kodzie strony), który owszem – do tego właśnie służył, jednak jego możliwości były zdecydowanie zbyt intensywnie eksploatowane przez pozycjonerów.
To wszystko, co wymieniłam, już na szczęście się nie sprawdza. Co więcej, działanie mające na celu oszukanie robota Google, jest bardzo często karane. Wyszukiwarka nieustannie dostosowuje swój algorytm do prezentowania użytkownikom tylko i wyłącznie jakościowych wyników. Wdrażanie na domenę odpowiedniej ilości poprawnych i wyszukiwanych fraz kluczowych, to teraz dość specjalistyczna umiejętność. Nie wystarczy podstawowa wiedza, dlatego coraz więcej właścicieli domen, zgłasza się o pomoc do specjalistów w branży marketingu internetowego i SEO.
Jak dobrać słowa kluczowe pod pozycjonowanie?
Pozycjonowanie jest obszarem marketingu internetowego, który pozwala osiągać wszystko to, co wymieniłam w drugim akapicie. Opiera się na optymalizacji strony internetowej w taki sposób, aby częściej, a przede wszystkim trafniej wyświetlała się ona w wynikach wyszukiwania np. Google.
Gdzie zatem zacząć researach w poszukiwaniu najważniejszych dla Twojej branży fraz kluczowych, które przyniosą zwiększony ruch na domenie? Czy frazy kluczowe w ogóle jeszcze mają znaczenie? Co stoi za intencją użytkownika wyszukiwarki? Czy frazy kluczowe możesz wyszukiwać sam, czy potrzebujesz do tego pomocy?
Na wstępie musisz odpowiedzieć sobie na trzy najważniejsze pytania:
- Jakich fraz kluczowych szukają Twoi potencjalni klienci?
- Jak te frazy są ważne dla Twojej firmy? Jaki mają potencjał?
- Jak umieścić te frazy w treści na stronie? Przy czym pisząc o treści, mam na myśli nie tylko tekst.
Następnie, możesz przejść do zapoznania się z najpopularniejszymi sposobami na poszukiwanie fraz kluczowych odpowiednich dla Twojej witryny.
1. Pierwszy krok jest łatwy, musisz zrobić burzę mózgów i nakreślić ogólnie, promocja jakich kategorii lub elementów oferty – strony internetowej, najbardziej Cię interesuje. Jeśli znasz dobrze swoją niszę, będziesz wiedział od razu, jakich informacji najczęściej szukają Twoi klienci oraz na zwiększeniu sprzedaży czego najbardziej Ci zależy. Robiąc taką listę, skup się nie tylko na głównych obszarach działalności, ale również na konkretnych produktach, grupie produktów lub zakresie usług.
Następnie stwórz wstępną listę fraz kluczowych, które myślisz, że się sprawdzą. Na tym etapie nie musisz mieć informacji, czy frazy te są poprawne i jaka jest ich ilość wyświetleń, czy jak bardzo są konkurencyjne. Listę tę możesz pogrupować na frazy ogólne, czyli krótkie i te z długiego ogona. To ułatwi Ci dalszą pracę. Pamiętaj, że informacji odnośnie długiego ogona, możesz zasięgnąć w naszym słowniku lub artykule: Co to jest długi ogon w pozycjonowaniu i dlaczego powinieneś o nim pomyśleć?
2. Następnie powinieneś sprecyzować frazy kluczowe lub tematy, które wybrałeś. Zastanów się, na jakim obszarze geograficznym chcesz rozpromować swoje towary lub usługi. Czy będzie to cała Polska, a może wyłącznie województwo lub region? Być może zależy Ci wyłącznie na promocji w określonej dzielnicy. Od odpowiedzi na te pytania, zależeć będzie ostateczny wygląd fraz kluczowych. Fraza „kwiaciarnia” brzmi zachęcająco i kusząco, ale nie oszukujmy się, nie dość, że jest ona zależna lokalizacyjnie (czyli niemal każdy użytkownik otrzyma w wynikach wyszukiwania najpierw mapkę generowaną na podstawie ostatniej lokalizacji), to wręcz niemożliwa do wypozycjonowania na zadowalającej pozycji, czyli w TOP10. „Kwiaciarnia bydgoszcz” brzmi już bardziej sensownie – zwłaszcza, że kwiaciarnie, są zazwyczaj usługami lokalnymi. W tym wypadku możesz postawić zarówno na miasto, jak i na dzielnicę, np. „kwiaciarnia fordon”, albo „kwiaciarnia bydgoszcz fordon” – precyzja jest tutaj bardzo ważna!
Oczywiście z tych samych rad nie skorzysta właściciel np. drogerii internetowej, której baza klientów rozsiana jest po całej Polsce, a nawet za granicą. W takiej sytuacji, powinno korzystać się z możliwości pozycjonowania szerokiego (longtail, długi ogon) i optymalizować cyklicznie serwis, regularnie aktualizując listę fraz kluczowych, na które chce się osiągnąć sukces (czyt. TOP 10).
3. W poszukiwaniu odpowiedzi na to, jak bardzo przydatne mogą okazać się wybrane przez Ciebie frazy, musisz skorzystać z narzędzi do analizy. Poniżej przedstawiam te podstawowe, jednak nie wszystkie z nich są darmowe.
Google Search Console – aby skorzystać z tego naprawdę podstawowego narzędzia analitycznego, powinieneś wdrożyć na swoją domenę odpowiedni kod, uprzednio generując go na powyższej stronie. Abstrahując już od szerokich możliwości narzędzia GSC (jaką jest np. analityka wyszukiwania – raport dotyczący m.in. liczby wyświetleń strony, liczby kliknięć czy współczynnika klikalności), daje ono sposobność filtrowania wyników według zapytań internautów, dat, krajów, urządzeń czy typu wyszukiwania, co może pomóc w stworzeniu miarodajnej analizy dotyczącej skuteczności działania wybranych fraz. Realnie, skorzystać z tego narzędzia możesz dopiero od momentu umieszczania kodu na swojej domenie, co oznacza brak historycznych danych. Niemniej pozwoli ono na obszerną analizę fraz kluczowych, na które wyświetla się i poprzez które jest odwiedzana Twoja domena.
Planer słów kluczowych Google Ads – ten planer słów kluczowych jest najpopularniejszym na rynku marketingowym darmowym narzędziem Google służącym do planowania kampanii Google Ads, który bazuje na wynikach wyszukiwań i prezentuje zarówno archiwum wyszukań wskazanych słów kluczowych, jak i analizy na przyszłość. Dostęp do niego następuje po zalogowaniu się na konto Google Ads, które uprzednio należy założyć. Bez wcześniejszego uruchamiania jakiejkolwiek kampanii, możesz skorzystać z bazy zawierającej informacje na temat konkurencyjności wpisywanych fraz kluczowych, czy przybliżonej liczby ich wyszukań. Narzędzie to również pomaga w szukaniu fraz synonimicznych. Jeśli wcześniej korzystałeś już z Google Ads i miałeś uruchomioną kampanię, konto powinno posiadać zebraną odpowiednią ilość danych, aby faktycznie skorzystać z pełnych prognoz plannera dedykowanych Twojej domenie i branży.
Senuto – nie jest to narzędzie darmowe. Oprócz szerokich możliwości analitycznych, które daje, posiada również pokaźną bazę słów kluczowych z informacjami odnośnie liczby ich wyświetleń oraz pomaga w doborze fraz z długiego ogona lub innych, podobnych. Co więcej, poddając domenę analizie, możesz otrzymać wyniki odnośnie jej widoczności oraz ilości fraz kluczowych, na które jest ona widoczna w zakresie TOP3, TOP10 oraz TOP50. Dodatkowo, zakładka „kanibalizacja”, pomaga w znalezieniu kopii treści, czyli zduplikowanych frazach kluczowych umieszczonych na domenie.
Ahrefs Keywords Explorer – to jedno z najlepszych narzędzi do badania fraz kluczowych dla twórców treści i pozycjonerów. Co ważne, pozwala analizować również słowa w innych językach, niż polski. Narzędzi to dostarcza użytkownikowi obszerny raport słów kluczowych na podstawie przeglądu wyników SERP, który możesz później wykorzystać, aby zapewnić wzrost wskaźników kliknięć.
4. Przy każdej analizie fraz kluczowych, przyda się ocena konkurencyjności oraz… konkurencji. Konkurencja to jedno z podstawowych źródeł, u której powinieneś szukać fraz kluczowych i to nie tylko wtedy, gdy brak Ci pomysłów, na co mógłbyś pozycjonować stronę. Jeśli inne branżowe firmy istnieją na rynku znacznie dłużej, to tym bardziej ich domeny są bardzo dobrym miejscem, na którym powinieneś szukać inspiracji.
Zacznij od wpisywania w wyszukiwarkę produktów lub usług (możesz korzystać z wcześniej utworzonej listy), które oferujesz i zobacz, kto regularnie pojawia się na pierwszych wynikach. W ten sposób stworzysz listę największych konkurentów, którzy najpewniej inwestują w pozycjonowanie. Następnie przejrzyj ich strony i odpowiedz sobie na pytania: w jakich kategoriach pojawiają się teksty – opisy? W którym miejscu uwydatnione są nagłówki i jakie słowa się w nich znajdują? Czy domena jest przyjazna użytkownikom? Czy łatwo na niej odnaleźć produkty lub usługi, a całość poprawnie wyświetla się na urządzeniach mobilnych? W taki prosty sposób, można porównać własną domenę do strony konkurencji.
Aby jednak wykonać rzetelną analizę wyświetleń lub ogólnej widoczności domeny konkurencji, nawet w porównaniu z naszą, potrzebujemy dostępu do specjalistycznych i niestety płatnych narzędzi. Jednym z nich może być np. wspomniane wyżej Senuto, ale również polecane są SEMSTORM, SEMrush, czy similarweb (tutaj bardzo mała ilość danych jest dostępnych za darmo). Analiza i porównanie konkurencji są zazwyczaj standardem podczas badania widoczności domeny przez pozycjonerów, czy w momencie, kiedy korzystamy z usług firmy świadczących usługi na polu marketingu internetowego.
5. Odpowiednie badanie i szukanie fraz kluczowych wymaga znajomości trendów. Tak, wyszukiwanie fraz kluczowych podlega bardzo silnym trendom. Czasem od nich zależy również liczba wyświetleń domeny, a i zdarza się, że nawet kliknięć. Analiza trendów w połączeniu z analizą fraz kluczowych, ma bardzo duże znaczenie, kiedy posiadamy biznes sezonowy, albo oferujemy produkty, których sprzedaż jest zależna np. od występującego miesiąca. Analizując trendy, można korzystać z popularnego narzędzia Google Trends – jednak do tej analizy potrzebna jest już gotowa lista fraz kluczowych lub tematów. Wiele z płatnych i wymienionych wyżej narzędzi, udziela szczegółowych informacji odnośnie trendów w wyszukiwaniach, nakładając je na aktualne i przeszłe (historyczne) wyniki domeny. Jest to bardzo pomocne, podczas gdy chcemy np. znać przyczynę spadków widoczności w określonych miesiącach lub uniknąć ich w kolejnych latach, kierując darmowe i płatne reklamy w odpowiedni obszar działalności, nie marnując przy tym pieniędzy.
6. Dość popularnym trendem w poszukiwaniu fraz kluczowych, jest korzystanie z podpowiedzi Google, które pojawiają się podczas wpisywania jakiegoś hasła w wyszukiwarkę, ale również na dole wyników wyszukiwania, tuż po ich pojawieniu się (np. pod TOP 10 w „Podobne wyszukiwania”).
Podpowiedzi te tworzone są w oparciu o popularność fraz kluczowych oraz wcześniejsze wyszukiwania użytkownika, czyli nasze zapytania, które wpisywaliśmy – o ile jesteśmy zalogowani na koncie Google mając aktywny monitoring aktywności w Internecie. Wyniki autouzupełniania wspomagane są również przez funkcję (Twojej) lokalizacji pomagającej dostosować propozycje do aktualnego miejsca położenia. Można zatem uznać autouzupełnianie Google, jako inspiracje do tworzenia listy fraz kluczowych. Jeśli posługujemy się jednak mało znanym i popularnym słownictwem, możemy takich podpowiedzi nie uzyskać.
7. Pamiętaj, że raz stworzona lista fraz kluczowych i jednorazowo wprowadzona optymalizacja na jej podstawie, mogą nie dać nam zaskakujących efektów i wyświetleń, o jakich zapewne marzymy. Z biegiem czasu uaktualniaj swoją listę słów kluczowych. Pamiętaj, że podlegają one trendom i nie są to tylko trendy roczne. Do uaktualnienia listy fraz, przydadzą Ci się dane analityczne, które nierzadko potrafią rozszyfrować jedynie specjaliści. Nowe frazy kluczowe, to nowe możliwości dla Twojej firmy. Posiadając dane z darmowych i płatnych narzędzi SEO, możemy ocenić, jakie frazy sprawdzają się na przestrzeni czasu i które z nich generują klikalność. Reakcja na to, co dzieje się na zapleczu Twojej domeny, czyli analiza danych uzyskiwanych w czasie dzięki użytkownikom, jest kluczowa w kontekście marek, które napędzane są sezonowością lub stosunkowo nowych. Dobrą praktyką jest np. comiesięczne przeglądanie zestawów danych lub listy pozycjonowanych fraz kluczowych w celu zidentyfikowania nowych możliwości, które powinny zostać uwzględnione w kampanii SEO.
Czy do analizy fraz kluczowych potrzebuję pomocy specjalisty?
Odpowiedź brzmi: tak i nie! Dzięki skutecznej optymalizacji strony internetowej, zapewniamy sobie lepszą widoczność w wyszukiwarce oraz wysoki współczynnik klikalności. Aby przynosić najlepsze efekty, optymalizacja ta jednak musi bazować na zestawie fraz kluczowych, a baza ta powinna być trafna i skuteczna.
Szukanie słów kluczowych na ślepo i łudzenie się, że każda optymalizacja i każda wdrożona fraza musi przynieść efekt, jest bardzo złudne. Zasada: „lepsze coś, niż nic” może okazać się zgubna dla Twojej domeny.
Bezmyślne kopiowanie konkurentów również nie sprawdza się bez należytej analizy ich działań. Szukanie i weryfikacja fraz kluczowych na własną rękę, może być skuteczne, jeśli poświęcimy na ten zabieg wiele czasu, a potem będziemy listę takich fraz dopieszczać i aktualizować.
Nie uzyskamy jednak rzeczowej analizy konkurencji oraz nie porównamy swoich wyników bez skorzystania z płatnych narzędzi analitycznych. Poza tym, nigdy nie wiesz, kiedy może nadejść okazja, aby wykorzystać moment, w którym jeden z twoich konkurentów się poślizgnął. Znajdowanie fraz kluczowych to nie kwestia chwilowego bodźca. Chodzi również o utrzymanie uwagi użytkownika oraz wysokich, wypracowanych później rankingów. Do tego potrzebna jest wiedza, którą należy uaktualniać, badać trendy i analizować dane ze specjalistycznych i darmowych narzędzi Google.
Pamiętaj, że SEO to nie maraton, a sprint, w którym specjaliści w swojej branży nieustannie mierzą się z przeciwnościami, jakie stawia im wyszukiwarka. Pomożemy Ci uczestniczyć w tym pojedynku, realizując czynności sekundanta.
Specjalistka ds. SEO
Kasia Cieślik