Czy można we współczesnym świecie prowadzić biznes bez strony www? Tak, ale nie należy liczyć na większe sukcesy. Żadna aktywnie działająca firma nie odważy się obecnie nie zainwestować w wizytówkę swojej działalności w sieci.
Liczba 27 milionów, bo tylu użytkowników korzysta już regularnie z Internetu w Polsce według badań Gemiusa/PBI z maja 2017 r., robi wrażenie. Rezygnując z posiadania strony internetowej, odbieramy sobie możliwość dotarcia do nich tą drogą.
Zacznij od słów. Nasycenie treści przez frazy kluczowe
Strona www to jednak nie wszystko, co musimy stworzyć, jeśli chcemy osiągnąć sukces sprzedażowy. Posiadając już stronę, powinniśmy zadbać o pozycjonowanie, które daje wiele wymiernych korzyści. Do najważniejszych należą:
- zwiększenie widoczności firmy w Internecie
- rozwinięcie lub budowanie od początku biznesu w sieci
- wzrost ruchu na stronie i zwiększenie sprzedaży.
Budowanie strony pod pozycjonowanie należy zacząć od analizy słów kluczowych, czyli fraz wpisywanych w wyszukiwarkę, które mogą doprowadzić klientów do witryny naszej firmy. Będą to nazwy sprzedawanych produktów lub usług, czy też nazwy miejsca, gdzie prowadzona jest działalność firmy. Idealną z punktu widzenia pozycjonerów sytuacją byłoby stworzenie dla każdego wybranego słowa kluczowego odpowiedniej podstrony wypełnionej wartościowymi treściami ze swobodnie i naturalnie użytymi, odpowiednimi frazami. Jest to cenne ze względu na algorytmy Google, ale ułatwia także pracę nad SEO już po postawieniu strony (budowanie bazy linków zewnętrznych z klikalnym słowem lub frazą kluczową kryjącą przekierowanie do odpowiedniej podstrony).
Wybór CMS
CMS, czyli Content Management System (system zarządzania treścią) ułatwia mniej zaawansowanym użytkownikom zarządzanie i dodawanie treści na stronie. Wiele spośród obecnie dostępnych na rynku systemów CMS pozwala bowiem na automatyczne zoptymalizowanie strony pod kątem SEO, m.in. poprzez instalację dodatkowych wtyczek służących na przykład implementacji przekierowań błędnych adresów. Dodatkową korzyścią dla użytkowników budujących dopiero swoje strony jest dostępność darmowych systemów CMS, które umożliwiają uczenie się zarządzania stroną.
Pamiętaj o stronie mobilnej!
Wejście na rynek urządzeń mobilnych zmienia świat użytkowników na naszych oczach. Według najnowszej analizy Gemius/PBI korzysta z nich ponad 20 milionów użytkowników, wyszukujących na telefonie lub tablecie potrzebne usługi lub po prostu robiących zakupy. Przygotowując stronę pod pozycjonowanie, musimy więc pamiętać o jej responsywności. Google odpowiadając na rozwój technologii mobilnej, prowadzi obecnie testy nad nowym modelem indeksowania stron internetowych w wyszukiwarkach, premiując te, które już wcześniej zostały skonstruowane z dbałością o responsywność.
Google Search Console, czyli jak widać moją stronę
Pracując nad pozycjonowaniem strony, dobrze jest skorzystać z oferowanego przez Google bezpłatnego narzędzia, jakim jest Google Search Console. Umożliwia analizę danych strony, monitorowanie pozycji w wynikach wyszukiwarki Google, pozwala na porównanie jej z innymi wynikami wyszukiwania słów kluczowych i wskazuje błędy oaz problemy obniżające jej pozycję w wyszukiwarce.
Poprawność strony. Jak zadbać o strukturę?
Dobre pozycjonowanie strony zapewnia także zbudowanie jej pełnej, przejrzystej struktury, przyjaznej nie tylko dla użytkowników, ale też robotów Google. Pozwala to na szybkie dotarcie do poszukiwanych treści. Warto przy budowaniu architektury strony korzystać z HTML 5 zapewniającego elementy semantyczne, istotne z punktu widzenia SEO (zawierają informacje o zawartości danej sekcji strony i ułatwiają dotarcie do nich robotom). Warto też zadbać o przejrzysty url – link strony pojawiający się w wyszukiwarce (łatwy do zapamiętania przez użytkownika i roboty algorytmów), a także odpowiednie słowa lub frazy kluczowe we właściwych miejscach. Z punktu widzenia pracy nad SEO to słowa kluczowe najlepiej optymalizują stronę.
Mogą być one umieszczane w takich miejscach jak:
- meta tagi: znaczniki używane w części nagłówkowej dokumentu, używane do opisu jego zawartości (title, description i alt):
- nagłówki tekstu H1 i H2
- listy wypunktowane
- linki wewnętrzne
- atrybuty linków
- narzędzia nawigacji na stronie – najlepiej tekstowe
- nazwy plików i folderów z frazami kluczowymi zawartymi w znakach dywizu „-„.
Strona sprzyjająca pozycjonowaniu to także strona, która szybko się ładuje. Po pierwsze – ze względu na klienta – zbyt długi czas oczekiwania to dla współczesnego internauty sygnał do rezygnacji z odwiedzin na stronie. Po drugie – szybkość i łatwość poruszania się Googlebota po stronie jest dla Google oznaką bardziej wartościowej witryny.
Tak skonstruowana strona www staje się nie tylko efektowną wizytówką firmy, ale też bazą do dalszej pracy nad pozycjonowaniem. Planując długofalowo marketing i reklamę internetową, pamiętajmy, że korzystne wyniki wyszukiwania nie są dane raz na zawsze, a efekty najczęściej można uzyskać tylko przez systematyczną i dobrze pomyślaną pracę. Ważnymi jej elementami pozostają działania czysto techniczne, możliwe do wykonania przez firmy specjalizujące się w usługach pozycjonowania. Warto więc na stałe uwzględnić w budżecie firmy środki na tego typu działania, aby praca nad budową strony nie poszła po pewnym czasie na marne.